2010-07-23, 16:58
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KemiRockarFett

Teres major är en alldeles för liten muskel för att den skulle ta merparten av arbetet i ett latsdrag. Oavsett om du känner det eller inte arbetar latsmuskeln rejält mycket. Kan du då även kontrollera bort så mycket som möjligt av armarna får du en riktigt effektiv övning.

Vad gäller bröstmuskeln så tränas den mest vid omkring plana pressar och flyes, där rörelsen är en horisontaladduktion som mest.
Givetvis är bröstmuskeln aktiv i alla rörelseplan som det minst finns en gnutta horisontaladduktion. Finns inte det arbetar bröstmuskeln som stabilisator.
Du måste här hålla isär om en muskel är ansvarig (agonist) för en viss rörelse eller om den är medhjälpande (synergist) till rörelsen.
Ju mer uppåtlut du kör med kommer större delen av bröst inte kunna arbeta mot belastningsriktningen, utan tas mer över av axelmuskeln. Däremot är övre delen betonad och det är inte alls likställt med att du tränar övre delen effektivare än plant eftersom axelmuskeln blir bättre och bättre lämpad för rörelsen.
I militärpress är också övre delen betonad, men bara i ca halva rörelsebanan.

Muskler arbetar alltid tillsammans i någon form. Arbetet går från ansvarig -> medhjälpande -> stabiliserande och allt däremellan, beroende på hur väl belastningsriktningen stämmer överens med musklernas/muskelgruppernas konvergerade dragriktning. För att träffa en muskel så hårt som möjligt måste riktningarna stämma så bra som möjligt med varandra OCH att försöka minska de medhjälpande musklernas arbete så mycket som möjligt.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-07-23 kl. 17:02.
Citera
2010-07-23, 18:37
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KemiRockarFett

Ett tips till från farbror Pez.
Lyft blicken lite fån muskelmagnetboken. Angående triceps, varför tror du att det finns en skillnad?
Du kan inte jämföra hur krafterna påverkar triceps när du har två olika förutsättningar. Klart som tusan att ett fast grepp inte ger samma muskelaktivering som ett mer rörligt rep!

Jag förklarar gärna varför det blir så, men tänk till lite så kommer du säkert på det. Det är svinenkelt.
Citera
2010-07-23, 19:16
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
KemiRockarFett

Ett tips till från farbror Pez.
Lyft blicken lite fån muskelmagnetboken. Angående triceps, varför tror du att det finns en skillnad?
Du kan inte jämföra hur krafterna påverkar triceps när du har två olika förutsättningar. Klart som tusan att ett fast grepp inte ger samma muskelaktivering som ett mer rörligt rep!

Jag förklarar gärna varför det blir så, men tänk till lite så kommer du säkert på det. Det är svinenkelt.

Alltså jag kommenterade detta i Axons inlägg:

"Med andra ord spelar det ingen som helst roll vilken position händerna/underarmen har för aktiveringen av triceps olika delar. Däremot går det att öka aktiveringen i triceps långa huvudet genom att förändra axelposition men detta är ett ämne i sig."

Vilket är skitsnack enligt magnetboken.
Citera
2010-07-23, 19:19
Medlem
Silverturks avatar
OT ang. doping raderat!

/Mod
Citera
2010-07-23, 19:20
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KemiRockarFett

Jo, det förstår jag, men det beror fortfarande inte på handens position
Citera
2010-07-23, 19:26
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tungvikt

Ja, det kan psykologiskt bli lättare att "hitta" muskeln, men det beror inte på vad du håller i utan vad du subjektivt upplever blir lättare eller svårare.
Citera
2010-07-23, 21:46
Medlem
GreatLakes avatar
Har enligt robbans doktorin ikväll kört mitt livs bästa armpass, utan tvivel. Fick de sjukaste pumpet jag varit med om, fattar vad Arnold menar nu liksom O känslan efteråt sen, värsta ruset Ser fram emot nästa pass :P
Citera
2010-07-23, 22:02
Medlem
FooFighterss avatar
Vad hände med filmerna?
Citera
2010-07-24, 10:36
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatLake
Har enligt robbans doktorin ikväll kört mitt livs bästa armpass, utan tvivel. Fick de sjukaste pumpet jag varit med om, fattar vad Arnold menar nu liksom O känslan efteråt sen, värsta ruset Ser fram emot nästa pass :P

Klart du får mer pump om du kör fler reps på lägre vikt. Alla som har tränat längre än tre månader vet detta...

Citat:
Ursprungligen postat av Tungvikt
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=%22lower+lats%22&aq=f&aqi=g2&aq l=&oq=&gs_rfai=&fp=287aee8d61011e91

För er som inte hört om "nedre lats" innan. Men de har väl fel, för de är ju amerikaner. Och vi vet hur framgångsrika svenska byggare är internationellt.

Och pezrulezhaakon, du behöver inte nödvändigtvis dra in mycket av de andra musklerna bara för att du kör T-bar som Robban, som sagt, böj inte armarna för mycket och rör inte på axlarna så lovar jag att du prickar latsen till 90% om inte mer.

Haha.
Ja du måste ha rätt! Dom har även bl.a. fettbortskakare, bastubälten, t.e.n.s. osv,osv, osv... Allt för finess ändamål. Antar att du har köpt allt detta också? Saker/idéer som kommer från USA är alltid det bästa.

Du kan även tänka på Sveriges storlek och jämföra det med USA:s kultur och struktur. Kanske trotts allt inte är så konstigt att de är på detta viset?
Senast redigerad av Pestfan 2010-07-24 kl. 10:42.
Citera
2010-07-24, 11:39
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatLake

Har också börjat testa på såsom Robban tränar och jävlar vilken underbar känsla, får vänta och se om det blir några bra resultat. Idag blir det djupa tunga knäböj och inte grunda med låsning som vissa på forumet propagandiserar för.

Arne Persson + Robban = win.
Citera
2010-07-24, 13:45
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Idag blir det djupa tunga knäböj och inte grunda med låsning
Klart djupa benböj är att föredra framför grunda men det är väl i runda slängar 1 promille som klarar en djup benböj med korrekt teknik som inte trasar sönder ländryggens diskar.

Varför göra något man inte klarar av bara för att spela ball och hardcore?
Senast redigerad av Axon 2010-07-24 kl. 13:47.
Citera
2010-07-24, 16:05
Medlem
Niekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Klart djupa benböj är att föredra framför grunda men det är väl i runda slängar 1 promille som klarar en djup benböj med korrekt teknik som inte trasar sönder ländryggens diskar.

Varför göra något man inte klarar av bara för att spela ball och hardcore?

Va? om det är så lite folk som kan göra ett korrekt utförande på benböj då måste du träna på skitställen.

Trasa sönder ländryggens diskar,Men om man inte utför en övning då blir man ju inte bättre eller lär sig korrekt utförande Aja...

Asså...Var har du läst att det är så farligt? Eller har du kanske bara copypastat det,För det är du ju bra på.

Appropå spela ball och hardcore borde ju du av någon sluta göra,Hoppa ner från din höga häst innan du slår i skallen för det är en plats du inte bör vara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in