2010-07-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Som om att latsmuskeln skulle veta vad händerna håller i.....
Det vet de givetvis inte. Men att ändra greppen kan ofta ändra så att det blir lättare att få kontakt med en muskel. Det är väl ändå allmänt känt, tom här i Sverige?
Citera
2010-07-23, 12:51
Medlem
RobbanColemans avatar
Ni som pratar anatomi till absurdum glömmer en viktig del, hjärnan... Min sista post i ämnet, då jag redan iom min text framlagt min syn på saken.
Citera
2010-07-23, 12:59
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
KemiRockarFett

Det är just detta som är intressant med gymträning. Det är säkert fullt möjligt att du får bättre effekt av T-bar-rodd än av latsdrag. Mest troligt isf att du kan utföra rodden med bättre kontroll, även om latsraget skulle vara ett effektivare val.

Men om nypet kommer ge dig mer resultat är bara framtiden som kan utvisa.

De flesta visade att ett ROM som ligger strax "innanför" ändlägena för antingen en led eller en fullt utdragen/kontraherad muskel, var mest fördelaktigt för att bygga volym..

Jag anser att "Lats-drag", drar ner stången frampå ngt bakåtlutad, i själva verket tränar musklerna ( teres) som sitter mot armhålan och att latsen eg jobbar dåligt i latsdrag, det är därför jag föredrar robban-rodd då det verkligen väldigt mkt tar i latsen om man gör den rätt. Testa. Ngn kontrar nu att latsdrag tar bäst i lats, jag tycker det tar bäst i teres och jag har experimenterat en del med kontakten i den övningen och anser värken sitta under armhålan och inte i latsen, kan meddela att det inte ser ut som när axon tränar när jag tränar.

Jag tror som du att "innanför" ändlägena är ROM som ska användas, rent fysikaliskt uträttas då stört arbete med avsedd muskel. ( kraft x sträcka)

Silverturks observeration angående fästet på latsen och jämförelsen med bröst banar alltså väg för diskussion om HUR muskelns fibrer kan rekryteras olika mkt. Anser pexrulexhaakon att bröstet kan tränas i olika vinklar eller är det endast skitsnack?

Jag köper resonemanget om att överarmen/hävarmens vinkel ändras som funktion av läge och att det bör vara avstämt mot latsens fiberriktning, men jag är för novis för att kunna uttala mig om exakt vad det innebär för tillväxt i olika övningar och om förhållanden är linjärt beroende på fästen, axelbredd mm.
Citera
2010-07-23, 13:18
Medlem
RobbanColemans avatar
Då jag nu upptäckte, IGEN, att mina inlägg inte får ligga där jag postar dem så är det slutpostat. Nu för jag träningsjournal inget mer, "mitt" tänk kring hur jag tränar ska väl få finnas där jag rapporterar min träning?

Ni kan diskutera era ana"tom"i-sanningar utan mig och mina texter i den här tråden...

Nu till viktigare saker...
Citera
2010-07-23, 13:19
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Ni som pratar anatomi till absurdum glömmer en viktig del, hjärnan... Min sista post i ämnet, då jag redan iom min text framlagt min syn på saken.
Och du som bara pratar om hjärnan, roliga teorier och egna erfarenheter glömmer helt bort anatomin. Klart man kan försöka övertyga några kids på internet genom att låta övertygad om att DETTA ÄR BÄSTA SÄTTET ATT TRÄNA men om du ska försöka "sälja in" ditt tänk till personer med såväl erfarhet, egna teorier men framförallt gedigna anatomiska kunskaper märker du att det inte är lika lätt och det krävs att du kan bevisa och förklara hur du tänker. Därför gör man alltid bäst i att skriva att detta är vad man tror funkar bäst och framförallt att det är det som funkat bäst för mig (dig i detta fall).

Säga vad man vill om anatomi men det är iallafall väldigt konkret och går att förklara och bevisa. Att gå emot det är kanske inte det smartaste och det blir framförallt väldigt flummigt och oseriöst.
Senast redigerad av Axon 2010-07-23 kl. 13:26.
Citera
2010-07-23, 13:33
Medlem
Förstår inte varför man ska vara så totalt insnöad på anatomi, tänk lite istället, och fundera på vad som känns bra för just dig och din träning -vad som faktiskt fungerar. Jag tror att det finns otroligt mycket att hämta från bb-världen, det är ju dem som är bäst sin sak, att växa.

Varför lyssna på nån som kan precis allt om kroppen, men inte har en aning om vad som funkar bäst för att göra den större? Urdumt tycker jag. Jag flyger hellre med en pilot utan cert men 10000 flygtimmar än en med alla papper men aldrig lyft från marken..

Att negligera folk som i praktiken lyckas med sin träning det är bara sorgligt.

Jag kan träffa nedre latsen!
Senast redigerad av Blazeone 2010-07-23 kl. 13:39.
Citera
2010-07-23, 13:49
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Och du som bara pratar om hjärnan, roliga teorier och egna erfarenheter glömmer helt bort anatomin. Klart man kan försöka övertyga några kids på internet genom att låta övertygad om att DETTA ÄR BÄSTA SÄTTET ATT TRÄNA men om du ska försöka "sälja in" ditt tänk till personer med såväl erfarhet, egna teorier men framförallt gedigna anatomiska kunskaper märker du att det inte är lika lätt och det krävs att du kan bevisa och förklara hur du tänker. Därför gör man alltid bäst i att skriva att detta är vad man tror funkar bäst och framförallt att det är det som funkat bäst för mig (dig i detta fall).

Säga vad man vill om anatomi men det är iallafall väldigt konkret och går att förklara och bevisa. Att gå emot det är kanske inte det smartaste och det blir framförallt väldigt flummigt och oseriöst.

Att övertyga? Det är nog ditt bästa område. Folk ser inte skogen för alla träd...

Jag ska tävla i bodybuilding, inte sälja in mig hos det "lättledda" folket. Jag hade "artiklarna" i min journal, inte här. Det var inte jag som ville ha dem i den här tråden.
Senast redigerad av RobbanColeman 2010-07-23 kl. 13:55.
Citera
2010-07-23, 13:52
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Att övertyga? Det är nog ditt bästa område.
Nej skillnaden är att jag lägger fram anatomisk fakta och försöker informera om hur en övning ska köras rent biomekaniskt. Likadant med kost. Jag säger aldrig vad som är bäst utan försöker bara informera att ett äpple innhåller si och så.

Det är när man försöker komma med påhittade sanningar som det hela blir väldigt flummigt, speciellt när du varken kan bevisa eller förklara varför det skulle vara optimlat. Pez har redan sammanfattat tråden väldigt bra tycker jag, du borde ta åt dig av vad han skrivit.

Jag personligen gillar oxå ditt tänk, glöm inte det. Jag ogillar bara sättet du försöker marknadsföra det som, blir nästan som en religiös övertygelse.

ha de gott mannen.
Senast redigerad av Axon 2010-07-23 kl. 13:56.
Citera
2010-07-23, 13:57
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Nej skillnaden är att jag lägger fram anatomisk fakta och försöker informera om hur en övning ska köras rent biomekaniskt. Likadant med kost. Jag säger aldrig vad som är bäst utan försöker bara informera att ett äpple innhåller si och så.

Det är när man försöker komma med påhittade sanningar som det hela blir väldigt flummigt, speciellt när du varken kan bevisa eller förklara varför det skulle vara optimlat. Pez har redan sammanfattat tråden väldigt bra tycker jag, du borde ta åt dig av vad han skrivit.

En bild säger mer än 1000 ord. Resultat är det jag är ute efter, gör ni vad ni vill. Jag kommer ALDRIG ge mig i att jag anser att ni har helt fel. Skyll på gener, doping, intresse eller vad ni alltid gör men jag hävdar att det är kunskap som tagit mig dit jag kommit och skall komma.
Citera
2010-07-23, 14:14
Medlem
BengtZzs avatar
Om man vet hur muskelfibrerna löper i latsen så tränar man antingen yttre eller inre latsen(sett ur ett lodrätt perspektiv), om det ens går att göra. I vilket fall går det inte att träna nedre eller övre, samma som man inte kan träna inre eller yttre bröst. Det är omöjligt.
Citera
2010-07-23, 15:06
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Angående triceps läste jag av dig ngnstans att det inte spelar ngn roll hur man har handen för alla tre huvuden jobbar likvärdigt, om det var så, berätta det då , för jag ska såga dig mha per tesch bok nämligen
Angende triceps så är det detta som gäller. Ska bli sjukt roligt att se dig gå emot detta och förklara att det inte stämmer

Det är mycket viktigt att komma i håg att triceps fäster på armbågsbenet (ulnae) och leden mellan just överarmsbenet (humerus) och armbågsbenet (ulnae) (art. humeroulnaris) är en ren gångjärnsled. I denna led kan det endast ske böjning (flexion) och sträckning (extension).

Med andra ord spelar det ingen som helst roll vilken position händerna/underarmen har för aktiveringen av triceps olika delar. Däremot går det att öka aktiveringen i triceps långa huvudet genom att förändra axelposition men detta är ett ämne i sig.

Jämför däremot med biceps som fäster på strålbenet (radius) och därmed påverkas av underarmen/handens position. '

Ta därför för vana att alltid träna triceps pushdown med en rak stång och med pronerat grepp (handryggen uppåt) då omvänd fattning (handryggen nedåt) är ofördelaktigt därför att greppstyrkan är mycket sämre i denna position och man orkar med andra ord mycket mindre vikt.

Även ett semipronerat grepp (handrygg pekandes ut åt sidan) som vid användande av till exempel ett rep vid tricepsträning har samma negativa effekter på greppförmågan och därmed indirekt även på vikten som kan användas för att belasta triceps.
Citera
2010-07-23, 16:39
Medlem
Fliinchs avatar
Efter ett tag på gymmet lär man sig att det inte finns så mkt rätt och fel.
Givetvis finns det modeller som är bättre än andra men i grund och botten handlar det om att känna efter själv.

Vilken övningen och på vilket sätt får jag mest kontakt med den muskeln jag vill träna.

Är det inte enligt boken men det funkar bättre för dig, kör på det.

Sen håller jag med TS om att hålla kontakten med muskeln genom hela settet och inte "små-vila" i mellan för det passar mig bra ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in