2010-08-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Du uttrycker problemet väldigt bra. Allt är ju inte likadant.

Däremot är det tyvärr så, att det finns en "grupp" kvinnor - och nu blir jag mycket politiskt inkorrekt - som lever på bidrag av olika slag, har några barn med olika män, skriker på sina barn, jagar nya män på Internet, hittar någon och flyttar ihop med denne - kanske långt från ursprungsorten och barnens biologiska far/fäder, som inte har råd att utnyttja sin umgängesrätt, etc etc. Därmed inte sagt att barnen ens blir fysiskt misshandlade, än mindre mördade, men psykiskt tror jag att de far illa. Antagligen har de haft en taskig uppväxt och är inte överbegåvade, vilket är en förklaring, men ingen ursäkt.

Z verkar till höra denna "grupp", som alla som "arbetar med människor" inom olika områden känner igen. Och de flesta av dem borde inte skaffa barn.

Usch ja! Och sen sitter de och klappar varandra på ryggen, tycker synd om varandra fast det inte alls är dem det är synd om...
Citera
2010-08-30, 17:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanduvissla
Yori: Inte psykopat tror jag (eller antisocial personlighetsstörning som det väl heter nu tror jag) Eftersom han beskrivits som lite blyg och tillbakadragen så talar det emot det. En psykopat är oftast extremt skicklig i sociala sammanhang
Nej, det är inte samma störning, utan två närliggande du talar om.

Psykopaten framställs ofta som väldigt skicklig i sociala sammanhang i media/film - det stämmer dock inte in på den stora delen av de här personerna som begår våldsbrott/kriminalitet.

Wiki har en kortfattad ganska bra sammanfattning för skillnaderna -- just detta att även om de är manipulativa så hamnar de lätt i konflikt med sin omgivning och har svårt att hålla sig till normer osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Citera
2010-08-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Naturligtvis är det fruktansvärt för henne. Hon har ju inte deltagit i misshandeln som det ibland går till. Bobbys mamma deltog vel tillsammans med styvpappan?

Man får se vilka svårigheter hon har, (begåvning, egen traumatisk barndom, adhd) tillsammans med hur lätt det har varit att tro att skadorna har uppkommit genom fall etc. och sjukdom. Har vårdpersonal, läkare, sjuksköterskor, barnskötare osv. pratat om det som fall och sjukdomar så måste det ju ha varit lätt att tro på sånt. För vem tror att nån kallblodigt misshandlar ett barn som är jättegullig mot det alltid när man ser på? Någon som man är tillsammans med?

Samtidigt så måste man ju ibland tro på det som är så svårt att tro... Det är verkligheten.
Vad lätt det hade varit om alla våldsverkare föddes med horn i pannan...
Citera
2010-08-30, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Usch ja! Och sen sitter de och klappar varandra på ryggen, tycker synd om varandra fast det inte alls är dem det är synd om...

Fast det kan ju ibland både vara synd om en människa samtidigt som den inte har lärt sig att ta ansvar för något alls. Om det är fråga om ett mer eller mindre begåvningshandikapp och en så kallad fri uppfostran och utan social träning så är det väldigt lätt att det går snett och att man kan se att de borde ta ansvar och att de själv ställer till det så gud förbannat. Det är komplext och ofta tragiskt här i världen. De har mer makt över barnen än de kan klara av.
Citera
2010-08-30, 17:17
Medlem
Citat:
Det är ju inte alltid så att alla kriterier är uppfyllda så nog kan det väl vara så ändå? Att misshandla ett barn och sätta sig och runkta i godan ro är ju något som starkt talar för. Även om han skulle vara lite blyg och tillbakadragen.

Och att han, som det verkar, har kunnat behärska sig från att misshandla pojken när det funnits vittnen visar ju på att det finns möjlighet att behärska sig - om han bara velat.

Visst är det så att alla kriterier inte måste vara uppfyllda, och det är svårt utifrån DSM-IV att analysera med i det eftersom det är så lite vi vet om honom egentligen.
Finns ju en del neuropsykiatriska störningar som kan uppvisa tendenser till att sätta sina egna behov framför andras och att sakna empati.
Troligen även andra persolighetsstörningar.

Att han slog pojken för att han inte ville äta och att han tittade på honom med rädsla det vet vi ju, och att han sen la honom i sängen och sen gick och porrsurfade. Som det stod i tidningen så hade paret tidigare bråkat ang just hans porrsurfande så kanske sågon sexuell störning?!
Citera
2010-08-30, 17:17
Medlem
Citat:
Fast det kan ju ibland både vara synd om en människa samtidigt som den inte har lärt sig att ta ansvar för något alls. Om det är fråga om ett mer eller mindre begåvningshandikapp och en så kallad fri uppfostran och utan social träning så är det väldigt lätt att det går snett och att man kan se att de borde ta ansvar och att de själv ställer till det så gud förbannat. Det är komplext och ofta tragiskt här i världen. De har mer makt över barnen än de kan klara av.

Jag tror att det framför allt handlar om just detta som jag har fetat. För jag har svårt att tro att det finns så många med begåvningshandikapp...
Citera
2010-08-30, 17:19
Bannlyst
Citat:
Samtidigt så måste man ju ibland tro på det som är så svårt att tro... Det är verkligheten.
Vad lätt det hade varit om alla våldsverkare föddes med horn i pannan...

Javisst, ibland måste man det. Jag är inte helt säker på vad mamman här har vetat men tycker att det finns många saker som man kan tänka sig för att hon inte visste. Det är alltså fullt möjligt att hon inte har haft en aning. Det är naturligtvis inget bevis för något men det finns inget alls som talar för att hon skulle ha varit grymt likgiltig för barnet men det kan ju vara så ändå förstås, men inget pekar direkt på grym likgiltighet för sonen. I mitt tycke alltså.
Citera
2010-08-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanduvissla
Visst är det så att alla kriterier inte måste vara uppfyllda, och det är svårt utifrån DSM-IV att analysera med i det eftersom det är så lite vi vet om honom egentligen.
Finns ju en del neuropsykiatriska störningar som kan uppvisa tendenser till att sätta sina egna behov framför andras och att sakna empati.
Troligen även andra persolighetsstörningar.

Att han slog pojken för att han inte ville äta och att han tittade på honom med rädsla det vet vi ju, och att han sen la honom i sängen och sen gick och porrsurfade. Som det stod i tidningen så hade paret tidigare bråkat ang just hans porrsurfande så kanske sågon sexuell störning?!

Förhoppningsvis får vi reda på det iom psykundersökningen... Eller minns jag helt fel om att han ska på RPU??
Citera
2010-08-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte samma störning, utan två närliggande du talar om.

Psykopaten framställs ofta som väldigt skicklig i sociala sammanhang i media/film - det stämmer dock inte in på den stora delen av de här personerna som begår våldsbrott/kriminalitet.

Wiki har en kortfattad ganska bra sammanfattning för skillnaderna -- just detta att även om de är manipulativa så hamnar de lätt i konflikt med sin omgivning och har svårt att hålla sig till normer osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Fast psykopati är borttagen som diagnos i DSM-IV och ersattes med antisocial. Så lärde jag mig när jag plugga psykiatri i alla fall och psykopati finns inte med i diagnostiken längre.
Citera
2010-08-30, 17:22
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det framför allt handlar om just detta som jag har fetat. För jag har svårt att tro att det finns så många med begåvningshandikapp...

Det kan väl räcka med en låg begåvning, det kanske inte skulle klassas som ett handikapp men ligga på gränsen ändå. För många människor som inte lär sig ta ansvar, som är lite smartare räknar ändå ut vad som är bäst i långa loppet. Och de kan strukturera upp sitt liv på ett annat sätt än en som har lägre intelligens. Lite generellt sagt men ändå...
Citera
2010-08-30, 17:22
Bannlyst
Citat:
Förhoppningsvis får vi reda på det iom psykundersökningen... Eller minns jag helt fel om att han ska på RPU??

Jag tror du har rätt i det du säger, men i grunden är det väl lite samma skit ändå?

Ändra skit till störning kanske....?
Citera
2010-08-30, 17:23
Medlem
Citat:
Nä, han skulle genomgå RPU och ja, vi får hoppas svar kommer. Och jag hoppas att han bara är störd i huvudet så han får fängelse. Känns inte som att jag vill att han ska i i rättspsykiatrin på nån flummdiagnos och vara ute efter ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in