Jag hade lovat att inte skriva här mer men detta var jag tvungen att bemöta
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Jag har aldrig anklagat Z för att vara en Bullmamma! Tvärtom! Jag känner dessutom till hennes bakgrund och uppväxt väl.
Nej, det visade sig att han var en barnamördare, ingen helt vanlig knegare. Helt vanliga knegare mördar av regel inte små barn, det gör däremot barnamördare. Det är en stor skillnad på vanliga knegare och barnamördare!
Jag har aldrig påstått att du anklagat Z för att vara en bullmamma - tvärtom- jag påstår att du anklagar henne för allt annat. Som tex att det skulle varit hennes fel det hemska PS gjorde.
Vem vet vad en människa kommer att göra i framtiden? PS var en vanlig knegare när han träffade Z.En lugn och skötsam kille vad jag förstår. Det var den killen hon valde -lugn-vanlig-knegare. Det är det man måste utgå ifrån. Du kan inte heller svära på vad människor i din egen omgivning kommer att göra i framtiden.
Citat:
Nej, hon heter inte Hanna. Z:s biologiska mamma har en total avsaknad av empati, vilket Z säkert kan intyga. Hon anser sig hårdare drabbad av Theos död än Z trots att hon endast träffade Theo vid sporadiska tillfällen under hans levnad, och har inte överhuvudtaget varit något stöd för Z:s sorgearbete. Tvärtom. De umgås inte längre.
Om det du skriver är sant talar väl det för att Z haft det ovanligt tungt. Hon blev mamma ungt, Om hon dessutom inte haft nära anhöriga i sin omgivning som stöd och hjälp har hon varit x-tra utsatt. Att bli mamma är en stor omställning - att friheten hastigt blir begränsad. Har man anhörigstöd som avlastar ibland är det en stor hjälp för att få lite egen tid. Det gäller alla föräldrar!
Tidigt i tråden skrev jag att människor runt omkring bör hjälpa till att ta ansvar.Inte bara i detta fall utan generellt. Sträcka ut sin hand framförallt till den som är ensamstående,
om det är så att man verkligen tänker på barnens bästa Du säger att du känt familjen väl och dess situation -
nå, hur har du själv ställt upp?
Citat:
Vill en gång för alla göra klart min ståndpunkt då det sker en massa spekulationer kring min förmodade agenda.
* Jag anser att ens uppväxt inte får vara en ursäkt för att man plågar sina barn. Är man inte kapabel att ta vara på sina/sitt barn ska man heller inte ha rätten att ha barnet/barnen.
* Har man blivit utsatt för övergrepp under barndomen så har man ändå inte rätt att begå övergrepp mot sina barn. Isåfall ska man inte ha rätten att ha barn.
* Man kan intellektuellt förstå att personer som haft dåliga referenser till vad föräldrar ska vara har svårt med föräldrarollen, men det förlåter inte att de kränker sina barn.
Alla mina uttalande i detta forum är baserade på dessa åsikter. Mina avsikter har aldrig varit att kränka någon, och de synpunkter jag delat med mig av angående fallet är baserade på sanningsenlig fakta hämtat från verkliga livet, inte på lögner, sak- och faktafel från en FUP som så många av er andra hänvisar till.
Min avsikt har aldrig varit att kränka någon, men sanningen kan tyvärr i många fall vara kränkande.
Hoppas man kan återuppta semestern nu! Over and Out!
Nog måste du väl inse att barndomen präglar en människa? Det kan väl inte vara helt nytt? Förutsättningarna brukar ofta synas redan i första klass. Hur engagerade föräldrarna är med läxor etc. Man väljer inte sina föräldrar. Vad som märks är att Z ville leva ett vanligt svenneliv, hon studerade, hade ny sambo - hade planer för framtiden.So?
Sen finns det inte så många föräldrar som "på riktigt" är bullmammor, sagotanter,lekfarsor,m.m.För en ung förälder kan det vara svårt att få allt att gå ihop dessutom. De har inte hunnit samla på sig så mycket heller, varken saker, pengar eller
erfarenheter
Många som skaffar barn lite senare i åldern, när de uppnått ett socialt och arbetsmässigt rikt liv- vill förverkliga sig själva med lilla knodden. Det har blivit trist och slentrianmässigt i relationen, barnet blir en ny krydda. Vet faktiskt inte om det heller alltid är det bästa eftersom många av dessa föräldrar har svårt att sätta gränser, curlar.m.m
Z har aldrig varit anklagad för att ha plågat lilleT. Tvärtemot så har det hela tiden framkommit i tråden att hon var mycket fäst vid den lilla. Därför har jag svårt att förstå din ståndpunkt i ovanstående inlägg.