2010-10-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Jag håller med dig, någon frågade varför Z´s tankar stötts och blötts och jo det är ju därför att hon hade så många brister som mamma.

Hon har kritiserats på flera punkter redan, så jag tycker inte det behövs rabblad upp igen, men för mig är det ofattbart att man inte kan se alla fel som mamman stog för.
Jag tror inte att Theo hade hela livet framför sig som vilken liten pojke som helst som råkade ha otur att få djävulen som styvpappa.
Han hade redan från början en svår start med en ung mamma med en diagnos helt utan nätverk och behövde vara på ett anknytningshem sina första veckor i livet. Sen var han helt utlämnad till en mamma som hur vi än vrider på det inte klarade sin uppgift. Somliga helt ignorerar det att pojken var föremål för utredningar hos socialen långt innan styvpappan kom in i bilden, man kan inte skala ner det hela till att styvpappan helt plötsligt dödade pojken. Allt var en lång nedförsbacke ända sen han föddes.

Jag vet inte om det ligger någon sanning i det någon i tråden vittnade om, som säger sig vara bekant till mamman, att pojken hade mycket blåmärken och sår redan innan styvpappan kom in i bilden och att mamman var hårdhänt, men det skulle kunna förklara passiviteten av när styvpappan var hårdhänt.
Man kan förståss också vara småsint och stöta och blöta saker såsom att varför åker man till ett badhus med en liten pojke som inte kan bada när han har gips, det borde väll rimligtvis vara så att man åker till badhuset för pojkens skull, men att hitta på något annat som pojken kunde göra var allt för krångligt. Men ja, egentligen spelar det ingen roll, små saker ploppar upp hela tiden som tillsammans, för oss som har barn, som arbetar med barn osv, reagerar på och som gör en helhet om att saker inte stog rätt till. Socialen sammanfogade den bilden, förskolan förde dagbok av någon andledning, och det gör man inte av alla barn. Ja, det går inte att komma ifrån att mycket felade, det som blev droppen var att pojken dog, tyvärr kan vi nog ana att många barn överlever i det tysta, och DÄRFÖR, just DÄRFÖR: Får vi inte, kan vi inte - tala tyst om mammans del i det hela. Vi kan ta lärdom av detta, och lära oss se signaler, se det som kan vara riskfaktorer redan från början.

Jag håller med dig i allt du skriver, tyvärr tillbringade Z och T inte bara några veckor på anknytningshemmet utan ett halvår. Jag tycker att det är viktigt att tala om att även mammor kan vara riktigt dåliga föräldrar, pappor har inget monopol på det. Det är också viktigt att se dessa riskbeteenden hos mammorna, precis som man tittar på riskbeteenden hos pappor.
Citera
2010-10-21, 22:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag håller med dig i allt du skriver, tyvärr tillbringade Z och T inte bara några veckor på anknytningshemmet utan ett halvår. Jag tycker att det är viktigt att tala om att även mammor kan vara riktigt dåliga föräldrar, pappor har inget monopol på det. Det är också viktigt att se dessa riskbeteenden hos mammorna, precis som man tittar på riskbeteenden hos pappor.
Varför är detta tyvärr. Är det inte positivt att hon stannade så pass länge hon kände som hon behövde stöd?
Hade det varit bättre om hon hade lämnat hemmet tidigare?

Du som dessutom har tillgång till allt material borde väl ha kunskap om att Zanna inte fanns på hemmet för att man ansåg att hon var olämplig som mamma - utan för att hon själv ville ha stöd i sitt föräldraskap i början.

Hur skall folk våga söka det stödet om de sedan möts av de fördomar som du ger uttryck för här?
Senast redigerad av micro113 2010-10-21 kl. 22:44.
Citera
2010-10-21, 22:39
Medlem

Ja, Kattarina har skrivit ett långt inlägg, och h*n skriver klokt. Det handlar inte om att leta fel på Z, man behöver inte leta efter dem, de radas ju upp i denna utredning. Tyvärr. Jag tycker att frågan om varför Z inte stannade hemma med T när han mådde dåligt är väldigt befogad. Inte en dag var hon hemma, inte när han varit på akuten till sent på natten, eller när han fick sin arm bruten. Hon lämnade gladeligen över vården för T i Ps misshandlande händer. Det är som Kattarina skriver, T lär ha visat en hel del för sin mamma hur han hade det, men hon valde att inte titta, hon valde att inte förstå, det som många andra såg och försökte förstå. I min värld blir hon inte årets mamma iaf! Och det blir inte de andra, som så gärna skriver upp sin egen förmåga som föräldrar i denna tråd heller.
Citera
2010-10-21, 22:47
Medlem
Citat:

Ja, Kattarina har skrivit ett långt inlägg, och h*n skriver klokt. Det handlar inte om att leta fel på Z, man behöver inte leta efter dem, de radas ju upp i denna utredning. Tyvärr. Jag tycker att frågan om varför Z inte stannade hemma med T när han mådde dåligt är väldigt befogad. Inte en dag var hon hemma, inte när han varit på akuten till sent på natten, eller när han fick sin arm bruten. Hon lämnade gladeligen över vården för T i Ps misshandlande händer. Det är som Kattarina skriver, T lär ha visat en hel del för sin mamma hur han hade det, men hon valde att inte titta, hon valde att inte förstå, det som många andra såg och försökte förstå. I min värld blir hon inte årets mamma iaf! Och det blir inte de andra, som så gärna skriver upp sin egen förmåga som föräldrar i denna tråd heller.
Inget daltande med Theo inte, men jag kan tänka mig att det skulle daltas med hennes ADHD.
Citera
2010-10-21, 22:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Om nu andra såg så klart - varför ingrep de inte? Varför agerade de inte?

Du gör nog helt rätt i att inte skriva upp dig själv till årets mamma - dock tror jag inte ens någon har kommit på tanken att nominera dig, så påpekandet känns lite överflödigt.
Citera
2010-10-21, 22:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Inget daltande med Theo inte, men jag kan tänka mig att det skulle daltas med hennes ADHD.
Ja, dina tankar är ju verkligen fakta i målet. På vilken sida i FUP eller TP finner man dem?
Citera
2010-10-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, dina tankar är ju verkligen fakta i målet. På vilken sida i FUP eller TP finner man dem?
Medans jag ärligt skriver "kan jag tänka mig" så framställer du dina spekulationer som att du VET. Leta info om fakta och spekulationer får du roa dig med själv.
Citera
2010-10-21, 22:52
Medlem
Citat:

Precis. Den där ADHD-diagnosen rapar både Z och P om i videoförhören, som ett jäkla mantra för att förklara allt som eventuellt inte var 100. Man kan inte bara skylla ifrån sig, ingen av dem ska göra det, båda gör det och ingen av dem förstod någonting...
Citera
2010-10-21, 22:59
Medlem
Citat:
Precis. Den där ADHD-diagnosen rapar både Z och P om i videoförhören, som ett jäkla mantra för att förklara allt som eventuellt inte var 100. Man kan inte bara skylla ifrån sig, ingen av dem ska göra det, båda gör det och ingen av dem förstod någonting...
P har förmodligen blivit "matad" med information om hennes syndrom, tyck-synd-om-Zanna syndromet. Så därför har det satt sig i hans huvud tror jag. Undrar om det kan ha varit en anledning att hon sökte "hjälp" när T var nyfödd: omvårdnad, försörjning och uppmärksamhet?
Citera
2010-10-21, 23:00
Medlem
Citat:
Medans jag ärligt skriver "kan jag tänka mig" så framställer du dina spekulationer som att du VET. Leta info om fakta och spekulationer får du roa dig med själv.

Jag tror inte micro113 förstår skillnaden mellan fakta och spekulationer. I denna tråd måste man veta, annars får man inte skriva, iaf inte alla... Jag tycker att det är en bra egenskap att vara ärlig!

P däremot sitter gärna och ljuger i polisförhör t.o.m. och precis samma sak gör Z, de ljuger också för socialtjänsten och sjukvården, allt för att skydda sig själva. Det var ingen som tänkte på T. Nu vill P bli frikänd för mord... Undrar vad Z tycker om det...
Citera
2010-10-21, 23:03
Medlem
Citat:
Jag tror inte micro113 förstår skillnaden mellan fakta och spekulationer. I denna tråd måste man veta, annars får man inte skriva, iaf inte alla... Jag tycker att det är en bra egenskap att vara ärlig!

P däremot sitter gärna och ljuger i polisförhör t.o.m. och precis samma sak gör Z, de ljuger också för socialtjänsten och sjukvården, allt för att skydda sig själva. Det var ingen som tänkte på T. Nu vill P bli frikänd för mord... Undrar vad Z tycker om det...

Det kan jag berätta för dig. HON HATAR PATRIC!
Men det har väl redan din källa berättat för dig.
Citera
2010-10-21, 23:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad fan händer!? Från blöta sjöhästar till ADHD...
Vad händer i fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in