Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
I fallet med den ihjälsparkade hundvalpen hävdade han att det var rätt att skylla på att mannen kände sig och sin son hotade. Att man därför har rätten att sparka ihjäl hundvalpen då.
Jag har skrivit att en förklaring till överreaktionen kan vara extrem hundrädsla. Däremot har man rätten att freda sig mot framspringande hundar - bland annat med spark, det finns det dom på.
I hundägareansvaret ingår att tillse att en hund inte springer fram till andra, eller stör andra -- det är ett absolut ansvar.
Jag har inte skrivit att mannen gjorde rätt - jag har skrivit att jag kan se att det fanns skäl, och att ansvaret ligger på hundägaren.
Edit;
Skilj alltså på - gjorde rätt, och, har rätten.
Citat:
Och på frågan om han då tyckte att samma metod skulle kunna tillämpas på en människa tyckte han det var rätt. Givetvis var utgångspunkten i det fallet ett barn. Så med andra ord skulle alltså styvpappan enligt Micro bara kunna hävda att det var i självförsvar för att i hans värld gå helt fri.
Ren lögn. Jag har på varje sådan fråga jag har besvarat skrivit att BARN inte kan utsättas för sådan behandling. Däremot om man blir påsprungen/attackerad av annan människa så har man rätt att freda sig.
Citat:
Men nu var hans sätt att resonera i den tråden ganska komisk och allt detta är från min sida ett skämt och jag ska inte förstöra den här tråden mer med det. Tyckte bara att han vänder sin kappa lite efter hur det blåser.
Det är möjligt att du finner det komiskt, och du är välkommen att dra upp det igen - men ge tusan i att återge mig felaktigt, se till att du får det rätt om du skall dra upp det.