2010-10-08, 23:25
  #5401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Ja, har man den inställningen lär det hända igen, och igen,och igen.

Frågan är; Hur kan man vara säker på att man aldrig skulle kunna bli lurad av en skicklig manipulatör som exempelvis Patric Seavers eller Göran Lindberg? Betänk gärna hur många de grundlurat.

Faktum kvarstår. Det finns väldigt många barn som i likhet med lille Theo misshandlas. Här är lite fakta om barnmisshandel;

När det gäller misshandel mot barn mellan 0 och 6 år är det oftast en familjemedlem, en förälder eller styvförälder som är skyldig. I en studie som Brå gjorde år 2000 visade det sig att förövarna oftast är de biologiska föräldrarna. Två tredjedelar var pappor eller styvpappor och en tredjedel mammor. Jämfört med andra brott finns här en ovanligt hög andel kvinnliga gärningspersoner.
Misshandel mot 7–14-åringar begås ofta av jämnåriga förövare som offret känner.

Det har skett en kraftig ökning av barnmisshandelsbrott

Förra året, 2009 anmäldes cirka 11 000 misshandelsbrott mot barn under 15 år till polisen, 2 200 riktade mot barn i åldern 0–6 år och 8 800 misshandel mot barn i åldern 7–14 år. Polisen får in allt fler anmälningar om barnmisshandel – de senaste 30 åren har antalet tredubblats.

Fler anmäler barnmisshandel

Uppmärksamheten på våld mot barn varit relativt stort under senare år har. Det är troligen att det bidragit till att fler polisanmäler barnmisshandel.
Toleransen mot kroppslig bestraffning av barn har också tydligt minskat.
Dessutom har anmälningsskyldigheten för dem som arbetar med barn skärpts så att man är tvungen att anmäla om man misstänker att barn utsatts för misshandel.
När det gäller misshandel mot barn och ungdomar mellan 7 och 14 år beror sannolikt en stor del av ökningen på att skolorna i allt större utsträckning polisanmäler våldshändelser mellan elever.
Brå bedömer alltså att ökningen av antalet misshandelsfall huvudsakligen beror på att brotten anmäls i större utsträckning än tidigare.

http://www.brottsrummet.se/Bazment/48.aspx
__________________
Senast redigerad av tankar 2010-10-08 kl. 23:27.
Citera
2010-10-08, 23:28
  #5402
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Offerkoftan
Ja men det är inte samma sak som att Patric är manipulerande. Han kan lika gärna vara en trevlig kille när han träffar andra människor.

Men herregud, det är ju det som är att manipulera. Jesses människa googla på ordet och se vad det betyder. Att han låtsas att han månar om pojken när andra ser på men utför synnerligen grov misshandel på honom i övrigt så är det manipulativt.
Citera
2010-10-08, 23:30
  #5403
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Hon såg väl surfandet på räkningen. Och han hade väl tagit stryptag på henne vill jag minnas, den lilla gullegrisen.

Dagispersonalens intryck betyder inte mycket eftersom de mötena är under så kort tid, Så det är lite löjligt att älta om.
Dagispersonalen träffade både PS och T dagligen...varför bortförklarade de Ts beteende när PS hämtade?

Stryptaget har vi diskuterat...Z säger inget om att ha blivit utsatt för styptag, PS säger att han utsatt Z för stryptag men när han får demonstrera på förhörsledaren gör förhörsledaren bedömningen att det inte rör sig om stryptag.
Trots detta påstår du nu att det faktiskt förekom stryptag...var har du fått den uppgiften från?

Hon upptäckte att han betalat för en camshow och detta förföljde henne och de återkom till detta när de bråkade.
Citera
2010-10-08, 23:32
  #5404
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Hur tänker du nu? Att de som porrsurfar tenderar att misshandla barn? Är det en ful sida att titta på porr?

Det finns olika slags porr. Att betala för att se en kvinna föra upp skor i sin anus, har passerat gränsen till det "abnorma" enligt mig. Jag är dock rel. konservativ och min åsikt bygger givetvis på mina egna normer.

Jag vill dock poängtera att jag inte har några som helst fördomar eller skrupler betr. denna sexstimulering, om det sker i samförstånd med sambon eller den lagvigda. Är man solo, så behöver man givetvis inte få acceptans från något håll.
__________________
Senast redigerad av cochran 2010-10-08 kl. 23:52.
Citera
2010-10-08, 23:34
  #5405
Medlem
mercys avatar
[quote=tankar]Frågan är; Hur kan man vara säker på att man aldrig skulle kunna bli lurad av en skicklig manipulatör som exempelvis Patric Seavers eller Göran Lindberg? Betänk gärna hur många de grundlurat.

Faktum kvarstår. Det finns väldigt många barn som i likhet med lille Theo misshandlas. Här är lite fakta om barnmisshandel;

När det gäller misshandel mot barn mellan 0 och 6 år är det oftast en familjemedlem, en förälder eller styvförälder som är skyldig. I en studie som Brå gjorde år 2000 visade det sig att förövarna oftast är de biologiska föräldrarna. Två tredjedelar var pappor eller styvpappor och en tredjedel mammor. Jämfört med andra brott finns här en ovanligt hög andel kvinnliga gärningspersoner.
Misshandel mot 7–14-åringar begås ofta av jämnåriga förövare som offret känner.

Det har skett en kraftig ökning av barnmisshandelsbrott

Förra året, 2009 anmäldes cirka 11 000 misshandelsbrott mot barn under 15 år till polisen, 2 200 riktade mot barn i åldern 0–6 år och 8 800 misshandel mot barn i åldern 7–14 år. Polisen får in allt fler anmälningar om barnmisshandel – de senaste 30 åren har antalet tredubblats.

Fler anmäler barnmisshandel

Uppmärksamheten på våld mot barn varit relativt stort under senare år har. Det är troligen att det bidragit till att fler polisanmäler barnmisshandel.
Toleransen mot kroppslig bestraffning av barn har också tydligt minskat.
Dessutom har anmälningsskyldigheten för dem som arbetar med barn skärpts så att man är tvungen att anmäla om man misstänker att barn utsatts för misshandel.
När det gäller misshandel mot barn och ungdomar mellan 7 och 14 år beror sannolikt en stor del av ökningen på att skolorna i allt större utsträckning polisanmäler våldshändelser mellan elever.
Brå bedömer alltså att ökningen av antalet misshandelsfall huvudsakligen beror på att brotten anmäls i större utsträckning än tidigare.

http://www.brottsrummet.se/Bazment/48.aspx[/QUOTE]
Jag är inte särskilt övertygad att PS ens var en manipulatör
Citera
2010-10-08, 23:37
  #5406
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Dagispersonalen träffade både PS och T dagligen...varför bortförklarade de Ts beteende när PS hämtade?

Stryptaget har vi diskuterat...Z säger inget om att ha blivit utsatt för styptag, PS säger att han utsatt Z för stryptag men när han får demonstrera på förhörsledaren gör förhörsledaren bedömningen att det inte rör sig om stryptag.
Trots detta påstår du nu att det faktiskt förekom stryptag...var har du fått den uppgiften från?

Hon upptäckte att han betalat för en camshow och detta förföljde henne och de återkom till detta när de bråkade.
Och ändå var det de första han gjorde på sin lediga dag...
Citera
2010-10-08, 23:38
  #5407
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag är inte särskilt övertygad att PS ens var en manipulatör
Kan du utveckla det där? Är det inte vad man är om man lurar andra människor till något? Han manipulerade henne att inte tro at det inte var han som slagit pojken.
Citera
2010-10-08, 23:40
  #5408
Medlem
mercys avatar
[quote=Yori]Kan du utveckla det där? Är det inte vad man är om man lurar andra människor till något? Han manipulerade henne att inte tro at det inte var han som slagit pojken.[/QUOTE]
Vet du att han verkligen fick frågan då?
Citera
2010-10-08, 23:40
  #5409
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offerkoftan
Ja men det är inte samma sak som att Patric är manipulerande. Han kan lika gärna vara en trevlig kille när han träffar andra människor.
Det han visade upp för omgivningen var att han var omtänksam om T, att han var uppmärksam på T och att han var engagerad i T, när han i verkligheten (när han var ensam med T) undvek kontakt med T och slog honom när han inte kunde undvika kontakt...det är att manipulera omgivningen att tro annat än vad det i verkligheten var.
Citera
2010-10-08, 23:40
  #5410
Bannlyst
KiaW, ang. stryptaget så är det semantik du sysslar med. Någon form av grepp har han tagit, och har man sett videon så är det lättare att se exakt vad man ska kalla det. Ett svin är ett svin även om man doppar den i guld. Nåt slags grepp har han tagit, skitsamma om det kallas strypgrepp eller nackgrepp.
Citera
2010-10-08, 23:42
  #5411
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Och ändå var det de första han gjorde på sin lediga dag...
Ja precis.
Han var ständigt ute och porrsurfade när han var ensam hemma med T...
Citera
2010-10-08, 23:43
  #5412
Medlem
Offerkoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det han visade upp för omgivningen var att han var omtänksam om T, att han var uppmärksam på T och att han var engagerad i T, när han i verkligheten (när han var ensam med T) undvek kontakt med T och slog honom när han inte kunde undvika kontakt...det är att manipulera omgivningen att tro annat än vad det i verkligheten var.

Ja men det betyder inte att han är en särdeles skicklig manipulatör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in