Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Z trodde att Theo bröt armen när han föll över en tröskel. Theo varken grät eller gav annat ljud ifrån sig i samband med detta förmodade armbott. På fm. innan denna tröskelsnubbling var Theos arm svullen och hängde rakt ner enl. Z. Armen var så svullen, att hon inte kunde klä på honom hans tröja. Z trodde att orsaken till Theos svullna, hängande arm var att han "sovit på armen".
Zanna försökte ringa sjukvårdsuppslysningen på fm, men fick tydligen ingen kontakt. Jag skulle aldrig ha ringt sjukvårdsupplysningen om någon av mina barn sovit på armen när de var knappt två år.
I mitten av sjuttiotalet vaknade jag med en domnande, stickande arm efter en livlig kräftsskiva.
Armen var givetvis inte svullen och den kvicknade snabbt till.
Z har kanske andra erfarenheter och efterverkningar än jag när det gäller att ha somnat på sin arm.
Viktig information ur FUP för att förstå när var och hur armbrottet uppstod och vem som bär ansvaret;
Måndag 21 juni: Patric Seavers erkänner slutligen i polisförhören att Theos armbrott inträffar när Theo är ensam hemma med Patric Seavers måndagen den 21 juni (medan Theos mamma arbetar). Patric Seavers anger i polisförhören att orsaken till Theos armbrott är att Theo står på en stol intill Patric Seavers och diskar och att Theo då ramlar ner från stolen. Därefter lade Patric Seavers isäng Theo.
Tisdag 22 juni: Patric Seavers passar på att skada Theos brutna arm ännu mer när han "undersöker"den tisdag 22 juni.
Patric Seavers ljuger försåtligt väldigt mycket för Theos mamma när hon på tisdagen upptäcker att något verkar ha hänt med Theos arm, och alltmer oroligt frågar Patric Seavers om vad som hänt med Theos arm, hon vet ju inte vad som hänt, och han försöker falskt anklagande lura i mamman att tro att skadan måste ha uppstått när mamman varit med Theo. Patric Seavers kommer hem ca kl 13.30 och löser av mamman när hon åker till arbetet. Innan dess har Theos oroade mamma intensiv sms/mobiltelefonkontakt med Patric Seavers angående Theos förmodade vårdbehov och ev. planering om att åka till sjukhuset med Theo. Sms/mobiltelefonkontakten fortsätter sedan mamman åkt till arbetet. Theo sover när styvpappan kommer hem. Därpå sms:ar Patric Seavers lugnande till mamman att det verkar okej ändå. P.g.a. tilltagande svullnad i Theos arm beslutar trots allt Patric Seavers kl 16.45 att åka till sjukhuset med Theo, och Theos mamma åker sedan från sitt arbete till Theo på sjukhuset. Patric Seavers är då också där.
Patric Seavers och Theo kom till sjukhuset, och ett par sköterskor upplevde att Theo inte tydde sig till styvpappan, och de (Theo och styvpappan) inte hade ögonkontakt med varandra.
Theos mamma kom (från arbetet) till akuten omkring kl 20-20.30 och då såg barnet glad ut, det såg ut som att den relationen var mer sund.
Utseendet av skadan talar enligt rättsläkaren för att den orsakats av annan person. (FUP s 166)
Utdrag ur förhör med Patric Seavers;
F: På vilket sätt kände du på armen då?
P: På aa. Liksom när jag höll och liksom vred och drog lite.
F: Då beklaga han sig inte?
P: Nae.
F: Jag vill inte *ohörbart* kan vi prata om det hör att du ville att jag skulle. I och med att
vi pratar om en vridning.
P: Mm.
F: I då.
F: Att du nästan låter det framskymta som att det har hänt då?
P: Aa.
F: Att du vrider sönder armen.
F: Men då måste du tagit i väldigt hårt i honom om du vrider sönder så att benet går av?
P: Aaa. Men det var ju det jag mena på om skadan redan har vart innan. När han ramla.
F: Du menar att han lär ha haft en skada innan och sen så vrider du på armen.
P: *ohörbart*
F: Okej. Det är ju konstigt att han inte gråter då om han, när du vrider sönder armen
ännu mer.
P: Aaa. Men det va kanske för att han, han är rädd för mig kanske? Att han inte vill
gråta nåt. Jag vet inte, faktiskt. (FUP s. 154-155)
F: *ohörbart*, tycker du det verkar okej ändå?
P: Nae inte okej.
F: Nae men du skriver ju det?
F: Varför skriver du det?
P: Det vet jag inte.
F: Det måste va en förklaring till varför du inte, du inser när du undersöker armen att
den inte är bra?
F: Har du nån förklaring till att du ändå skriver att det verkar okej, men det är bäst att
kolla i morgon?
P: Nae man fick ju. Vad ska man säga dåligt samvete över att vad som hade hänt och så.
F: Vad var det som hade hänt som du fick dåligt samvete för?
P: Att han hade ramlat. När jag hade honom.
F: Det innebär ju då att.
P: Eftersom han hade dålig balans så som jag sagt innan i förhör då så, så hade jag dåligt
samvete att jag hade honom på stolen, det skulle jag ju aldrig haft honom på när jag diska.
F: Det här innebär Patric att du tror ju att när han, att det hände redan på måndagen och
inte när du kände, undersökte honom på tisdagen.
F: Jag tror att du är rädd för att läkarna ska se att du har gjort dom här vridningarna att
det är därför du inte vill åka in, du vill skjuta påt. Du vill ha lite tid.
P: Nae så var det inte.
F: Men du förstår ju att det är väldigt, väldigt illa med armen eftersom.
P: Ja, det är klart jag är orolig det är jag.
F: Är du orolig för din skull eller för Theos skull?
P: Båda. (FUP s 154-155)
P: Nja jag undersökte armen lit väl hårt ja
(FUP s 166)
F: Hur reagerar ohörbart
P: Det är som ohörbart på sig då.
F: Och hur reagerar han ohörbart
P: Det gillar han inte.
F: På vilket sätt ohörbart
P: Han skriker lite så där, ja ohörbart
F: Hur kändes det
P: Det kände ohörbart
F: På vilket sätt.
P: Jaa, att ohörbart Nånstans misstänkte jag väl redan då att det var
Illa.
F: Ohörbart Du förstod redan dagen innan du kollade armen att det var
ohörbart.
P: Ja. (FUP s. 170-171)
P: För att eeh. När han satt i soffan och det så. Då var hans armbåge inte svullen. Utan
då efter att jag hade känt så svullnade den mer och då bestämde jag mig för å åka.
F: Så den är inte svullen då innan du känner på armen? Och sen så svullnar den.
P: Mm. (FUP s 157)
Theo opererades på sin tvåårsdag 23 juni.