2010-10-03, 19:21
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Därmed bekräftar du det jag sagt vid flera tillfällen nu om varför ni går så hårt åt mamman utan att kunna belägga påståenden med fakta: Det hela rubbar er syn på att en mor kan skydda sina barn enbart genom att vara mor och älska sina barn och att ni känner er säkra på att lyckas just därför...då måste det vara fel på mammans kärlek till sina barn om hon misslyckas.

Fel. Det jag menar är precis tvärtom. Att barn inte kan överleva på endast kärlek. För att kunna skydda värna sitt barn måste man vara uppmärksam och inkännande. Man måste i alla fall ha en viss förmåga att läsa sitt barn och märka om barnet inte kommunicerar bra med någon i dess närhet. Vare sig det handlar om dagisfröken, mormor eller styvfar.

Barn visar ofta tydligt när de inte känner sig trygga med någon. Vilket till och med verkar ha uppmärksammats av utomstående i T:s fall!

Mitt eget föräldraskap tycker jag vi lämnar därhän. Jag kan dock inflika att risken för att någon av mina små skulle råka ut för det T gjorde är obefintlig.
Citera
2010-10-03, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Fel. Det jag menar är precis tvärtom. Att barn inte kan överleva på endast kärlek. För att kunna skydda värna sitt barn måste man vara uppmärksam och inkännande. Man måste i alla fall ha en viss förmåga att läsa sitt barn och märka om barnet inte kommunicerar bra med någon i dess närhet. Vare sig det handlar om dagisfröken, mormor eller styvfar.

Barn visar ofta tydligt när de inte känner sig trygga med någon. Vilket till och med verkar ha uppmärksammats av utomstående i T:s fall!

Mitt eget föräldraskap tycker jag vi lämnar därhän. Jag kan dock inflika att risken för att någon av mina små skulle råka ut för det T gjorde är obefintlig.

Haha vad svamlar du om?

Självklart kan barn inte leva enbart på kärlek. Var är de tecken som är så tydliga att Zanna absolut inte kan ha missat dem? Varför inte lägga fram dem?

För om det inte ens finns några tydliga tecken hur ska då mamman ha sett dem. Och sen ska det uteslutas att hon inte har förstått dem som misshandel också.

Men det klarar du säkert galant att föra i hamn.
Senast redigerad av Yori 2010-10-03 kl. 19:31.
Citera
2010-10-03, 19:31
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag betvivlar inte att T var Z:s ögonsten och det bästa som hänt henne, men jag tror att hon värdesatte kärleken till P i nivå med den hon hyste till T. Lägg därtill svårigheter att se tecken på missförhållanden i en önskan att leva ett vanligt familjeliv. Det ger ett utfall. P har iaf erkänt rubb och stubb - Z är (eller säger sig vara) omedveten om missförhållanden.
Jag håller med dej med ett undantag: Jag tror inte hon hyste kärlek till PS i samma nivå som den hon hyste till T, jag tror snarare att hon hyste kärlek till bilden av en lycklig familj, och den var representerad i PS...Det kunde lika gärna ha varit någon annan än just PS.
Citera
2010-10-03, 19:33
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att strunta i barnet för att man träffar en ny är alltså att bry sig?

Kul resonemang.

Du menar att det moraliska ansvaret - den man skall bry sig om - är för den andra parten, inte hos barnet?

I min bok är det hos barnet lojaliteten skall finnas, det barnet man skall kämpa för. Skiter man i det så viker man från sitt ansvar och sitt åtagande som förälder. Det är barnet man sviker - inte den andre.

Vem - Theo?

Fast nu vet vi ju att han inte gjort det.

Jag anser att det viktiga är barnet. Och att den förälder som har vårdnaden och allt umgänge är huvudansvarig oavsett vad det beror på att den andra biologiska föräldern är frånvarande. Som vårdnadshavare kan man aldrig skita i sitt barn bara för att den andra parten är en idiot.

Vem tror du?
Citera
2010-10-03, 19:38
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Jag håller med dej med ett undantag: Jag tror inte hon hyste kärlek till PS i samma nivå som den hon hyste till T, jag tror snarare att hon hyste kärlek till bilden av en lycklig familj, och den var representerad i PS...Det kunde lika gärna ha varit någon annan än just PS.

Här tror jag du har helt rätt. Med tanke på Z:s bakgrund skulle det inte vara konstigt om hennes dröm och mål i livet var en lycklig familj med allt vad det innebär. Den drömmen gjorde att hon i lite för hög grad valde att blunda för de dåliga sidor PS till och från visade såväl mot T som mot henne.
Citera
2010-10-03, 19:38
Medlem
Det är väl ganska uppenbart att ingen av de biologiska föräldrarna till lille T var eller är mogna att ta ansvar för ett barn.
Citera
2010-10-03, 19:40
Bannlyst
Citat:
Här tror jag du har helt rätt. Med tanke på Z:s bakgrund skulle det inte vara konstigt om hennes dröm och mål i livet var en lycklig familj med allt vad det innebär. Den drömmen gjorde att hon i lite för hög grad valde att blunda för de dåliga sidor PS till och från visade såväl mot T som mot henne.

Att hon valde att blunda är din teori. Det finns inget som bevisar att hon valde att blunda. Och det fanns ju inte några tecken att se heller. Det vet ju du också numera.
Citera
2010-10-03, 19:47
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Tack för förklaringen och att inga okvädheter slank med, det uppskattas.

Ja, jag håller absolut med om att det krävs mer än ett biologiskt föräldraskap och moderskärlek, långt mycket mer.

Endast en av personalen bevittnade något som jag anser är en klar och tydlig varningssignal och som borde föranlett att man slog larm då det tillsammans med tumavtryck och övriga antecknade tecken inte går att misstolkas till att något var fel hos pojken i utveckling eller ev sjukdom, utan att något var allvarligt fel i hemmet.

Nu vet vi inte när den anteckningen gjordes, men den ligger bland de sista om jag inte har fel för mej....

Vid armbrottet uppmärksammade vårdpersonalen att det inte stod rätt till i relationen PS/T, detta en månad innan dödsfallet...

Kan det vara så att PS hade slutat upprätthålla fasaden?
Citera
2010-10-03, 19:47
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Att hon valde att blunda är din teori. Det finns inget som bevisar att hon valde att blunda. Och det fanns ju inte några tecken att se heller. Det vet ju du också numera.

Hon valde ju att stanna hos Patric trots att han inte brydde sig om att hon tog illa vid sig av porrsurfandet (märk väl att det är P:s okänslighet inför Z:s obehag jag kritiserar och inte porrtittandet i sig), att han med våld brukade "lägga" ned henne på golvet och hålla fast henne, samt att han redan innan de flyttade ihop tagit hårt i T.

För mig är det att blunda för att den här personen kanske inte är den ultimata partnern att bilda en lycklig familj med...
Citera
2010-10-03, 19:54
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Tack för förklaringen och att inga okvädheter slank med, det uppskattas.

Ja, jag håller absolut med om att det krävs mer än ett biologiskt föräldraskap och moderskärlek, långt mycket mer.

Endast en av personalen bevittnade något som jag anser är en klar och tydlig varningssignal och som borde föranlett att man slog larm då det tillsammans med tumavtryck och övriga antecknade tecken inte går att misstolkas till att något var fel hos pojken i utveckling eller ev sjukdom, utan att något var allvarligt fel i hemmet.

Nu vet vi inte när den anteckningen gjordes, men den ligger bland de sista om jag inte har fel för mej....

Vid armbrottet uppmärksammade vårdpersonalen att det inte stod rätt till i relationen PS/T, detta en månad innan dödsfallet...

Kan det vara så att PS hade slutat upprätthålla fasaden?

Det är möjligt. SMS-loggarna tyder på ofta förekommande konflikter mellan honom och Z. Och i början av tråden fanns det väl vittnesmål om att han skrivit på FB om att han mått dåligt...Och när PS mådde dåligt gick det ju ut över T.

Jag tror dock inte ett så litet barn kan förställa sig. Och vårdpersonalen säger ju om jag minns rätt att T varken tittar på eller söker tröst hos PS. Inte förrän Z kommer till sjukhuset lyser barnet upp.
Citera
2010-10-03, 20:05
Bannlyst
Citat:
Hon valde ju att stanna hos Patric trots att han inte brydde sig om att hon tog illa vid sig av porrsurfandet (märk väl att det är P:s okänslighet inför Z:s obehag jag kritiserar och inte porrtittandet i sig), att han med våld brukade "lägga" ned henne på golvet och hålla fast henne, samt att han redan innan de flyttade ihop tagit hårt i T.

För mig är det att blunda för att den här personen kanske inte är den ultimata partnern att bilda en lycklig familj med...

Jaha. Jag frågar igen då, var är det för tecken som hon bevisligen såg och som inte gick att tolka på något annat sätt, som fanns på att Patric misshandlade sonen?
Citera
2010-10-03, 20:07
Bannlyst
Citat:

Jag tror dock inte ett så litet barn kan förställa sig. Och vårdpersonalen säger ju om jag minns rätt att T varken tittar på eller söker tröst hos PS. Inte förrän Z kommer till sjukhuset lyser barnet upp.

Nä precis. Det är ju därför inte så konstigt att vårdpersonalen ser gossens reaktion om det var så att han såg glad ut när han var med mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in