2010-10-03, 20:13
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Nä precis. Det är ju därför inte så konstigt att vårdpersonalen ser gossens reaktion om det var så att han såg glad ut när han var med mamma.

Jo men om vårdpersonalen ser hur barnet så tydligt tar avstånd från PS och hur stor skillnad det är på hur han agerar i förhållande till Z, varför såg inte hon det? Hon skrev ju på bloggen att PS och T hade en toppenrelation...

T borde ju rimligtvis "stängt av" på samma sätt när han var med PS i hemmet.
Citera
2010-10-03, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jo men om vårdpersonalen ser hur barnet så tydligt tar avstånd från PS och hur stor skillnad det är på hur han agerar i förhållande till Z, varför såg inte hon det? Hon skrev ju på bloggen att PS och T hade en toppenrelation...

För att hon själv var närvarande när hon var med pojken?

De flesta pratat ju om det de ser, och det var kanske vad hon såg. Att de hade en toppenralation när hon fanns i närheten. Hur det var när de var ensamma är ju svårt för henne att veta.
Citera
2010-10-03, 20:19
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det är möjligt. SMS-loggarna tyder på ofta förekommande konflikter mellan honom och Z. Och i början av tråden fanns det väl vittnesmål om att han skrivit på FB om att han mått dåligt...Och när PS mådde dåligt gick det ju ut över T.

Jag tror dock inte ett så litet barn kan förställa sig. Och vårdpersonalen säger ju om jag minns rätt att T varken tittar på eller söker tröst hos PS. Inte förrän Z kommer till sjukhuset lyser barnet upp.
Nej, en tvååring föreseställer sig inte, men man får en liten hum om hur han hanterat situationen och vilka signaler han visat upp.

Först var det perioden då han bara ville sitta med personal och snutte i soffan, här kan man tänka sig att han fått ett slag och hade ont i magen (Det var detta som föranledde att mamman sökte vård). Sen blev han "krånglig" när PS kom och hämtade, han ville inte lämna frökens knä....detta misstolkades av personalen som att han trivdes bra på dagis....Mamman har berättat att han var mammig, vilket kan tyda på att han uppvisat samma beteende hemma.

När T inte fick någon respons från de vuxna kan han ha gett upp....han "stängde in sig", stängde av när PS kom....en teknik han verkar använda även då han slår sig inför personal (utan att mamma eller PS fanns i närheten), han har lärt sig att stänga ner även vid smärta....

Om man dessutom lägger till att PS kanske slutat upprätthålla fasaden kan hotet, sett ur Ts ögon, varit tydligare även i normalt trygga situationer.

Jag tycker det är otäckt att så här i efterhand med facit i hand kunna se hur tydlig processen var...men det är ju helt beroende på att vi sitter med facit i handen.
Senast redigerad av KiaW 2010-10-03 kl. 20:22.
Citera
2010-10-03, 20:58
Medlem
Idag är det en månad sedan lille Theo begravdes. Vi är många som tänt ett ljus för den lille ängeln.
Citera
2010-10-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Idag är det en månad sedan lille Theo begravdes. Vi är många som tänt ett ljus för den lille ängeln.

Även om jag inte kände T så kommer jag aldrig att glömma hans öde. Vilket fruktansvärt liv han fick den lille stackaren. Och han fick dö helt ensam, ensam med sina smärtor och plågor.

Vila i frid du lille.
Citera
2010-10-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Även om jag inte kände T så kommer jag aldrig att glömma hans öde. Vilket fruktansvärt liv han fick den lille stackaren. Och han fick dö helt ensam, ensam med sina smärtor och plågor.

Vila i frid du lille.
Stackars, stackars lille gosse. Precis som du skriver fick han dö ensam med sina smärtor. Hoppas att han omgående blev medvetslös efter misshandeln. HUR KAN MAN SLÅ PÅ ETT LITET BARN?
PATRIC SEAVERS, MÅ DU BRINNA I HELVETET
Citera
2010-10-03, 21:30
Medlem
Citat:

Ja vårdpersonalen träffar ju bara dessa två en kort stund, men ser ändå detta tydligt.
Z träffar naturligtvis PS och T mycket oftare, och T har säkert visat på samma sätt hemma hur han tar avstånd från PS. Som du skrev tidigare, en tvååring kan inte förställa sig på det sättet.
Citera
2010-10-03, 21:34
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja vårdpersonalen träffar ju bara dessa två en kort stund, men ser ändå detta tydligt.
Z träffar naturligtvis PS och T mycket oftare, och T har säkert visat på samma sätt hemma hur han tar avstånd från PS. Som du skrev tidigare, en tvååring kan inte förställa sig på det sättet.
Vad drar du för slutsats av det?
Citera
2010-10-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vad drar du för slutsats av det?

Att någon har skitit i det blå skåpet, och det är inte jag!
Citera
2010-10-03, 21:43
Medlem
Lova33s avatar
Här hemma brinner det också ett ljus för lilla Theo <3

Har så ont i hjärtat för hans skull.

Önskar jag kunde skydda alla världens barn, men jag har bara makt att skydda mina egna barn...
Citera
2010-10-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33

Önskar jag kunde skydda alla världens barn, men jag har bara makt att skydda mina egna barn...

Det borde egentligen räcka för att alla barn skulle vara trygga...
Citera
2010-10-03, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33

Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Det borde egentligen räcka för att alla barn skulle vara trygga...

Ja det är en otäck insikt att man inte kan skydda sin barn. Då är det lätt hänt att man resonerar som så att de som inte lyckats med det har gjort en massa fel. Då kan man känna sig säkrare. Fast i realiteten så kan man nog inte skydda sig mot trevliga människor som är onda utan att visa det. Fast det är en trevlig tanke att man kunde.
Senast redigerad av Yori 2010-10-03 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in