Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Det är möjligt. SMS-loggarna tyder på ofta förekommande konflikter mellan honom och Z. Och i början av tråden fanns det väl vittnesmål om att han skrivit på FB om att han mått dåligt...Och när PS mådde dåligt gick det ju ut över T.
Jag tror dock inte ett så litet barn kan förställa sig. Och vårdpersonalen säger ju om jag minns rätt att T varken tittar på eller söker tröst hos PS. Inte förrän Z kommer till sjukhuset lyser barnet upp.
Nej, en tvååring föreseställer sig inte, men man får en liten hum om hur han hanterat situationen och vilka signaler han visat upp.
Först var det perioden då han bara ville sitta med personal och snutte i soffan, här kan man tänka sig att han fått ett slag och hade ont i magen (Det var detta som föranledde att mamman sökte vård). Sen blev han "krånglig" när PS kom och hämtade, han ville inte lämna frökens knä....detta misstolkades av personalen som att han trivdes bra på dagis....Mamman har berättat att han var mammig, vilket kan tyda på att han uppvisat samma beteende hemma.
När T inte fick någon respons från de vuxna kan han ha gett upp....han "stängde in sig", stängde av när PS kom....en teknik han verkar använda även då han slår sig inför personal (utan att mamma eller PS fanns i närheten), han har lärt sig att stänga ner även vid smärta....
Om man dessutom lägger till att PS kanske slutat upprätthålla fasaden kan hotet, sett ur Ts ögon, varit tydligare även i normalt trygga situationer.
Jag tycker det är otäckt att så här i efterhand med facit i hand kunna se hur tydlig processen var...men det är ju helt beroende på att vi sitter med facit i handen.