Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Så då kännde du att du ville göra dig lite löjlig över mitt inlägg menar du? För att du inte förstår varför jag skriver om att han sov mycket?
Tråden kom in på att Theo sov mycket, dels för att man redan tidigt konstaterade att han verkade sova en hel del, och då pratades det mycket om att det var för att han inte skulle störa och hålla sig undan. Han verkade vara förvisad till sin säng den mesta delen av tiden hemma, sängen eller tv:n.
Sedan kom vi in på att kanske sov han för att han medicinerades med alvedon och annat för att han skadat sig hemma (Läs P slagit honom), kanske för att hålla honom lugn, kanske för att han inte skulle gnälla? Och sedan gick det vidare i att han sov mycket för att han var misshandlad och psykiskt och fysiskt trött på alla sett och vis.
Hur som helst, så reagerade flera på att han sov mycket. Det spelar inte mig någon större roll om du inte förstår varför jag pratar så mycket om hur Theo sov, men nu har jag iallafall försökt förklara mig.
Så jag kanske kan undgå förlöjligande av mina inlägg hädanefter?
Ja precis, Verdande. Det är naturligtvis inte observationer om egna barn som föranlett intresset för det mördade barnets sovvanor i tråden utan det faktum att detta var ett ämne som diskuterades under förhören!
Eftersom barnets sovvanor gjorts till topic av myndigheterna när det ifrågasattes under förhören med de inblandade så är det naturligtvis av intresse att ta upp det i en diskussionstråd där omständigheterna och turerna kring misshandeln och mordet på tvååringen diskuteras. Smilun nämnde i sammanhanget bland annat att det framkommer i videoförhöret att polisen ifrågasatt om barnet verkligen sovit 13 timmar i sträck, vaknat, ätit yoghurt och medicin och sedan lagts igen och somnat om:
"Förhörsledaren frågar om T somnade om igen på morgonen efter att han fått yoghurt och medicin, Z vet inte men tror det, förhörsledaren frågar igen om det verkligen är så att om T har sovit från 17 kvällen innan och kommer upp kl 6 på morgonen att han somnar om igen då… "
En annan omständighet som väckte min egen nyfikenhet är att barnet enligt vissa här i tråden hade ovanligt hög smärttröskel och att det i sin tur är förklaringen till att mamman inte insåg att han misshandlades av sambon. Detta resonemang och diskussionen i förhören om sovvanorna låg alltså bakom min egen undran om det fanns något i annat i obduktionsprotokollet som kunde vara en förklaring till sovvanorna, avtrubbningen och den dåliga balansen, utöver det faktum att han var trött från psykisk och fysisk misshandel---men så var alltså
inte fallet.
Det vore fortfarande intressant att veta vad resonemanget om att han inte var känslig för smärta bygger på och hur debattörerna här har kommit till den slutsatsen.