Dumma dumma mig! Vem är perfekt om inte den som kan erkänna och ta in att han eller hon inte är perfekt? Att erkänna tillkortakommanden och ta emot de händer som erbjuder sig att hjälpa är vägen till perfektion...
Så om socialtjänsten knackar på din dörr imorgon och erbjuder sig att styra upp ditt liv, då kommer du tacksamt att ta emot den hjälp de erbjuder -- för du inser ju att du inte är perfekt och att du alltid kan behöva hjälp att bli lite bättre?
Så om socialtjänsten knackar på din dörr imorgon och erbjuder sig att styra upp ditt liv, då kommer du tacksamt att ta emot den hjälp de erbjuder -- för du inser ju att du inte är perfekt och att du alltid kan behöva hjälp att bli lite bättre?
(min fetning)
Självklart! Hade de dessutom sanerat mitt boende förut så, fine för mig. Att får en gångs skull dessutom (kanske få lite pengar i bidrag) vore inte heller fel... Jag behöver: putsa fönster (16 stycken), klippa häcken och kanske gräset en gång till. Avloppen, jag höll på att glömma avloppen!
Den här gången lyckades du faktiskt få med mina inlägg ..oc h t o m adressera dem ti ll rätt person!!!
Sist satt du en hel natt (antar jag) och letade efter allt jag skrivit men "råkade" ta andras inlägg och göra till mina.
Det har du bett om ursäkt för.
De nhär gången får du be om ursäkt för att du inte förstod inlägget o m fantasier..o m du klippt in vad jag svarade på så hade det framgått att det var ironi..med tanek p åvad jag svarade på.
Du gör samma misstag igen..tar lösryckta ord ur inlägg så att de ska passa vad jag tror du försöker att få fram.
Därför känns det meningslöst att bemöta vad du skriver.
De sista personer du skrev om kan jag därmot ha en förhoppning om att de i den situationen ska tänka till..så de inte också blundar för verkligheten
Din vana trogen fortsätter du med dina grundlösa gissningar, spekulationer, fantasier och felaktiga slutsatser, ser jag Och, nej jag satt alls inte hela natten (glöm din dröm...), utan endast en stund på morgonen sedan jag tittat in i tråden (fastän jag egentligen inte alls hade tid) och upptäckte ditt senaste inlägg till mig, varpå jag snabbt tittade på tidigare inlägg från dig - du kanske hellre borde vara ganska så tacksam över min återhållsamhet, och över att jag då endast begränsade mig till ursäkten till dig angående de omtalade PM som ej du utan andra forumdebattörer fått. Jag tog fel just angående dessa omtalade anonyma PM - och jag bad dig alltså om ursäkt. Sedan var jag tvungen att rusa iväg.
Det mellersta citatet från dig innehåller bara den kvarvarande fråga som du ställde till mig och bad mig svara på. PM-frågan var ju redan avklarad, eller hur? Det första och tredje (sista) citatet från dig är hela, det är alltså inga lösryckta ord utan hela citat från dig.
Jag förstår inte hur du kan inbilla dig att det nu finns någon som helst anledning till att du behöver en ursäkt till. Har du verkligen så lätt att gå in i offerrollen, det är ju du själv som så oerhört lättvindigt slänger falska allvarliga anklagelser omkring dig åt höger och vänster. Vad är det för TRAMS!
Om du tänker efter så är det väl snarare du som borde be någon om ursäkt för dina allvarliga och ogrundade anklagelser.
Theos mamma är den som enligt min mening borde få en offentlig ursäkt för dessa grova och ogrundade anklagelser från bl. a. dig Intensiv - allvarliga anklagelser som endast baseras på rena fantasier och spekulationer.
Självklart! Hade de dessutom sanerat mitt boende förut så, fine för mig. Att får en gångs skull dessutom (kanske få lite pengar i bidrag) vore inte heller fel... Jag behöver: putsa fönster (16 stycken), klippa häcken och kanske gräset en gång till. Avloppen, jag höll på att glömma avloppen!
Jag tänkte faktiskt först bemöta det där - men raderade mitt inlägg, jag insåg att det är ingen ide.
Jag undrar bara egentligen - hur gammal är du? Och har du på fullt allvar så skrämmande låg insikt i vad kontakter med socialtjänsten innebär för människor?
Jag trodde inte ens man kunde leva i ett upplyst samhälle och ge prov på sådan okunskap.
Att han skrivit sig hos mamma och pappa igen menar du -- det är väl en enkelt sak att kolla på ratsit, någon annan källa krävs ju inte för det.
Det innebär dock inte att Zanna vare sig får eller vill ta över lägenheten i Mjölby -- eller också vill hon det och planerar att bo kvar. Det ger ratsit inte svar på. Vore jag henne skulle jag dock sannolikt flytta av flera skäl - men människor är och tänker olika DET är naturligt.
Jag har inte påstått att jag har någon annan källa än Ratsit på var de är skrivna, tyvärr har jag inte hittat drivrutinen till tangentbordet som gör att man kan skriva bildspråk a la pekbok.
Jag har dock fått höra från flera olika personer i Zannas närhet att hon har fått en lägenhet i Linköping, och att hon redan flyttat från Mjölby, det är dock inget jag vet, vilket jag också har talat om, dock inte på sättet jag beskriver ovan.
Jag är inte helt säker på att det är så faktiskt. Tycker det verkar som att man ska tycka, tänka och skriva utifrån någon mall... "här-skriver-vi-bara-snälla-saker-om-zanna-mallen"
Skärpning! Speciellt Intensiv och tankar kommer farligt nära att bara diskutera varandra och inte sakfrågorna. Sluta med det! Kommentera inte detta meddelande, utan hör och lyd. //Mod
Jag har inte påstått att jag har någon annan källa än Ratsit på var de är skrivna, tyvärr har jag inte hittat drivrutinen till tangentbordet som gör att man kan skriva bildspråk a la pekbok.
Jag har dock fått höra från flera olika personer i Zannas närhet att hon har fått en lägenhet i Linköping, och att hon redan flyttat från Mjölby, det är dock inget jag vet, vilket jag också har talat om, dock inte på sättet jag beskriver ovan.
Hon håller väl möjligen på att flytta i så fall - eftersom hon fortfarande är skriven på adressen och håller på att plocka ihop saker så lär hon ju inte vara färdig flyttad.
Oavsett om hon nu bor kvar eller flyttar så angår det knappast någon annan och säger ingenting om henne som person - mer än att hon liksom övriga människor i Sverige behöver någonstans att bo.
Med anledning av detta rättsfall som handlar om att styvpappan Patric Seavers misshandlat och mördat lille Theo, och nu är dömd för det , så kan det vara värt att titta lite på exempelvis barnrätt, och vilka rättigheter barn egentligen har i vårt samhälle. Här är ett litet axplock;
Barnrätt: sammanfattande benämning på rättsregler som rör barns rättsliga ställning. Rättsregler finns i bl.a. barnkonventionen, föräldrabalken och socialtjänstlagen.
Barnkonventionen: egentligen FN:s konvention om barnets rättigheter, FN-konvention från 1989 om barns rättigheter. I den föreskrivs bl.a. att barnets bästa ska komma i främsta rummet vid allt beslutsfattande och alla åtgärder som rör barn, förbud mot diskriminering, barnets rätt till liv och utveckling samt rätt att få komma till tals.
Föräldrabalken: FB, balk i lagboken. FB innehåller lagstiftning om bl.a. förhållandet mellan föräldrar och barn. Den trädde i kraft 1950.
Aga: kroppslig bestraffning av minderårig eller underlydande. År 1979 infördes förbud i föräldrabalken mot att utsätta barn för aga eller annan kränkande behandling; husagan avskaffades 1920 och skolagan 1958.
Socialtjänstlagen, SoL, är en ramlag som reglerar kommunernas sociala verksamhet. SoL ersätter sedan 1982 de tidigare lagarna om socialhjälp, nykterhetsvård barnavård och barnomsorg. Den kompletteras av socialtjänstförordningen, LVM, LVU och LSS.
Barnomsorg, är en samlande benämning på samhällsstödd förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg.
Förskoleverksamhet (1–5 år) omfattar enligt skollagen förskola, öppen förskola och familjedaghem. I skolbarnsomsorg (6–12 år) ingår främst fritidshem. Skollagen och läroplanerna reglerar barnomsorgen och ska garantera likvärdighet i landet.
Förskola: pedagogisk verksamhet för barn i åldern 1–5 år; den ska erbjuda omsorg och främja barns utveckling och lärande samtidigt som den ska vara organiserad så att föräldrarna kan förvärvsarbeta eller studera. De tidigare begreppen daghem och deltidsgrupp är numera ersatta med det enhetliga begreppet förskola. Sedan 1998 har förskolan en egen läroplan (Lpfö 98), och tillsyn utövas av Statens skolinspektion.
Grundskola: den obligatoriska nioåriga skola som infördes genom riksdagsbeslut 1962. Kommunen är huvudman för grundskolan (ej fristående skolor), och Skolverket utövar tillsyn. Skolplikt gäller från det år då eleven fyller 7 år.
Gymnasieskola: treårig frivillig skolform; uppstod 1971 efter beslut i riksdagen 1968 att integrera gymnasiet/läroverket med fackskolan/yrkesskolan.
Familjerätt, rättsregler rörande familjens förhållanden, t.ex. mellan makar och mellan föräldrar och barn.
Barnavårdscentral, BVC, grundläggande enhet inom barnhälsovården, samt övrig sjukvård.
Polisen, polisväsen: benämning på såväl polisorganen som de anställda befattningshavarna. Polisens uppgifter är att bl.a. förebygga brott, övervaka den allmänna ordningen och säkerheten, bedriva spaning och göra brottsutredningar samt, som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet, i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.
Mot bakgrund av detta rättsfall - styvpappans misshandel av och slutligen mord på lille Theo -vore det värdefullt att ta del av eventuella goda exempel på bra samarbete mellan olika parter (och gärna tydliga riktlinjer, tex ansvarsfördelning, vem gör vad, vid exempelvis misstanke om barnmisshandel o. dyl.), och förebyggande arbete i syfte att måna om barnens bästa, och minska risken för tex barnmisshandel o. dyl.
När det handlar om barns välmående är det väldigt farligt att tro något alls, det tycker jag vi har lärt oss i det här fallet. Jag förstår inte alls var den är otroliga tilltron till Theos biologiska pappa kommer ifrån. Finns det något som visat på att han är bra som pappa?
Bara för att styvpappan är dålig betyder det inte att pappan är bra, eller tvärtom. Det verkar som att man hakar upp sig på att det ena är dåligt och därför är det andra bättre (vilket även dagis, soc och Z säkert gjorde). Farligt! Misstankar om misshandel måste man ta på största allvar och inte bara välja att inte tro på, särskilt då det är så vanligt i vårt samhälle.
Ja det är konstigt med detta försvar för den biologiska pappan Kevin Fur. Vad har han gjort som är så bra?
Att uppgifterna om en eventuell vårdnadstvist hos familjerätten inte finns med i FUP skulle ju kunna bero på att det inte är ett dugg intressant för att lösa detta fall med mord på Theo! Åklagaren kan inte hålla på och fylla FUP med en massa saker som inte har med fallet att göra.
Dessutom undrar jag fortfarande varför ni tror att K skulle ljuga för AB? Och varför AB skulle publicera lögner och påhitt om ett allvarligt fall som detta. Visst att kvällstidningarna håller på och skvallrar om kändisar och kungligheter och annan skit. Men det jobbar faktiskt en hel seriösa och välutbildade journalister där och de skriver inte hittepåartiklar när det kommer till mord.
Den där Måndagsexemplaret eller vad den heter ger jag inte mycket för. Personen verkar ha för mycket fritid och känner för övrigt inte ens till att det brukar dröja lång tid innan vårdnadstivster når domstol. I de flesta fall gör de inte ens det. Om det finns de här inne som vill slicka Måndagsexemplarets röv så var snäll och gör det någon annanstans. Tack.
Hahaha du ett ernormt förtroende för Aftonbladet tydligen. Skrattretande.
Att reportern skriver något är inte alls samma sak som att det har något med verkligheten att göra.