2010-09-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Att du helt utesluter att det kan vara på annat sätt utan att visa på fakta och gör utalanden om vad du tycker om mamman som person, uttrycker hur du anser att hon är osv gör att det blir ett arrogant förhållningssätt: Det du tror är sant, det finns inget utrymme för att det inte är sant och kan inte se vad denna lynch innebär om det inte är sant....

Det är som sagt stor skillnad att diskutera det som kan ha gått fel och att konstatera hur någon är och kasta sig in i en lynch.

För min del så kan jag säga att jag tror att det är på ett visst sätt till 70%, men de resterande 30% är för mej alldeles för stor andel för att kunna utesluta utan fakta som utesluter dem...

Jag tycker att det är förfärliga ord du använder- lynch, lynchning. Det här är FB med högt i tak för åsikter, men det är ingen som lynchar folk vad jag vet. Jag har en åsikt, du har en åsikt som vi diskuterar. Jag gillar inte dock de ord som används vid flertalet inlägg- mobb, lynchning, offerkoftor, gelikar osv i alla oändlighet med tydlig avsikt att förlöjliga och nedvärdera andras åsikter.
Citera
2010-09-27, 11:38
Medlem
Citat:
???
Vad har våld med det att göra?
Jag syftar naturligtvis på lynchen i denna tråd....om du glömt vad du sagt så kan jag ta fram några exempel om du vill?

Det är vad ordet betyder! Lyncha = ge sig på någon med våld
Leta efter ordet Lyncha du! Tänk samtidigt på vad det betyder.
Citera
2010-09-27, 11:45
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jag tycker att det är förfärliga ord du använder- lynch, lynchning. Det här är FB med högt i tak för åsikter, men det är ingen som lynchar folk vad jag vet. Jag har en åsikt, du har en åsikt som vi diskuterar. Jag gillar inte dock de ord som används vid flertalet inlägg- mobb, lynchning, offerkoftor, gelikar osv i alla oändlighet med tydlig avsikt att förlöjliga och nedvärdera andras åsikter.
Ok, du ogillar ordvalet....och kan fortfarande inte se vad jag menar? Det är helt ok att nedvärdera och förlöjliga någon som förlorat sitt barn utan att ta fram fakta som motsäger med säkerhet att personen agerat utifrån en funktionsnedsättning?

Sen vad gäller andra nedvärderingar, så ta en titt i trådhistoriken och se vem som utsatte vem från början....
Citera
2010-09-27, 11:48
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Det är vad ordet betyder! Lyncha = ge sig på någon med våld
Leta efter ordet Lyncha du! Tänk samtidigt på vad det betyder.
Så du fattade inte alls att jag pratade om lynchen i tråden, en virituell lynch....
Men ok, jag ska förtydliga mej:
Flera personer gaddar sig samman och pekar finger mot en och samma person och uttrycker vad de anser om dess person och det de uttrycker är direkt nedvärderande och anklagande för klandervärt beteende inför stora massan....
Citera
2010-09-27, 11:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos

Vad är nedvärderande med gelikar?

gelike - jämlike, like, likasinnad; kumpan, kamrat
http://www.synonymer.se/?query=gelike&SOK.x=58&SOK.y=5

Är det som med socialt sammanhang, att du väljer en egen definition som du utgår ifrån när du läser så kan faktiskt inte andra lastas för det.
Citera
2010-09-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ok, du ogillar ordvalet....och kan fortfarande inte se vad jag menar? Det är helt ok att nedvärdera och förlöjliga någon som förlorat sitt barn utan att ta fram fakta som motsäger med säkerhet att personen agerat utifrån en funktionsnedsättning?

Sen vad gäller andra nedvärderingar, så ta en titt i trådhistoriken och se vem som utsatte vem från början....

Jag har inte nedvärderat och förlöjligat någon som har förlorat ett barn, jag säger att jag tror att det kan finnas andra faktorer med som bidragit till vad som har hänt. Jag tror inte bara på att hennes adhd kan förklara allt.

Jag orkar inte gå tillbaka i tråden för att hitta fler syndare, jag är mer intresserad av ämnet som sådant.
Citera
2010-09-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Är det som med socialt sammanhang, att du väljer en egen definition som du utgår ifrån när du läser så kan faktiskt inte andra lastas för det.

Man kan ju som du slå upp ordet på nätet eller i SAOL och finna synonymer, men svenska språket har många nyanser. Använder du ordet gelikar i dagligt tal om du vill beskriva något positivt?
"Jag och mina gelikar ska träffas på konferens imorgon"? Hmpffff....

Visst, man kan kanske beskriva en fyllefest som ett socialt sammanhang, jag tyckte det bara var otroligt roligt.

Nu får vi nog byta ämne så det inte blir OT.
Citera
2010-09-27, 13:26
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:

Att du inte förstår eller förmår tolka den kontext som omger olika ord (i det här fallet gelikar) visar bara med ännu större tydlighet varför du hamnat så snett som du gjort i den här tråden, där du (och dina gelikar ) uppenbarligen inte ser skogen för alla träd.

Att diskutera vad det beror på att någon som Z så totalt kunde misslyckas i att skydda sitt barn är inte att lyncha vederbörande. Z:s misslyckande som förälder är ett faktum. Det är inget som någon kan ändra på genom att försöka dra ned rullgardinen över ett diskussionsforum på internet.

När man skall försöka förstå vad som hänt i ett fall som det här måste man (vilket påpekats 1000 ggr tidigare) försöka lägga ett pussel. Genom att sammanfoga de bitar man hittar (inte bara vad gäller det här specifika fallet utan även generell kunskap om unga mödrar med intellektuella svårigheter och en historia med anknytningsproblematik och socialhjälp) leds man fram till den slutsats som är mest trolig.

Saker och ting KAN naturligtvis skett på ett annat sätt. Det KAN ha flugit blå elefanter från himlen. Z kan ha missat varenda signal från sitt barn om att allt inte stod rätt till. Men det är högst otroligt.
Citera
2010-09-27, 13:57
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag är övetygad om att P inte mådde särskilt bra. Detta uppfattade EN person - Theo.
Citera
2010-09-27, 14:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag är övetygad om att P inte mådde särskilt bra. Detta uppfattade EN person - Theo.
Där är vi absolut eniga...
Citera
2010-09-27, 15:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Att du inte förstår eller förmår tolka den kontext som omger olika ord (i det här fallet gelikar) visar bara med ännu större tydlighet varför du hamnat så snett som du gjort i den här tråden, där du (och dina gelikar ) uppenbarligen inte ser skogen för alla träd.
Eftersom det var jag som använde ordet gelikar - så är det nog faktiskt jag som har tolkningsföreträde på hur det skulle tolkas i kontexet.

Oj, missade du det

Citat:
Att diskutera vad det beror på att någon som Z så totalt kunde misslyckas i att skydda sitt barn är inte att lyncha vederbörande. Z:s misslyckande som förälder är ett faktum. Det är inget som någon kan ändra på genom att försöka dra ned rullgardinen över ett diskussionsforum på internet.

När man skall försöka förstå vad som hänt i ett fall som det här måste man (vilket påpekats 1000 ggr tidigare) försöka lägga ett pussel. Genom att sammanfoga de bitar man hittar (inte bara vad gäller det här specifika fallet utan även generell kunskap om unga mödrar med intellektuella svårigheter och en historia med anknytningsproblematik och socialhjälp) leds man fram till den slutsats som är mest trolig.

Saker och ting KAN naturligtvis skett på ett annat sätt. Det KAN ha flugit blå elefanter från himlen. Z kan ha missat varenda signal från sitt barn om att allt inte stod rätt till. Men det är högst otroligt.

Vittnesmål och utredningens slutsatser osv behöver man alltså inte ta hänsyn till .... spekulationerna här har säkert mycket bättre bäring för vad som var de verkliga förhållandena.
Citera
2010-09-27, 15:51
Bannlyst
Citat:

Vittnesmål och utredningens slutsatser osv behöver man alltså inte ta hänsyn till .... spekulationerna här har säkert mycket bättre bäring för vad som var de verkliga förhållandena.

Nej, det behöver man inte ta hänsyn till. Det kan ha flugit blå elefanter från himlen och då får vi inse att vi kan bortse från sånt som vittnen och andra inblandade ger för bild. Det förstår du väl?

Det är tragiskt att det ska slås fast en felaktig bild av vad det är för människor som har hand om barn som blir misshandlade. Det är faktiskt riktigt farligt att en felaktig bild sprids eftersom folk då kan missa de signaler man ska fästa vikt vid.

Generell kunskap om unga mödrar med intellektuella svårigheter och en historia med anknytningsproblematik och socialhjälp finns ju redan och har som sagt lite att göra med vilka som tenderar att ha barn som misshandlas i hemmen. Att mammor med intellektuella svårigheter och anknytningsproblem behöver hjälp och stöttning eller att deras barn ilband behövs omhändertas är ju ingen pyramidal nyhet men ska man som sägs här i tråden hitta riskfaktorer för misshandel så får man lyfta blicken lite grann och vidga sitt tänkande, rätt betydligt skulle jag säga. De tecken som finns där barn misshandlas är inte såna tecken som det pratas om här. Det som sägs är ytligt och förenklat många gånger.

Den metod som förespråkas här gör att betydligt fler blir misstänkta men man hittar inte lättare de familjer där barnen misshandlas.

Däremot så är de tecken som tas upp här där Zanna används som exempel, på att det behövs stöttning osv. och det fanns ju där men fungerade inte riktigt. Förskolan skulle ha lämnat den information de hade osv. Det är ju där det har brustit. Det är ju de som ska se tecknen som har brustit, inte Zanna. Det är inte tecken hos Zanna som är viktiga att samla ihop, utan tecken hos barnet från förskolans sida och som kunnat gjort socialtjänsten mer uppmärksam. Men även om det hade hänt så är det inte alls säkert att de kunnat ingripa och förhindra. Men att hitta tecken på vad Zanna är för en filur hjälper inte mycket för där finns inga tydliga såna för då hade barnet kunnat omhändertas. Så det är enfaldigt att leta tecken hos Zanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in