2010-10-01, 14:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja fast varför ska han bara ha umgänge för? Jag ser det fullt naturligt att en pappa kan ha det föräldraansvaret att de kan ta hand om sina barn.

Sen må vi ju inse att det finns de som anser att en styvpappa räcker. De ser inte den biologiska pappan som mer värd än så. De behövs inte och har därför inget ansvar kanske man resonerar. Jag vet inte då det känns obegripligt med den typen av tyckande att pappor inte har betydelse alls utan kan försvinna ut genom dörren och ingen undrar varför.
Jag kan se praktiska skäl för att det skulle vara som umgängesförälder - och det är avståndet mellan parterna.
Det finns inget såvitt jag kan se som talar för att Zanna i sig själv inte skulle ha Theo, och därmed flyttar man inte över vårdnaden. Hade man vetat vad Patric sysslade med så hade ju givetvis bedömningen varit annorlunda - men jag tror jag knappast Zanna hade släppt honom i närheten av Theo om hon vetat något sådant- det är den bild vittnesmålen ger.

Att andra inte anser att den biologiska pappan behövs skall ju inte påverka den biologiska pappans känsla och initiativ när det gäller det egna barnet. Det skall ju ligga i hans intresse att hålla i den kontakten - det är ju hans barn det handlar om.

Sen kan jag dela uppfattningen att det faktiskt finns fall där den biologiska föräldern faktiskt är så pass olämplig/farlig/skadlig att kontakt är i direkt konflikt med barnets bästa och därför är det bättre att någon annan går in och fyller den rollen - men jag har svårt att se att det skulle vara fallet här.

Edit:
Fast när det gäller Kevin så vet vi faktiskt inte hur pass lämplig han är eller inte är som förälder - för det framgår inte heller av FUP.
Senast redigerad av micro113 2010-10-01 kl. 15:01.
Citera
2010-10-01, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag kan se praktiska skäl för att det skulle vara som umgängesförälder - och det är avståndet mellan parterna.
Det finns inget såvitt jag kan se som talar för att Zanna i sig själv inte skulle ha Theo, och därmed flyttar man inte över vårdnaden. Hade man vetat vad Patric sysslade med så hade ju givetvis bedömningen varit annorlunda - men jag tror jag knappast Zanna hade släppt honom i närheten av Theo om hon vetat något sådant- det är den bild vittnesmålen ger.

Att andra inte anser att den biologiska pappan behövs skall ju inte påverka den biologiska pappans känsla och initiativ när det gäller det egna barnet. Det skall ju ligga i hans intresse att hålla i den kontakten - det är ju hans barn det handlar om.

Sen kan jag dela uppfattningen att det faktiskt finns fall där den biologiska föräldern faktiskt är så pass olämplig/farlig/skadlig att kontakt är i direkt konflikt med barnets bästa och därför är det bättre att någon annan går in och fyller den rollen - men jag har svårt att se att det skulle vara fallet här.

Edit:
Fast när det gäller Kevin så vet vi faktiskt inte hur pass lämplig han är eller inte är som förälder - för det framgår inte heller av FUP.

Ja fast vilken tidpunkt pratar vi om nu. Jag tänker mig att när barnet var nyfött och den ena föräldern uppfattas ha de problem som Zanna uppfattades ha så bör ju vårnaden och boende tillfalla den förälder som antas kunna sköta barnet. Och här struntar ju den biologiska pappan i sitt barn eller så har socialtjänsten underlåtelsesynder som inte är av denna världen om Kevin i två års tid har sökt boende och vårdnad och inte ens fått umgänge - förutsatt att han är normal då.

Det som är märkligt är att han inte ens nämner att han i två års tid sökt boende och vårdnad för sitt barn men inte ens fått umgänge. Det som finns är ett uttalande från en reporter om att något pågått i ett års tid. Men Zanna hade ju problem från början - var fanns pappa någonstans?

Att man inte vill blanda in den biologiska pappan i trådens diskussioner kan ju bero på två saker, dels att man i såna fall inte ensidigt kan kasta skuld åt moderns håll eller att man inte anser att biologiska pappor kan eller ska ta ansvar. Eller kanske en kombination av bägge.

Jag tror att för Zannas del så hade umgänge varannan helg kanske passat bra, förutom den stigmatisering som sker av mödrar. Det talas mer illa om mammor som har varannan helg än pappor. Men om man bortser från såna tankar från henne själv om omgivningen så hade det kanske varit bra. Fast det är svårare om man har intresse av att ha barnet på heltid att inte ha det än om man struntar i det hela och att man är kapabel att vara ifrån det hela, så det är nog inte helt så som jag tänker där kanske.

Nej, vad gäller Kevins lämplighet så vet vi ingenting. Men han måste ha sökt boende och vårdnad eller så inte oavsett vilket.
Senast redigerad av Yori 2010-10-01 kl. 15:15.
Citera
2010-10-01, 15:23
Medlem
Citat:
Konstigt att han inte hört talas om socialtjänstens agerande och att Zanna behövt mycket hjälp från myndigheters sida?

Men han kanske inte visste något om det trots att han sökte vårdnad och boende och hade kontakt med socialtjänsten i det ärendet? Om han nu gjorde det vill säga.

Då måste socialtjänsten absolut anmälas.

Inte ett dugg konstigt faktiskt! Socialförvaltningen har tystnadsplikt och får inte springa runt och berätta om människor som behöver deras stöd och hjälp, därför har K inte hört talas om det från deras sida! Oavsett vilken kontakt han hade med socialtjänsten i först Skurup och sen Trelleborg (om det inte är samma) så får de under inga omständigheter berätta om Z! Det måste du ju förstå!
Citera
2010-10-01, 15:24
Medlem
Citat:
För fadersROLLEN krävs inga adoptionspapper - den kan snälla grannen i värsta fall få träda in i om det inte finns någon fungerande far i familjen.

Kevin har inte fyllt sin fadersroll för Theo utan överlåtit åt Patric att träda in och fylla den platsen eftersom Kevin inte ens funnits med i Theos liv.

Att vara biologisk pappa är inte samma sak som att ha fadersroll i en persons liv - att vara biologisk mamma är inte samma sak som att ha modersroll i någons liv. Rollerna måste man aktivt gå in och fylla.

Källa på att Kevin överlåtit sin fadersroll till just PS?
Citera
2010-10-01, 15:27
Medlem
Citat:
Varför talar han inte om den pågående vårdnadstvisten i detta sammanhang? Man kan tycka att det vore högst naturligt att göra det, men det gör han inte.

Varför skulle det vara naturligt att tala om det i detta sammanhang? Theo är död, det finns inget barn att få vårdnaden om längre! Här vill jag skriva vad jag tycker om yori, men eftersom det skulle kunna anses som stötande så avstår jag från det!
Citera
2010-10-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Inte ett dugg konstigt faktiskt! Socialförvaltningen har tystnadsplikt och får inte springa runt och berätta om människor som behöver deras stöd och hjälp, därför har K inte hört talas om det från deras sida! Oavsett vilken kontakt han hade med socialtjänsten i först Skurup och sen Trelleborg (om det inte är samma) så får de under inga omständigheter berätta om Z! Det måste du ju förstå!

Du skriver att det är därför att Kevin inte har hört det från deras sida. Har du källa på det eller är det egna teorier?

Dessutom så är det ju frågan om hur det fungerar i praktiken. Ska man tro att Kevin har haft kontakt med socialtjänsten i två år och inte fått veta något alls om sitt barn? Jag har svårt att tro att han varit helt utan information.

Men det var inte det jag syftade på utan mer att det känns konstigt att inte några ryken, ingenting alls om de insatser som gjordes för Zanna och barnet skulle ha kommit ut. De var ju trots allt rätt omfattande. Men det kan ju förstås vara så rent teorietiskt att ingen någonsin sa något sant om Zanna och barnet. Men är det så troligt?
Citera
2010-10-01, 15:38
Bannlyst
Citat:
Varför skulle det vara naturligt att tala om det i detta sammanhang? Theo är död, det finns inget barn att få vårdnaden om längre! Här vill jag skriva vad jag tycker om yori, men eftersom det skulle kunna anses som stötande så avstår jag från det!

Varför skulle det vara onaturligt att berätta att man legat i vårdnadstvist i detta sammanhang?

Om man legat i vårdnadstvist så är det alltså naturligare enligt dig att säga att man tappat kontakten med barnet?
Citera
2010-10-01, 15:40
Bannlyst
Citat:

Är det så svårt verkligen? Genom att inte inta den själv och inte finnas på plats har han lämnat över den till vem som helst, som till exempel Patric.

Om det nu inte är så att han i två års tid har fört en fruktlös kamp mot socialtjänsten och inte haft någon försäkring så att han kunnat söka ekonomiskt stöd för vårdnadstvist osv.
Citera
2010-10-01, 15:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du menar att han överlät åt random vem som helst utan att bry sig ett skit?

Eller ansåg att Theo skulle klara sig helt utan - det bekom honom inte alls - han hade annat för sig, om grabben behövde en fadersgestalt eller inte sket väl han i?

Hur menar du?

Vilken förklaring är mest tilltalande för Kevin?

Hur du än vänder och vrider på det så är det han som avträtt rollen till förmån för någon annan -- han har på ren svenska övergett sitt barn i den delen.
Citera
2010-10-01, 15:42
Medlem
Citat:
Du menar att han överlät åt random vem som helst utan att bry sig ett skit?

Eller ansåg att Theo skulle klara sig helt utan - det bekom honom inte alls - han hade annat för sig, om grabben behövde en fadersgestalt eller inte sket väl han i?

Hur menar du?

Vilken förklaring är mest tilltalande för Kevin?

Hur du än vänder och vrider på det så är det han som avträtt rollen till förmån för någon annan -- han har på ren svenska övergett sitt barn i den delen.

Källa på det!
Citera
2010-10-01, 15:52
Bannlyst
Hur kunde Z få flytta så långt bort från K? Han måste ju gett sitt medgivande alt. Z bara drog.
Citera
2010-10-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Hur kunde Z få flytta så långt bort från K? Han måste ju gett sitt medgivande alt. Z bara drog.

Hon hade enskild vårdnad, så hon fick göra vad hon ville utan att K hade nåt att säga till om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in