2010-09-22, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Nu har du virrat till det. Igen.

Vad är det du menar då?
Citera
2010-09-22, 13:14
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jo vore det inte bättre att de såg tecken på misshandel, som den som Patric utsatte barnet för?

Du vet att det är Patric som har slagit barnet hårt i magen och till slut dödat barnet va?

Men det gjorde de ju?
Citera
2010-09-22, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Men det gjorde de ju?

Jaha men vad ska man hitta tecken hos mamman för då? Det var ju Patric som misshandlade och slog ihjäl pojken och inte mamman.
Citera
2010-09-22, 13:17
Moderator
Citat:
Jaha men vad ska man hitta tecken hos mamman för då? Det var ju Patric som misshandlade och slog ihjäl pojken och inte mamman.

Kanske för att de bodde ihop och båda var ansvariga för T:s väl och ve. De var en familj där mamman hade enskild vårdnad.
Citera
2010-09-22, 13:18
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Du är visst lite i hatten?
Citera
2010-09-22, 13:19
Bannlyst
Citat:
Kanske för att de bodde ihop och båda var ansvariga för T:s väl och ve. De var en familj där mamman hade enskild vårdnad.

Vad är det för objektiva tecken man kan hitta hos en person så att man vet att deras partner ska mörda deras barn?
Citera
2010-09-22, 13:26
Moderator
Citat:
Vad är det för objektiva tecken man kan hitta hos en person så att man vet att deras partner ska mörda deras barn?

Mängder. Men man kan förstås inte veta att någon skall mörda. Jag har själv tagit fram ett instument där alla, av vetenskapen, kända riskfaktoren för framtida våldsbrott ges hänsyn, 158 items. Men instrumentet ger bara en fingervisning om eventuellt framtida våldsbrott.
Citera
2010-09-22, 13:26
Medlem
Intensivs avatar
Citat:

Deras ständiga bortförklaringar till hur skador uppkommit är ett tecken..bland många.
Det var nog ingen som misstänkte att pojken skule bli mördad. Inte ens gärningsmannen.
Nu orkar jag inte förklara mer för dej.
Tror inte det lönar sej..
Citera
2010-09-22, 13:29
Bannlyst
Citat:
Mängder. Men man kan förstås inte veta att någon skall mörda. Jag har själv tagit fram ett instument där alla, av vetenskapen, kända riskfaktoren för framtida våldsbrott ges hänsyn, 158 items. Men instrumentet ger bara en fingervisning om eventuellt framtida våldsbrott.

Vad finns det för tecken hos partern då som visar att barn är i riskzonen för att bli mördade?
Citera
2010-09-22, 13:36
Moderator
Citat:
Vad finns det för tecken hos partern då som visar att barn är i riskzonen för att bli mördade?

På individnivå. Vi kan börja med de tre vanligast förekomande problemen, som är gemensamt hos mördare: låg verbal intelligens, tidigare aggressiva uttryck (att som barn skada djur, eldat, och faktiskt sängvätning i hög ålder (!)) samt bristande impulskontroll. Dessa faktorer bryts ned i flera, mer detaljerade dito.

På samhällsnivå. Dåligt socialt nätverk, dålig ekonomi och "känsla av utanförskap", som också bryts ned i mer sepcifika variabler.
Citera
2010-09-22, 13:41
Bannlyst
Citat:
På individnivå. Vi kan börja med de tre vanligast förekomande problemen, som är gemensamt hos mördare: låg verbal intelligens, tidigare aggressiva uttryck (att som barn skada djur, eldat, och faktiskt sängvätning i hög ålder (!)) samt bristande impulskontroll. Dessa faktorer bryts ned i flera, mer detaljerade dito.

På samhällsnivå. Dåligt socialt nätverk, dålig ekonomi och "känsla av utanförskap", som också bryts ned i mer sepcifika variabler.

Det där är jag med på, har också sagt att det som mer kan vara av intresse är väl att se vem som är i riskzonen för att mörda. Vad jag opponerade mig mot var att det skulle hittas tecken på mamman att någon annan skulle vara mördare.

Det är ju dessa man ska akta sig för.
Citera
2010-09-22, 13:46
Moderator
Citat:
Det där är jag med på, har också sagt att det som mer kan vara av intresse är väl att se vem som är i riskzonen för att mörda. Vad jag opponerade mig mot var att det skulle hittas tecken på mamman att någon annan skulle vara mördare.

Det är ju dessa man ska akta sig för.

Nä det går ju inte, att säga att person A:s beteendererepertoar direkt skulle korrelera med person B:s dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in