2010-09-16, 23:12
  #3157
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ok, jag omformulerar mej eftersom du inte verkar förstå poängen:
En något mindre naiv förälder kanske hade väntat lite och gett förhållandet tid innan introduktionen med barnet, man vill ju inte utsätta barnet för känslomässig berg och dalbana i processen att knyta an till en person om man inte är ganska säker på att personen kommer att stanna i barnets liv.
Det är tyvärr ganska vanligt att barn till naiva eller känslomässigt omogna personer knyter an för att sen förlora människor "på löpande band", och i samband med detta bevittnar bråk.

Så jag talar då inte här om misshandel utfört av nya partnern, jag pratar om andra tråkigheter för barn.

Det där är ju sant, men det är också sant att det för många barn är bra med styförälder.

Nu har ju inte Zanna vad jag vet flyttat ihop med en massa olika män heller.
Citera
2010-09-16, 23:19
  #3158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Nej, det ska inte diskuteras, de ska inom lås och bom, punkt. Men-problemet ligger däri att det finns kvinnor som försvarar och håller de här männen om ryggen. De kan ha tusen olika orsaker för detta. De kan vara rädda för repressalier för både sig själv eller barnen. En del är oförmögna att bryta sig loss pga att de kanske är osäkra på hur ett liv på egen hand kan gestalta sig, en del skiter i barnen överhuvudtaget bara de har det bra själv. Det finns hela spektrat och frågan är ju givetvis hur man kan ringa in dessa riskfamiljer där barnen mår oerhört dåligt. De mammor som själva packar väskan och sticker klarar sig oftast bra med sina barn.

De här mammorna som försvarar mannen är oerhört svåra att nå. De är på något sätt avskärmade, förnekande och ofta har de egna trauman sedan tidigare. Dessutom är de ofta aggresssiva och går hellre till attack innan nån annan gör det. Anklagar skolan, dagiset, släktingar eller vänner.Allt för att mota Olle i grind innan man själv blir synad.

Själv har man mycket svårt att förstå hur man kan blunda för att någon utsätter sina barn för våld, sexuella övergrepp eller annan skit.

Som tur är det inte majoriteten av mammor som agerar så, men de finns där och det räcker och blir över.

Exakta.

Det kan mycket väl vara så att barnamördaren sedan får friarbrev från sjuka beundrarinnor när han sitter där han hör hemma.

Förut diskuterades ju den här dokumentären "Gladys svåra val" som gick på svt för ett tag sedan. Kan vara intressant att kika på för att se en kvinna liknande Zanna kanske? (Handlar om en man som slår ihjäl(!) Gladys 4 åriga (om jag inte minns fel) dotter och som hon sedan vägrar lämna och vägrar inse vad som har skett. Kan tänka mig att dom videofilmade förhör som visas på Glady när dom pratar om vad han gjorde mot dottern kan påminna om videförhören med Zanna? I det fallet handlar det mycket om misshandel på Gladys med, men hur som helst intressant.)
Oftast föregås sånna här brott av att kvinnan blivit misshandlad, det verkar inte finns belägg för det i det här fallet, utan mer åt det hållet att Zanna ville till varje pris hålla fast vid honom som god eftersom hennes ex var den dåliga? Och så Zannas oförmåga till allt annat som vi tagit upp här tidigare.

Exet då, hur pass dålig var han? Hur tar han detta? Tyärr brukar ju inte kvinnomisshandlare vara särskilt tuffa, men nu har ju pappan chansen att ställa allt till rätta... Så att säga..


Och för att gå tillbaks till Patric igen, hans barndom? Försvarsadvokten babblade något om nån psykundersökning som kunde förklara detta, eller hur det nu stog i corrren? Jag har fått pm om att anhöriga skulle ha kommit på rättegången, men vill inte hänga ut det jag fått höra här, men hur tar anhöriga till en barnamördare en sån här sak? Jag menar ofta får man ju höra om mammor till våldtäktsmän som inte alls förstår att deras son skulle ha giort något otillåtet?
Om det är nån som känner att jag fiskar efter att svartmåla anhöriga så är det inte fallet, jag vill mer förstå hela bilden och så vill jag helst höra att alla vänt patric ryggen och att han ruttnar ensam i häktet.
Citera
2010-09-16, 23:20
  #3159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Innan de flyttar ihop tar P pojken hårt i armen. Z protesterar, men ringde det inga varningsklockor då? Trodde hon det skulle bli bättre, sedan? Den som en gång börjat med våld slutar aldrig, och det är våld att ta ett litet barn hårt i armen. För T var då P dessutom en helt ny, främmande människa i hans tillvaro.Vilken rätt hade det där svinet att göra så och varför flyttade hon ändå ihop med honom?

Z var T:s enda kända, någorlunda trygga person i hans närhet, förutom dagispersonalen. Klart att han då tydde sig till henne.

Sedan har jag sagt det 100 gånger här att dagis agerat under all kritik, men Z har hjälpt till med sitt beteende att sätta skygglappar på sig själv.

Du har så rätt! Jag ska inte skriva mer i kväll, är för trött tror jag. Varningsklockorna borde ju ringt högt för henne. Jag skulle aldrig någonsin acceptera att någon gjorde så mot mina barn! Här har ju PS faktiskt visat lite av sig själv.

Det är fakta att PS varit våldsam även i tidigare relationer!
Citera
2010-09-16, 23:20
  #3160
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det där är ju sant, men det är också sant att det för många barn är bra med styförälder.

Nu har ju inte Zanna vad jag vet flyttat ihop med en massa olika män heller.

Hon har avverkat två "fäder" vid 22 års ålder..hon har en lång karriär framför sej i branschen
Citera
2010-09-16, 23:24
  #3161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Hon har avverkat två "fäder" vid 22 års ålder..hon har en lång karriär framför sej i branschen

100% av dessa fäder var inte bra kan vi ju konstatera nu... Undrar hur det blir med nästa... och nästa... och nästa...
Citera
2010-09-16, 23:27
  #3162
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
100% av dessa fäder var inte bra kan vi ju konstatera nu... Undrar hur det blir med nästa... och nästa... och nästa...

Skräms inte sådär
Citera
2010-09-16, 23:29
  #3163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Skräms inte sådär

Tyvärr tror jag att den som skulle behöva bli skrämd här, inte reagerar alls på detta...
Citera
2010-09-16, 23:29
  #3164
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Innan de flyttar ihop tar P pojken hårt i armen. Z protesterar, men ringde det inga varningsklockor då? Trodde hon det skulle bli bättre, sedan? Den som en gång börjat med våld slutar aldrig, och det är våld att ta ett litet barn hårt i armen. För T var då P dessutom en helt ny, främmande människa i hans tillvaro.Vilken rätt hade det där svinet att göra så och varför flyttade hon ändå ihop med honom?

Z var T:s enda kända, någorlunda trygga person i hans närhet, förutom dagispersonalen. Klart att han då tydde sig till henne.

Sedan har jag sagt det 100 gånger här att dagis agerat under all kritik, men Z har hjälpt till med sitt beteende att sätta skygglappar på sig själv.
Dagis kunde ha gjort mer, men jag känner fortfarande att om anledningen till att de inte gjorde mer berodde på att de var duperade så förklarar det mammans beteende som var mer naiv och lättlurad...

Nu är jag inte så säker på att det enbart handlade om dupering vad gäller dagis hantering av det de såg...men jag tror att mammans naivitet och omognad ligger bakom att hon inte tänkte steget längre...
Citera
2010-09-16, 23:35
  #3165
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Dagis kunde ha gjort mer, men jag känner fortfarande att om anledningen till att de inte gjorde mer berodde på att de var duperade så förklarar det mammans beteende som var mer naiv och lättlurad...

Nu är jag inte så säker på att det enbart handlade om dupering vad gäller dagis hantering av det de såg...men jag tror att mammans naivitet och omognad ligger bakom att hon inte tänkte steget längre...
Men till syvende och sidst måste ansvaret ligga hos föräldrarna, inte hos dagis och andra samhällsinstitutioner?
Citera
2010-09-16, 23:38
  #3166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Men till syvende och sidst måste ansvaret ligga hos föräldrarna, inte hos dagis och andra samhällsinstitutioner?

Helt korrekt! Man ska inte glida genom livet och skylla allt dåligt som händer på samhället, man får nog anstränga sig lite själv också.
Citera
2010-09-16, 23:39
  #3167
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
100% av dessa fäder var inte bra kan vi ju konstatera nu... Undrar hur det blir med nästa... och nästa... och nästa...

Kan ingen ta tag i tjejen och hjälpa henne?
Det är skrämmande när man hör vissa kommentarer om en person som är i riskzoonen och inte får hjälp att ta sig ur ett mönster.
Citera
2010-09-16, 23:41
  #3168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Exakta.

Det kan mycket väl vara så att barnamördaren sedan får friarbrev från sjuka beundrarinnor när han sitter där han hör hemma.

Förut diskuterades ju den här dokumentären "Gladys svåra val" som gick på svt för ett tag sedan. Kan vara intressant att kika på för att se en kvinna liknande Zanna kanske? (Handlar om en man som slår ihjäl(!) Gladys 4 åriga (om jag inte minns fel) dotter och som hon sedan vägrar lämna och vägrar inse vad som har skett. Kan tänka mig att dom videofilmade förhör som visas på Glady när dom pratar om vad han gjorde mot dottern kan påminna om videförhören med Zanna? I det fallet handlar det mycket om misshandel på Gladys med, men hur som helst intressant.)
Oftast föregås sånna här brott av att kvinnan blivit misshandlad, det verkar inte finns belägg för det i det här fallet, utan mer åt det hållet att Zanna ville till varje pris hålla fast vid honom som god eftersom hennes ex var den dåliga? Och så Zannas oförmåga till allt annat som vi tagit upp här tidigare.

Exet då, hur pass dålig var han? Hur tar han detta? Tyärr brukar ju inte kvinnomisshandlare vara särskilt tuffa, men nu har ju pappan chansen att ställa allt till rätta... Så att säga..


Och för att gå tillbaks till Patric igen, hans barndom? Försvarsadvokten babblade något om nån psykundersökning som kunde förklara detta, eller hur det nu stog i corrren? Jag har fått pm om att anhöriga skulle ha kommit på rättegången, men vill inte hänga ut det jag fått höra här, men hur tar anhöriga till en barnamördare en sån här sak? Jag menar ofta får man ju höra om mammor till våldtäktsmän som inte alls förstår att deras son skulle ha giort något otillåtet?
Om det är nån som känner att jag fiskar efter att svartmåla anhöriga så är det inte fallet, jag vill mer förstå hela bilden och så vill jag helst höra att alla vänt patric ryggen och att han ruttnar ensam i häktet.


Att P är ett ärkesvin är vi nog alla överens om. Nu har han erkänt och snart sitter han bakom lås och bom.
Smilun skriver att han varit våldsam tidigare i ett annat förhållande och du säger att försvarsadvokaten sagt något om en psykundersökning som kan förklara något.

Jag har hela tiden också undrat vad det är för fel på den pestråttan. Det är ju inte friskt att känna sig kränkt av en tvååring, inte friskt att använda ett spädbarn som slagpåse, inte friskt att porrsurfa hela dagarna. Han beskrivs som liten, socialt tillbakadragen och en manipulerande liten fegis.

Hmm...mig ger det vibbar av någon form av personlighetsstörning eller funktionellt handikapp.Depression tycker jag låter tveksamt.
__________________
Senast redigerad av Majsansmos 2010-09-16 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in