Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Nej, det ska inte diskuteras, de ska inom lås och bom, punkt. Men-problemet ligger däri att det finns kvinnor som försvarar och håller de här männen om ryggen. De kan ha tusen olika orsaker för detta. De kan vara rädda för repressalier för både sig själv eller barnen. En del är oförmögna att bryta sig loss pga att de kanske är osäkra på hur ett liv på egen hand kan gestalta sig, en del skiter i barnen överhuvudtaget bara de har det bra själv. Det finns hela spektrat och frågan är ju givetvis hur man kan ringa in dessa riskfamiljer där barnen mår oerhört dåligt. De mammor som själva packar väskan och sticker klarar sig oftast bra med sina barn.
De här mammorna som försvarar mannen är oerhört svåra att nå. De är på något sätt avskärmade, förnekande och ofta har de egna trauman sedan tidigare. Dessutom är de ofta aggresssiva och går hellre till attack innan nån annan gör det. Anklagar skolan, dagiset, släktingar eller vänner.Allt för att mota Olle i grind innan man själv blir synad.
Själv har man mycket svårt att förstå hur man kan blunda för att någon utsätter sina barn för våld, sexuella övergrepp eller annan skit.
Som tur är det inte majoriteten av mammor som agerar så, men de finns där och det räcker och blir över.
Exakta.
Det kan mycket väl vara så att barnamördaren sedan får friarbrev från sjuka beundrarinnor när han sitter där han hör hemma.
Förut diskuterades ju den här dokumentären "Gladys svåra val" som gick på svt för ett tag sedan. Kan vara intressant att kika på för att se en kvinna liknande Zanna kanske? (Handlar om en man som slår ihjäl(!) Gladys 4 åriga (om jag inte minns fel) dotter och som hon sedan vägrar lämna och vägrar inse vad som har skett. Kan tänka mig att dom videofilmade förhör som visas på Glady när dom pratar om vad han gjorde mot dottern kan påminna om videförhören med Zanna? I det fallet handlar det mycket om misshandel på Gladys med, men hur som helst intressant.)
Oftast föregås sånna här brott av att kvinnan blivit misshandlad, det verkar inte finns belägg för det i det här fallet, utan mer åt det hållet att Zanna ville till varje pris hålla fast vid honom som god eftersom hennes ex var den dåliga? Och så Zannas oförmåga till allt annat som vi tagit upp här tidigare.
Exet då, hur pass dålig var han? Hur tar han detta? Tyärr brukar ju inte kvinnomisshandlare vara särskilt tuffa, men nu har ju pappan chansen att ställa allt till rätta... Så att säga..
Och för att gå tillbaks till Patric igen, hans barndom? Försvarsadvokten babblade något om nån psykundersökning som kunde förklara detta, eller hur det nu stog i corrren? Jag har fått pm om att anhöriga skulle ha kommit på rättegången, men vill inte hänga ut det jag fått höra här, men hur tar anhöriga till en barnamördare en sån här sak? Jag menar ofta får man ju höra om mammor till våldtäktsmän som inte alls förstår att deras son skulle ha giort något otillåtet?
Om det är nån som känner att jag fiskar efter att svartmåla anhöriga så är det inte fallet, jag vill mer förstå hela bilden och så vill jag helst höra att alla vänt patric ryggen och att han ruttnar ensam i häktet.