Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle placera Patrik inom personlighetsstörnings spektrat - han använder barnet som ett instrument för att han inte kan styra Zanna.
Han är inte en kuvad och underlägsen individ i det avseende som andra tänker - Zanna har inte gett honom makten och låtit honom styra - och det skapar frustration - samtidigt är han beräknade men väldigt medveten om omgivningen och hur de uppfattar hans beteende.
Med det lilla jag har om honom -- och det är extremt begränsad information som inte räcker någonstans i den riktig bedömning -- så skulle jag gissa på, antisocialpersonlighetsstörning med slag mot ren psykopati -- här måste man veta att det ena är en erkänd diagnos det andra inte - ingen av dem medger att man tills RPV -- det är inte sjukdomar utan personlighetsgrunder man beskriver.
Nej det blir naturligtvis mycket av gissning när man uttalar sig om dessa bägge. Jag får inte heller för mig att han är kuvad eller var så nere som han påstår. Tror också att han mest är förbannad för att han inte få Zanna under tummen. Hon är inte undergiven utan är en normal människa med krav på saker och ting.
Hans sätt att använda våld gör ju att man tror att han gillar våld. Det är ett bra sätt att agera på om man känner något som man inte vill. Förutom att man åker fast.
Och risken finns att han använder våld mot andra senare i sitt liv känns stor.