2010-09-18, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle placera Patrik inom personlighetsstörnings spektrat - han använder barnet som ett instrument för att han inte kan styra Zanna.

Han är inte en kuvad och underlägsen individ i det avseende som andra tänker - Zanna har inte gett honom makten och låtit honom styra - och det skapar frustration - samtidigt är han beräknade men väldigt medveten om omgivningen och hur de uppfattar hans beteende.

Med det lilla jag har om honom -- och det är extremt begränsad information som inte räcker någonstans i den riktig bedömning -- så skulle jag gissa på, antisocialpersonlighetsstörning med slag mot ren psykopati -- här måste man veta att det ena är en erkänd diagnos det andra inte - ingen av dem medger att man tills RPV -- det är inte sjukdomar utan personlighetsgrunder man beskriver.

Nej det blir naturligtvis mycket av gissning när man uttalar sig om dessa bägge. Jag får inte heller för mig att han är kuvad eller var så nere som han påstår. Tror också att han mest är förbannad för att han inte få Zanna under tummen. Hon är inte undergiven utan är en normal människa med krav på saker och ting.

Hans sätt att använda våld gör ju att man tror att han gillar våld. Det är ett bra sätt att agera på om man känner något som man inte vill. Förutom att man åker fast.

Och risken finns att han använder våld mot andra senare i sitt liv känns stor.
Citera
2010-09-18, 01:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ställ dig frågan - vänner till vem?

Skulle din vän ha kontaktat någon som henne i en liknande situation?

Alltså vilka är källorna - om de ens existerar - för det är lite lustigt att de kommer från så olika håll med så specifik information, och kontaktar en person på Flashback bara för att få berätta.
Varför måste du ifrågasätta allt hela tiden? Det blir lite polismetalitet över det hela.
Den som har fått ett PM från anhörig eller vän ska givetvis inte uppge sin källa. Varför får du inga PM tror du?
Citera
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Tyvärr blir inte jag heller förvånad... Theo hade det inte så lätt i sitt korta liv.

Stackars lilla knatte! Och inte kunde han berätta något eller be någon om hjälp. Den stackarn grät ju knappt när han gjorde illa sig!
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Vad menar du med att hon inte hade förmåga att upptäcka detta? Var hon förståndshandikappad?
I så fall borde soc. ha tagit Theo ifrån henne i ett tidigt stadium.
Eller också levde pojken inte i en så ostimulerande miljö som vissa i tråden tycker. Ett barns tillvaro avgör inte av några foton. Att han hade leksaker vet vi - eftersom Patric talar om hans leksaker i förhöret. Att han hade kläder vet vi eftersom dagis talar om ombyten osv osv.
Citera
2010-09-18, 01:11
Bannlyst
Citat:
Hon säger sig ha en ADHD-diagnos, och hon utnyttjar det hela tiden. Så fort någon ifrågasätter henne som säger hon "jag har ADHD", som att det ursäktar allt möjligt. Det funkar inte så, man måste ändå ta sitt ansvar. Kan vi vara helt säkra på att hon verkligen har ADHD? Vi har väl bara hennes ord på det?

Naturligtvis har hon en diagnos. Sedan hon var i trettonårsåldern.

Och det är DIN tolkning at hon använder den som en ursäkt för allt möjligt. Tror inte alls att hon sa det till precis ALLTING som du säger. Det är orimligt att tro det.
Citera
2010-09-18, 01:12
Medlem
mercys avatar
Citat:
Jag skulle placera Patrik inom personlighetsstörnings spektrat - han använder barnet som ett instrument för att han inte kan styra Zanna.

Han är inte en kuvad och underlägsen individ i det avseende som andra tänker - Zanna har inte gett honom makten och låtit honom styra - och det skapar frustration - samtidigt är han beräknade men väldigt medveten om omgivningen och hur de uppfattar hans beteende.

Med det lilla jag har om honom -- och det är extremt begränsad information som inte räcker någonstans i den riktig bedömning -- så skulle jag gissa på, antisocialpersonlighetsstörning med slag mot ren psykopati -- här måste man veta att det ena är en erkänd diagnos det andra inte - ingen av dem medger att man döms till RPV -- det är inte sjukdomar utan personlighetsgrunder man beskriver.
Varför vill du inte inse att de lever i en skruvad relation? Hon vill leka mamma,pappa,barn.Han vill förmodligen leka något helt annat.
Citera
2010-09-18, 01:13
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Hon säger sig ha en ADHD-diagnos, och hon utnyttjar det hela tiden. Så fort någon ifrågasätter henne som säger hon "jag har ADHD", som att det ursäktar allt möjligt. Det funkar inte så, man måste ändå ta sitt ansvar. Kan vi vara helt säkra på att hon verkligen har ADHD? Vi har väl bara hennes ord på det?
Nej, det är dokumenterat av soc i första kommunen och det är pga hennes ADHD som man är orolig för hennes förmåga att ta hand om sonen och därför hamnar på utredningshemmet.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag förstår allt det du skriver, och håller t.o.m. med, men jag tar illa vid mig när, ffa micro113 och yori, hela tiden hugger så fort jag skriver något, och de hugger egentligen inte på det jag skriver, utan hugger på min person. Det gillar jag inte! Jag tycker inte att det är att ens försöka diskutera! Du och jag har olika åsikter om mycket, ingen av oss försöker dock nedvärdera den andra eller tala illa om denne.
Jag talar inte illa om din person när jag bemöter eller ifrågasätter det du framför - så snacka inte skit.

Kliv ur offerkoftan - tack.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Varför vill du inte inse att de lever i en skruvad relation? Hon vill leka mamma,pappa,barn.Han vill förmodligen leka något helt annat.

Menar du att micro113 menar att de lever i en normal relation när hon tror att en av dem har en svår personlighetsstörning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Den här tråden är ju stundtals på sandlådenivå... Du sa... jag sa... JAG vet bäst...

Nåväl, vad jag inte kan förstå är hur man kan tycka att någon varit engagerad runt Theo?
Läser man FUP får åtminstone jag uppfattningen att han inte har tillåtits att ta mycket plats. Han vågar inte visa vad han känner eller tala om sina behov. Han tycks mest ligga i sin säng, de lägger han trots att han precis har sovit. Han har inte mycket leksaker, det som pratas om är en gräsklippare som han tyckte var rolig. Maten han serveras är macka och yogurt. De finns inget nätverk runt omkring. När han är skadad är det ingen som åker till sjukhuset med honom. De framkommer bara en aktivitet då de var och badade. De kallar på honom som en hund. Jag tycker mest att ingen tycks ha tid med honom. Jag tycker det mesta är torftigt - hans rum - leksaker -mat - engagemang.

Så - förklara för mig, var är engagemanget? Jag har svårt att se det.

Det förstår inte jag heller. Har försökt få upp detta till ytan tidigare, men lyckats dåligt. Jag hoppas det kommer upp nu när du skrivit! Det du skriver framgår med all tydlighet i FUP och tilläggsprotokollet. Aktiviteten när de åkte och badade kanske bara var ett spel för gallerierna, de hade ju vänner på besök och ville säkert framstå som den lyckliga familjen de låtsades vara.
Citera
2010-09-18, 01:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det här är däremot att gå på Zannas person - och jo, du har mer än Zannas ord på att hon har ADHD - du har väl tillgång till FUP, eller har du helt plötsligt inte det längre?

Dessutom inbillar du dig att du får ut medicin för ADHD utan diagnos --- var inte du nyss så himla upplyst och kunnig på det här området?
Citera
2010-09-18, 01:17
Bannlyst
Citat:
Det förstår inte jag heller. Har försökt få upp detta till ytan tidigare, men lyckats dåligt. Jag hoppas det kommer upp nu när du skrivit! Det du skriver framgår med all tydlighet i FUP och tilläggsprotokollet. Aktiviteten när de åkte och badade kanske bara var ett spel för gallerierna, de hade ju vänner på besök och ville säkert framstå som den lyckliga familjen de låtsades vara.

Åkte de och badade som ett spel för gallerierna nu också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in