2010-09-29, 01:10
  #4609
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Observerade du inte frågetecknet? Ditt resonemang här i tråden säger mig att du inte är en bra förälder!!
Vilket resonemang tänker du främst på?
Ta gärna fram inlägg också som exempel.
Citera
2010-09-29, 01:10
  #4610
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Och ibland undrar jag om inte lynchningen av mamman är ett sätt att hantera rädslan om man erkänner att allvarliga saker kan hända med ens barn även om man är tillräckligt god förälder, då är det bättre att förskjuta tanken genom att tänka att händer det ett barn något sådant här måste det vara fel hos föräldern....särskilt om det är en mamma.

Det vill säga: Att kategoriskt lägga en skuld och anse att särskilt mammor till de barn som råkar illa ut på liknande sätt som T har något allvarligt fel, ett fel man själv inte besitter, därför om dessa mammor är normala så kan mina egna barn bli utsatta då jag är normal...

Ja visst är det så. Man måste hitta något fel på en människa som har fått sitt barn mördat. Annars kan det ju hända vem som helst. Det kan kännas skrämmande, eller det är ju skrämmande.

Det är förvirrande för en del uppenbarligen då det sägs att mamman inte har någon skuld till att barnet blev mördat men hon måste ha sett. Det är en stark inre konflikt hos några just nu.

Detta ger spänningar som måste lösas genom att prata om det. Peka på mamman och påvisas att hon har själv åstadkommit detta. På så sätt riskerar man aldrig att råka ut för något hemskt eftersom man ser till att man upplever sig själv som en erfaren människa med kunskap. De råkar ju inte ut enligt resonemangen. Man får ha förståelse.
Citera
2010-09-29, 01:11
  #4611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag hoppas du inte daltade med honom! *ironi*

Jo, jag daltade med honom..Han har det bra nu där han bor hos en annan familj. Jag träffade honom senast förra veckan och han mår bra och har det så gott.

Och inte blev jag anklagad heller för att strippa av barn kläderna...Hmpffff...
Citera
2010-09-29, 01:13
  #4612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jo, jag daltade med honom..Han har det bra nu där han bor hos en annan familj. Jag träffade honom senast förra veckan och han mår bra och har det så gott.

Och inte blev jag anklagad heller för att strippa av barn kläderna...Hmpffff...

Det var skönt att höra!
Citera
2010-09-29, 01:14
  #4613
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja visst är det så. Man måste hitta något fel på en människa som har fått sitt barn mördat. Annars kan det ju hända vem som helst. Det kan kännas skrämmande, eller det är ju skrämmande.

Det är förvirrande för en del uppenbarligen då det sägs att mamman inte har någon skuld till att barnet blev mördat men hon måste ha sett. Det är en stark inre konflikt hos några just nu.

Detta ger spänningar som måste lösas genom att prata om det. Peka på mamman och påvisas att hon har själv åstadkommit detta. På så sätt riskerar man aldrig att råka ut för något hemskt eftersom man ser till att man upplever sig själv som en erfaren människa med kunskap. De råkar ju inte ut enligt resonemangen. Man får ha förståelse.

Du verkar glömma att det inte bara var ett slag. Den lilla pojken hade ju blivit misshandlad under en lång tid i sitt korta liv.
Citera
2010-09-29, 01:14
  #4614
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast blåmärken på mjukdelar ingår inte i "det normala" om blåmärken uppstår i lek eller fall....det ÄR ju blåmärken som sticker ut. Frågan är bara om man gör en koppling till misshandel när de handlar om ett barn man själv misstänker har något sjukdomstillstånd eller annat fel just med tanke på hur många blåmärken han har i övrigt?

Nej de gör inte det. Men man måste då veta att Zanna 23 år vet detta specifikt. Man kan inte utgå från att alla är medvetna om detta.

Man kan ju tycka att de borde vara det, men det är en annan sak. Eftersom resonemanget framförs som bevis på att Zanna visste att sonen var misshandlad så fungerar det inte eftersom det inte är en absolut sanning att alla vet om att det är så.

Men det kan ju vara så också, men det håller inte som bevis att hon visste att pojken blev misshandlad eftersom vi inte vet med säkerhet om hon hade den insikten om att det är så.
Citera
2010-09-29, 01:16
  #4615
Medlem
Intensivs avatar
En stilla undran:
Får polis, socialtjänst eller läkare klä av barnet vid misstänkt misshandel?
Upphör det att vara kränkande då helt plötsligt?
Citera
2010-09-29, 01:19
  #4616
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
En stilla undran:
Får polis, socialtjänst eller läkare klä av barnet vid misstänkt misshandel?
Upphör det att vara kränkande då helt plötsligt?
Läkare får, polis och socialtjänst, generellt nej men finns undantagsfall.
Citera
2010-09-29, 01:19
  #4617
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
En stilla undran:
Får polis, socialtjänst eller läkare klä av barnet vid misstänkt misshandel?
Upphör det att vara kränkande då helt plötsligt?

Det är skillnad på att agera för att ta hand om barn som läkare i något syfte. Om en människa springer omkring och klär av baren i kvarteret för att se om de har blåmärken så blir det något annat.

Hur skulle du själv känna för om en grannkvinna kollade ditt barn då och då eller om en läkare klädde av det inför en undersökning efter exempelvis en bilolycka?
Citera
2010-09-29, 01:20
  #4618
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jo, jag daltade med honom..Han har det bra nu där han bor hos en annan familj. Jag träffade honom senast förra veckan och han mår bra och har det så gott.

Och inte blev jag anklagad heller för att strippa av barn kläderna...Hmpffff...
Du menar alltså att en misshandlat åttaåring kommer till dig - visar upp märkena - och din respons är att han får klä av sig sina kläder.

Bingo.

Det handlar inte alltid om vad DU får svara för i rätten - vi talar om ett barn, och hur man bäst går till väga för att inte orsaka/ fördjupa själslig skada hos barnet.

Men jag förstår att det resonemanget går dig spårlöst förbi -- det är ju viktigt att ditt ego får sig sin bost.

Om du börjar undersöka icke utsatta barn - inser du då att det i värsta fall kan bli fråga sexuella övergrepp. Hade det varit en man som klätt av barn och tittat på deras kroppar så hade det nog garanterat klassats i den skalan.
Citera
2010-09-29, 01:23
  #4619
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Du är så jävla patetisk så det finns inte! Tror du jag skulle börja strippa barn för att se vad som fanns under deras kläder utan anledning? Det skulle jag givetvis bara göra om barnet visade något tecken på att visa att något inte står rätt till. Vare sig jag är privatperson eller jobbar inom dagis, skola, omsorg. Är du inte riktigt klok, människa??

Vad är det för anlednng du har haft att ta av barn kläder då? Det låter ju som om det var en hel del barn.

Har du alltså sett massor av barn med tecken på misshandel och klätt av dem? Får man fråga vad du har vistats i för miljöer?
Citera
2010-09-29, 01:25
  #4620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Vad är det för anlednng du har haft att ta av barn kläder då? Det låter ju som om det var en hel del barn.

Har du alltså sett massor av barn med tecken på misshandel och klätt av dem? Får man fråga vad du har vistats i för miljöer?

Majsansmos kan ju vara simskolelärare för allt vad du vet! Då behöver man inte klä av barnen, de får nämligen inte ha kläder på sig i bassängen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in