2010-09-13, 17:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det är synd att han inte kan bli dömd för misshandeln och mordet. För det kan han väl inte?
Hur tänker du nu?
Citera
2010-09-13, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hur tänker du nu?

Alltså att de plussas på varann.
Citera
2010-09-13, 17:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Alltså att de plussas på varann.
Mord/ dråp "äter upp" misshandeln. Misshandel kan bidra till en högre straffrubricering.
Citera
2010-09-13, 17:43
Bannlyst
Citat:
Mord/ dråp "äter upp" misshandeln.
Ja, det visste jag, men det var nog det som Yori undrade. Jag förstår inte hur de som stiftade den lagen tänkte. Man ska väl dömas för brotten var för sig.
Citera
2010-09-13, 17:47
Medlem
micro113s avatar
Han är åtalad på flera punkter så han kommer sannolikt att fällas på flera punkter - men straffet mäts ut på den högsta rubriceringen med tillägg för de lägre rubriceringarna - det blir längre straff tack vare dem, men de mäts inte straff för var och en av dem s a s.

I och med att det handlar om skilda tillfällen kan det bli frågan om flera rubriceringar - det är samma rättegångsdag men flera brott.
Citera
2010-09-13, 17:49
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
skärp dej nu. Jag har då aldrig hört på maken. Mamman säger KONSEKVENT att det är hjälmen. Var i hela friden har du fått att hon helt plötsligt skulle säga nåt annat JUST DEN GÅNGEN? Skärp DEJ!
Vad är det för sätt att diskutera?

Nej, min uppfattning är att hon pratar om att det SER ut som om någon tagit med tummarna på det viset och menar att det INTE är det, hon är rädd att det är så personalen ska tro, att hon eller FS misshandlat pojken, hon upprepar det också.

Hon är alltså rädd att bli misstänkt för att ha gjort så med pojken eftersom det är så det ser ut och vill ha personalens stöd inför mötet med soc.
Citera
2010-09-13, 17:51
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket då innebär att de (personalen) redan vid den tidpunkten förstod att Patric misshandlade Theo - varför ingrep de inte i så fall?
Min uppfattning är inte att de misstänkte just PS faktiskt....jag får snarare signalen om att de misstänker mamman om de misstänker någon alls...
Citera
2010-09-13, 17:57
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
...och åklagaren vill yrka på 14-15 års fängelse för mord.
Varför inte mer? Det var ett otroligt grymt sätt pojken fick dö på....kan det vara för att de inte kan bevisa att han medvetet lät pojken ligga så länge?
Citera
2010-09-13, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vad är det för sätt att diskutera?

Nej, min uppfattning är att hon pratar om att det SER ut som om någon tagit med tummarna på det viset och menar att det INTE är det, hon är rädd att det är så personalen ska tro, att hon eller FS misshandlat pojken, hon upprepar det också.

Hon är alltså rädd att bli misstänkt för att ha gjort så med pojken eftersom det är så det ser ut och vill ha personalens stöd inför mötet med soc.

Det är helt enkelt fel. Du fattar fel.
Citera
2010-09-13, 18:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Varför inte mer? Det var ett otroligt grymt sätt pojken fick dö på....kan det vara för att de inte kan bevisa att han medvetet lät pojken ligga så länge?

Är det straffrabatt på detta eller får han sitta hela tiden om han döms?

Inkorgen! Tack
Citera
2010-09-13, 18:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det är för att de högsta straffen är förbehållna de värsta tänkbara brotten - och hur krasst det än låter så är inte det här det allra värsta du kan tänka dig när det gäller singelmord.

Livstid är numer förbehållet återfall, seriemord och flermord (två eller fler offer) i princip - och möjligen riktigt groteska eller hemska singel mord.

Alliansens ändring av straffskalan var på så sätt en lättning av straffen för de flesta i och med att man införde tidsbestämt till 18 år - eftersom alla som det inte gick att döma till 10 år tidigare fick livstid, nu får de tidsbestämt och skall graderas.
Citera
2010-09-13, 18:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är det straffrabatt på detta eller får han sitta hela tiden om han döms?

Inkorgen! Tack
Han sitter full tid - dvs två tredjedel om han sköter sig - han är 25 år, vuxen, därmed ingen rabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in