Citat:
Fast hon har inte beordrat dagis att inte trösta - hon har sagt inte dalta.
Ursprungligen postat av Camdrea
Men det är nog väldigt ovanligt att föräldrar uppmanar dagis att bete sig så. Man vill väl att ens barn ska få omtanke och skötsel! Sedan har du förstås rätt i att man inte ska överdramatisera normala skador och tillkortakommanden och jag har haft mina tre barn på dagis och idag är de vuxna. De har blivit tröstade i normal omfattning och jag skulle väl aldrig kommit på idén, att beordra dagis att inte trösta mina barn. (Det står faktiskt i FUP:en att Z gjorde). Inget av mina barn är idag varken gnälliga eller ovanligt tröstsökande.
När jag instruerade dagis gällande mina barn så sa jag också att vi inte daltar med våra barn - och berättade hur vi gjorde hemma hos oss.
Gällande min ena flicka så sa jag att hon skall lämnas ifred när hon är på ett visst humör och blir arg och skriker och gråter - inte när hon är ledsen dock - men när hon var i ett visst stadie.
Det tog ett tag för dagis att inse att jag faktiskt hade rätt - så länge de sprang och skulle trösta henne så startade de en lång seg hysterisk gråtilska som aldrig gick över -- blev hon lämnad ifred så gick det fem-tio minuter sen kom hon och ville vara i famnen ett kort ögonblick och sedan var allt bra.
Hon behövde vara ifred - inte daltas - och jag anser att man skall respektera att barn behöver få ha sina utbrott ifred om det är det de mår bäst av och det de signalerar.
När dagis väl hade fattat att jag som hennes mamma visste bäst om hur mitt barn fungerade så blev det lättare för dem med henne i verksamheten också. Alla barn är nämligen inte likadana - de är individer och måste få respekt för det.
Att sedan pedagogen på dagis tycker att jag var konstig - det gav jag högaktningsfullt tusan i - den äldre dagisfröken som kunde barn, hon fattade vad jag talade om och att barn faktiskt är olika - även syskon.
Jag tycker alltså inte att Zannas begäran är anmärkningsvärd på något sätt.