2010-09-13, 18:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Men det är nog väldigt ovanligt att föräldrar uppmanar dagis att bete sig så. Man vill väl att ens barn ska få omtanke och skötsel! Sedan har du förstås rätt i att man inte ska överdramatisera normala skador och tillkortakommanden och jag har haft mina tre barn på dagis och idag är de vuxna. De har blivit tröstade i normal omfattning och jag skulle väl aldrig kommit på idén, att beordra dagis att inte trösta mina barn. (Det står faktiskt i FUP:en att Z gjorde). Inget av mina barn är idag varken gnälliga eller ovanligt tröstsökande.
Fast hon har inte beordrat dagis att inte trösta - hon har sagt inte dalta.

När jag instruerade dagis gällande mina barn så sa jag också att vi inte daltar med våra barn - och berättade hur vi gjorde hemma hos oss.

Gällande min ena flicka så sa jag att hon skall lämnas ifred när hon är på ett visst humör och blir arg och skriker och gråter - inte när hon är ledsen dock - men när hon var i ett visst stadie.

Det tog ett tag för dagis att inse att jag faktiskt hade rätt - så länge de sprang och skulle trösta henne så startade de en lång seg hysterisk gråtilska som aldrig gick över -- blev hon lämnad ifred så gick det fem-tio minuter sen kom hon och ville vara i famnen ett kort ögonblick och sedan var allt bra.

Hon behövde vara ifred - inte daltas - och jag anser att man skall respektera att barn behöver få ha sina utbrott ifred om det är det de mår bäst av och det de signalerar.

När dagis väl hade fattat att jag som hennes mamma visste bäst om hur mitt barn fungerade så blev det lättare för dem med henne i verksamheten också. Alla barn är nämligen inte likadana - de är individer och måste få respekt för det.

Att sedan pedagogen på dagis tycker att jag var konstig - det gav jag högaktningsfullt tusan i - den äldre dagisfröken som kunde barn, hon fattade vad jag talade om och att barn faktiskt är olika - även syskon.

Jag tycker alltså inte att Zannas begäran är anmärkningsvärd på något sätt.
Citera
2010-09-13, 18:43
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Dagisfröken sa att barnet skulle tröstas och det hade väl Zanna inte motsatt sig?

Jag tror att vi alla tycker precis lika om hur barn som är två år ska behandlas, skillnaden är att en del vill ha det till att Zanna sagt att Theo inte skulle tröstas när han var ledsen när det inte var det hon sagt. Hon sa att han skulle inte daltas med när han föll.

Det är ju vanligtvis inget man behöver påpeka för dagispersonal. Menar/tror du att hon sa så m h t hans ovanliga sätt att röra sig; dvs att han plötsligt bara kunde falla, gick på tå och hade överkroppen för fötterna när han gick och att detta inte skulle förstärkas; dvs att man inte skulle belöna att han ramlade av det skälet?
Citera
2010-09-13, 18:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja, du är duktig du......... /C
Nej, det tror jag inte - däremot tror jag att jag är ganska normal och har avvikelser från vad en del andra tycker är rätt och är samstämmig med vad en del andra tycker är rätt.

Min poäng är snarare att min väg är inte enda vägen - men det är inte er heller - att någon valt en annan approach i sin fostran och pedagogik bevisar ingenting annat än att personen valt något annat än det ni tycker är den rätta vägen.

Barnuppfostran och barnpedagogik är väl ett av de ämnen som folk verkligen kan bli oense om - utan att någon part sitter med den absoluta sanningen om vad som är rätt för alla barn och alla familjer.
Citera
2010-09-13, 18:45
Medlem
Har själv blivit misshandlad som barn så nu kanse du ,ni på hela forumet förstår varför jag skrivit som jag skrivit! Hur kan Zanna sitta o skrika i rättegången att Kevin inte ska ha något skade stånd????Är det någon hon ska skrika på är det på Patric Seavers! Och hur kan Patric Seavers sitta helt oberörd i rättegången?? Jag var där o titta som du vet! Vill inte skriva mera här!!
Förstår att det är jobbigt för dig men nu kanske du förstår mig bättre!Ta hand om er alla!
Citera
2010-09-13, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det tror jag inte - däremot tror jag att jag är ganska normal och har avvikelser från vad en del andra tycker är rätt och är samstämmig med vad en del andra tycker är rätt.

Min poäng är snarare att min väg är inte enda vägen - men det är inte er heller - att någon valt en annan approach i sin fostran och pedagogik bevisar ingenting annat än att personen valt något annat än det ni tycker är den rätta vägen.

Barnuppfostran och barnpedagogik är väl ett av de ämnen som folk verkligen kan bli oense om - utan att någon part sitter med den absoluta sanningen om vad som är rätt för alla barn och alla familjer.

Men vi vet ju, svart på vitt, att Z valt en "väg" som ledde åt helvete. Det är därför, förstår du, som vi synar Z i sömmarna, för att förstå hur det kunde gå så här, vad som ledde dit och hur Z var funtad.
Citera
2010-09-13, 18:49
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Sen i talet. Var han inte hörselskadad?

Jo, och det tycker jag helt kommit bort. Att t ex vara i en stimmig dagisgrupp och ha en hörselskada bör vara extremt jobbigt. Dessutom svårt när han inte lyder P:s order pga att han inte hör helt enkelt. Hörselskador är dessutom jobbiga rent socialt. Förstår inte varför han inte hade någon kontakt när det gäller detta. Eller så är det som Z sa någonstans i FUP:en: hörselskadan hade växt bort.
Citera
2010-09-13, 18:57
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jo, och det tycker jag helt kommit bort. Att t ex vara i en stimmig dagisgrupp och ha en hörselskada bör vara extremt jobbigt. Dessutom svårt när han inte lyder P:s order pga att han inte hör helt enkelt. Hörselskador är dessutom jobbiga rent socialt. Förstår inte varför han inte hade någon kontakt när det gäller detta. Eller så är det som Z sa någonstans i FUP:en: hörselskadan hade växt bort.
Fast han hade en hörselnedsättning vid födseln som berodde på att han var för tidigt född, något som rättade till sig. Han var alltså inte hörselskadad.
Citera
2010-09-13, 18:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Men vi vet ju, svart på vitt, att Z valt en "väg" som ledde åt helvete. Det är därför, förstår du, som vi synar Z i sömmarna, för att förstå hur det kunde gå så här, vad som ledde dit och hur Z var funtad.
Jag förstår - och en del av er gör det nyanserat, andra väljer en väg där snarare verkar handla om att dra allt Zanna gjort och står för i smutsen - det vänder jag mig emot.

Jag kan också se att Zanna - även om hon i delar har agerat normalt och även om hon älskat sin son har haft hål i skyddsnätet och inte på ett adekvat sätt tagit till sig varningssignalerna. Frågan jag ställer mig är dock om en annan mamma under samma förutsättning givet den korta tidsram det ändå handlar om hade gjort en annan bedömning - jag är inte så säker på det, tvärtom, jag har sett tillräckligt mycket misär för att vara väldigt osäker på om Zanna handlar så mycket utanför vad man kan förvänta sig.

Det är lätt att i efterhand se brister, det är inte lika lätt när man befinner sig i en pågående situation - i synnerhet inte om man inte haft anledning att ha tankarna åt just det hållet. Jag har råkat på mammor som verkligen är värda klander - och Zanna hör inte riktigt till den kategorin imo.
Citera
2010-09-13, 18:58
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Men det är nog väldigt ovanligt att föräldrar uppmanar dagis att bete sig så. Man vill väl att ens barn ska få omtanke och skötsel! Sedan har du förstås rätt i att man inte ska överdramatisera normala skador och tillkortakommanden och jag har haft mina tre barn på dagis och idag är de vuxna. De har blivit tröstade i normal omfattning och jag skulle väl aldrig kommit på idén, att beordra dagis att inte trösta mina barn. (Det står faktiskt i FUP:en att Z gjorde). Inget av mina barn är idag varken gnälliga eller ovanligt tröstsökande.

Jo, det vill nog de flesta föräldrar. Men iofs finns det alltid undantag!
Citera
2010-09-13, 18:59
Bannlyst
Citat:
Det är ju vanligtvis inget man behöver påpeka för dagispersonal. Menar/tror du att hon sa så m h t hans ovanliga sätt att röra sig; dvs att han plötsligt bara kunde falla, gick på tå och hade överkroppen för fötterna när han gick och att detta inte skulle förstärkas; dvs att man inte skulle belöna att han ramlade av det skälet?

Nej jag tror inte det är för att man inte skulle belöna att han föll. Jag tror inte att det uttalandet är så mycket att lägga stor vikt vid faktiskt. Att uppförstora det som om det skulle förklara allting är inte vettigt. Att se att det har en viss betydelse i sammanhanget när man vet hur allt gick är att övertolka det. Enligt min mening. Allt som är sagt och gjort av mamman har inte med misshandeln att göra.

Allt det här kom ju upp för att Ringblomma tyckte att Zanna inte skulle få nån sympati för att hon bett dem att inte dalta. Det tyckte jag känns fel att säga.
Citera
2010-09-13, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Jo, det vill nog de flesta föräldrar. Men iofs finns det alltid undantag!

Ja men Zanna verkar inte ha varit något undantag då dalta är något annat än riktig omsorg. Hon har aldrig bett dem att skita totalt i Theo och hans känslor.
Citera
2010-09-13, 19:01
Medlem
Pebless avatar
Citat:
För att han inte är en man. Han är en liten pojke, som inte kunnat hantera situationen - inte ens så pass att han klarade att göra slut. Det fick gå ut över Theo i stället.

Instämmer fullt i det du skriver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in