Citat:
Ursprungligen postat av CherylTweedy
Jävligt tråkigt att PS inte vågade avsluta förhållandet bara för att Z och hennes son flyttat in hos honom

.
Håller med. Har nu läst hela FUP:en och det är ju väldigt uppenbart att han inte trivts med situationen. Han verkar mycket omogen.
INGEN URSÄKT FÖR VAD HAN HAR GJORT DOCK.
Där står att han haft ett ca 10-årigt förhållande innan han flyttade ihop med Z. Betyder alltså att om han är 25 år nu och bott med Z i ett år så skulle han alltså haft ett förhållande med samma tjej sedan han var 14! Man får en känsla av att han inte kunde värja sig mot Z:s planering med flytt till Mjölby etc. Och enl dagis så var han ju en lite blyg, men snäll och vänlig kille, som uppfattades väldigt positivt.
Och nu får jag väl hela FB på mig, men det tror jag faktiskt också att han är. Han var bara helt oförmögen att hantera den situation han hamnade i. Precis som CherylTweede säger, så vågade han inte avsluta förhållandet med Z. Och frustrationen gick ut över "lillebror T", för det känns ju som att Z var mamma och PS och T var barnen. Det måste vara väldigt ovanligt att man håller på och ringer hem så ofta under arbetsdagen som hon gjorde. Precis så skulle jag ha gjort om mitt äldre barn skulle sett efter det mindre: "du har väl inte glömt att han ska ha mellanmål, har du bytt blöja etc".
Lägg därtill att detta inte var ett "vanligt" barn. Han hade mycket större behov än så och inte kunde han uttrycka dessa. F ö: visste inte dagis om att han hade en hörselskada? eller var det som Z sa vid något tillfälle att "den hade gått över"? Att en 2-åring ramlar ibland är ju inget konstigt, men att han faller helt utan anledning och går "med kroppen före fötterna" borde ju föranlett utredning av något slag. Dessutom förvånar det mig att "professionell" förskolepersonal inte reagerar över hans distanslöshet. Eller att han gått tillbaka i utvecklingen sedan han började i januari.
Jag lägger faktiskt mycket skuld på Z. Många har förut sagt sig bli mindre kritiska till Z efter att ha läst FUP och hon har säkert haft starka känslor för sin son. Men hon har missbedömt situationen fullständigt. Men mest skuld (förutom P förstås!) ligger ju på myndigheterna - i första hand soc i Mjölby som inte tog uppgifterna från Lerum på allvar - men också förstås dagis och vården.
Det är väldigt synd att man inte ser soc som en stöttning istf en straffande myndighet. Det är ju ändå väldigt sällsynt att barn omhändertas. Det säger också en del om Z, att hon var på det här hemmet ett halvår för lära sig knyta an till T.
Tror fortfarande att hennes mål med relationen var att vara en liten idyllisk familj inför omvärlden, vilket hon tydligen lyckades med när man läser förhören med deras vänner.