Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tyvärr är ju den rigorösa kontrollen ingen garanti heller - vi vet i min närhet av fyra adopterade barn som absolut far illa. Vi får dock inga gehör när man försöker hjälpa barnen - föräldrarna är skollärare och har nära kontakt och samarbete i den lilla kommunens - ja, vad tror du.
Nu är det inte så illa som i det här fallet - men det är tillräckligt för att de barnen skulle behöva en annan familj och en trygg hamn.
Nej, det finns aldrig några garantier!
Vad jag förstod så kontrollerade adoptivcentrum straffregister, fast anställning, utbildning, inkomst, hemmiljö och de två referenspersoner som de angav i sin ansökningen.
Pojken och flickan hade en del medicinska problem när de kom till Sverige. Adoptivpappan är överläkare, så han såg till att hans barn fick adekvat behandling. Om c:a fyra månader kommer han och hans fru att bli morfar och mormor.
Jag förstår verkligen att det är svårare för sociala myndigheter att ingripa när något adoptivbarn far illa! Adoptivföräldrarna har lyckats passera nålsögat och är godkända när det gäller hemmiljö, ekonomi m.m. Det finns således oftast ingen materiell misär att anmärka på i dessa fall.
Att mäta grader av emotionell förmåga är inte lätt.