2010-09-03, 20:58
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tyvärr är ju den rigorösa kontrollen ingen garanti heller - vi vet i min närhet av fyra adopterade barn som absolut far illa. Vi får dock inga gehör när man försöker hjälpa barnen - föräldrarna är skollärare och har nära kontakt och samarbete i den lilla kommunens - ja, vad tror du.

Nu är det inte så illa som i det här fallet - men det är tillräckligt för att de barnen skulle behöva en annan familj och en trygg hamn.

Nej, det finns aldrig några garantier!

Vad jag förstod så kontrollerade adoptivcentrum straffregister, fast anställning, utbildning, inkomst, hemmiljö och de två referenspersoner som de angav i sin ansökningen.

Pojken och flickan hade en del medicinska problem när de kom till Sverige. Adoptivpappan är överläkare, så han såg till att hans barn fick adekvat behandling. Om c:a fyra månader kommer han och hans fru att bli morfar och mormor.

Jag förstår verkligen att det är svårare för sociala myndigheter att ingripa när något adoptivbarn far illa! Adoptivföräldrarna har lyckats passera nålsögat och är godkända när det gäller hemmiljö, ekonomi m.m. Det finns således oftast ingen materiell misär att anmärka på i dessa fall.

Att mäta grader av emotionell förmåga är inte lätt.
Citera
2010-09-03, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cochran

Vad jag förstod så kontrollerade adoptivcentrum straffregister, fast anställning, utbildning, inkomst, hemmiljö och de två referenspersoner som de angav i sin ansökningen.

Pojken och flickan hade en del medicinska problem när de kom till Sverige. Adoptivpappan är överläkare, så han såg till att hans barn fick adekvat behandling. Om c:a fyra månader kommer han och hans fru att bli morfar och mormor.

Jag förstår verkligen att det är svårare för sociala myndigheter att ingripa när något adoptivbarn far illa! Adoptivföräldrarna har lyckats passera nålsögat och är godkända när det gäller hemmiljö, ekonomi m.m. Det finns således oftast ingen materiell misär att anmärka på i dessa fall.

Nej det är inte lätt att leta reda på vilka som har en falsk fasad. I det här fallet framstod mamman som den sämre av de två men det var han som misshandlade och till slut mördade barnet.
Citera
2010-09-03, 21:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Precis - de kan göra en kontroll av ytliga faktorer som egentligen inte säger någonting om hur tillvaron kommer att bli för barnen tyvärr. De kan utesluta vissa riskfaktorer - men det de tittar på är ingen garanti för att allt kommer att bli bra.

När det sen blir fel så är den rigorösa kontrollen ett handikapp för barnen - eftersom socialtjänsten ogärna går emot och rotar på djupet under den bedömningen -- föräldrarna är ju bedömda som oklanderliga. Har de dessutom som i detta fall ett nära samarbete med just socialtjänsten så är det som att köra huvudet i en vägg.
Nu är detta lite äldre barn och vi är fler som jobbar vidare och kommer driva fallet förbi kommunen - men det är fel att det fungerar så här.

De flesta adoptivföräldrar är givetvis goda föräldrar, och jag det alltid roligt att höra om föräldrar som får sitt första barnbarn. Jag har fått mitt första - hon är nu är två år - en lycka i livet.
Gratulera dem från mig - barnbarn sockret på gröten - barnen man får älska och slipper fostra
Citera
2010-09-03, 21:49
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Detta är då givetvis ingen säkerhet och garanti för att dessa barn ska leva i frid under hela sin barndom. Den här kontrollen som genomförs, ( god ekonomi, gärna akademisk utbildning "rent och städat" svara rätt på tämligen genomskinliga frågor och naturligtvis ett samspel mellan parterna,) kan bara ge ett intryck av personerna till dem som ska utreda.

Kommer väl ihåg ett fall eller rättare sagt två för ett par år sedan. Det var ett par som hade adopterat ett barn. Mitt i natten har jag för mig skrek kvinnan att barnet låg död i sängen. Man trodde att barnet dött i plötslig spädbarnsdöd. De fick adoptera ett till barn. På en utfflykt dog detta barn, har för mig att hon kvävdes av adoptivmoderns ryggsäck. Det visade sig senare att adoptivmodern dödat båda barnen-mannen hade inte den blekaste aning.

Jag tror inte intelligens styr hur en familj mår och om någon far illa. Intelligens är dessutom klart övervärderat. Tror snarare att dåliga relationer, ekonomi, problem på arbetet och andra svårigheter påverkar stämningen och vad som händer i familjen.

Har en bekant som är socialkurator. Dennes barn hade gjort ett annat barn illa och det skulle därför föranleda ett besök i hemmet, för att ta "tempen" på familjen. Personen i fråga sa till mig " att det är bara att sitta fint i soffan och göra ett gott intryck så kommer allt att bagatelliseras". Självklart hade familjen problem men som de ändå lyckades dölja.

Zanna hade nu inte den möjligheten. Hon hade själv ett problematiskt förflutet och kämpade säkert för att få "en bra familj"-att bli godkänd även hos soc.

Du har fullkomligt rätt, enligt min åsikt. Dessutom verkar du ha professionell erfarenhet.

Jag är ekonom och har således ingen arbetsrelaterad erfarenhet när det gäller detta. Jag har två egna barn och de enda adoptivbarn i min släkt-, vän-, arbetskamrats- och grannkrets är de underbara ungdomarna snätt-snätt-över på vår gata. Det verkar som om både de och deras adoptivföräldrar tillhör en lyckligt lottad del i adoptivsammanhang.

Nej, Suzanna hade inga valmöjligheter. Hon var bara 22 år och ensamstående mamma. Hon trodde antagligen att Theo och hon funnit den rätte blivande maken och styvfadern och att de skulle bli en lycklig liten familj.

Jag önskar att S hade haft större förtroende för soc. Då hade hon kanske fått hjälp att komma ur ett dåligt förhållande och haft sin lille son kvar. Det verkar dock som att hon inte hade det minsta förtroende för de sociala myndigheterna. Hon kanske medvetet eller omedvetet blundade inför blåmärken och andra tecken på att hennes son for illa, eftersom alternativet i hennes medvetandesfär var att hon i så fall skulle förlora vårdnanden av sin son.
Citera
2010-09-03, 21:54
Bannlyst
Det mest tragiska är att jag tror att Zanna uppfattade Patric som sin riddare, den som bringade ordning i hennes kaotiska ensamma mammaliv.
Citera
2010-09-03, 22:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ett gift par på vår lilla villagata har adopterat två barn. De genomgick en minituös kontroll innan de godkändes som ev. blivande adoptivföräldrar. Jag vet inte exakt hur utvärderingen gick till men den omfattade både "handel och vandel".

Det går naturligtvis inte att överföra denna rigorösa kontroll, som utgångspunkt för ett ja eller nej när det gäller att "skaffa biologiska" barn. Man får helt enkelt förlita sig till personligt ansvarstagande och i förekommande fall acceptera och ta emot hjälp från det svenska samhället.
Ja, visst är det så. Blivande adopfldr synas in i minsta söm, varje år...
Citera
2010-09-03, 22:15
Medlem
mercys avatar
Jag tror tyvärr att Zanna och soc spelade på två olika planhalvor.Hon kände sig säkert kritiserad och iakttagen. Det var därför viktigt för henne att visa upp bilden av en "bra familj". Kanske var hon så upptagen med sin fasad att hon inte märkte vad som försegick bakom hennes rygg. Eller så var PS väldigt skicklig på att dölja det.
Tyvärr tror jag att många gånger när socialtjänsten är inkopplad så upplevs de mer som fiende än hjälp till utsatta familjer.

Utanför ämnet vill jag tillägga att för utsatta barn så betyder andra vuxna oerhört mycket. Även om barnets liv är trasigt så kan de skapa andra förebilder och få förtroende för vuxna som kan ta dem vidare. Intresse, vänlighet, lite småprat -det kan betyda mer än man tror. Bättre att hjälpa än att stjälpa utsatta familjer, Att bry sig om, även om man inte gillar föräldrarna. Ha barnen i focus!
Citera
2010-09-03, 22:16
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, visst är det så. Blivande adopfldr synas in i minsta söm, varje år...
Även en söm kan brista...
Citera
2010-09-03, 22:18
Moderator
Citat:
Jag tror tyvärr att Zanna och soc spelade på två olika planhalvor.Hon kände sig säkert kritiserad och iakttagen. Det var därför viktigt för henne att visa upp bilden av en "bra familj". Kanske var hon så upptagen med sin fasad att hon inte märkte vad som försegick bakom hennes rygg. Eller så var PS väldigt skicklig på att dölja det.
Tyvärr tror jag att många gånger när socialtjänsten är inkopplad så upplevs de mer som fiende än hjälp till utsatta familjer.

Utanför ämnet vill jag tillägga att för utsatta barn så betyder andra vuxna oerhört mycket. Även om barnets liv är trasigt så kan de skapa andra förebilder och få förtroende för vuxna som kan ta dem vidare. Intresse, vänlighet, lite småprat -det kan betyda mer än man tror. Bättre att hjälpa än att stjälpa utsatta familjer, Att bry sig om, även om man inte gillar föräldrarna. Ha barnen i focus!
Tror jag också. Jag brukar försöka betona ordet tjänst i socialtjäntanmälan.
Citera
2010-09-03, 22:19
Moderator
Citat:
Även en söm kan brista...
och även en bristen söm kan vara...
Citera
2010-09-03, 22:22
Bannlyst
Citat:

Och hon trodde att P. skulle hjälpa henne att få bort socialen ur sitt liv.
Citera
2010-09-03, 22:31
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
och även en bristen söm kan vara...
Anledningen till att hela stycket brister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in