2010-09-02, 17:13
  #1717
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Vad gör man inte för en sådan gentleman? Här är ytterligare en mamma som fått sitt barn mördat av sin styvfar.
Om det är sant eller ej vet jag ej men det finns fler exempel på förlåtande mammor.
Kvinnor kan!
https://www.flashback.org/sp25236926

Självklart kan kvinnor.
Men en viss skillnad verkar det ändå finnas - att kvinnor är mer benägna att låta män mörda sina barn, medan män verkar vara mer benägna att själva mörda sina eller andras barn (ibland med mamman på köpet).

Den bild jag får av FUP:n är av en mycket pojkvänsdominant Zanna, och en Patric som är rädd för henne. Och som låter detta gå ut över den pojke han fått ett alldeles för stort ansvar för - Theo.

Jag anser båda dessa två vara totalt körda som föräldrar/styvföräldrar - och jag tvekar tyvärr inte om att de var för sig kommer att skaffa en hel drös med ungar i framtiden.

Det enda som hade kunnat förhindra denna och framtida tragedier var att någon officiell instans hade ingripit - förskolan, socialen eller sjukhuset.

Något måste ändras drastiskt i dessa inrättningars utbildning/utövande. Som rektorn för den nystartade förskolan sa: "Det var kaotiskt och vi hade massor av barn i 1-2-årsåldern." Och?

Och vad beträffar den så kallade mamman, så hoppas jag att hon kommer att ha riktigt ont i magen i resten av sitt liv. Det förtjänar hon. Hon kände sig "ansatt" av socialen - hon borde ha blivit "hemsökt" av socialen.

Det finns mammor som inte kan - och Zanna Hammarström har definitivt kvalat in i den ligan.
Citera
2010-09-02, 17:13
  #1718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan nog skippa att framföra alla sådana funderingar - för även om det finns vittnen på att Zanna kramat och pussat på Theo så kommer tolkningen här i tråden vara att det är något hon gjort för att försöka strypa honom och spotta gift i hans mun.

Allt går att vända till något uselt och ont om man bara har viljan - och här tycks den finnas i övermått.

Personligen är jag dock inne på din linje - Zanna uppfattade att de var ansatta av socialtjänsten och ville därför komma undan dem - däremot uppfattade hon inte att det pågick misshandel av henne son, och hon har inte aktivt skyddat Patric och därmed inte medvetet medverkat vare sig till misshandeln eller utfallet.

Ingen säger väl att hon försökt strypa honom etc?

Jag försöker säga att erfarna lärare ser ganska snabbt om något är fel även om de inledningsvis inte vet vad det rör sig om.
Man ser det på små, små tecken. Ex, på de lite äldre barnen, att barnet gärna tyr sig till skolsköterskan med påhittade stickor i fingrarna, att barnet leker lite "udda " lekar, att föräldrarna är överdrivet kärleksfulla under utveclingssamtalen mm. Det finns massor, detta var bara ett exempel.

På ett så litet barn som T så ser man det på ett ändrat beteende. Från glad och sprallig, till håglös och inåtvänd, börjar plötsligt kissa på sig igen eller whatever. I detta fall var det just så.

De här föräldrarna agerar så där som beskrivs om Z. Sen får du ha din tro.
Citera
2010-09-02, 17:41
  #1719
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Ingen säger väl att hon försökt strypa honom etc?

Jag försöker säga att erfarna lärare ser ganska snabbt om något är fel även om de inledningsvis inte vet vad det rör sig om.
Man ser det på små, små tecken. Ex, på de lite äldre barnen, att barnet gärna tyr sig till skolsköterskan med påhittade stickor i fingrarna, att barnet leker lite "udda " lekar, att föräldrarna är överdrivet kärleksfulla under utveclingssamtalen mm. Det finns massor, detta var bara ett exempel.

På ett så litet barn som T så ser man det på ett ändrat beteende. Från glad och sprallig, till håglös och inåtvänd, börjar plötsligt kissa på sig igen eller whatever. I detta fall var det just så.

De här föräldrarna agerar så där som beskrivs om Z. Sen får du ha din tro.
Jag skulle säga att erfarna människor kan se tecken - definitivt inte specifikt lärare. Tvärtom skulle jag nog säga att efter tjugo års kontakt med skolan så står inte lärares förmåga särskilt högt i mina ögon, givet hur illa barn far under lärares tillsyn - och hur mycket tid lärare ägnar åt att baktala föräldrar istället för att engagera sig i sina elever.

Ingen säger att hon just försökt strypa sitt barn - men nog insåg du väl att det var en liknelse och inte något som skulle läsas bokstavligt?

När engagemang i barnet helt plötsligt utgör tecken på misshandel/vanvård etc - något som knappast brukar ses som riskfaktorer/varningssignaler, då är det väl inte mycket hon gjort som hon kunde göra rätt. Hon har ju uppenbarligen haft baktankar med allt när det får tolkas fritt.
Citera
2010-09-02, 17:59
  #1720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle säga att erfarna människor kan se tecken - definitivt inte specifikt lärare. Tvärtom skulle jag nog säga att efter tjugo års kontakt med skolan så står inte lärares förmåga särskilt högt i mina ögon, givet hur illa barn far under lärares tillsyn - och hur mycket tid lärare ägnar åt att baktala föräldrar istället för att engagera sig i sina elever.

Ingen säger att hon just försökt strypa sitt barn - men nog insåg du väl att det var en liknelse och inte något som skulle läsas bokstavligt?

När engagemang i barnet helt plötsligt utgör tecken på misshandel/vanvård etc - något som knappast brukar ses som riskfaktorer/varningssignaler, då är det väl inte mycket hon gjort som hon kunde göra rätt. Hon har ju uppenbarligen haft baktankar med allt när det får tolkas fritt.

Erfarna människor ser inte alltid de här tecknen, nej. Specifikt med lärare är att de dels oftast har någon sorts fortbildning i ämnet, men framförallt lär de sig genom erfarenhet. Lärarna har ett enormt stort "forskningsunderlag" s.as eftersom de träffar 100tals och åter 100tals barn under sin yrkestid. De lär sig med åren vad de ska titta efter.

Att engagera sig i sina barn betyder inte att man misshandlar dem, men det tolkar du i mina inlägg.

Jag säger för sista gången nu att lärare, och det borde även dagispersonalen göra, uppmärksamma barn som far illa. Det såg de på T som hade blåmärken, han var inåtvänd, hade bruten arm osv.Att då låta sig manipuleras av de där två tomtarna- det är oförsvarligt.

Sedan skylla på att de hade kaotiskt med alla 1-2åringar.!! De måste väl ha en enhetschef som ansvarig som ska ta hand om anmälningar till soc. Enhetschefen är väl inte ute i dagisgrupperna?

Nu hinner jag inte läsa/skriva mer här idag.
Avslutar med att säga att det är förjävligt att soc, dagis och sjukhuset än en gång inte har lyckats skydda ett försvarslöst barn!
Citera
2010-09-02, 18:01
  #1721
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Erfarna människor ser inte alltid de här tecknen, nej. Specifikt med lärare är att de dels oftast har någon sorts fortbildning i ämnet, men framförallt lär de sig genom erfarenhet. Lärarna har ett enormt stort "forskningsunderlag" s.as eftersom de träffar 100tals och åter 100tals barn under sin yrkestid. De lär sig med åren vad de ska titta efter.

Att engagera sig i sina barn betyder inte att man misshandlar dem, men det tolkar du i mina inlägg.

Jag säger för sista gången nu att lärare, och det borde även dagispersonalen göra, uppmärksamma barn som far illa. Det såg de på T som hade blåmärken, han var inåtvänd, hade bruten arm osv.Att då låta sig manipuleras av de där två tomtarna- det är oförsvarligt.

Sedan skylla på att de hade kaotiskt med alla 1-2åringar.!! De måste väl ha en enhetschef som ansvarig som ska ta hand om anmälningar till soc. Enhetschefen är väl inte ute i dagisgrupperna?

Nu hinner jag inte läsa/skriva mer här idag.
Avslutar med att säga att det är förjävligt att soc, dagis och sjukhuset än en gång inte har lyckats skydda ett försvarslöst barn!
Det är vi helt överens om.
Citera
2010-09-02, 18:45
  #1722
Medlem
NSOs avatar
HTML-kod:
Du behagar väl skämta. Exakt var skulle det ha förekommit att BVC enbart utifrån ett namnval betraktade barnet som en utsatt för risk?

Jag hoppas verkligen att det var på tiden det förelåg tjänstemanna ansvar och att ansvarige på det BVC:t fick erforderlig bestraffning för det tilltaget.

Det var det sjukaste jag har hört. 

OT egentligen. Inget skämt. Hört av släkting som arbetade som skolläkare på den tiden i Gbg. Men det förekom på BVC över hela landet inkl. Sthlm. Inga efterräkningar. Det var praxis på flera mottagningar.

Överlag är det väl den typen av mer systematiska iaktagelser som krävs. Det och en mer offensiv inställning från förskolor, skolor och vårdinrättningar. Barns liv och vällevnad är mer värt än riskföräldrars integritet.

Jag köper icke att Zanna (bara det namnet säger en del av vad för slags person vi har att göra med) inte visste. Alla varningslampor blinkade ilsket men hon ville/eller orkade inte bry sig om att gå till botten med sonens situation. Trots bruten arm, rädsla och blåmärken(!). Det är det som är hennes stora fel. Antingen likgiltig eller svagsint.
Citera
2010-09-02, 19:27
  #1723
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
HTML-kod:
Du behagar väl skämta. Exakt var skulle det ha förekommit att BVC enbart utifrån ett namnval betraktade barnet som en utsatt för risk?

Jag hoppas verkligen att det var på tiden det förelåg tjänstemanna ansvar och att ansvarige på det BVC:t fick erforderlig bestraffning för det tilltaget.

Det var det sjukaste jag har hört. 

OT egentligen. Inget skämt. Hört av släkting som arbetade som skolläkare på den tiden i Gbg. Men det förekom på BVC över hela landet inkl. Sthlm. Inga efterräkningar. Det var praxis på flera mottagningar.

Överlag är det väl den typen av mer systematiska iaktagelser som krävs. Det och en mer offensiv inställning från förskolor, skolor och vårdinrättningar. Barns liv och vällevnad är mer värt än riskföräldrars integritet.

Jag köper icke att Zanna (bara det namnet säger en del av vad för slags person vi har att göra med) inte visste. Alla varningslampor blinkade ilsket men hon ville/eller orkade inte bry sig om att gå till botten med sonens situation. Trots bruten arm, rädsla och blåmärken(!). Det är det som är hennes stora fel. Antingen likgiltig eller svagsint.

Att hävda att en persons namn säger något om dennes egenskaper eller vilka risker som föreligger under dennes uppväxt var det mest inskränkta och okunniga jag hört någon gång.

Vad man kan säga om namnval är att vissa namn var vanligare i arbetarklassen - men att hävda att hela arbetarklassen utgör en stor riskgrupp är ju befängt. En total ihopklappning av allt vad som skulle ens skulle likna något seriöst.

Du får gärna länka till något som styrker det du säger - att namnet i sig skulle utgöra en riskfaktor - och att man systematiskt kartlade svenska barn enbart baserat på deras förnamn.

Så om syskonen hette Conny och Saga, var Conny ett riskbarn men inte Saga - trams säger jag.

Och trams det du nu hävdar om Zanna och hennes namn.

Edit;
För att förekomma spekulationer - nej, jag tar det inte personligt, mina barn har klassiska svenska namn - utan vare sig -y, -ie, -z eller andra pikanta inslag.
__________________
Senast redigerad av micro113 2010-09-02 kl. 19:30.
Citera
2010-09-02, 19:39
  #1724
Medlem
NSOs avatar
Det är mest du som säger saker micro113.

De namn föräldrar har och ger sina barn kan berätta något om familjens socialgruppstillhörighet. Knappast kontroversiellt. Att underklassen är mer socialt utsatt (inklusive deras barn) är inte heller kontroversiellt även om det provocerar dig som fan.

Namn är inte i sig en riskfaktor det fattar väl alla. Men vissa namn är mer vanliga i riskmiljöer och tillsammans med andra riskfaktorer som vårdpersonal m.fl. ser kan det bilda ett mönster. I vissa fall ett mönster som motiverar kontakt med socialen.

Nu har jag läst FUP:en och det är rätt gott om klassmarkörer för socialgrupp tre.
Citera
2010-09-02, 20:12
  #1725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att hävda att en persons namn säger något om dennes egenskaper eller vilka risker som föreligger under dennes uppväxt var det mest inskränkta och okunniga jag hört någon gång.

Vad man kan säga om namnval är att vissa namn var vanligare i arbetarklassen - men att hävda att hela arbetarklassen utgör en stor riskgrupp är ju befängt. En total ihopklappning av allt vad som skulle ens skulle likna något seriöst.

Du får gärna länka till något som styrker det du säger - att namnet i sig skulle utgöra en riskfaktor - och att man systematiskt kartlade svenska barn enbart baserat på deras förnamn.

Så om syskonen hette Conny och Saga, var Conny ett riskbarn men inte Saga - trams säger jag.

Och trams det du nu hävdar om Zanna och hennes namn.

Edit;
För att förekomma spekulationer - nej, jag tar det inte personligt, mina barn har klassiska svenska namn - utan vare sig -y, -ie, -z eller andra pikanta inslag.



det tog ca 10 sek att hitta det här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Y-namn
Citera
2010-09-02, 20:22
  #1726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drac
det tog ca 10 sek att hitta det här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Y-namn

Fram med statistiken istället för att leta upp något där det står "det sades vara....".
Citera
2010-09-02, 20:56
  #1727
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
När du får FUP:en kan du läsa att han fått ta ett stort ansvar för pojken. Med förödande resultat..
Du kan också läsa att PS säjer att Zanna varit närvarande vissa gånger då han varit hårdhänt mot pojken och att hon redan INNAN de flyttade ihop sa åt honom att inte vara så "hårdhänt".
Han har även i hennes närvaro visat att han inte vill vara med PS utan tytt sej till henne.
Vidare har han berättat om hur de pratat ihop sej inför mötet med soc. Att ljuga.
Och Zanna skulle föra talan.
Att läsa den här FUP:en är som att stirra ner i avgrunden.
Porrsurfandet måtte dessutom tagit stor del av PS vakna tid i anspråk.

Precis! Så sorgligt, man tror inte att det är sant. Och Z lade ansvaret på PS, det kan ingen neka som läst FUP:n...

Fruktansvärd läsning!
Citera
2010-09-02, 21:05
  #1728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Precis! Så sorgligt, man tror inte att det är sant. Och Z lade ansvaret på PS, det kan ingen neka som läst FUP:n...

Fruktansvärd läsning!

Ja visst är det fruktansvärt! Man blir så illa berörd av denna lilla pojkes grymma tillvaro. När man ser bilderna på den lilla pojken så gör det ont i hjärtat att veta att han blivit så illa behandlad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in