Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
"Specified amounts of financial assets" är ju MBS:er (mortgage backed securities) som the Fed köper för nytryckta pengar och "thus increasing the monetary base", dvs utökar den monetära basen. Mina slutsatser är alltså helt korrekta, även enligt den engelska Wiki-sidan. Här kräver jag en ordentlig förklaring från dig, för denna introduktion är exakt det jag har skrivit. Det är nästan så att man tror att du bara trollar?
Om NYFED köper en MBS för säg en MUSD av JPM så får JPM (som är en bank) ytterligare 1 MUSD i fordran på FED. Dvs de excess reserves som JPM har och som JPM inte kan använda ökar med 1 MUSD.
(Mer korrekt är att banksystemet inte kan använda excess reserves. JPM kan försöka pracka på någon annan de, men får ju tillbaka de senare).
Excess Reserves kan snarare ses som FED-polletter som banker kan använda mellan varandra för att reglera skulder. Det är inte betalmedel då man inte kan betala sina räkningar med de och inte handla på stan.
Det FED gör är att köpa upp MBS för att möjliggöra för de som emitterar MBS att emittera nya och därmed finansiera bostadsbyggandet. Det senare anses, rätt eller fel, nödvändigt för att USA:S konjunktur ska förbättras.
Vidare får FED ordentligt med inkomster av alla obligationer de har. Och FEDs vinst går bl a till staten.