2010-07-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Han vill inte kalla det som är på kontot och det vi betalar med för pengar utan avistainlåning.
Man kan visst kalla avistainlåning pengar. Men diskussioner om monetära frågor underlättas om man undviker vaga begrepp och kalla saker för vad dom är.

Citat:
För övrigt känner han ett visst behov av att hävda sig mot oss som har examen från det anrika University of Youtube. Antar att han gått på handels eller liknande. Smäller ju inte lika högt.
University of Youtube har sina fördelar men det sprider också skrönor och desinformation.
Citera
2010-07-11, 01:38
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har du kollat upp MFIs in- och ut-låning som jag skrev?
Annars kan du titta i någon banks balansräkning. Enligt dig så borde då utlåningen vara enorm jämfört med inlåning. Att jag tjatar om det beror på att när du kollar upp det kommer du att förstå att virrpannorna på Youtube lurat dig.

Fö använder man kapitaltäckningskvot numera. Den är lika med kapitalbasen / 8% av riskvägda tillgångar.

Kapitaltäckningskvoten har till uppgift att säkerställa att en bank inte tar för mycket risk.

Varför måste det vara en skillnad i in och utlåning? Det är ju inte det som är finessen med fractional-reserve banking. Om du tror att jag menar det har du missförstått mig. Det är konstigt för du verkar påläst. Wikipedia har en bra bild:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Fractional-reserve_banking_with_varying_reserve_requirements. gif

Den visar bara ner till 10% och för kommuner har man tydligen 0% kapitaltäckningsgrad. Detta är en del av förklaringen till varför det alla verkar ha lån men ingen verkar ha pengarna som är utlånade.
Citera
2010-07-11, 01:58
Medlem
Suecotes avatar
University of YouTube

Om Zeitgeist fortfarande ligger där kan du lära dig hur USAs statsskuld ökar varje gång det trycks en ny dollarsedel där. Vet inte om andra länders centralbanker fungerar på samma sätt, men om så är fallet går det inte att någonsin bli skuldfri. Scary but true.

P.S. Zeitgeist ligger kvar: http://www.youtube.com/watch?v=_dmPchuXIXQ
Citera
2010-07-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Varför måste det vara en skillnad i in och utlåning? Det är ju inte det som är finessen med fractional-reserve banking. Om du tror att jag menar det har du missförstått mig.
Det är du som skriver det:
Citat:
Riksbanken lånar ut pengar till bankerna som lånar ut 1000 ggr de pengar de själva har lånat in.
Dvs du säger att bankerna lånar ut 1000 ggr de lånat in. Jag säger att bankerna bara kan låna ut det dom lånat in (+ av sitt primärkapital).
(Skulle du kolla upp MFI eller bara en banks balansräkning skulle du se att det inte stämmer med utlåning = 1000 ggr inlåning).

Citat:
Det är konstigt för du verkar påläst. Wikipedia har en bra bild:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Fractional-reserve_banking_with_varying_reserve_requirements. gif
FRB resonemanget är lite ointressant eftersom Sverige inte har något reservkrav.

Citat:
Detta är en del av förklaringen till varför det alla verkar ha lån men ingen verkar ha pengarna som är utlånade.
Det som är utlånat är inlånat till bankerna igen. Hur mycket kontanter ser du?
Citera
2010-07-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
University of YouTube

Om Zeitgeist fortfarande ligger där kan du lära dig hur USAs statsskuld ökar varje gång det trycks en ny dollarsedel där. Vet inte om andra länders centralbanker fungerar på samma sätt, men om så är fallet går det inte att någonsin bli skuldfri. Scary but true.

P.S. Zeitgeist ligger kvar: http://www.youtube.com/watch?v=_dmPchuXIXQ
Det är väl ett av de mer framträdande exempel på skrönor och desinformation.

Fö. tror jag att stollen bakom Zeitgeist håller på att starta en sekt där han ska blåsa folk på pengar.
Citera
2010-07-11, 11:59
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Det är du som skriver det:

Dvs du säger att bankerna lånar ut 1000 ggr de lånat in. Jag säger att bankerna bara kan låna ut det dom lånat in (+ av sitt primärkapital).
(Skulle du kolla upp MFI eller bara en banks balansräkning skulle du se att det inte stämmer med utlåning = 1000 ggr inlåning).

FRB resonemanget är lite ointressant eftersom Sverige inte har något reservkrav.

Det som är utlånat är inlånat till bankerna igen. Hur mycket kontanter ser du?

Okej, du ville märka ord? Om man säger såhär, en stor del av de pengar en bank lånar ut kommer de få tillbaks igen i form av insättningar som de kan låna ut igen. Detta kan ske om och om igen beroende på kapitaltäckningsgrad. Det betyder inte att de inte har fått in de pengar de lånar ut , utan bara att de lånar ut samma penagar flera ggr. Detta tror jag du vet men du verkar mer intresserad av att vara en besserwisser på internet än att diskutera trådens frågeställning. Det är ju så med rådande regler att vi kommer ha oerhört mycket mer pengar utlånade än man från början har introducerats på marknaden och när räntan på dessa lån ska betalas så gör man det i förlängningen genom att ta nya lån.
Citera
2010-07-11, 14:17
Medlem
Citat:
Okej, du ville märka ord?
Inte alls. Jag bara påtalar fel när dom blir tillräckligt grova.

Citat:
Om man säger såhär, en stor del av de pengar en bank lånar ut kommer de få tillbaks igen i form av insättningar som de kan låna ut igen. Detta kan ske om och om igen beroende på kapitaltäckningsgrad. Det betyder inte att de inte har fått in de pengar de lånar ut , utan bara att de lånar ut samma penagar flera ggr.
1) Nisse har en hundring. (M0 =100, M1=100)
2) Nisse lånar ut den till mig. Nisse har nu en fordran på mig. (M0 =100, M1=200)
3) Jag lånar ut hundringen till Olle. Jag har nu en fordran på Olle. (M0 =100, M1=200)

Vad är nu problemet? Jag gör precis som Svenska banker.
Och köper Olle något för hundringen av Pelle som lånar ut den till Gromphs bank så fick vi (M0 =100, M1=300).

Det finns inte mer pengar i betydelsen M0. Däremot finns det mer avistainlåning.

Men avistainlåning är inte M0, det är fordringar. Problemet uppstår för dig för att du inte håller isär M0 och avistainlåning.

Citat:
Detta tror jag du vet men du verkar mer intresserad av att vara en besserwisser på internet än att diskutera trådens frågeställning.
Fundera över varför det var så angeläget för dig att komma med personangrepp.

Titta på mitt först svar i tråden och fundera över om det stämmer särskilt bra det du skriver att jag inte är intresserad av att diskutera TS frågeställning.

Citat:
och när räntan på dessa lån ska betalas så gör man det i förlängningen genom att ta nya lån.
Jag har visat flera ggr att det går alldeles utmärkt att både betala ränta och amortera av skuld med konstant M0 och minskande M1 (pga amorteringarna).

Att sedan M1 ökar beror mer på politiska ställningstaganden.
Citera
2010-07-11, 14:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Här finns pengarna...
http://di.se/Artiklar/2010/7/11/210637/Varldens-storsta-valutareserv-vaxte/?showNextPrevious=true
Citera
2010-07-11, 15:53
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
1) Nisse har en hundring. (M0 =100, M1=100)
2) Nisse lånar ut den till mig. Nisse har nu en fordran på mig. (M0 =100, M1=200)
3) Jag lånar ut hundringen till Olle. Jag har nu en fordran på Olle. (M0 =100, M1=200)

Vad är nu problemet? Jag gör precis som Svenska banker.
Ska det bli som Svenska banker ska Nisse kunna köpa saker för sin fordran på dig. Och staten ska stå som garant att fordran på dig kan bytas mot pengar.

Sedan kan du lägga till ett steg. 4) Gromph lånar ut en fordran på 100 kronor till Eva.

Citat:
Och köper Olle något för hundringen av Pelle som lånar ut den till Gromphs bank så fick vi (M0 =100, M1=300).

Det finns inte mer pengar i betydelsen M0. Däremot finns det mer avistainlåning.

Men avistainlåning är inte M0, det är fordringar. Problemet uppstår för dig för att du inte håller isär M0 och avistainlåning.
Avistainlåningen används ändå som pengar. Och det är tillräckligt för att jag ska tycka att bankerna skapar pengar.
Citera
2010-07-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ska det bli som Svenska banker ska Nisse kunna köpa saker för sin fordran på dig. Och staten ska stå som garant att fordran på dig kan bytas mot pengar.

Sedan kan du lägga till ett steg. 4) Gromph lånar ut en fordran på 100 kronor till Eva.
Nisse kan använda skuldsedeln som betalning till den som accepterar den. Det är precis som för banker. Det står var och en att inte acceptera överföring till att bankkonto. (Men det är inget problem i det här fallet för Gromphs bank har det högsta förtroende :-)

Efter 3) kan inte Gromphs bank göra någon utlåning. Först måste en utlåning finansieras med en inlåning. Det kan ske genom att Olle köper något av Pelle som lånar ut hundringen till Gromph. Då kan Eva få ett lån.
Dvs
4) Olle köper något av Pelle för hundringen och Pelle lånar ut den till Gromph. (M0 =100, M1=300)
5) Eva kan nu få ett lån på en hundring av Gromph.

Citat:
Avistainlåningen används ändå som pengar. Och det är tillräckligt för att jag ska tycka att bankerna skapar pengar.
Det används som betalningsmedel helt klart. Och man kan i andra sammanhang säga pengar.
Men i den här diskussionen behöver vi vara specifika.

Fö är det inte bankerna som skapar avistainlåning (M1) utan den som lånar ut till banken. Så i exemplet ovan är det Nisse som skapar avistainlåning (och sedan Pelle).
Citera
2010-07-11, 19:35
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Det är väl ett av de mer framträdande exempel på skrönor och desinformation.

Fö. tror jag att stollen bakom Zeitgeist håller på att starta en sekt där han ska blåsa folk på pengar.

Och det baserar du på..?? Zeitgeist var alldeles ypperlig, det var Addendum som fick mig att undra vad som låg bakom...
Citera
2010-07-11, 19:36
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Nisse kan använda skuldsedeln som betalning till den som accepterar den. Det är precis som för banker. Det står var och en att inte acceptera överföring till att bankkonto. (Men det är inget problem i det här fallet för Gromphs bank har det högsta förtroende :-)

Efter 3) kan inte Gromphs bank göra någon utlåning. Först måste en utlåning finansieras med en inlåning. Det kan ske genom att Olle köper något av Pelle som lånar ut hundringen till Gromph. Då kan Eva få ett lån.
Dvs
4) Olle köper något av Pelle för hundringen och Pelle lånar ut den till Gromph. (M0 =100, M1=300)
5) Eva kan nu få ett lån på en hundring av Gromph.
Om staten skulle gå in som garant för dina skulder, så tror jag de flesta skulle ta den som betalning.

Missade att du lånade ut den riktiga hundringen i steg tre. Då gör du ju inte riktigt som banken. Du skulle lånat ut en lapp där det står "Gromph är skyldig innehavaren 100kr". Sedan kan du ge fler lån i form av dessa lappar. Det kan du ju göra även om du inte har pengar och be till gud att ingen löser in lappen.

Blir märkligt när man ska göra om det till så liten skala. Här står och faller det med att varje person lånar ut hundralappen till dig så fort de får den.

Citat:
Det används som betalningsmedel helt klart. Och man kan i andra sammanhang säga pengar.
Men i den här diskussionen behöver vi vara specifika.

Fö är det inte bankerna som skapar avistainlåning (M1) utan den som lånar ut till banken. Så i exemplet ovan är det Nisse som skapar avistainlåning (och sedan Pelle).
Vad tycker du om det Secret of OZ handlar om? Att bankerna egentligen inte skapar något utan bara håvar in pengar genom att låna ut pengar som (nästan) inte finns.
Borde det inte gå att lösa på annat sätt utan mellanhänder som plockar ränta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in