Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Okej, du ville märka ord?
Inte alls. Jag bara påtalar fel när dom blir tillräckligt grova.
Citat:
Om man säger såhär, en stor del av de pengar en bank lånar ut kommer de få tillbaks igen i form av insättningar som de kan låna ut igen. Detta kan ske om och om igen beroende på kapitaltäckningsgrad. Det betyder inte att de inte har fått in de pengar de lånar ut , utan bara att de lånar ut samma penagar flera ggr.
1) Nisse har en hundring. (M0 =100, M1=100)
2) Nisse lånar ut den till mig. Nisse har nu en fordran på mig. (M0 =100, M1=200)
3) Jag lånar ut hundringen till Olle. Jag har nu en fordran på Olle. (M0 =100, M1=200)
Vad är nu problemet? Jag gör precis som Svenska banker.
Och köper Olle något för hundringen av Pelle som lånar ut den till Gromphs bank så fick vi (M0 =100, M1=300).
Det finns inte mer pengar i betydelsen M0. Däremot finns det mer avistainlåning.
Men avistainlåning är inte M0, det är fordringar. Problemet uppstår för dig för att du inte håller isär M0 och avistainlåning.
Citat:
Detta tror jag du vet men du verkar mer intresserad av att vara en besserwisser på internet än att diskutera trådens frågeställning.
Fundera över varför det var så angeläget för dig att komma med personangrepp.
Titta på mitt först svar i tråden och fundera över om det stämmer särskilt bra det du skriver att jag inte är intresserad av att diskutera TS frågeställning.
Citat:
och när räntan på dessa lån ska betalas så gör man det i förlängningen genom att ta nya lån.
Jag har visat flera ggr att det går alldeles utmärkt att både betala ränta och amortera av skuld med konstant M0 och minskande M1 (pga amorteringarna).
Att sedan M1 ökar beror mer på politiska ställningstaganden.