Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Svaret på den gåtan kan vara att Akademien väljer in personer som de har anledning att tro kommer att fungera i den sortens arbetsgemenskap. I någon intervju med Horace på den tiden han var ständig sekreterare sade han att de viktigaste beslut Akademien fattar inte alls handlar om Nobelpriset, utan just om inval av nya ledamöter. Han uttryckte det som att det är personer som ska träffas en gång i veckan resten av livet. Nu finns ju möjligheten att lämna sin stol, men principen tror jag de måste hålla på ändå. Få saker skulle vara så destruktiva som att få in en person som inte alls kommer överens med de andra.
Nu vet jag inte hur Svedjedal, Burton och Ellerström är i förhållande till det här kriteriet. Men jag tror att det kan vara skälet till att vissa som utifrån sett skulle vara högst kompetenta som ledamöter aldrig har blivit det.
Detta är i linje med min egen attityd. Akademimedlemsskap är inte en belöning för lysande kulturinsats eller lång och trogen tjänst i musornas rike. Det är istället inval i en arbetsgemenskap, som du säger.
Akademin har de senaste åren gått på kryckor. Nu tar den sig långsamt tillbaks till fungerande status. Då kan det räcka med inval av några hyfsade ledamöter, några "trägna vingårdsarbetare i kulturens land" -- folk som inte direkt sticker ut men som gör sitt jobb.
Jag bryr mig föga om dagens akademikultur, jag beundrar inte denna etablissemangsbastion som aktör i 2020-talets kulturverklighet. Men Akademin som institution är svensk kulturhistoria. Den kan inte legalt läggas ner. Den måste fortsätta finnas till för att kunna förvalta sina olika uppdrag. Och den måste ta tillvara sina egna traditioner som också är allmänsvenska traditioner. Ur den synvinkeln är jag rätt glad att man nu äntligen fyllt de två tomma stolarna.
Samfundet de nio nämndes nyss i tråden. Jag säger då så här: De nio kan med fördel välja in lysande litteraturnamn till sitt sällskap. Akademin åter, den kan mer eller mindre nöja sig med "trägna vingårdsarbetare" plus språkforskare och den symboliske juristen (sistnämnda brukar av tradition sitta på stol 1). Således finns en tyst arbetsfördelning här mellan De nio och De aderton.