2018-05-04, 14:13
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Om man utgår från de åttas gäng och vill få in mer filosofisk kompetens i SA är det knappast "kontinental" filosofi (läs postmodrnism=neomarxism) som behöver stärkas.
SA skulle nog behöva ersätta "snille och smak" med "Tänka är bra att tänka rätt är bättre" och kasta ut alla åtta.

Något måste göras så att de åtta kvarvarande kan behålla ansiktet, det finns några få som ändå inte förtjänar att dras helt i smutsen, kanske.

Nya mål, nya direktiv, något som gör att alla faktiskt måste bytas ut. Kanske naturlig cirkulation?
Citera
2018-05-04, 14:14
  #578
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Är detta ironi?

Det får man nog förutsätta att det är. Forummedlemmen i fråga har också föreslagit Aris Fioretos, Daniel Birnbaum och Sven-Olov Wallenstein. Mer ironiskt än så blir det inte.
Citera
2018-05-04, 14:27
  #579
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Med tanke på alla tomtar här måste jag fråga. Är detta ironi?
Hehe, helt seriöst menat från min sida är det kanske inte...
Citera
2018-05-06, 21:09
  #580
Medlem
atts avatar
En liten detalj jag funderat på. Hittills har det ju varit tradition att en nyvald medlem håller ett vackert inträdestal som högtidlighåller minnet av företrädaren på stolen. Kommer man att kunna fortsätta med det? Vad säger man i så fall till minne av Frostenson som indirekt orsakat akademiens fall, eller t.ex. Östergren och Stridsberg som bara suttit något år?

För övrigt anser jag att ingen borde ha avgått. Alla 18 inklusive Ekman och Lotass borde ha skärpt sig, slutat tjafsa, satt sig ner och gjort sitt jobb.
Citera
2018-05-07, 05:15
  #581
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
En liten detalj jag funderat på. Hittills har det ju varit tradition att en nyvald medlem håller ett vackert inträdestal som högtidlighåller minnet av företrädaren på stolen. Kommer man att kunna fortsätta med det? Vad säger man i så fall till minne av Frostenson som indirekt orsakat akademiens fall, eller t.ex. Östergren och Stridsberg som bara suttit något år?
Det har ju förekommit förr att tillträdande medlem inte är så förtjust föregångaren på aktuell stol. Som Ekelöf när han skulle efterträda Bertil malmberg.

De hade som poeter mer eller mindre följts åt karriärmässigt genom åren. Men deras estetik var helt annorlunda. Så vid skrivandet av sin installationstal hade Ekelöf svårt att hitta något att beröras av i Malmbergs diktning.

Men han fann till slut Malmbergs "Dårarna" och där fick han en ingångsvinkel.

Med ett minimum av retorisk begåvning kan nog en akademiledamot tota ihop ett hyllningstal över vem det vara månde. "Hålla masken" är ju Akademins inofficiella måtto, tycks det mig.
Citera
2018-05-07, 18:56
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att

För övrigt anser jag att ingen borde ha avgått. Alla 18 inklusive Ekman och Lotass borde ha skärpt sig, slutat tjafsa, satt sig ner och gjort sitt jobb.

Håller med. Kan förstå Lotass men inte de övriga som fegade ur när vissa kulturskribenter, kändisar, politiker satte igång ett drev mot SA och speciellt Horace Engdahl.
Larvigt uttalande av Kerstin Ekman angående nya medlemmar men hon kanske tycker att Sverige är skit
och myggpiss i kulturella sammanhang och ska förbli där.
Citera
2018-05-20, 21:40
  #583
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
En liten detalj jag funderat på. Hittills har det ju varit tradition att en nyvald medlem håller ett vackert inträdestal som högtidlighåller minnet av företrädaren på stolen. Kommer man att kunna fortsätta med det? Vad säger man i så fall till minne av Frostenson som indirekt orsakat akademiens fall, eller t.ex. Östergren och Stridsberg som bara suttit något år?

För övrigt anser jag att ingen borde ha avgått. Alla 18 inklusive Ekman och Lotass borde ha skärpt sig, slutat tjafsa, satt sig ner och gjort sitt jobb.

Den nya Turbo-Akademien! De kanske får göra ett medley eller potpurri av deras gärning.

Undras hur stor del "Gittan" kommer att uppta i hyllningstalet över nästa fru till rakning, Danius?

The Phantom Menace! Kanske säkrast att Akademiens mörka hot går full Bond-skurk, som Horror Ender, och låter installera katapultstolar eller falluckor i Börshuset. Av den händelse en ledamot inte förmår krossa löss, skriva smäktande noveller eller böja sig inför det upphöjda gentlemannaidealet.

Nej, det är inget fel med att uppvakta damer. Det har hänt förr. Kommer hända igen.

Kulturprofilens guldmedlem måste besitta en oerhörd kraft. Likt Moses stav delar den akademien i två.

Och nu verkar luften helt ha gått ur verksamheten, som om den vore en punkterad pruttkudde.

Hur är det ställt med stridsmoralen i Svea Rike? Som vanligt anar man en större mental kollaps.
Citera
2018-08-17, 13:43
  #584
Medlem
Anabellas avatar
Nobelstiftelsen kräver att Svenska Akademien skapar en ny Nobelkommitté för att utse pristagaren. Akademien har efter ett extramöte i förra veckan avvisat kravet och vill i stället välja in fyra nya ledamöter.

https://www.dn.se/kultur-noje/krisen-for-nobelpriset-akademien-sager-nej-till-nobelstiftelsens-nya-krav/
Citera
2018-08-17, 17:27
  #585
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Nobelstiftelsen kräver att Svenska Akademien skapar en ny Nobelkommitté för att utse pristagaren. Akademien har efter ett extramöte i förra veckan avvisat kravet och vill i stället välja in fyra nya ledamöter.

https://www.dn.se/kultur-noje/krisen-for-nobelpriset-akademien-sager-nej-till-nobelstiftelsens-nya-krav/

Och det är ju detsamma som inget motbud alls från Akademiens sida. Utan man fortsätter att låtsas som att ingenting hänt, och att det bara är att fylla på luckorna. Nobelstiftelsen vill distansera priset från skandalen med någon form av symbolhandling. Det här var ett alternativ till några strategiska avgångar av de närmast insyltade (Frostenson och Engdahl i första hand). För Horace var naturligtvis ännu mera otänkbart. Att bli ersatt i nobekkommitén av någon "utomstående sakkunning"! Nu känner han doften av Massan igen
Citera
2018-08-17, 22:28
  #586
Medlem
Anabellas avatar
"... Lars Heikensten berättar också att stiftelsen har diskuterat flera olika juridiska vägar för att hantera situationen om Akademien inte skulle lyckas återvinna sitt förtroende.

– Ja, men vi vill naturligtvis att de ska göra det. Vi kommer fortsätta dialogen för att se till att de gör allt de kan för att lösa sina problem. Det är oerhört viktigt att komma ihåg att problemen ligger hos Akademien.

Han bekräftar samtidigt att ett alternativ är permutation. Det är en juridisk term för beslut om tillstånd att göra ändringar eller upphäva villkor i exempelvis gåvobrev eller testamenten. För att stiftelser ska få ändra sina föreskrifter krävs allt som oftast tillstånd från Kammarkollegiet eller länsstyrelsen.

I det aktuella fallet skulle det handla om möjligheten till permutation kring stiftelsens föreskrifter kring litteraturpriset."

https://www.dn.se/kultur-noje/nobelstiftelsens-vd-problemen-ligger-hos-akademien/
Citera
2018-08-18, 06:11
  #587
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
"... Lars Heikensten berättar också att stiftelsen har diskuterat flera olika juridiska vägar för att hantera situationen om Akademien inte skulle lyckas återvinna sitt förtroende.

– Ja, men vi vill naturligtvis att de ska göra det. Vi kommer fortsätta dialogen för att se till att de gör allt de kan för att lösa sina problem. Det är oerhört viktigt att komma ihåg att problemen ligger hos Akademien.

Han bekräftar samtidigt att ett alternativ är permutation. Det är en juridisk term för beslut om tillstånd att göra ändringar eller upphäva villkor i exempelvis gåvobrev eller testamenten. För att stiftelser ska få ändra sina föreskrifter krävs allt som oftast tillstånd från Kammarkollegiet eller länsstyrelsen.

I det aktuella fallet skulle det handla om möjligheten till permutation kring stiftelsens föreskrifter kring litteraturpriset."

https://www.dn.se/kultur-noje/nobelstiftelsens-vd-problemen-ligger-hos-akademien/
Försöker Nobelstiftelsen komma bort från samarbetet med Akademin?

Kanske står det i stadgarna att Akademin ska utse nobelpristagare i litteratur. Men nu kanske man vill få det ändrat. Teoretiskt skulle det ju funka med att en annan "litteraturklubb" gavs uppdraget. Som Samfundet De Nio.
Citera
2018-09-01, 10:51
  #588
Medlem
Ideans avatar
Nu har den här tråden blivit högaktuell. Espmark, Danius och Englund kan möjligen tänka sig att hjälpa till med inval av nya medlemmar. Hoppas det, så att risken att det blir personer med koppling till Forum minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in