[quote=Kimbo7|95152404]
Ahlenius, Lagercrantz och Ramberg (ämbetsman, skådespelerska och jurist) är utmärkta på många sätt men lämpar sig väl inte som akademiledamöter. Lärdom, klassisk bildning, bör väga tyngst idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Jag tror att alla tre är för gamla, om Akademien vill ha ledamöter som har möjlighet att vara aktivt arbetande under ganska många år framöver. Även om folk mellan sjuttio och sjuttiofem idag kan vara friska och alerta är de mänskligt att döma inte friska och alerta lika länge till som en femtioåring. (Ahlenius är född 1939 och alltså med god marginal utanför till och med nämnda intervall.)
Visst, alla tre lär falla för åldersstrecket tyvärr. Men ytterst kompetenta och med hög integritet.
Marika, son till Olof, har ju inte bara varit skådis utan även kulturråd i Berlin och ordförande i KLYS. Inte många i akademien som slår henne på fingrarna vad gäller klassisk bildning, och stort internationellt kontaktnät.
Dessutom kan dom röra sig i de fina salongerna med värdighet.