2023-05-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Om det gäller att hitta en efterträdare till Sture Allén kanske det är naturligt att tänka sig en akademiker (pun intended) och inte en fri författare. Man kan då notera att de senaste femtio åren har uppvisat en kraftig snedfördelning vad gäller varifrån dessa hämtats. Stockholms och Göteborgs universitet har varit överrepresenterade och Lunds och Uppsala universitet underrepresenterade. Lund har representerats endast av Jayne Svenungson, som var ledamot under mindre än ett år. Ingen språk- eller litteraturvetare från Lund har suttit i Akademien sedan Ingvar Andersson dog 1974, och han var under sin tid som ledamot verksam som riksarkivarie. (Jesper Svenbro har visserligen disputerat i Lund, men presenteras som "poet och litteraturforskare" - i den ordningen - av Akademien själv, och har inte varit verksam som forskare i Sverige efter sin disputation 1976.) Kanske är det dags att söka lite längre från Börshuset den här gången?

Så har då Akademien framkommit med sitt beslut om nya ledamöter efter Sture Allén och Kjell Espmark: https://www.svenskaakademien.se/press/nya-ledamoter-i-svenska-akademien-2023 Eftersom jag gissar att Anna-Karin Palm är mer känd överlåter jag till övriga att kommentera henne. Vad gäller David Håkansson kan man konstatera att Akademien uppenbarligen har läst och tagit till sig av mitt inlägg, eftersom han har disputerat i Lund och nu är professor i Uppsala.
Citera
2023-05-12, 19:21
Medlem
Mohaves avatar
Akademien dubblar nu antalet antroposofiskt skolade ledamöter. Både Mats Malm och Anna-Karin Malm är från dessa miljöer och har fostrats i Waldorfskolor.
Citera
2023-05-13, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Akademien dubblar nu antalet antroposofiskt skolade ledamöter. Både Mats Malm och Anna-Karin Malm är från dessa miljöer och har fostrats i Waldorfskolor.
[Anna-Karin Malm --> Anna-Karin Palm]

Intressant info. Har denna Waldorf-skolning påverkat dem i synlig grad, dvs. i deras forskning eller skrifter?

För er övriga kan nämnas att "Waldorf-skola" är en skola baserad på Rudolf Steiners idéer. Steiner var en oslagbar blandning av upplysningsfilosof och mystiker. Han trodde på Gud, han predikade Kristus betydelse.
Citera
2023-05-13, 03:32
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
[Anna-Karin Malm --> Anna-Karin Palm]

Intressant info. Har denna Waldorf-skolning påverkat dem i synlig grad, dvs. i deras forskning eller skrifter?

För er övriga kan nämnas att "Waldorf-skola" är en skola baserad på Rudolf Steiners idéer. Steiner var en oslagbar blandning av upplysningsfilosof och mystiker. Han trodde på Gud, han predikade Kristus betydelse.

Har inte sett några spår av antroposofi hos vare sig Malm eller Palm, nä. Även om jag inte har ägnat hela dagarna åt att leta.

För övrigt: förvånansvärt tyst i media om det här invalet. Aftonbladet har inte skrivit en egen rad om det, vad jag kan se, utan bara återgett inköpta och intetsägande TT-reportage. Till och med den självutnämnda Flashback-expertisen tycks knipa käft, vad det nu beror på.

Själv är jag inte överförtjust över invalen. Jag har hört både Palm och Håkansson babbla i olika sammanhang, och de var rätt okarismatiska och verkade ha tämligen mager repertoar bägge två. Det kan man ju för all del fylla stolen efter Allén med, men knappast Espmarks.
Citera
2023-05-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Har inte sett några spår av antroposofi hos vare sig Malm eller Palm, nä. Även om jag inte har ägnat hela dagarna åt att leta.

För övrigt: förvånansvärt tyst i media om det här invalet. Aftonbladet har inte skrivit en egen rad om det, vad jag kan se, utan bara återgett inköpta och intetsägande TT-reportage. Till och med den självutnämnda Flashback-expertisen tycks knipa käft, vad det nu beror på.

Själv är jag inte överförtjust över invalen. Jag har hört både Palm och Håkansson babbla i olika sammanhang, och de var rätt okarismatiska och verkade ha tämligen mager repertoar bägge två. Det kan man ju för all del fylla stolen efter Allén med, men knappast Espmarks.

Du får nog besöka Synsam

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1117803
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xgbXqj/nya-ledamoterna-mer-stabila-an-stridbara
Citera
2023-05-13, 03:39
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Du får nog besöka Synsam

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1117803
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xgbXqj/nya-ledamoterna-mer-stabila-an-stridbara

Det ena var ett inlägg på fyra rader utan någon substans. Det andra var, som sagt, en inköpt TT-artikel. Ingen egenhändig ordentlig analys från Sveriges upplagemässigt näst största tidning än så länge.
Senast redigerad av Saltkatt 2023-05-13 kl. 03:42.
Citera
2023-05-13, 04:48
Medlem
Anna-Karin Palm var inte någon jag tänkt skulle passa i det sammanhanget. Kanske bättre kandidater tackat nej?
Citera
2023-05-13, 04:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepi
Anna-Karin Palm var inte någon jag tänkt skulle passa i det sammanhanget. Kanske bättre kandidater tackat nej?

Antagligen. Hon känns inte som ett förstahandsval.
Citera
2023-05-13, 05:06
Medlem
Citat:
Antagligen. Hon känns inte som ett förstahandsval.

Jag känner bara till att hon slog igenom med ”Målarens döttrar” (det hette den väl?) Och att hon sist varit aktuell med en biografi om Selma Lagerlöf. Känns lite tunt, ändå.
Citera
2023-05-13, 05:21
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jag känner bara till att hon slog igenom med ”Målarens döttrar” (det hette den väl?) Och att hon sist varit aktuell med en biografi om Selma Lagerlöf. Känns lite tunt, ändå.

Jag tycker i och för sig inte att det är någon stor sak om man har skrivit små kvantiteter, så länge det man har skrivit är tillräckligt bra. (Horace har inte producerat mycket i boksidor räknat, till exempel, men det han har åstadkommit är rätt gediget och hållbart.) Men inte fan kan jag tycka att AKP på långa vägar kan göra anspråk på att vara en av de aderton vittraste mänskorna i det här landet. (Det kan i och för sig inte Eric Runesson, Ingrid Carlberg, Jila Mossaed eller Anne Swärd heller. Helvete vad den där akademien har gått och sunkat ner sig på sistone. Numera orkar man knappt hålla reda på vem som sitter där, eftersom de nyinvalda är så förbannat ointressanta.)
Citera
2023-05-13, 05:23
Medlem
Citat:
Jag tycker i och för sig inte att det är någon stor sak om man har skrivit små kvantiteter, så länge det man har skrivit är tillräckligt bra. (Horace har inte producerat mycket i boksidor räknat, till exempel, men det han har åstadkommit är rätt gediget och hållbart.) Men inte fan kan jag tycka att AKP på långa vägar kan göra anspråk på att vara en av de aderton vittraste mänskorna i det här landet. (Det kan i och för sig inte Eric Runesson, Ingrid Carlberg, Jila Mossaed eller Anne Swärd heller. Helvete vad den där akademien har gått och sunkat ner sig på sistone.)

Ja, tyvärr har det blivit sunkigt. Först sexskandalerna, sedan tveksamma inval.
Citera
2023-05-13, 05:25
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ja, tyvärr har det blivit sunkigt. Först sexskandalerna, sedan tveksamma inval.

Om jag får välja så föredrar jag sexskandaler framför inkompetenta ledamöter alla dar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in