Citat:
Om det gäller att hitta en efterträdare till Sture Allén kanske det är naturligt att tänka sig en akademiker (pun intended) och inte en fri författare. Man kan då notera att de senaste femtio åren har uppvisat en kraftig snedfördelning vad gäller varifrån dessa hämtats. Stockholms och Göteborgs universitet har varit överrepresenterade och Lunds och Uppsala universitet underrepresenterade. Lund har representerats endast av Jayne Svenungson, som var ledamot under mindre än ett år. Ingen språk- eller litteraturvetare från Lund har suttit i Akademien sedan Ingvar Andersson dog 1974, och han var under sin tid som ledamot verksam som riksarkivarie. (Jesper Svenbro har visserligen disputerat i Lund, men presenteras som "poet och litteraturforskare" - i den ordningen - av Akademien själv, och har inte varit verksam som forskare i Sverige efter sin disputation 1976.) Kanske är det dags att söka lite längre från Börshuset den här gången?
Så har då Akademien framkommit med sitt beslut om nya ledamöter efter Sture Allén och Kjell Espmark: https://www.svenskaakademien.se/press/nya-ledamoter-i-svenska-akademien-2023 Eftersom jag gissar att Anna-Karin Palm är mer känd överlåter jag till övriga att kommentera henne. Vad gäller David Håkansson kan man konstatera att Akademien uppenbarligen har läst och tagit till sig av mitt inlägg, eftersom han har disputerat i Lund och nu är professor i Uppsala.