2016-05-17, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Måns och Petra kan dela på en stol! Snille och smak!

Nej, men där Ola Wikander borde nästan vara given. Om några år alltså. Men det kanske ska vara kunskaper i levande språk och inte ugaritiska och annat konstigt?

Bland levande språk tror jag han förstår tyska och jiddisch, och (klassisk) hebreiska då, som väl i och för sig skiljer sig i väsentliga avseenden från modern sådan.

Idéhistoria ett flumämne? Vet hut! –
(Att vi inte ens i litteraturforumet besparas anklagelser om humanioras "flumvarande"...). Dags att helt överge skeppet!
Senast redigerad av Caesare 2016-05-17 kl. 13:49.
Citera
2016-05-17, 14:41
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Bland levande språk tror jag han förstår tyska och jiddisch, och (klassisk) hebreiska då, som väl i och för sig skiljer sig i väsentliga avseenden från modern sådan.

Idéhistoria ett flumämne? Vet hut! –
(Att vi inte ens i litteraturforumet besparas anklagelser om humanioras "flumvarande"...). Dags att helt överge skeppet!

Att vi inte ens i litteraturforumet besparas ironi, skulle du kunna säga. Det var nämligen ett skämt. Med tillägget att humaniora är lite lösare i kanterna och att det hypotetiskt sett borde vara lättare att flumma sig igenom sådana ämnen än juridik, ekonomi och medicin. Jag pratar inte om fusk nu alltså utan slappa doktorsavhandlingar o.dyl.

Engelska (utgår jag ifrån att han kan), tyska, jiddisch och klassisk hebreiska. Det borde väl räcka en bra bit... Akademien sysslar väl en del med äldre tiders litteratur också.
Citera
2016-05-17, 16:50
Medlem
Angående vilka språk Wikander behärskar så hittade jag detta i en faktaruta från en artikel i SvD 2010.

Citat:
Döda språk han läst: Latin, klassisk grekiska, klassisk hebreiska, sanskrit, akkadiska, ugaritiska, oskiska, gotiska, koptiska, etruskiska, hettitiska, lite sumeriska, lite hurritiska, lite arameiska, lite luviska och lite tochariska.

Levande språk han kan: Engelska, tyska, italienska, lite jiddisch och lite japanska.

Favoritspråk: Klassisk hebreiska, hettitiska, ugaritiska och engelska.
Citera
2016-05-17, 18:16
Medlem
petter eremitens avatar
Enligt denna artikel behärskar han nio till tolv språk beroende på definitionen av "behärska".
http://www.svd.se/ola-wikander-spranger-samtidsbubblan
Citera
2016-05-18, 11:16
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Enligt denna artikel behärskar han nio till tolv språk beroende på definitionen av "behärska".
http://www.svd.se/ola-wikander-spranger-samtidsbubblan

Och den artikeln var från 2006, innan han ens påbörjade forskarutbildningen, så man får väl förutsätta att det har tillkommit åtminstone ett halvdussin språk sedan dess.

Vad 80-talister anbelangar tror jag Martina Lowden vore utmärkt. Hon är skärpt, beläst och (till skillnad från de flesta i sin generation) ljusår bort från allt ängsligt sneglande på samtid och rådande smak- och åsiktstrender. (Bara en sån sak som att hon utnämnt Gösta Oswald till sin litterära själsfrände ...)

Annars känns det lite mörkt på 80-talistfronten. Men de blivande stjärnorna håller väl på och gnetar med sina avhandlingar än så länge.
Citera
2016-05-30, 18:25
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Och den artikeln var från 2006, innan han ens påbörjade forskarutbildningen, så man får väl förutsätta att det har tillkommit åtminstone ett halvdussin språk sedan dess.

Vad 80-talister anbelangar tror jag Martina Lowden vore utmärkt. Hon är skärpt, beläst och (till skillnad från de flesta i sin generation) ljusår bort från allt ängsligt sneglande på samtid och rådande smak- och åsiktstrender. (Bara en sån sak som att hon utnämnt Gösta Oswald till sin litterära själsfrände ...)

Annars känns det lite mörkt på 80-talistfronten. Men de blivande stjärnorna håller väl på och gnetar med sina avhandlingar än så länge.

Martina Lowden tror jag också skulle vara bra. Och Malte Persson, bland sjuttiotalisterna. Man önskar helst att det är någon som kommer av sig i författarskapet vid ett inval, och jag föreställer mig att författare som även är verksamma som kritiker har lättare att anpassa sig till Akademiens arbete, än lite mer ljusskygga poeter.
Citera
2017-03-16, 19:05
Medlem
Knullkungens avatar
Vem tycker in bör ersätta Torgny Lindgren?
Citera
2017-03-16, 19:20
Medlem
Mohaves avatar
Om Bob Dylan kan få Nobelpriset så borde Joakim Berg vara naturlig som medlem i Akademien. Jag gillar det första valet och skulle även gilla det andra.

Men Ola Wikander är naturligtvis briljant och ett naturligt val.
Citera
2017-03-16, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Om Bob Dylan kan få Nobelpriset så borde Joakim Berg vara naturlig som medlem i Akademien. Jag gillar det första valet och skulle även gilla det andra.

Men Ola Wikander är naturligtvis briljant och ett naturligt val.

Nog för att jag älskar Kent och Jocke av hela mitt hjärta, med hela min själ och med all min kraft, men som akademiledamot? Ser inte vad han skulle bidra med.

Wikander, som vi diskuterat tidigare, tror jag är ett möjligt val. Å andra sidan vet jag inte alls hur de resonerar kring detta, vad för slags person de är ute efter osv. Man kan ju namedroppa massa duktiga svenska humanister, men det känns poänglöst utan att veta vad akademin vill ha när de söker en ny ledamot. Wikander känns kanske lite för ung ännu dock. Eller? Jag gissar på att det inte blir en filosof eller teolog eller en översättare av sådan litteratur, håller mig till via negativa.
Citera
2017-03-16, 19:43
Medlem
NoTruces avatar
Vem det än blir hoppas jag att vederbörande är en roman- och/eller novellförfattare av den gamla skolan. Alltså någon som kan berätta. Vi har nog av navelskådande självbiografiska posörer.
Citera
2017-03-16, 19:46
Medlem
Mohaves avatar
De brukar ju försöka ha en mix av författare, översättare, språkvetare, historiker med mera.

Länge var det en tradition att en jurist skulle sitta på Stol nummer 1, men denna tradition bröt Horace Engdahl med när han 2009 ersatte Sten Rudholm med Lotta Lotass. Lite synd tycker jag.
Citera
2017-03-16, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vem det än blir hoppas jag att vederbörande är en roman- och/eller novellförfattare av den gamla skolan. Alltså någon som kan berätta. Vi har nog av navelskådande självbiografiska posörer.

Hehe, på tal om det: kan Knausgård väljas in? Eller måste man vara född i Sverige eller hur funkar det? Annars är väl han ett möjligt val. Om han antagit svenskt medborgarskap dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
De brukar ju försöka ha en mix av författare, översättare, språkvetare, historiker med mera.

Länge var det en tradition att en jurist skulle sitta på Stol nummer 1, men denna tradition bröt Horace Engdahl med när han 2009 ersatte Sten Rudholm med Lotta Lotass. Lite synd tycker jag.

Visste inte att det fanns en sådan tradition. Synd att den bröts! Det är lockande med den samlade mångsidiga kunskapen.

Har någon filosof eller teolog suttit i Akademien? Jag kan inte komma på någon, men har inte nagelfart varenda medlem som suttit.
Senast redigerad av Caesare 2017-03-16 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in