2017-03-16, 19:58
Medlem
srinivasas avatar
Det är inte så intressant längre... det blir väl Fioretos eller ngn annan kring Kris-ligan...
Citera
2017-03-16, 20:03
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hehe, på tal om det: kan Knausgård väljas in? Eller måste man vara född i Sverige eller hur funkar det? Annars är väl han ett möjligt val. Om han antagit svenskt medborgarskap dvs.
Enligt Akademiens stadgar 1786 när Gustav III instiftade den så är kriterierna att ledamoten ska "arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet".

Medborgarskap är inget krav. Skriver Knausgård på svenska? Eller är hans böcker översatta från norska?
Citera
2017-03-16, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Enligt Akademiens stadgar 1786 när Gustav III instiftade den så är kriterierna att ledamoten ska "arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet".

Medborgarskap är inget krav. Skriver Knausgård på svenska? Eller är hans böcker översatta från norska?

Haha, fan vad dum jag är. Vet inte hur jag tänkte.
Citera
2017-03-16, 20:46
Medlem
Nix-registrets avatar
Finns det några realistiska val som skulle få etablissemanget att flippa ur och skrika om fascism? Det är det enda nöje jag får numera av den här typen av saker. De skulle såklart aldrig välja en riktig högerman, men bara att få se liberala töntar skrika och grina i vanmakt är underhållning nog. Som när Peter Handke fick Internationella Ibsenpriset, eller Eric Zemmour fick nåt litteraturpris i Frankrike.

Den ende jag kan komma på är Per Landin, som vänsterfigurer argade upp sig över på 90-talet, men han känns inte så trolig. Annars bara ett äldre garde av alltför vilt fäktande provokatörer i stil med Bo Cavefors, som aldrig kan komma på tal. Johan Tralau är yngre, men en högoddsare, och för lågmäld för att ens vänstern ska kunna bli arg.

Finns det kanske någon som gick till försvar för Teratologen som är aktuell och kan få skit för det? Jag har också sett Tobias Hübinette attackera Stig Saeterbakken på rätt oklara grunder, så kanske nån av hans svenska fans (Jan Arnald?) kan bli invald och attackeras utifrån det - fast det blir ganska många led i kletandet isåfall.
Citera
2017-03-16, 20:49
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vem det än blir hoppas jag att vederbörande är en roman- och/eller novellförfattare av den gamla skolan. Alltså någon som kan berätta. Vi har nog av navelskådande självbiografiska posörer.

Så du gillar inte Lotta Lotass?

Jag skriver under på berättare av gamla snittet. Någon som kan berätta en god historia. Men det kravet kanske uppfylldes med valet av Östergren?
Citera
2017-03-16, 20:54
Medlem
Ola Larsmo kanske.
Citera
2017-03-16, 21:08
Medlem
Mohaves avatar
Jag har länge varit förvånad över att Stig Larsson inte blivit invald. Men kvoten av gamla Horace-KRIS-polare kanske blev uppfylld när han tog in Anders Olsson häromåret.

Eller så tycker de att han inte är riktigt salongsfähig. Eller så tackar han nej för att trivs bättre på Rosa Drömmar än på Den Gyldene Freden.
Citera
2017-03-16, 21:11
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har länge varit förvånad över att Stig Larsson inte blivit invald. Men kvoten av gamla Horace-KRIS-polare kanske blev uppfylld när han tog in Anders Olsson häromåret.

Eller så tycker de att han inte är riktigt salongsfähig. Eller så tackar han nej för att trivs bättre på Rosa Drömmar än på Den Gyldene Freden.

Jag tror nog det är salongsfähigheten så att säga, sen är han väl liten aning "slut i huvudet", med all respekt, nuförtiden. Han tjänade väl som konstnärligt alibi åt kris, han kunde trots allt skriva när det begav sig.
Citera
2017-03-16, 23:39
Medlem
Minns att jag sett Steve Sem-Sandberg och Gabriella Håkansson som tips på framtida ledamöter. Vad säger ni om dem? Förutom att skriva själva är de ju också kritiker, vilket väl bör ses som ett plus.

EDIT: Såg nu att Expressen presenterat sex möjliga efterträdare:
  • Aris Fioretos
  • Per Svensson
  • Sigrid Combüchen
  • Gabriella Håkansson
  • Magnus Florin
  • Eva Östberg

Vad tror ni om dessa?
Senast redigerad av Mangohotshot 2017-03-16 kl. 23:48.
Citera
2017-03-17, 04:13
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangohotshot
Minns att jag sett Steve Sem-Sandberg och Gabriella Håkansson som tips på framtida ledamöter. Vad säger ni om dem? Förutom att skriva själva är de ju också kritiker, vilket väl bör ses som ett plus.

• Aris Fioretos
  • Per Svensson
  • Sigrid Combüchen
  • Gabriella Håkansson
  • Magnus Florin
  • Eva Östberg

Vad tror ni om dessa?
Det låter som en sannolik lista. Fioretos bor väl i Stockholm vilket gör att man ligger bra på banan i dessa fall. Svensson, Malmö väl? Ideologiskt "rätt" men lite för mycket "tidning" kanske. Florin, Håkansson, Combüchen låter också som sannolika val. Men kan de kvala så borde väl även Erik Andersson göra det.

Han är prosaist (Ättlingen från Mecklenburg, Gyllene Gåsen, Den larmande hopens dal) och översättare (Ringtrilogin, Joyce mm). Men kanske är han för stor för Akademin....? Inte, väl...?

Andra som vart "för stora" för Akademin är ju Evert Taube, Lars Gustafsson och (möjligen) Bengt Holmqvist (kritiker och översättare, 1924-2002).

Andra tänkbara kandidater idag vore en indolog, en hebraist eller en klassiker (latinsk och/eller grekisk språkman). Har man sinologen Göran Malmqvist borde man även kunna värva i andra språkområden.
Citera
2017-03-17, 04:20
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangohotshot

• Aris Fioretos
  • Per Svensson
  • Sigrid Combüchen
  • Gabriella Håkansson
  • Magnus Florin
  • Eva Östberg

Vad tror ni om dessa?
Det låter som en sannolik lista. Fioretos bor väl i Stockholm vilket gör att man ligger bra på banan i dessa fall. Svensson, Malmö väl? Ideologiskt "rätt" men lite för mycket "tidning" kanske. Florin, Håkansson, Combüchen låter också som sannolika val. Men kan de kvala så borde väl även Erik Andersson göra det.

Han är prosaist (Ättlingen från Mecklenburg, Gyllene Gåsen, Den larmande hopens dal) och översättare (Ringtrilogin, Joyce mm). Men kanske är han för stor för Akademin....? Inte, väl...?

Andra som vart "för stora" för Akademin är ju Evert Taube, Lars Gustafsson och (möjligen) Bengt Holmqvist (kritiker och översättare, 1924-2002).

Andra tänkbara kandidater idag vore en indolog, en hebraist eller en klassiker (latinsk och/eller grekisk språkman). Har man sinologen Göran Malmqvist borde man även kunna värva i andra språkområden.
Citera
2017-03-17, 10:17
Medlem
macys avatar
Någon som kan (och vill) bli en framtida ständig sekreterare tror jag. Vad händer om Danius dör i sin cancer om några år?
Både Florin och Fioretos kan ju föra sig medialt. Lotta Lotass-blygisar göre sig däremot icke besvär.
Men en ung, kvinnlig Horace-typ är nog drömkandidaten. Finns det såna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in