2016-05-16, 17:22
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Även om mor och far Wikander format sonen mycket medvetet så är jag ganska övertygad om att hans eget kommunistiska engagemang är mer än en arvssynd.
Wikander gjorde nog mer än skrev när det begav sig. I de kretsar han rörde sig gav man sverigedemokrater stryk.

Mmm hm, men har Wikander själv gjort sig skyldig till misshandel menar du?
Hur som helst är han för ung. Åttitalisterna får nog vänta ett årtionde till.
Citera
2016-05-16, 19:33
Medlem
smutsigafingrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Mmm hm, men har Wikander själv gjort sig skyldig till misshandel menar du?
Hur som helst är han för ung. Åttitalisterna får nog vänta ett årtionde till.

Det låter faktiskt lite läskigt att åttiotalister kommer att sitta i Svenska Akademien!

Man undrar ju dock vilka talanger och begåvningar som föddes under det årtiondet. Jag kan faktiskt inte komma på en enda (Wikander har jag ingen bra koll på) som känns lämplig.

Vilka kulturmänniskor har vi som är födda på 1980-talet egentligen? De enda jag kommer på är typ Isabelle Ståhl och Athena Farrokhzad.
Citera
2016-05-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smutsigafingrar
Det låter faktiskt lite läskigt att åttiotalister kommer att sitta i Svenska Akademien!

Man undrar ju dock vilka talanger och begåvningar som föddes under det årtiondet. Jag kan faktiskt inte komma på en enda (Wikander har jag ingen bra koll på) som känns lämplig.

Vilka kulturmänniskor har vi som är födda på 1980-talet egentligen? De enda jag kommer på är typ Isabelle Ståhl och Athena Farrokhzad.

Åttiotalister finns det ju en hel del, men så ska de vara skarpa och briljanta också och gärna ha en försvarlig mängd högskolepoäng.

Negar Naseh kommer jag att tänka på. Och så en sjuttiotalist - Jonas Hassen Khemiri och en nittiotalist - Lyra Ekström Lindbäck.
Citera
2016-05-16, 21:03
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Åttiotalister finns det ju en hel del, men så ska de vara skarpa och briljanta också och gärna ha en försvarlig mängd högskolepoäng.

Negar Naseh kommer jag att tänka på. Och så en sjuttiotalist - Jonas Hassen Khemiri och en nittiotalist - Lyra Ekström Lindbäck.

Det ska väl vara historiker, språkforskare ibland också o.s.v - inte bara skönlitterära författare.
Citera
2016-05-17, 00:44
Medlem
smutsigafingrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det ska väl vara historiker, språkforskare ibland också o.s.v - inte bara skönlitterära författare.

Isabelle Ståhl håller på att skriva en doktorsavhandling i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Det måste ju räknas?
Citera
2016-05-17, 02:07
Medlem
Citat:
Isabelle Ståhl håller på att skriva en doktorsavhandling i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Det måste ju räknas?

Hon är just den slags modebetonade, slickade "fast-thinker" som man *inte* vill se i Akademien. Jag har läst henne då och då sen hon skrev i Nöjesguiden och det känns väldigt sällan som att det är sina egna idéer hon fyrar av, eller att hon har tänkt igenom argumenten i vad hon skriver - men desto oftare som om hon siktar på att det ska retweetas så det står härliga till.

Uppfattar Katrine Kielos/Marcal på ungefär samma sätt f ö - en rätt substanslös posör med talang för effektfulla punchlines och en flummigt abstrakt studentcafésvada.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-05-17 kl. 02:09.
Citera
2016-05-17, 08:09
Medlem
lampross avatar
Jag ser att man klagar på Akademin. Dagens nya medlemmar äro punkare och bönder, annat var det på X:s tid... Denna klagovisa har sjungits sedan 1800-talet och så bra då att traditionen upprätthålls.
Citera
2016-05-17, 09:16
Medlem
Kom att tänka på Sara Lövestam. Skicklig författare (om än kanske lite för lättillgänglig) men med en folkbildningsambition. Född 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam

Absolut. Jag befinner mig alldeles för långt från den sfären för att kunna ha några vettiga gissningar.
Citera
2016-05-17, 10:14
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Det måste ju räknas?

Jag hade tyckt att Karin Johannisson eller Maja Hagerman hade varit bra val. För några år sen. Men det är generationsskifte som sagt var. Sara Stridsberg är väl den första född på 70-talet.
Isabelle Ståhl... jag gillar inte det hon skriver i Svenska Dagbladet, har också svårt för tjejer som poserar som hon gör. Men det är tabu att prata om sånt. Det skulle kunna vara kvinnlig missunnsamhet från min sida också. Men tjejer som gör stjärnskottskarriär på det sättet och som använder utseendet, blir jag misstänksam på. Lite som Katrine Kielos i början. Fast nu har hon ju givit ut några böcker. Det är bättre när det är från andra hållet - någon kommer från ingenstans och slår igenom p.g.a böcker eller andra briljanta saker, eller arbetar sig fram långsamt. Susanna Alakoski gillar jag. Aase Berg. Inte för att jag tycker att de ska in i Akademien. Då blir de väl stofiler.
Jag menar att det är bättre än när en snygg tjej börjar blogga och det regnar erbjudanden över henne.
Idéhistoria förresten. Ett flummigt trendämne
Citera
2016-05-17, 11:46
Medlem
srinivasas avatar
Skulle inte Alex Schulman vara ett fint inval? Han är väl förtrogen med samtidens tilltal i olika medier och har visat en verkligt djup sida i sina mer konventionella utrycksmedel. Han är ju inte kvinna, det får man medge, men sånt går att ordna nuförtiden.
Citera
2016-05-17, 12:44
Medlem
Eller Henrik Schyffert? Snille och smak.
Citera
2016-05-17, 13:02
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Eller Henrik Schyffert? Snille och smak.

Måns och Petra kan dela på en stol! Snille och smak!

Nej, men där Ola Wikander borde nästan vara given. Om några år alltså. Men det kanske ska vara kunskaper i levande språk och inte ugaritiska och annat konstigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in