2018-04-14, 15:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieronymo
Nu frågade du ju inte mig, men jag svarar ändå. "Idiot" kanske är hårt att säga, men själv tycker jag han är en pajas. Har inget emot homosexuella alls. Men i 99% av de intervjuer jag sett honom i återkommer han hela tiden till samma sak: "Jag är bög jag är bög jag är bög". Jag fattar inte hur man bygger upp hela sin personlighet kring sin sexuella läggning. Visst, det är en stor del av livet, men finns det nån svensk som inte vet om att han är homosexuell. Det blir vansinnigt tröttsamt att lyssna till det hela tiden.

Har just nu ingen särskild synpunkt på vilka som borde bli akademiledamöter. Men Gardell vore helt galet.

Det är ju bögarnas och lesbianernas paradgren du nämner, att jämt och ständigt kasta sin sexualitet i ansiktet på folk, jobbigt som fan men man får väl acceptera det om man inte skall bli stämplad som ett patriarkalt gubbslem som nu hela DN's kulturredaktion skriver om Horace Engdahl... Jag gillar det som jag har läst av Gardell men har ingen närmare koll på hans liv och öden utöver det han raljerar i media, men någon Akademistol bör han ju inte få om man frågar mig.
Citera
2018-04-18, 12:35
Medlem
FredrikBremers avatar
Rekonstruerad Svensk Akademi - vilka skulle ingå?

Det talas nu om att rekonstruera Svenska Akademien, men vilka skulle i så fall ingå?
Hör ett förslag på 18 kompetenta och möjligen lämpliga ledamöter:

Peter Englund
Kjell Espmark
Sigrid Combüchen
Johan Svedjedal
Svante Nordin
Kristoffer Leandoer
Nina Burton
Carl-Johan Malmberg
Nathan Shachar
Lars Lönnroth
Dick Harrison
Ulf Peter Hallberg
Carina Burman
Inga-Britt Ahlenius
Inger Enkvist
Richard Swartz
Olle Josephson
Hans-Gunnar Axberger
Citera
2018-04-18, 15:04
Medlem
Göran Sonnevi, Svante Nordin, Sven-Eric Liedman och Lars Lönnroth borde ha varit självklara kandidater redan under 90-talet och jag förmodar att alla fyra har tillfrågats, men kanske bidrog akademiens skakiga hantering av Rushdieaffären till att de tackade nej.
Citera
2018-04-18, 15:12
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Göran Sonnevi, Svante Nordin, Sven-Eric Liedman och Lars Lönnroth borde ha varit självklara kandidater redan under 90-talet och jag förmodar att alla fyra har tillfrågats, men kanske bidrog akademiens skakiga hantering av Rushdieaffären till att de tackade nej.

Jag är benägen att byta ut Dick Harrison - alltid en presumtiv källa till problem - mot Sonnevi. En marxist som Liedman förutsätter jag hellre verkar i andra forum än semi-feodala.
Senast redigerad av FredrikBremer 2018-04-18 kl. 15:19.
Citera
2018-04-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikBremer
Jag är benägen att byta ut Dick Harrison - alltid en presumtiv källa till problem - mot Sonnevi. En marxist som Liedman förutsätter jag hellre verkar i andra forum än semi-feodala.

Mm, jag tror nog också att Liedman kan ha ställt sig tveksam till en akademistol av just den anledningen. Liksom på sin tid Lars Ahlin (hans sjukdom och långa litterära tystnad från mitten av 60-talet spelade väl också in). Annars är/var båda två i den viktklass och hade den bredd av intressen och kunskaper som förväntas av en av de Aderton.
Citera
2018-04-18, 15:33
Medlem
mishimas avatar
Finns det något i stadgarna om svenskt medborgarskap? Annars har jag länge tyckt att man borde ta med någon finlandssvensk författare. Mest aktuell skulle kunna var Kjell Westö.
Citera
2018-04-18, 16:22
Medlem
Kimbo7s avatar
Jag tycker att Anders Cullhed skulle vara ett bra val. En klassiskt lärd, började med en avhandling om Erik Lindegren och har sedan sökt sig bakåt i tiden. Dante, Augustinus.
Dessutom verkar han stå lite utanför kotterierna (även om han skriver en och annan recension i DN).
Citera
2018-04-19, 13:09
Avslutad
Citat:

Jag instämmer med detta, med det förbehållet att även om det svenska kulturlivet är förhållandevis litet, är det ändå såpass stort att det inte kan rymmas i Svenska Akademien. Det kommer alltid att finnas fler dugliga än vad det finns plats i Akademien för, så att säga. Men samtliga fyra är ju mycket bemärkta och dugliga, även om Anders Piltz är min egen käpphäst i det här ämnet. Tyvärr för gammal, men nu fick vi ju en teolog in i Akademien trots allt, i Svenungssons person. Jag vill skryta med att jag i den här tråden för några år sedan spådde att hon eller Ola Sigurdson skulle komma att väljas in, och så blev det några år senare. Annars hade teologen Bengt Hägglund, en av Sveriges främste teologihistoriker, varit ett gott val ifall han hade valts under säg 80- eller 90-talet. Liedman betraktades kanske, som någon skrev ovan, som för radikal. Kul med en marxist i den kanske borgerligaste institutionen var har, annars. Liedman är ett namn som det känns som att alla unga humanister av idag haft till kurslitteratur. I Skuggan av framtiden minns jag som en bra bok, likaså Från Platon till...
Senast redigerad av Caesare 2018-04-19 kl. 13:14.
Citera
2018-04-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag instämmer med detta, med det förbehållet att även om det svenska kulturlivet är förhållandevis litet, är det ändå såpass stort att det inte kan rymmas i Svenska Akademien. Det kommer alltid att finnas fler dugliga än vad det finns plats i Akademien för, så att säga. Men samtliga fyra är ju mycket bemärkta och dugliga, även om Anders Piltz är min egen käpphäst i det här ämnet. Tyvärr för gammal, men nu fick vi ju en teolog in i Akademien trots allt, i Svenungssons person. Jag vill skryta med att jag i den här tråden för några år sedan spådde att hon eller Ola Sigurdson skulle komma att väljas in, och så blev det några år senare. Annars hade teologen Bengt Hägglund, en av Sveriges främste teologihistoriker, varit ett gott val ifall han hade valts under säg 80- eller 90-talet. Liedman betraktades kanske, som någon skrev ovan, som för radikal. Kul med en marxist i den kanske borgerligaste institutionen var har, annars. Liedman är ett namn som det känns som att alla unga humanister av idag haft till kurslitteratur. I Skuggan av framtiden minns jag som en bra bok, likaså Från Platon till...

Absolut, Liedman är en man med både intelligens, integritet. lärdom och sinne för väsentligheter - och förmåga att skriva därtill. Snille och smak, med andra ord. Och allt annat än doktrinär.
Citera
2018-04-19, 14:05
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Kul med en marxist i den kanske borgerligaste institutionen var har, annars. ]

Ja det är ju alltid jättekul med övervintrade marxister inom olika institutioner. I synnerhet med tanke på att de är så frånvarande överallt - SVT, SR, universitet och högskolor, diverse myndigheter osv.
Citera
2018-04-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikBremer
Ja det är ju alltid jättekul med övervintrade marxister inom olika institutioner. I synnerhet med tanke på att de är så frånvarande överallt - SVT, SR, universitet och högskolor, diverse myndigheter osv.

Liedman sade vid något tillfälle att han såg sig själv som en marxian snarare än marxist. Doktrinär eller kommunist är han inte.
Citera
2018-04-19, 16:00
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Liedman sade vid något tillfälle att han såg sig själv som en marxian snarare än marxist. Doktrinär eller kommunist är han inte.

Jag har inget emot honom egentligen, men jag tycker att det skulle kunna vara både välbehövligt och intressant med en institution som fungerade som motvikt till den vänsterdominans som präglar kulturlivet i stort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in