2013-10-14, 20:23
Medlem
Lost-Highways avatar
Med Michael Azar så skulle det ju kunna komma in lite postkoloniala teorier till akademin. Antagligen skulle de få bättre spaning på just den postkoloniala litteraturen.

Kanske det kan vara något? Idéhistoriker dessutom.
Citera
2013-10-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Har, har.

Men en ungtupp som Wikander behövs. Nytt, friskt blod i salongerna. Dessutom är en språkvetare turned skönlitterär författare aldrig fel.

De skönlitterära kvaliteterna tål väl att diskuteras. Men språkvetare är han. Den gamla r:aren.
Citera
2013-10-15, 11:32
Medlem
Om de tar hänsyn till ålder så händer det väl inte, men Sven-Erik Liedman.

Annars Magnus Florin.

Vore roligt med Stig Larsson, men det kommer knappast hända.
Citera
2013-10-15, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Måhända är han lite för höger för Akademien. Hans bok om Churchill var ju inget vidare heller.

Då hoppas jag mer på Sven Eric Liedman i så fall...

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Med Michael Azar så skulle det ju kunna komma in lite postkoloniala teorier till akademin. Antagligen skulle de få bättre spaning på just den postkoloniala litteraturen.

Kanske det kan vara något? Idéhistoriker dessutom.

Kanske är han för höger. Även för gammal skulle jag tyvärr säga, och samma sak gäller väl Liedman. Eller hur ser det historiskt ut gällande vilken ålder invalda personer har? Liedman är naturligtvis också en viktig svensk idéhistoriker. Ovannämnda professor Michael Azar är också en kandidat, frågan är om han skulle vara intresserad av en sådan position. Han skall för övrigt en mycket bra föreläsare, enligt en vän som läser under honom denna höst.
Citera
2013-10-24, 08:49
Medlem
Lost-Highways avatar
Vad sägs som idéhistorikern Gustav Källstrand? Han har ju just nobelpriset som forskningsintresse; iof inte litteraturpriset specifikt men de flesta idéhistoriker är ju ändå intresserad av skönlitteraturen också -- en rätt ambitiös ung herre.

Om det ska bli en författare så vore kanske Sara Stridsberg någon, eller blir det för många kvinnliga författare då i akademien?
Citera
2013-10-24, 08:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Annars Magnus Florin.

Vore roligt med Stig Larsson, men det kommer knappast hända.

Florin är ju gammal kompis med Horace Engdahl...det är ju även Stikkan men han är väl aningens för kontroversiell.
Citera
2013-10-24, 20:32
Medlem
Citat:
Florin är ju gammal kompis med Horace Engdahl...det är ju även Stikkan men han är väl aningens för kontroversiell.
Alla tre träffades ju och samspelade i den gamla tidskriften Kris. Även Anders Olsson, men han sitter ju redan i Akademien.
Citera
2013-10-24, 20:37
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Alla tre träffades ju och samspelade i den gamla tidskriften Kris. Även Anders Olsson, men han sitter ju redan i Akademien.

Var inte Daniel Birnbaum med där i gänget på slutet också? Skulle väl vara en fin ersättare för Ulf Linde...

http://sarts.blogspot.se/2007/08/intervju-med-daniel-birnbaum.html
Citera
2013-10-24, 20:37
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Vad sägs som idéhistorikern Gustav Källstrand? Han har ju just nobelpriset som forskningsintresse; iof inte litteraturpriset specifikt men de flesta idéhistoriker är ju ändå intresserad av skönlitteraturen också -- en rätt ambitiös ung herre.

Om det ska bli en författare så vore kanske Sara Stridsberg någon, eller blir det för många kvinnliga författare då i akademien?

Fast hur många kvinnliga författare är det egentligen?
Lotta Lotass - författare
Sara Danius - litteraturvetare
Gunnel Vallquist - översättare
Kristina Lugn - dramatiker/poet
Kerstin Ekman - deltar ej i Svenska Akademien
Katarina Frostenson - poet

Sara Stridsberg är kanske för ung. Vi får nog leta bland 50/60-talister.
Citera
2013-10-24, 23:07
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Fast hur många kvinnliga författare är det egentligen?
Lotta Lotass - författare
Sara Danius - litteraturvetare
Gunnel Vallquist - översättare
Kristina Lugn - dramatiker/poet
Kerstin Ekman - deltar ej i Svenska Akademien
Katarina Frostenson - poet

Sara Stridsberg är kanske för ung. Vi får nog leta bland 50/60-talister.

Nja, 4/5 av 18 som är kvinnliga författare tycker jag nog får räknas som hyfsat många. Men du har nog rätt i att Stridsberg är för ung. Birnbaum, som gato12, nämnde kan ju vara en lämplig kandidat.

En som jag är rätt säker på att hon vill men som jag verkligen hoppas inte får chansen är litteraturvetaren och författaren Carina Burman. Då lämnar jag Sverige.

Aris Fioretos hade ju däremot varit trevligt -- han blir ju många flugor i en smäll: litteraturvetare, översättare och författare. (Duktig dessutom.)

PS. Finns det ingen som arbetat inom film som kan vara en lämplig kandidat? Jag menar, det skulle ju kännas i varje fall som ett hyfsat modernt val och ett sätt för akademien visa att filmen också är en konstart. Eller, det kanske redan har funnits filmare i akademien?
Citera
2013-10-24, 23:27
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Nja, 4/5 av 18 som är kvinnliga författare tycker jag nog får räknas som hyfsat många. Men du har nog rätt i att Stridsberg är för ung. Birnbaum, som gato12, nämnde kan ju vara en lämplig kandidat.

En som jag är rätt säker på att hon vill men som jag verkligen hoppas inte får chansen är litteraturvetaren och författaren Carina Burman. Då lämnar jag Sverige.

Aris Fioretos hade ju däremot varit trevligt -- han blir ju många flugor i en smäll: litteraturvetare, översättare och författare. (Duktig dessutom.)

PS. Finns det ingen som arbetat inom film som kan vara en lämplig kandidat? Jag menar, det skulle ju kännas i varje fall som ett hyfsat modernt val och ett sätt för akademien visa att filmen också är en konstart. Eller, det kanske redan har funnits filmare i akademien?

Roy Andersson kanske?
Citera
2013-10-25, 12:14
Medlem
Citat:
Var inte Daniel Birnbaum med där i gänget på slutet också? Skulle väl vara en fin ersättare för Ulf Linde...

http://sarts.blogspot.se/2007/08/intervju-med-daniel-birnbaum.html
Jo, just. Har en bok han skrev tillsammans med Anders Olsson om melankoli - Den andra födan. Han är mycket möjlig som ersättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in