2013-10-25, 23:00
Medlem
bernters avatar
Ofattbart att inte PO Enquist valts in tidigare.
Citera
2014-02-28, 10:42
Medlem
Weejays avatar
Habemus papam!

Självaste Klas Östergren blir ny ledamot!
Citera
2014-02-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Habemus papam!

Självaste Klas Östergren blir ny ledamot!

http://www.svenskaakademien.se/information/pressinformation/2014/ny-ledamot-i-svenska-akademien
Citera
2014-02-28, 12:01
Avslutad
Oj, oväntat! Men ett troligen lyckosamt val i mina ögon.
Citera
2014-02-28, 12:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Det var som fan. Det hade jag aldrig kunnat gissa. Minns hur jag drog med mig Fattiga riddare och stora svenskar på en jorden-runt-resa för 30 år sedan. Pappersomslaget försvann efter halva resan. Boken var dock inget som jag trodde skulle leda till stol 11. Tacka vet jag Gyllensten, stol 14.
Citera
2014-02-28, 12:21
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Oj, oväntat! Men ett troligen lyckosamt val i mina ögon.

En stor stilist.

Men kanske inte en betydande författare.
Citera
2014-02-28, 13:30
Medlem
Det kostar på att vara med i akademin:

"Därefter ringde han upp och sade att han gärna ställer upp. Under vårt samtal skar sig hovmästarsåsen."

http://akademiblogg.wordpress.com/2014/02/28/klas-ostergren-pa-stol-nummer-11/
Citera
2014-11-01, 12:46
Medlem
lampross avatar
I december inväljs Klas Östergren i Svenska Akademin. Det är väl vid den så kallade, årliga högtidssammankomsten kring den 20:e det sker. Och då bär man frack har jag för mig.

Och om så är, då är frågan: kommer Klas Östergren att bära färdigknuten fluga? Eller kommen han att knyta den själv? I "Gentlemen" (1980) skrev han ju bland annat om nöjet i att knyta en perfekt slipsknut.

Nåja, slips kan alla knyta. Men fluga? Knyter sina flugor, vem gör det numera?

Så vad säger Flashbacks hjärntrust: färdigknutet eller självknutet för Östergren?

Nota bene: jag raljerar inte, jag tycker att detta -- på sitt sätt -- är viktigt.
Citera
2014-11-01, 14:00
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Knyter sina flugor, vem gör det numera?

Så vad säger Flashbacks hjärntrust: färdigknutet eller självknutet för Östergren?

Jag gör.

Självklart ska han knyta den själv...
Citera
2014-11-01, 17:54
Medlem
NoTruces avatar
Det är ju lägligt att Östergrens inträde i Akademien sammanfaller med premiären av Gentlemen. Allt ljus på Klabbe!
Citera
2014-12-20, 19:16
Medlem
Weejays avatar
Sara Danius är ny ständig sekreterare, Lennart Hellsing får högsta utmärkelsen Svenska Akademiens stora pris (tredje gången detta århundrade) och Klas Östergren valdes in... En tämligen händelserik högtidssammankomst.

Vem kan stå på tur efter Östergren?

Intressant att se vilka som var med på högtidssammankomsten:
Akademiens direktör herr Espmark, Akademiens kansler fru Danius, Akademiens ständige sekreterare herr Englund, fru Lotass, herr Allén, herr Malmqvist, herr Riad, herr Svenbro, herr Lindgren, herr Wästberg, fru Vallquist, fru Lugn, herr Engdahl och fru Frostenson.

Så här komplett har väl inte Svenska Akademien varit på länge? Till och med Gunnel Vallquist var på plats. Endast Kerstin Ekman saknas.
Senast redigerad av Weejay 2014-12-20 kl. 20:15.
Citera
2014-12-21, 05:54
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Vem kan stå på tur efter Östergren?
Ola Larsmo kanske. Han har de rätta kontakterna i detta fall, gissar jag. Inget fel i det. Man måste ju passa in i den arbetsgemenskap som Akademin utgör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in