Citat:
Ursprungligen postat av
lampros
Gunnel Wallquist var religiös, Birgitta Trotzig var det. Detta är exempel på den religiösa-kristna tradition Akademin har. En OK tradition, den kan väl upprätthållas.
Och någon muslim blir det nog inte (som Pius XIII föreslog), Akademin må vara PK men inte så PK. Och Akademin arbetar med svenska språket, där har islam haft marginell påverkan. Kristendomen däremot, enorm.
Nota bene och som allmän reflektion, Akademin är en arbetsinstutition. Man har skrifter att utge (ordlista, ordbok, mycket annat också) och är inte en bara en middagsätarklubb.
Det finns intressant information om akademiens sammansättning på websidan
http://www2.svenskaakademien.se/akademien/historia/mer_om_akademiens_historia/1900-talets_senare_halft. Där kan man läsa bl. a. följande:
Citat:
Som nämnts ville Gustaf III att den nya akademien skulle ha ledamöter av tre slag: dels vittra författare, dels "lärde", dels "herrar", dvs. män vilka genom sin börd, samhällsställning och umgängesvanor hade förvärvat den för stiftaren så viktiga egenskapen "smak"
Vad detta innebär och hur det har tolkats har varierat över tid. Det framgår att den förstnämnda kategorien har vunnit mark och nu är litteraturen väl representerad av ett antal författare. Vidare gäller:
Citat:
I övrigt har samhällsutvecklingen nödvändiggjort vissa avsteg från stiftarens intentioner när det gäller Akademiens sammansättning. Så har exempelvis antalet "herrar" undan för undan reducerats. Vidare har inom kategorin "lärde" den förändringen inträffat, att prästerna sedan ett halvsekel är helt orepresenterade i Akademien.
Personligen tycker jag det är en välgörande utveckling att prästernas inflytande i akademien och indirekt (om vi ska tro akademiens programförklaring) på det svenska språkets utveckling har minskat.
Att ge en person som har erhållit sin språkuppfattning på följande sätt:
Citat:
Barndomens långa obegripliga predikningar med dess sällsamma ord och arkaiska syntax programmerade min känsla för svenska språket.
inflytande i akademien tycks mig rent kontraproduktivt för akademiens syfte vilket är:
Citat:
[...] "arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet". Nyckelorden är här "renhet, styrka och höghet", och de betyder på nutida språk ungefär 'klarhet, uttrycksfullhet och anseende'