Resultat: .
0%
röster
2012-04-27, 22:55
Medlem
Namnet för dagen är Pep Guardiola. Och det visade sig att 4522, Villon och jag, samtliga spekulerade i att han skulle vila upp sig genom att träna Brescia.

Pep är ju en Italienvän, behärskar språket och spelsättet, samt tillbringar gärna sina semestrar med familj i Italien. Och då gärna med sin gode vän Roberto Baggio.

Han sökte sig till Brescia främst för att där få spela med den gudomlige Baggio. Under Baggios år så var Brescia ”mitt” lag i Serie A (Cagliari spelade i Serie B). Mot slutet så hade Baggio tappat farten tack vare sitt sargade knä, men han vidareutvecklade sitt spel. Genom sitt överlägsna spelsinne och framförallt genom att konsekvent spela med ett tillslag höjde han tempot i Brescias anfallsspel. Alltid flera spelmöjligheter klara redan innan han fick bollen, och direkt vidare…

Är det någon som ska få igång Baggio som en aktiv tränare på klubbnivå, så är det nog Pep.

På tal om Baggios tid i Brescia så fick en ung Pirlo möjligheten att spela med Baggio. Två underbara genier, en tanke, ett mästerverk. Jag har postat klippet tidigare, men det tål att repriseras:
http://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw&feature=related

I klippet skymtar Del Piero…
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
…
Det är ju onekligen ett "nytt" Juventus som nu charmar calcio - det vore nog underligt om inte atommyran lockades av detta. CL och allt med.
Jag har ju varit skitförbannad på Juventus som vägrade låta Giovinco bli den naturliga arvtagaren till Del Piero. Ett par säsonger tillsammans och sedan lämna över stafettpinnen…

Men nu öppnar sig en ny möjlighet. Tänk tillbaka på klippet ovan men med Pirlo och Giovinco istället. Ett år eller två tillsammans och sedan är stafettpinnen i Giovincos hand…

Det var många som trodde att Pirlo inte skulle kunna få plats i Juventus när Conte blev utnämnd till tränare. Men Conte visade sin storhet genom att anpassa spelet så att man utnyttjar Pirlos geni. Därför tror jag att han skulle kunna ge utrymme även för Giovinco.

P.S. Brescia förlorade ikväll hemma mot Sassuolo. Det försämrade möjligheterna betydligt att hamna bland de sex främsta och därmed på kvalplats för Serie A. Jag tror att de får stanna i Serie B.

P.P.S. När jag letade upp klippet med Brescia ovan, så snubblade jag över:
http://www.youtube.com/watch?v=bHl5EYC6UK8&feature=related
Capellos Milan mot Trapattonis Juventus 1993. Baggio dominerade mot världens bästa försvar… underbara tider…
P.P.P.S. Vafan whiskyn börjar bita på allvar. Men här är Baggios sista match. Mot Milan. Står fan och småhånglar med Silvio på slutet:
http://www.youtube.com/watch?v=RwSKvorXbVI&NR=1&feature=endscreen

P.P.P.P.S. För övrigt anser jag att Pirlo är årets spelare i Serie A.
2012-04-28, 09:30
Medlem
Marcens avatar
Tack vare Milans gnäll och ett antal spökmål testar nu FIFA målkamror i finalen i Hampshire FA Senior Cup. Man ska använda sig utav Hawkeye som bekant används inom tennisen.
2012-04-28, 09:55
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodysamurai
Hur blir det med Parmas lån? Biabiany, Floccari, Santacroce och Okaka. Har svårt att se att Roma ska ta tillbaka Okaka, samma sak med Santacroce och Napoli.

Bra fråga!
(Jag matar på med lite Parmasnack i brist på annat)

Biabiany är verkligen lysande hos oss och passar utmärkt i vårt spelsystem. Han hoppas jag verkligen att man vill lösa en gång för alla nu. Tror inte det finns plats för honom i Inter och då borde han vara intresserad av att stanna. Intrycket man har fått är att Donadoni lyft hans självförroende än mer. Övertygad om att målsättningen är att få loss honom.

Okaka hade jag nog velat ha, han har faktiskt spelat helt okej och fått igång målskyttet nu det sista. En bra spelartyp att ha och jag har inte gett upp hoppet om ett mindre genombrott för honom. Samma där som du är inne på - kan inte tänka mig att Roma är intresserade. Frågan är om han imponerat tillräckligt på ledningen, jag hoppas det.

Angående Floccari och Santacroce så är det inga spelare som gör någon som helst skillnad, Floccari är för dyr i jämförelse med vad man får och Santacroce är på sin höjd en stabil serie A spelare.

Enligt gazzettan är Parma intresserade av AIK:s Milosevic förresten, kan säkert ligga något i det. Backlinjen är en lagdel där det verkligen behöver förstärkas. Bara Palletta och Zaccardo som håller bra klass.

Spännande slutspurt för övrigt - vore väldigt kul sluta topp 10.

Men.... i slutändan är det såklart Giovinco som det mesta handlar om.
Det är onekligen nyckeln för Parma. Behåller man myran så kan man bygga utifrån det, skulle han gå förlorad så måste verkligen något extraordinärt komma in - annars riskerar luften gå ur.
Senast redigerad av David Prutton 2012-04-28 kl. 10:01.
2012-04-28, 11:15
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shpshp
Troligen blir han sparkad av Berlusconi. Sorgligt men sant
Allegri är inte roten till problemen som finns i Milans trupp. En skalp att man tog sig till kvartsfinal och gjorde Barcelona tvungna att vinna med domarens hjälp.

Hoppas Napoli fixar tredjeplatsen inte långt bort nu. Udinese och Lazio håller inte, för att inte tala om Roma , synd om dessa ska skämma ut Italien nästa år

Jag tycker det är väldigt tufft mot Allegri. Ligatitel förra året och i år det italienska lag som gick längst i CL.
2012-04-28, 13:13
Medlem
bloodysamurais avatar
Citat:
Bra fråga!
(Jag matar på med lite Parmasnack i brist på annat)

Biabiany är verkligen lysande hos oss och passar utmärkt i vårt spelsystem. Han hoppas jag verkligen att man vill lösa en gång för alla nu. Tror inte det finns plats för honom i Inter och då borde han vara intresserad av att stanna. Intrycket man har fått är att Donadoni lyft hans självförroende än mer. Övertygad om att målsättningen är att få loss honom.

Okaka hade jag nog velat ha, han har faktiskt spelat helt okej och fått igång målskyttet nu det sista. En bra spelartyp att ha och jag har inte gett upp hoppet om ett mindre genombrott för honom. Samma där som du är inne på - kan inte tänka mig att Roma är intresserade. Frågan är om han imponerat tillräckligt på ledningen, jag hoppas det.

Angående Floccari och Santacroce så är det inga spelare som gör någon som helst skillnad, Floccari är för dyr i jämförelse med vad man får och Santacroce är på sin höjd en stabil serie A spelare.

Enligt gazzettan är Parma intresserade av AIK:s Milosevic förresten, kan säkert ligga något i det. Backlinjen är en lagdel där det verkligen behöver förstärkas. Bara Palletta och Zaccardo som håller bra klass.

Men.... i slutändan är det såklart Giovinco som det mesta handlar om.
Det är onekligen nyckeln för Parma. Behåller man myran så kan man bygga utifrån det, skulle han gå förlorad så måste verkligen något extraordinärt komma in - annars riskerar luften gå ur.

Jag håller med dig om Biabiany, han passar verkligen i Parma. Däremot är han, om jag minns rätt, ägd av Sampdoria som en del av affären med Pazzini. Oavsett så tror jag att han stannar i Parma då man lär utnyttja sin köpoption.

Okaka känns som en sån spelare som har en större potential än han visat. Han spåddes ju en lysande framtid i Roma och jag tror faktiskt att ett genombrott kan komma med lite tid och förtroende. Han har själv uttryckt att hans framtid inte finns i Rom, så varför inte.

Och Giovinco, vad det ska hända med honom är spännande att se. Jag vet inte om han finns med i Juventus planer men samtidigt tror jag inte att man vill släppa honom helt. I en dold budgivning lär Juventus bjuda högst men jag ser honom hundra gånger hellre i Parma än som en del av en annan affär.
Senast redigerad av bloodysamurai 2012-04-28 kl. 13:17.
2012-04-28, 13:44
Medlem
Calogeros avatar
Vet att nivån på Forum Romanum på SvenskaFans är förhållandevis låg, för några år sedan var det mycket läsvärt, men idag är det väldigt mycket sandlåda över det hela. Detta till trots kan jag inte bli annat än förvånad över hur många som vill skeppa iväg Gago. Okej, jag kan förstå alla som är trötta på Kjaer, Osvaldo och Bojan efter ett antal mindre bra insatser och diverse utvisningar, men Gago? Han har väl fan tillsammans med Borini och till viss mån Stekelenburg varit den enda som gjort en godkänd säsong av alla nyförvärv? Jag hoppas verkligen att Gago stannar, hans grinta och klockrena glidtacklingar känns mycket välbehövliga i ett tafatt och underpresterande Roma.

Förresten ryktas det om att Marquinho skall spela vänsterback i kvällens match. Håll i hatten, något säger mig att Cavani och hans två kompanjoner kommer att få mycket utrymme för att göra sin grej...
2012-04-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Brescia – Sassuolo 1-2, och Hellas – Empoli 0-0.

Det gör att i den haltande tabellen så ligger Torino, Sassuolo, och Hellas alla på 67 poäng. Pescara följer med 65 poäng. Torino och Pescara spelar imorgon…

Kommer att bli en härlig avslutning även i Serie B.
Och nu toppar Torino före Pescara efter att båda lagen vunnit sina matcher. Mellan de fyra topplagen skiljer alltså endast tre poäng.

Häftiga matcher ikväll. På Sicilien så kan en förlust för Palermo bli dubbel. De riskerar att dras in i nedflyttningsstriden på allvar.

Matchen mellan Roma och Napoli är ganska förutsebar med tanke på hur spelet kommer att se ut. Dock verkar Lavezzi få starta på bänken?

Fast mitt fokus är förstås på Cagliari mot Chievo. Men jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att följa matcherna…
2012-04-28, 20:44
Bannlyst
Haha, vart är alla nollor som klagar på italiensk läktarkultur? Kolla Roma - Napoli. Helt underbart
2012-04-28, 20:58
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shpshp
Haha, vart är alla nollor som klagar på italiensk läktarkultur? Kolla Roma - Napoli. Helt underbart

Tack för ditt inlägg, höll på att missa matchen.
Kan förstå om en del hakar upp sig på italiensk fotboll pga. det förhållandevis låga tempot men vilka idioter klagar på läktarkulturen? Den måste ju vara bäst i världen helt klart..
2012-04-29, 00:00
Medlem
Saandros avatar
Det här gjorde Totti efter slutsignalen mellan Roma - Napoli.
http://www.youtube.com/watch?v=yMId6WD9PJk&feature=youtu.be

"Du måste säga till honom att han ska gå" Skriker många.

Jävligt fina och känslosamma scener på något sätt. Totti var dessutom riktigt bra i matchen och i början såg det ut som en tre poängare. Undra om Totti känner att hans Roma han växte upp i och krigade för har blivit en pajas klubb eller rättare sagt en farmar klubb till Barca.

Dock så får ju LE fortfarande cred av De Rossi och inte för inte så längesedan av självaste Totti. Det är något som inte stämmer.. (obviously).

- Och nu sa Baldini att han LE behöver ett år till.
2012-04-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Det här gjorde Totti efter slutsignalen mellan Roma - Napoli.
http://www.youtube.com/watch?v=yMId6WD9PJk&feature=youtu.be

"Du måste säga till honom att han ska gå" Skriker många.

Jävligt fina och känslosamma scener på något sätt. Totti var dessutom riktigt bra i matchen och i början såg det ut som en tre poängare. Undra om Totti känner att hans Roma han växte upp i och krigade för har blivit en pajas klubb eller rättare sagt en farmar klubb till Barca.

Dock så får ju LE fortfarande cred av De Rossi och inte för inte så längesedan av självaste Totti. Det är något som inte stämmer.. (obviously).

- Och nu sa Baldini att han LE behöver ett år till.
Underbart klipp. Man ser hur Totti tar in… Totti är fan Roma… nu lika mycket som någonsin.
2012-04-29, 00:33
Medlem
Citat:
...
...
Absolut! Jag håller med dig… det skulle betyda att Parma besegrar Lecce…

Vafan dags att börja räkna:

Lecce:
Parma (h), Juventus (b), Fiorentina (h), Chievi (b)
35 poäng, + 7 poäng, slutpoäng 42.

Genoa:
Bologna (b), Cagliari (h), Udinese (b), Palermo (h)
36 poäng, +5 poäng, slutpoäng 41

Cagliari:
Genoa (b), Juventus (h), Fiorentina (b)
42 poäng, +1 poäng, slutpoäng 43

För Cagliari är det avgörande att Lecce och/eller Genoa inte tar poäng i denna omgång. Annars kan det bli direkt avgörande då Genoa möter Cagliari, utan publik…

Min fylla är magnifik, och jag kan naturligtvis räkna fel…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in