Resultat: .
0%
röster
2011-05-15, 17:50
Medlem
Denna omgång blev faktiskt inte riktigt som man tänkt sig med många överraskningar, iaf i mina ögon.

Roma, Roma.. Vad ska man säga? Förjävligt rent ut sagt och jag börjar bli less på det här. Hur många sådana här matcher har vi inte sett denna säsong? Utan någon som helst grinta, hjärta, passion. Brescia, Parma, Cagliari, Palermo är bara några matcher som sett ut på precis samma sätt. Förstår inte riktigt vad det är som saknas, men något står verkligen inte rätt till. I början av säsongen höll jag fram tesen om att det var en mättnad och sorg efter förra säsongens hemska slut, men frågan är om det håller som ursäkt fortfarande? Möjligt, men i såna fall är det väldigt dåligt av spelarna. Loria kommer in istället för Juan och redan där började man ana att denna match inte skulle gå vår väg. Visserligen lyckas han göra ett nickmål, men sen tappar han markering helt på Bergessio och Catania vänder. Nu får vi hoppas att vi åtminstone tar en poäng hemma mot Sampdoria och lyckas ta oss till Europa League, även om det är en klen tröst. En minst sagt spännande sommar väntar och jag börjar redan nu se fram emot nästa säsong och framtiden för Roma. Kan bli precis hur som helst.

Sampdoria in B! Mamma mia.. Vart ska man börja? Som "Fula Gubben" här uppe skrev så skulle vi behöva en hel tråd för att beta av allt som har med Sampdoria 2010/2011 att göra. Men vi kan väl sammanfatta det hela med en otroligt trött president och klubbledning, försäljningarna av Cassano och Pazzini samt en underpresterande spelartrupp. Scenerna efter matcherna idag var otroligt känslomässiga och man kunde inte låta bli att lida med Sampdoria. Palombo gick runt hela arenan själv och grät och bad om ursäkt till fansen. Han ser ut att ha ett otroligt hjärta för Samp, men frågan är om han stannar och tar tillbaka klubben där den hör hemma? Tveksamt, men låt oss hoppas att han stannar!

Lecce e Cesena é salvezza! Jag tycker det är kul, framförallt med Lecce då jag gärna ser fler lag för Södern i högsta serien. Två mål (åtminstone ett beroende på om det andra räknas som självmål) av Jeda och salvezzan var ett faktum. Bari såg inte speciellt bra ut och Di Canio ska vara otroligt nöjd och stolt över vad han lyckats med denna säsong. Får se om Lecce nu lyckas stanna kvar fler säsonger och bli ett mer stabilt Serie A-lag under en period. Ska också sägas att matchen avbröts ett tag på grund av lite oroligheter på läktaren, vad jag förstod kastades det in en hel del Petardi och domaren valde att stoppa spelet en liten stund. Dock inget allvarligt.

Roma är alltså borta från Champions League-platserna, men det är verkligen inte Udinese. Man spelade riktigt bra idag och vann borta mot Chievo i en match som jag trodde skulle bli riktigt jobbig för Udinese. Nu står det mellan dem och Lazio. Om jag tar av mig I Occhiali giallorossi och tänker på den italienska fotbollen så måste jag nästan ändå säga att det bästa vore om Lazio faktiskt tog den sista platsen till CL. Udinese har gjort en väldigt bra säsong och ska ha mycket beröm för det, men jag tror verkligen inte att det finns så mycket större potential i den klubben. Vi såg hur det gick för Sampdoria i Europa, jag tror att Udinese har ännu sämre chanser att lyckas och den italienska fotbollen behöver så starka lag som möjligt ute i Europa. Lazio har större erfarenhet av sånt och är en mycket större klubb/piazza. Jag tror att Lazio skulle kunna hävda sig mycket bättre i CL än Udinese, även om man tänker på framtiden. Och detta säger jag alltså, en romanista...

Nu käkar vi middag och laddar inför kvällens drabbning i Napoli. Kan bli hur bra som helst!
2011-05-15, 17:58
Medlem
Nu har jag inte riktigt hängt med i media den här säsongen utan mest kollat matcher så jag vet inte riktigt vilka spelare i Milan som fått mest ris & ros i pressen. Posta gärna olika "Årets lag" från media-källor. Blir intressant att se vilka Milan-spelare som kommer med då laget ju varit utsatt för ständiga ommöbleringar hela säsongen.

Läser man här på FB blir nästan intrycket att halva laget floppat utom Thiago Silva & någon till!
2011-05-15, 18:09
Medlem
Ozknybergs avatar
Helvete vilka spännande resultat det har blivit under eftermiddagen, såg bara lunch matchen tidigare idag och det var väl en rätt trött match men fick nu se att Roma torskade, Juve torskade, Sampdoria torskade (!), Udinese vann etc. Kristian Borell hade fel då han sa att högre makter inom fotbollen i Italien skulle göra att Sampdoria skulle bli klar men Palermo och Pinilla ville annat!

Lazio och Udinese gör upp om den sista CL-platsen, kung!
2011-05-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vad jag kan se kvarstår då bara två saker i serien -- andra-platsen, som vi ska få bevittna en förhoppningsvis riktigt vass match om ikväll, och så den beramade sista CL-platsen där Lazio och Udinese slåss in i det sista. Lazio såg ut att tappa greppet häromdan när man höll 1-1 och spelade håglöst mot Genoa, men sen hittade Reja på något i pausen och lazianerna kom ut och manglade ned Genoa med 3 mål. Fördel ljusblå sedan dess, och efter den uppvisningen kan jag acceptera Lazio som CL-lag, även om jag gillar Udineses super-skarpa anfallsfotboll mer.

Det här Lazio-laget ser jag som det bästa på mycket länge. Säkert bra mycket bättre än det som spelade CL senast. Såg bara en blänk från Genoa-matchen på en TV-skärm på långt håll då jag gjorde annat, men visst hade Lazio sina gamla tröjor med skarpare blå färg? Eller tog jag fel? Är hur som helst övertygad om att de urtvättade bleka tröjorna de kört ett tag måste ha en negativ inverkan på klubben.

Citat:
Middagsdags: har en hemmagjord sugo di pesce som stått och dragit ihop sig i kylen ett par dagar och nu ska serveras med halstrad marulk och färsk tagliolini. Nya tag kl 20.45!

- F.G

Halstrad marulk? Låta såsen "arbeta" i dagar? Blir jävligt höga vuxenpoäng här!

Det som jag är mest trött på, efter okunnigt generaliserande om filmningar, är folk som snackar om pasta som snabbmat. Fruktansvärt trött på det bara.
2011-05-15, 18:16
Medlem
4522s avatar
Citat:
Det var oväntat svagt av Roma idag, supportrarna har all rätt att vara fly förbannade. Sista chansen att rädda något av säsongen fuckar man bort mot ett halvsvagt lag som redan säkrat kontraktet. Men vi har sagt det förr, Roma måste ner och gräva djupt i klubbsjälen och bygga något nytt och långsiktigt.- F.G

Dagens förslut var visserligen rätt oväntad men kom igen, var det egentligen någon som trodde att Roma skulle plocka den sista CL-platsen? Förutom Birro och liknande drömmare då.

Citat:
Ursprungligen postat av Pupone92
Udinese har gjort en väldigt bra säsong och ska ha mycket beröm för det, men jag tror verkligen inte att det finns så mycket större potential i den klubben. Vi såg hur det gick för Sampdoria i Europa, jag tror att Udinese har ännu sämre chanser att lyckas och den italienska fotbollen behöver så starka lag som möjligt ute i Europa. Lazio har större erfarenhet av sånt och är en mycket större klubb/piazza. Jag tror att Lazio skulle kunna hävda sig mycket bättre i CL än Udinese, även om man tänker på framtiden. Och detta säger jag alltså, en romanista...

Det här är så mycket klyschor. Ingen större potential i klubben? Det är Italiens största talangfabrik vi snackar om, plus att plockar man CL-platsen så lär merparten av stjärnorna stanna. Dom är dessutom fler till antalet än vad Sampdoria hade när dom kvalade till CL, Cassano och Pazzini i all ära men det mäter sig inte med Udineses bredd och spets. Och Lazio? Skulle det vara bra marknadsföring för Italiensk fotboll? Visst, dom kanske skulle kryssa sig till några fler poäng men då med en dödgrävarfotboll utan motstycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Läser man här på FB blir nästan intrycket att halva laget floppat utom Thiago Silva & någon till!

Sett över hela säsongen och spelarens betydelse så skulle det väl bli Zlatan, Silva och Abbiati med Abate som en solklar bubblare.
Senast redigerad av 4522 2011-05-15 kl. 18:19.
2011-05-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522

Det här är så mycket klyschor. Ingen större potential i klubben? Det är Italiens största talangfabrik vi snackar om, plus att plockar man CL-platsen så lär merparten av stjärnorna stanna. Dom är dessutom fler till antalet än vad Sampdoria hade när dom kvalade till CL, Cassano och Pazzini i all ära men det mäter sig inte med Udineses bredd och spets. Och Lazio? Skulle det vara bra marknadsföring för Italiensk fotboll? Visst, dom kanske skulle kryssa sig till några fler poäng men då med en dödgrävarfotboll utan motstycke.

Mycket möjligt, jag har gärna fel så bevisa mig motsatsen!
2011-05-15, 18:56
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pupone92
Mycket möjligt, jag har gärna fel så bevisa mig motsatsen!

Jadå, det fattas dock en poäng och om det går vägen så lovar Guidolin att göra "en Boateng". Bara det borde få alla att hoppas på Udinese.
2011-05-15, 19:01
Medlem
Fula Gubbens avatar
Potentialen i Udinese är förvisso stor, men ute i CL har jag en känsla av att Lazio gör bättre ifrån sig. De är gnidna, slipade och elaka, osv. Och inte lika beroende av enskilda spelare som de svartvita. Särskilt om man föreställer sig ett Udinese utan Sanchez, som ska ut och lira CL. Tror det blir kärvt. Dock tycker jag som sagt att de är mycket roligare att se, och har ett anfallsspel i världsklass.

Ja ja, snart vet vi besked.

Oerhört mätt är jag för övrigt nu, färsk-pasta suger åt sig såsen på ett livsfarligt sätt. Urp!

Någon som vet vilken match TV4 kommer att visa nästa helg? Det finns ju en given kandidat, men det har varit en del konstigheter från den kanalen på sistone.

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2011-05-15 kl. 19:09.
2011-05-15, 19:17
Medlem
4522s avatar
Citat:
Potentialen i Udinese är förvisso stor, men ute i CL har jag en känsla av att Lazio gör bättre ifrån sig. De är gnidna, slipade och elaka, osv. Och inte lika beroende av enskilda spelare som de svartvita. Särskilt om man föreställer sig ett Udinese utan Sanchez, som ska ut och lira CL. Tror det blir kärvt. Dock tycker jag som sagt att de är mycket roligare att se, och har ett anfallsspel i världsklass.

Ja ja, snart vet vi besked.

Oerhört mätt är jag för övrigt nu, färsk-pasta suger åt sig såsen på ett livsfarligt sätt. Urp!

- F.G

Fast i Champions League kommer man inte särskilt långt på att vara "gnidna, slipade och elaka". Speciellt inte när man har ett bolltempo som snarare påminner mer om knäck än någonting annat. Det håller kanske i Serie A att Ledesma eller Mauri står stilla och droppar en långboll på Floccari, eller att Zarate lyckas med sitt ryck var tredje match men mot dom bästa lagen kommer man att agera rundningsmärken. Udinese å andra sidan spelar en tempostark fotboll som grundar sig i ett av Europas bästa kontringsspel och det är något som passar i Champions League. Närmast till hands ligger väl Tottenham i spelstilen.

Lazio är dåtid, Udinese är nutid. Och då spelar "piazzan" inte särskilt stor roll.
2011-05-15, 19:39
Medlem
FabioAugustos avatar
Mjaha. Jag tror ändå Sampdoria får behålla de flesta av spelarna man vill ha kvar; Biabiany, Pedro, Junior, Lucchini, Volta, Laczko, Dessena, Koman, Zaza plus några till. En okej grund att stå på, iallafall. De är bara nere en säsong för att vända tillbaka direkt. Stannar Palombo blir han nästan större än Mancini.

8-5-12-9-6-13-4-18. Sampdorias placeringsrad i Serie A sedan återkomsten. Från ett stabilt mittenlag med vissa toppar till... detta.
2011-05-15, 19:51
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Fast i Champions League kommer man inte särskilt långt på att vara "gnidna, slipade och elaka". Speciellt inte när man har ett bolltempo som snarare påminner mer om knäck än någonting annat. Det håller kanske i Serie A att Ledesma eller Mauri står stilla och droppar en långboll på Floccari, eller att Zarate lyckas med sitt ryck var tredje match men mot dom bästa lagen kommer man att agera rundningsmärken. Udinese å andra sidan spelar en tempostark fotboll som grundar sig i ett av Europas bästa kontringsspel och det är något som passar i Champions League. Närmast till hands ligger väl Tottenham i spelstilen.

Lazio är dåtid, Udinese är nutid. Och då spelar "piazzan" inte särskilt stor roll.

Udinese ligger bra till inför avgörandet och spelade ju Italiens bästa fotboll under ett antal omgångar så visst förtjänar laget chansen, men jag ser det som ytterst viktigt att man går in i CL med de gubbar man levt på denna säsong. Du såg ju själv hur det blev när Sanchez och/eller Di Natale saknades under några matcher på slutet, laget var klassen sämre.

Men jag viktar väl över preferensen åt svartvitt håll då, men då vill jag se en trupp som är lika stark som nuvarande, när man knallar ut mot diverse tyska och portugisiska gäng som är bättre än nästan alla Serie A-lag...

Det slår mig att det är s k "ishockey" ikväll med hatmatch osv, så jag vet inte hur jag ska sy ihop TV-programmet med Serie A-matchen riktigt. Sverige kanske kan döda finalen i första? Kanske inte.

- F.G
2011-05-15, 20:17
Medlem
4522s avatar
Citat:
Men jag viktar väl över preferensen åt svartvitt håll då, men då vill jag se en trupp som är lika stark som nuvarande, när man knallar ut mot diverse tyska och portugisiska gäng som är bättre än nästan alla Serie A-lag...
- F.G

Saken är den, jag ämnar inte "värva" någon i den här diskussionen utan jag vill bara nyansera den lite. Det är så satans enkelt att slänga ur sig att Lazio är bättre lämpade för att dom är en större klubb, kommer från en hetare stad eller allsköns andra anledningar. För att avsluta det hela kan vi ju kolla på hur det gick när lagen senast var ute i Champions League.

2005/2006

Barcelona (med Ronaldinho!) 17p
Werder Bremen 7p
Udinese 7p
Panathinaikos 4p

Udinese ut på målskillnad.

2007/2008

Real Madrid 11p
Olympiakos 11p
Werder Bremen 6p
Lazio 5p

Lazio ut, sex poäng från avancemang.