Resultat: .
0%
röster
2012-03-12, 12:43
Medlem
Ja vafan säger man om Cagliaris insats? Endast tre spelare som fick högre betyg än 5 av la Gazzetta (Nainggolan 5,5, Ibarbo 6, samt Larrivey 7). Tre raka förluster, målskillnad 3-11. Och Ballardini har gjort sitt för denna gång... Cellino väntade tills efter "W le donne". Se länk nedan, usel kvalitet, men det är att Cellino med cigg i munnen lirar gura med Kee Marcello som är det viktiga.
http://www.youtube.com/watch?v=70L7VJTVzqM

Visst Pozzo har skägg och kan köpa och sälja spelare, Zamparini kan spela galen, Laurentiis kan spela upprörd och åka moppe, Berlusconi kan bunga bunga, Preziosi kan leka med leksaker och kontrakt, Moratti kan... kan... något, men Cellino kan spela rock med cigg i munnen... Det ska han fan ha kredd för.

Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Det här är ju något för Brille egentligen, men någonstans gillar jag ändå Cellinos taktik att hellre byta tränare än spelare. Brille har väl några gånger visat att Cagliaris trupp är fullproppad med spelare som varit där länge. Visst, en viss spelarrotation går ju aldrig att komma undan, men grundstommen vill man behålla så intakt som möjligt.

Tycker fotbollsfans ofta är lite väl trångsynta när det kommer till hur klubbar "ska" styras. Jag är egentligen emot att sparka tränare utan att ge dem tillräckligt med tid, men har man en genomtänkt tanke med att ha rotation på tränarposten så känns det betydligt mer kosher. Är ju faktiskt billigare att byta ut ett par tränare per säsong, istället för att byta ut halva truppen varannan säsong när det kommer en ny tränare(/sportchef) som vill bygga sitt egna lag.

Jo jag har som sagt varit inne på något liknande tidigare.

Spelarnas omsättning är ganska låg. På gott och ont naturligtvis. Men det gör att det finns en dynamik och moral i truppen. Denna förstärks också av att kapten Conti och Cossu har de högsta lönerna.
http://a.yfrog.com/img686/5962/m5i.png

Jag inbillar mig att spelarnas makt och inflytande i Cagliari är större än vad som är normalt. Och att Cellino faktiskt är någorlunda lyhörd för deras åsikter…

Födelseår och antal matcher för Cagliari, för startelvan:
Agazzi (1984, 68)

Pisano (1986, 158), Canini (1985, 168), Astori (1987, 92), Agostini (1979, 272)

Nainggolan (1988, 69), Conti (1979, 345), Dessena (1987, 40)

Cossu (1980, 161)

Pinilla (1984, 5), Larrivey (1984, 87)

Mangiallenatore. Donadoni - Ficcadenti - Ballardini - Ficcadenti. Samtidigt så kostar det naturligtvis att ha flera tränare på avlöningslistan. Nu har ju Donadoni nytt jobb, och därmed borde han inte längre få lön från Cagliari...

Samtidigt så ryktas det att Ficcadenti inte är särkilt populär hos fansen och framförallt i omklädningsrummet. Men Cagliari har Diego Lopez! Mannen som lämnade över kaptensbindeln till Conti, och numera är tränare för ungdomslag i klubben.

Och man är bra att tillvarata gamla storspelare i organisationen som t ex Gianfranco Matteoli, Gianluca Festa osv.
2012-03-12, 13:39
Medlem
Villons avatar
Ballardini ut alltså, och en ny chans för Ficcadenti. Logiskt måhända, men man måste ju ställa frågan: Zola då? Det var ju snack om att han var redo att ta över Lazio så sent som för ett par veckor sedan, så han är uppenbarligen beredd. Manegen är krattad. Varför är han inte aktuell?

Är det FabioAugustos tes som visar sig sann? Cellino vill ha utbytbara tränare. Zola är inte utbytbar. Alltså ingen Zola.
2012-03-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Ballardini ut alltså, och en ny chans för Ficcadenti. Logiskt måhända, men man måste ju ställa frågan: Zola då? Det var ju snack om att han var redo att ta över Lazio så sent som för ett par veckor sedan, så han är uppenbarligen beredd. Manegen är krattad. Varför är han inte aktuell?

Är det FabioAugustos tes som visar sig sann? Cellino vill ha utbytbara tränare. Zola är inte utbytbar. Alltså ingen Zola.
Visst är det så. Dels att personkemin tydligen inte ska vara på topp dem emellan. Men framförallt så är Zola en levande legend hos fansen, och när han blir sparkad av Cellino så finns det risk för revolution. Och det är naturligtvis en fråga om när. Även en fantastiskt framgångsrik tränare som Allegri fick sparken.

Men Zola sitter alltså i sitt relativt nybyggda hus, strax utanför Cagliari, och är redo för nya utmaningar...
2012-03-12, 16:20
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Jag grundar det på att Giaccherini alltid spelar där när någon av Vidal och Marchisio är borta. Pepe spelade visserligen där mot Napoli men han ses högre upp i banan av Conte. Vi kan slå vad om ett stycke mustig fb-credd om vem som får spela där på söndag om du vill.

Jag vann.

I övrigt börjar jag bli riktigt less på Juves säsong. Rädslan att förlustnollan ska spricka påverkar viljan att riskera för att vinna.

När det kommer till skillnaden mellan Juve och Milan måste, förutom Ibra och att Juve saknar riktig kreativ spets, nämnas provinslagens inställning. När Juve kommer till stan är det årets match och fullsatt och spelare som piskas fram av en hatisk publik. Dessutom är domarna som en direkt konsekvens rädda att ge Juve "billiga" domslut. Notera, jag säger inte att domarna är korrupta likt många klåpare gråter om så fort det går emot. Jag säger bara att de är mänskliga.

Juve har alltså oerhört mycket mer att jobba emot än Milan som joggar igenom sin pensionärsfotboll mot motståndare som viker ned sig så fort Ibra står på tryggt avstånd och måttar sina geniala bollar.

Min tes kan verka bitter, men den är korrekt. Detta bevisas genom Milans statistik mot topplagen, där är man chanslösa. Man kommer åka ut med huvudet före om man inte får Apoel i kvartsfinalen.
2012-03-12, 19:24
Medlem
Tjernkraftens avatar
Hejsan! (Vet inte om jag frågar på rätt ställe)

Jag ska ned på en Alpresa här om drygt en vecka och vi tänkte bege oss till Champoluc ungefär en timma ifrån Milano, och igår fick jag nys om att Milan hemmaspelar mot Roma samma helg!

Nu undrar jag: Hur får jag tag i 4 biljetter?!
2012-03-12, 19:32
Medlem
Kalevras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjernkraften
Hejsan! (Vet inte om jag frågar på rätt ställe)

Jag ska ned på en Alpresa här om drygt en vecka och vi tänkte bege oss till Champoluc ungefär en timma ifrån Milano, och igår fick jag nys om att Milan hemmaspelar mot Roma samma helg!

Nu undrar jag: Hur får jag tag i 4 biljetter?!
Köper utanför San Siro innan match, billigast och smidigast så. Kommer inte bli slutsålt.
2012-03-12, 21:15
Medlem
FabioAugustos avatar
Tror jag skrivit det tidigare, men jag har sett för lite Serie A den här säsongen. Jag visste det redan inför säsongen, så därför blir det att jag hamnat framför samma lag varenda gång jag haft chansen: Catania. Bygger vidare på detta:

https://www.flashback.org/sp36048456

Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Det här har säkert folk redan noterat, men om Catania vinner mot Inter idag och även vinner sin hängmatch så har de fler poäng än Roma. Det var väl 4522 som påpekade hur korkat det var att byta ut Montella mot Luis Enrique, och ptja, det visade sig vara ett korrekt påpekande.

Återigen, varför bytte Roma ut Montella mot Luis Enrique? (Har förövrigt sett några kalla honom enbart "Enrique", vilket är helt fel. Lite som att kalla "Cristiano Ronaldo" för "Ronaldo", fast nästan värre). Roma är en av extremt få klubbar i Europas toppskikt som har två tydliga fanbärare, varför inte försöka bygga upp en trupp kring det som dem erbjuder? Och vem hade då varit bättre lämpad än Montella för att göra det? Släng in Viviani, Rosi, Verre och Caprari så får vi en betydligt mer intressant truppuppbyggnad än exempelvis deras nuvarande Barcelona:isering. "Alla" lag kan värva efter "simpla" metoder som exempelvis att bara värva italienare á la Juventus, men när man har en tydlig och egengjord strategi känns det betydligt mer genomtänkt. Brassar brukar ju funka bra i Roma, varför inte satsa på egna produkter och brassar?

Men det var ju Catania jag skulle snacka om. 8:a i tabellen, 3 segrar och 2 oavgjorda på de 5 senaste matcherna. Till skillnad från klubbar som exempelvis Chievo och Cagliari så känns det som att Catania tillåter sig själva att drömma lite mer. De ska väl bygga en ny arena och allt, och på sikt kanske de har möjlighet att nå Europa League.

Jag kollade runt på lite statistik som bara bekräftade min syn på Montella som en tränare som anpassar sitt spel efter rådande omständigheter. Först spelade man en 3-5-2 och ibland en 5-3-2, men nu är det mer av en 4-3-3. Man har blivit lite bättre sen man bytte till 4-3-3. Unge mittbacken Bellusci har haft en lite tung säsong och när man bytte taktik var det han som hamnade på bänken, men både Lodi och Barrientos trivs bättre med den nuvarande formationen. Man släpper faktiskt in färre mål just nu, det handlar nog mycket om att spelarna är säkrare med en fyrbackslinje, man behöver inte tänka efter lika mycket i situationer som kräver snabba beslut.

Lodi sa jag ju, som väl får ses som stjärnan, 8 mål och 4 assist, de flesta på fasta situationer, och det är där Catania är som bäst. Jag såg någonstans att man gör fler än hälften av målen på hörnor, frisparkar och straffar. Av det jag har sett påminner Montellas filosofi lite om Nanne Bergstrands dito. Han spelar det spelet som ger flest målchanser och är flexibel i sin taktik, han låser sig inte vid att vissa saker måste vara si eller så. Catania ligger femma i avslutsligan, bara Juventus, Roma, Inter och Milan tar fler avslut per match. Man spelar en hyggligt rak fotboll, inte så mycket rull kring mittplan utan bollen ska framåt. Det är sällan Catania dominerar bollinnehavet.

Det finns några tveksamheter: Motta och Carrizo känns som sunda januarivärvningar som förstärkte precis det som behövdes förstärkas, men det behövs en ny anfallare. Maxi López var inte så dålig som folk ville ha det till, däremot tappade han gnistan, han såg sig nog som lite för bra för Catania. En motiverad Maxi López hade utan tvekan gjort minst 10-12 mål/säsong i Catania. Ersättaren blev sopan Ebagua (flopp i Torino) och den givne startanfallaren numera är Bergessio som kan.... springa iallafall, så mycket mer är det inte. Lite underlig värvning, han hade en jävligt hög lön i Saint-Étienne och han ska tydligen tjäna lika mycket i Catania. Man borde få ut mer kvalitet för de pengarna.

De har mycket rutin i truppen och spelare som "vaknat till liv" igen, men det som behövs:

1. Biagianti tillbaka i gammal god form, är väl skadad nu tror jag.
2. Alejandro Gómez skulle behöva blomma ut den där lilla kvalitetsklassen till som han har potential att göra.
3. Hämta in en ny anfallare. Känns inte helt omöjligt att de värvar typ Destro i sommar.
4. Behålla några av lånespelarna (Motta, Carrizo, Seymour).
5. Få laget att inte tappa den där enstaka procenten i motivation som är så lätt att göra när "man inte har så mycket att spela för förutom äran".

Det ska bli kul att se Montellas tränarkarriär, och när/om han får chansen i en av de större klubbarna får vi se vilken fotboll han allra helst vill spela. Just nu gör han det jävligt bra dock och har väl fixat upp Catania 3-4-5 placeringar bättre än vad de kanske egentligen är.

Såg dessutom en undersökning idag som visade att elitlag som spelade på Korsika (Bastia, Ajaccio) och Sicilien (Palermo, Catania) hade ett betydligt bättre hemmafacit än andra klubbar, och då pratar vi inte bara om någon enstaka säsong utan över en väldigt lång tidsperiod. Kändes inte helt oväntat, men det var bra att få det bekräftat. Sardinien var förövrigt inte alls framträdande i den undersökningen, Brille.
2012-03-12, 23:04
Medlem
No More Tessera !
2012-03-12, 23:18
Medlem
erroZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
No More Tessera !

Japp, oerhört goda nyheter! Det talas om ett så kallat "fidelity card" som till skillnad från tessera kommer skötas av klubbarna själva. Kortfattat: avsevärt mindre kontroller och de som innehar detta kort kommer kunna reservera en plats vid bortamatcher osv.

Med andra ord så kommer Serie A förhoppningsvis sakta komma tillbaka till sina fornstora dagar då det inte fanns tomma fläckar på läktaren som vid t ex Rom-derbyn etc. En härlig säsong väntar oss calciofantaster som älskar mer än bara spelet på planen, utan allt annat runt omkring också!
Senast redigerad av erroZ 2012-03-12 kl. 23:20.
2012-03-13, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Japp, oerhört goda nyheter! Det talas om ett så kallat "fidelity card" som till skillnad från tessera kommer skötas av klubbarna själva. Kortfattat: avsevärt mindre kontroller och de som innehar detta kort kommer kunna reservera en plats vid bortamatcher osv.

Med andra ord så kommer Serie A förhoppningsvis sakta komma tillbaka till sina fornstora dagar då det inte fanns tomma fläckar på läktaren som vid t ex Rom-derbyn etc. En härlig säsong väntar oss calciofantaster som älskar mer än bara spelet på planen, utan allt annat runt omkring också!

Bra att Tessera del tifoso försvinner. Men jag tänker inte ropa hej. Speciellt inte med en kuksugare som president.
2012-03-13, 10:07
Medlem
Hellas vann borta mot Torino med 1-4. Jämnt som fan i toppen:

Pescara (61 p), Torino (59), Verona (57), Sassuolo (56).

Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
...
När det kommer till skillnaden mellan Juve och Milan måste, förutom Ibra och att Juve saknar riktig kreativ spets, nämnas provinslagens inställning. När Juve kommer till stan är det årets match och fullsatt och spelare som piskas fram av en hatisk publik. Dessutom är domarna som en direkt konsekvens rädda att ge Juve "billiga" domslut. Notera, jag säger inte att domarna är korrupta likt många klåpare gråter om så fort det går emot. Jag säger bara att de är mänskliga.

Juve har alltså oerhört mycket mer att jobba emot än Milan som joggar igenom sin pensionärsfotboll mot motståndare som viker ned sig så fort Ibra står på tryggt avstånd och måttar sina geniala bollar.

Min tes kan verka bitter, men den är korrekt. Detta bevisas genom Milans statistik mot topplagen, där är man chanslösa. Man kommer åka ut med huvudet före om man inte får Apoel i kvartsfinalen.
Du har såklart en poäng, men...

Samtidigt är det Milans spelstil. Tungt, defensivt säkert, muskulöst mittfält som kan göra tjurrusningar framåt kombinerat med briljans i offensiven är svårare att försvara sig mot än vilja och löpningar. Chievo på Bentegodi har också vilja och när de väljer att krympa ytorna på egen planhalva neutraliserar de löpningarna. Även Napoli lider av detta, eftersom de också vill kunna utnyttja sin fart. Förenklingar, jag vet...

Och visst är det så att det finns juventini över hela Italien, vilket gör att matcherna mot dem blir extra laddade. Undersökning för la Repubblicas räkning, på italienska men kartor och statistik förstår alla. Italia, il paese nel pallone:
http://www.demos.it/2010/pdf/143320100924calcio.pdf
2012-03-13, 11:44
Medlem
Fula Gubbens avatar
Katastrofal insats av Torino som viker ned sig i årets hittills viktigaste match. Får hoppas att det bara var ett tillfälligt hjärnsläpp, annars vete fan om man fixar det här...

Bra inlägg av FabioA ang Catania, vill egentligen bara inskjuta att man nog inte behöver anstränga sig överhövan att behålla Seymour -- han var svag i Genoa och såg minst lika svag ut i den Catania-matchen jag såg nyligen. Mittfältare med dålig bollkontroll? Nej takk!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in