Resultat: .
0%
röster
2012-03-13, 15:57
Medlem
Håller med F.G, riktigt bra inlägg om Catania, som förtjänar uppmärksamhet. Både inlägget och klubben.

Därför citerar jag hela trots att jag bara svarar på sista raden.

Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Tror jag skrivit det tidigare, men jag har sett för lite Serie A den här säsongen. Jag visste det redan inför säsongen, så därför blir det att jag hamnat framför samma lag varenda gång jag haft chansen: Catania. Bygger vidare på detta:

https://www.flashback.org/sp36048456

Återigen, varför bytte Roma ut Montella mot Luis Enrique? (Har förövrigt sett några kalla honom enbart "Enrique", vilket är helt fel. Lite som att kalla "Cristiano Ronaldo" för "Ronaldo", fast nästan värre). Roma är en av extremt få klubbar i Europas toppskikt som har två tydliga fanbärare, varför inte försöka bygga upp en trupp kring det som dem erbjuder? Och vem hade då varit bättre lämpad än Montella för att göra det? Släng in Viviani, Rosi, Verre och Caprari så får vi en betydligt mer intressant truppuppbyggnad än exempelvis deras nuvarande Barcelona:isering. "Alla" lag kan värva efter "simpla" metoder som exempelvis att bara värva italienare á la Juventus, men när man har en tydlig och egengjord strategi känns det betydligt mer genomtänkt. Brassar brukar ju funka bra i Roma, varför inte satsa på egna produkter och brassar?

Men det var ju Catania jag skulle snacka om. 8:a i tabellen, 3 segrar och 2 oavgjorda på de 5 senaste matcherna. Till skillnad från klubbar som exempelvis Chievo och Cagliari så känns det som att Catania tillåter sig själva att drömma lite mer. De ska väl bygga en ny arena och allt, och på sikt kanske de har möjlighet att nå Europa League.

Jag kollade runt på lite statistik som bara bekräftade min syn på Montella som en tränare som anpassar sitt spel efter rådande omständigheter. Först spelade man en 3-5-2 och ibland en 5-3-2, men nu är det mer av en 4-3-3. Man har blivit lite bättre sen man bytte till 4-3-3. Unge mittbacken Bellusci har haft en lite tung säsong och när man bytte taktik var det han som hamnade på bänken, men både Lodi och Barrientos trivs bättre med den nuvarande formationen. Man släpper faktiskt in färre mål just nu, det handlar nog mycket om att spelarna är säkrare med en fyrbackslinje, man behöver inte tänka efter lika mycket i situationer som kräver snabba beslut.

Lodi sa jag ju, som väl får ses som stjärnan, 8 mål och 4 assist, de flesta på fasta situationer, och det är där Catania är som bäst. Jag såg någonstans att man gör fler än hälften av målen på hörnor, frisparkar och straffar. Av det jag har sett påminner Montellas filosofi lite om Nanne Bergstrands dito. Han spelar det spelet som ger flest målchanser och är flexibel i sin taktik, han låser sig inte vid att vissa saker måste vara si eller så. Catania ligger femma i avslutsligan, bara Juventus, Roma, Inter och Milan tar fler avslut per match. Man spelar en hyggligt rak fotboll, inte så mycket rull kring mittplan utan bollen ska framåt. Det är sällan Catania dominerar bollinnehavet.

Det finns några tveksamheter: Motta och Carrizo känns som sunda januarivärvningar som förstärkte precis det som behövdes förstärkas, men det behövs en ny anfallare. Maxi López var inte så dålig som folk ville ha det till, däremot tappade han gnistan, han såg sig nog som lite för bra för Catania. En motiverad Maxi López hade utan tvekan gjort minst 10-12 mål/säsong i Catania. Ersättaren blev sopan Ebagua (flopp i Torino) och den givne startanfallaren numera är Bergessio som kan.... springa iallafall, så mycket mer är det inte. Lite underlig värvning, han hade en jävligt hög lön i Saint-Étienne och han ska tydligen tjäna lika mycket i Catania. Man borde få ut mer kvalitet för de pengarna.

De har mycket rutin i truppen och spelare som "vaknat till liv" igen, men det som behövs:

1. Biagianti tillbaka i gammal god form, är väl skadad nu tror jag.
2. Alejandro Gómez skulle behöva blomma ut den där lilla kvalitetsklassen till som han har potential att göra.
3. Hämta in en ny anfallare. Känns inte helt omöjligt att de värvar typ Destro i sommar.
4. Behålla några av lånespelarna (Motta, Carrizo, Seymour).
5. Få laget att inte tappa den där enstaka procenten i motivation som är så lätt att göra när "man inte har så mycket att spela för förutom äran".

Det ska bli kul att se Montellas tränarkarriär, och när/om han får chansen i en av de större klubbarna får vi se vilken fotboll han allra helst vill spela. Just nu gör han det jävligt bra dock och har väl fixat upp Catania 3-4-5 placeringar bättre än vad de kanske egentligen är.

Såg dessutom en undersökning idag som visade att elitlag som spelade på Korsika (Bastia, Ajaccio) och Sicilien (Palermo, Catania) hade ett betydligt bättre hemmafacit än andra klubbar, och då pratar vi inte bara om någon enstaka säsong utan över en väldigt lång tidsperiod. Kändes inte helt oväntat, men det var bra att få det bekräftat. Sardinien var förövrigt inte alls framträdande i den undersökningen, Brille.
Ingen aning om vilka år undersökningen ser på, men det är främst de senaste åren som det har blivit så. Nedan är statistik sedan Cagliari kom upp till Serie A igen.

Säsong; Poäng hemma; Poäng borta
2011/2012; 18; 13
2010/2012; 27; 18
2009/2010; 28; 16
2008/2009; 37; 16
2007/2008; 29; 13
2006/2007; 28; 12
2005/2006; 29; 10
2004/2005; 36; 8

Om man ser på 1990-talet så ligger statistiken som de två första åren, dvs 2004-2006. Det har blivit lite sämre hemma, men betydligt bättre borta. Kan bero på flera saker. Sant'Elias och publiktryckets förfall. Men det kan också vara spelstilen, där det varit mer lyckosamt att spela cyniskt och inte gå ut och dominera. Jag har faktiskt inget riktigt bra svar, men det tål att fundera på...
2012-03-13, 18:20
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Katastrofal insats av Torino som viker ned sig i årets hittills viktigaste match
. Får hoppas att det bara var ett tillfälligt hjärnsläpp, annars vete fan om man fixar det här...

Bra inlägg av FabioA ang Catania, vill egentligen bara inskjuta att man nog inte behöver anstränga sig överhövan att behålla Seymour -- han var svag i Genoa och såg minst lika svag ut i den Catania-matchen jag såg nyligen. Mittfältare med dålig bollkontroll? Nej takk!

Ja, ett bra och nyanserat inlägg. Men Seymour dålig bollkontroll? Tycker den är genomsnittlig, kanske något över medianen i Serie A. Tänker du kanske på ärkesopan Ze Eduardo som måtte vara den sämsta brassen som någonsin skådats i Italien. Han är både kass med boll och verkar helt bränd i huvudet.

Edit: Försöker att bryta den nedåtgående trenden med att byta avatar! Bort med den grå gubben Pozzo! En riktigt drastisk åtgärd.
Senast redigerad av 4522 2012-03-13 kl. 18:38.
2012-03-13, 20:05
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Ja, ett bra och nyanserat inlägg. Men Seymour dålig bollkontroll? Tycker den är genomsnittlig, kanske något över medianen i Serie A. Tänker du kanske på ärkesopan Ze Eduardo som måtte vara den sämsta brassen som någonsin skådats i Italien. Han är både kass med boll och verkar helt bränd i huvudet.

Edit: Försöker att bryta den nedåtgående trenden med att byta avatar! Bort med den grå gubben Pozzo! En riktigt drastisk åtgärd.

Ser fortfarande Pozzo här.

Seymour dömde jag ut rätt snabbt efter att ha sett honom starta 3-4 matcher i Genoa, där han då fick chansen av Malesani. Det som var tydligt var hur mycket bättre Jorquera var på ungefär samma position, så jag höll koll på de två, och mönstret var tydligt: Seymour medioker, Jorquera riktigt intressant. Så småningom blev Seymour utlånad, gissningsvis efter att Marino kommit in. Sedan såg jag honom inte förrän häromveckan i Catania, och då såg han lika halvdan ut som i Genoa.

Det är möjligt att han uträttar någon sorts storverk i det dolda, ungefär som Juventus-fans hävdar angående träbenet Vidal.
2012-03-13, 21:49
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ser fortfarande Pozzo här.

Seymour dömde jag ut rätt snabbt efter att ha sett honom starta 3-4 matcher i Genoa, där han då fick chansen av Malesani. Det som var tydligt var hur mycket bättre Jorquera var på ungefär samma position, så jag höll koll på de två, och mönstret var tydligt: Seymour medioker, Jorquera riktigt intressant. Så småningom blev Seymour utlånad, gissningsvis efter att Marino kommit in. Sedan såg jag honom inte förrän häromveckan i Catania, och då såg han lika halvdan ut som i Genoa.

Det är möjligt att han uträttar någon sorts storverk i det dolda, ungefär som Juventus-fans hävdar angående träbenet Vidal.

Haha! Dont go there man! Vidal är, som jag sagt många gånger innan, en riktigt bra fotbollsspelare. Man älskar som spelare att ha en sådan kille i ett lag. Som ständigt springer fram och tillbaka. DOCK så borde han lära sig avsluta. Undra hur många bilrutor på parkeringen han har förstört nu. Men det är inte heller meningen att han ska göra 15 mål per säsong. Någon som har statistik på hur mycket alla spelare har sprungit hittills under säsongen? Blir riktigt förvånad om inte Vidal är med på top 3 i alla fall. Han borde ju ha sprungit mer den här säsongen än vad Zlatan har gjort under två.

Dessutom vinner han grymt många tacklingar samt bryter många passningar.
Senast redigerad av Saandro 2012-03-13 kl. 22:16.
2012-03-13, 22:45
Medlem
1772s avatar
Merda...
2012-03-14, 01:47
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Nästan lite ledsen för Inters skull.

Om inte Ranieri får sparken efter detta är det märkligt, minst sagt. Låt primaveratränaren ta över, vad som helst.

Dagens laguttagning innehåller ett elementärt och jätteuppenbart felval som en gravt retarderad person lyckats luska ut med bakbenet. Jag säger bara: kinesjäveln! Den lilla t-shirtförsäljaren ska inte vara i närheten av ett lag som Inter. Han vinner bokstavligen talat aldrig en närkamp, han är ett rundningsmärke och han bidrar inte ett skit framåt.

Ut med Zanetti på vänsterbacken och in med Cambiasso eller Obi om denne inte är helt hundra. Att ställa upp med Nagotomo på plan och Zanetti på innermitt är så skrattretande dåligt att man funderar på om Ranieri är uppsatt på Moggis payroll. Eller finns det en stolthet i att inte använda exakt samma backlinje som förde Mourinho till ett CL-guld?
2012-03-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
..
Återigen, varför bytte Roma ut Montella mot Luis Enrique? (Har förövrigt sett några kalla honom enbart "Enrique", vilket är helt fel. Lite som att kalla "Cristiano Ronaldo" för "Ronaldo", fast nästan värre). Roma är en av extremt få klubbar i Europas toppskikt som har två tydliga fanbärare, varför inte försöka bygga upp en trupp kring det som dem erbjuder? Och vem hade då varit bättre lämpad än Montella för att göra det? Släng in Viviani, Rosi, Verre och Caprari så får vi en betydligt mer intressant truppuppbyggnad än exempelvis deras nuvarande Barcelona:isering. "Alla" lag kan värva efter "simpla" metoder som exempelvis att bara värva italienare á la Juventus, men när man har en tydlig och egengjord strategi känns det betydligt mer genomtänkt. Brassar brukar ju funka bra i Roma, varför inte satsa på egna produkter och brassar?
...
Jag håller med. Man kan nästan bli lite filosofisk, för Sensi hade förstått det Machiavelliska Virtù, men hade inte greppat delen om hur han skulle hantera fiender. Men det är viktigt hur klubbarna bygger upp sin kultur. Eller för att fortsätta på den filosofiska vägen, som Giambattista Vico hävdade "varje kultur är unik". Som ju också var Herders åsikt, vilket förde honom att kritisera romarriket och engelska imperiet. "Olika kulturer kan blomstra jämsides".

Cagliari har tagit till sig detta genom att göra sig till hela Sardiniens lag, men man kan också bygga kultur som Juventus "Stilo Juve", även om den har fått smällar de senaste åren. Och visst kan man hävda att Inters kultur är att vara internationell. Men det innebär också att man lätt går vilse...

Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Nästan lite ledsen för Inters skull.

Om inte Ranieri får sparken efter detta är det märkligt, minst sagt. Låt primaveratränaren ta över, vad som helst.

Dagens laguttagning innehåller ett elementärt och jätteuppenbart felval som en gravt retarderad person lyckats luska ut med bakbenet. Jag säger bara: kinesjäveln! Den lilla t-shirtförsäljaren ska inte vara i närheten av ett lag som Inter. Han vinner bokstavligen talat aldrig en närkamp, han är ett rundningsmärke och han bidrar inte ett skit framåt.

Ut med Zanetti på vänsterbacken och in med Cambiasso eller Obi om denne inte är helt hundra. Att ställa upp med Nagotomo på plan och Zanetti på innermitt är så skrattretande dåligt att man funderar på om Ranieri är uppsatt på Moggis payroll. Eller finns det en stolthet i att inte använda exakt samma backlinje som förde Mourinho till ett CL-guld?
Hur illa står det egentligen till för Moratti rent ekonomiskt? Har krisen drabbat honom extra hårt? Investerat i Grekland?

Han hade ju mycket affärer i Libyen. Det kan han ha losat en hel del på. Nya herrar som tagit över, där Italien inte var en drivande kraft. Men hur svårt kan det vara att tjäna pengar i oljebranschen?

För nu skämmer han ut sig som en tröjsäljande strandneger, som dessutom vädjar efter oljepengar från araber.
2012-03-14, 20:31
Medlem
David.s avatar
Brille må ånga på i sann Machiavellisk stil, men särskilt lik en furste eller stridsherre kan väl ingen påstå att han är. Att själv erkänna sig grinfärdig för att andra män redan har gråtit färdigt är väl snarare då likt Medici, om vi ändå ska hålla oss till samma plats och tid. Åtminstone i sina stunder av blödig poesi det vill säga, för annars var han väl ganska ruggig han också. Capello har däremot enligt min utsago både läst och utövat Machiavelli, då jag helt enkelt inte kan tänka mig någonting annat. Sagan som är Capello hade liksom inte kunnat vara vackrare än så, om attityden och spelet faktiskt bara hade varit ett spel. Non Basta! Continuate!

- d
2012-03-15, 00:02
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hur illa står det egentligen till för Moratti rent ekonomiskt? Har krisen drabbat honom extra hårt? Investerat i Grekland?

Han hade ju mycket affärer i Libyen. Det kan han ha losat en hel del på. Nya herrar som tagit över, där Italien inte var en drivande kraft. Men hur svårt kan det vara att tjäna pengar i oljebranschen?

För nu skämmer han ut sig som en tröjsäljande strandneger, som dessutom vädjar efter oljepengar från araber.

Fram tills 2007 såg det ganska lovande ut, sedan har det bara gått utför. Sarroch gick knackigt när marginalerna för raffinerad olja sjönk och man var tvungen att dra in sina utdelningar till aktieägarna. Problemen med Libyen ledde till en förlust på €49 miljoner. Till och med Sapa som är familjens kassako går riktigt dåligt, som presenterar en medioker vinst på €600 000 över två år. Dessutom har Morattis personliga investeringar gått rätt illa. Mycket röda siffror när det gäller honom. Många säger ju att han får styra Inter eftersom han är den minst intelligenta i släkten.
Senast redigerad av 4522 2012-03-15 kl. 00:23.
2012-03-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Brille må ånga på i sann Machiavellisk stil, men särskilt lik en furste eller stridsherre kan väl ingen påstå att han är. Att själv erkänna sig grinfärdig för att andra män redan har gråtit färdigt är väl snarare då likt Medici, om vi ändå ska hålla oss till samma plats och tid. Åtminstone i sina stunder av blödig poesi det vill säga, för annars var han väl ganska ruggig han också. Capello har däremot enligt min utsago både läst och utövat Machiavelli, då jag helt enkelt inte kan tänka mig någonting annat. Sagan som är Capello hade liksom inte kunnat vara vackrare än så, om attityden och spelet faktiskt bara hade varit ett spel. Non Basta! Continuate!

- d
Med Machiavellisk virtù menar jag att man inte bara följer sitt förutbestämda öde, utan agerar på ett självklart sätt så att detta uppfylls. Totti var själva definitionen av virtù.

Zeman la grunden med självförtroende och offensiv, medan Capello slutförde arbetet med disciplin och vinnarskalle. Året efter Lazios seger ledde sedan en ung Caesar klubben till triumf.

Lyckan/ödet är gynnsam mot den som är modig och vågar, samt har en villighet att agera för att vinna. Oavsett om handlingarna är ”goda” eller ”onda”.

Ett lag utan virtù blir inte mästare, alldeles oavsett hur "bra" spelarna är. Men man kan naturligtvis tappa denna virtù, se på Inter...

På tal om Medici så var Machiavelli positiv till den republik som familjen Medici besegrade. Och när han skrev boken ”Fursten” så var den en praktisk och något insmickrande handbok för hur den nya herren skulle agera, vilket Machiavelli själv inte nödvändigtvis tyckte om.

Själv är jag en hårt arbetande livsnjutare, som ser på Calcio genom att nostalgiskt romantiskt skimmer...

Det är däremot inte Laurentiis, som återigen gnäller på sitt lite typiska vis. Han tycker att han har investerat alldeles för mycket pengar för att kunna riskera att åka ut. Ligan borde inte bara stängas, utan dessutom minskas ner till 12-14 lag. Annars blir det för många matcher som stör de europeiska cuperna.
2012-03-15, 14:54
Medlem
Den lille rosa köttbullen "missar" matchen mot Lecce, eftersom han blev varnad mot Roma. Förra året började kommunisten med maffianknytning att gråta då han gjorde mål på Lecce, och fick därefter bytas ut.

Ähh vafan, jag gillar ju Miccoli, även om jag har svårt för hans transsexuella ögonbryn. Nå, det viktigaste är att kepsmongot inte tar några poäng. Kanske får vi se den rögade ålen göra ett inhopp?

Men ikväll är det Udinese, med Di Natale. Allt tyder på hemmaseger, vafan 4522 har ju tom bytt ut den grå gubben mot den spralliga napoletanaren.
Senast redigerad av Brille68 2012-03-15 kl. 15:02.
2012-03-15, 15:34
Medlem
"Following the decisions taken by CASMS, the Prefetto and the Questura of Milan, the sale of tickets to residents of the Province of Bergamo without Fan Cards is forbidden, as is the transfer of tickets and season tickets; online sales will only be available to 'siamo noi' card holders.

We wish to remind you that 'siamo noi' card holders can buy their tickets online by loading their match ticket straight onto the card, thus avoiding the queues to collect their ticket."

Ska på Inter-Atalanta på söndag, och sådär står det på Inters hemsida.
Alltså att det i stort sett är förbjudet att åka på matchen om man bor i Bergamo (där Atalanta kommer ifrån).
Dock, sådär som ovan står det inför i stort sett varje hemmamatch som Inter spelar. Men t.ex mot Juventus kom det ändå tusentals Juventus-fans inklusive de trognaste (typ Drughi Ultras osv..). Hur kommer det sig?

Svårt att svara på förstår jag, men kan jag fortfarande hoppas på att få se ett bortafölje med Atalantafans på San Siro?
Vore en extra krydda på allt då de har rätt sköna supportrar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in