Resultat: .
0%
röster
2011-05-13, 23:54
Medlem
FabioAugustos avatar
Rotade ned mig lite i SR-bloggen; http://swissramble.blogspot.com/2011/04/napolis-success-story.html

Om man räknar med spelarförsäljningar gick fyra klubbar plus ifjol (Livorno, Napoli, Catania, Fiorentina), räknar man inte med spelarsummor är det inte ens någon klubb som är nära ett plusminusnollresultat. Trots den gamla klyschan "Serie A hänger inte med i den kommersiella fotbollen" drar de italienska klubbar in rätt bra pengar på den fronten; Napoli, Roma, Milan, Inter och Juventus ligger alla på samma nivå som exempelvis Arsenal (dock en bra bit efter de absolut största (Bayern, ManU, Barcelona, Real Madrid)) så jag undrar hur mycket dom kan ta in där inom den närmsta framtiden. Antagligen inte alls mycket. En klubb som Arsenal har ju lagt ned enormt mycket resurser på sin... well, ska vi kalla det reklamavdelning, men drar ändå bara in några miljoner euro mer än Napoli!

Tre klubbar ligger dessutom över 100% om man räknar löner delat med inkomst, ytterliggare sju stycken ligger på över 80% vilket inte UEFA gillar. Kan bli en del problem där. UEFA vill inte ha över 70% för någon klubb (en regel som antagligen inte kommer att fungera i praktiken och lär skrotas, men ändå).

Brille får ju iallafall vatten på sin kvarn angående Cagliari. Inga skulder, över €30 miljoner på banken, väldigt långt ned i löneligan, låg ekonomisk förlust ifjol. Det känns ju som att man borde släppa litegrann på dumsnålbromsen. Med El Kabir och Nene som spjutspetsar blir det knappast toppstrid.
2011-05-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Både Fini och Foggia spelade i Cagliari (tom samtidigt). Jag är ganska säker på att Foggia nu harvar i Lazio. Inte omöjligt att han kommer att ingå i en deal där Biondini går till Lazio medan Foggia och en säck med euro går till Cagliari (eller Cellinos plånbok!).

Just det ja, Foggia är en jävligt underskattad spelare tror jag.

Bara för att knyta ihop det innan jag lägger mig så avslutade Fabio Pecchia karriären som kapten i klubben Foggia där han var i tränarstaben också. Pecchia gjorde bra ifrån sig & var nog populär i de flesta lag han spelade för men summa summarum blir ju lite sådär kanske med över ett decennium av klubbyten, men så ser det ofta ut idag tyvärr.
2011-05-14, 01:09
Medlem
http://www.fotbollsoraklet.se/lazios-daliga-form-utesluter-champions-league-spel/

Läs om racet om den sista CL-platsen i Serie A!
2011-05-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Rotade ned mig lite i SR-bloggen; http://swissramble.blogspot.com/2011/04/napolis-success-story.html

Om man räknar med spelarförsäljningar gick fyra klubbar plus ifjol (Livorno, Napoli, Catania, Fiorentina), räknar man inte med spelarsummor är det inte ens någon klubb som är nära ett plusminusnollresultat. Trots den gamla klyschan "Serie A hänger inte med i den kommersiella fotbollen" drar de italienska klubbar in rätt bra pengar på den fronten; Napoli, Roma, Milan, Inter och Juventus ligger alla på samma nivå som exempelvis Arsenal (dock en bra bit efter de absolut största (Bayern, ManU, Barcelona, Real Madrid)) så jag undrar hur mycket dom kan ta in där inom den närmsta framtiden. Antagligen inte alls mycket. En klubb som Arsenal har ju lagt ned enormt mycket resurser på sin... well, ska vi kalla det reklamavdelning, men drar ändå bara in några miljoner euro mer än Napoli!

Tre klubbar ligger dessutom över 100% om man räknar löner delat med inkomst, ytterliggare sju stycken ligger på över 80% vilket inte UEFA gillar. Kan bli en del problem där. UEFA vill inte ha över 70% för någon klubb (en regel som antagligen inte kommer att fungera i praktiken och lär skrotas, men ändå).

Brille får ju iallafall vatten på sin kvarn angående Cagliari. Inga skulder, över €30 miljoner på banken, väldigt långt ned i löneligan, låg ekonomisk förlust ifjol. Det känns ju som att man borde släppa litegrann på dumsnålbromsen. Med El Kabir och Nene som spjutspetsar blir det knappast toppstrid.

Bra inlägg! Det var ett tag sedan jag läste SR, och tyckte att det var lite trist att han aldrig såg närmare på Serie A.

Mitt inlägg tifigare i tråden:
Citat:
...
Angående publik, arenor och ekonomi i de europeiska ligorna och klubbarna kan med fördel följande länk läsas:
http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Tech/uefaorg/General/01/58/53/46/1585346_DOWNLOAD.pdf

Där kan man bl a läsa att calcio har betydligt lägre publikintäkter i förhållande till den totala intäkter, då man jämför med de andra stora ligorna.

Jag tror att den fördelningen i stort kommer att bestå även efter eventuella nya arenor. T ex Juventus och Cagliari kommer inte att bygga särskilt stora arenor.

Kan vara intressant att också studera skuldsättningen mellan de olika ligorna.
...

Forbes lista (nyligen uppdaterad):
http://en.wikipedia.org/wiki/Forbes%27_list_of_the_most_valuable_football_clubs

Återkommer då jag har tid att samla tankarna till ett bättre inlägg.
2011-05-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Just det ja, Foggia är en jävligt underskattad spelare tror jag.

Bara för att knyta ihop det innan jag lägger mig så avslutade Fabio Pecchia karriären som kapten i klubben Foggia där han var i tränarstaben också. Pecchia gjorde bra ifrån sig & var nog populär i de flesta lag han spelade för men summa summarum blir ju lite sådär kanske med över ett decennium av klubbyten, men så ser det ofta ut idag tyvärr.
Hmm.. jag har börjat återanvända gamla inlägg i kanske en alltför omfattande skala, men vafan...

Några inlägg från mig om Foggia som skrevs 2007/08. I kronologisk ordning:
Citat:
...
Nja, jag har bara information från vad jag läst i tidningar, jag har faktiskt inte talat med någon på plats om just detta. (Jag skrev ett inlägg med ett par länkar, för ett par sidor sedan).

I korthet så går det enligt Marchini ut på att det blev bråk mellan honom och Foggia på en träning i oktober, som sedan följdes upp med att han blev attackerad av en kompis till Foggia på en bar veckan efter.

Men allt som står i tidningarna är ju Marchinis sida, och han vill lämna Cagliari så fort som möjligt eftersom han inte har platsat. Tämligen ensidig rapportering, som går ut på att det stackars offret, dvs Marchini, först varit mobbad av laget/tränaren och sedan brutalt påhoppad av en torped som Foggia skickat. Trots att han är oskyldig som en ängel.

Tidningarna gottar sig och trycker alla uttalanden som de får tag på. Tyvärr är det bara Marchini och hans advokat som står för dessa. Kontentan är som sagt att han vill komma loss från sitt kontrakt med Cagliari.

Cellini (Cagliaris president) gick dock ut och tog Foggias parti.

Sedan florerar det en massa rykten om att Marchini haft en affär med Foggias flickvän, att Marchini hade ett eget gäng med sig osv. Sånt ska man nog ta med en skovel salt.

Foggia har varit Cagliaris bästa spelare denna säsongen och nu är det risk för avstängning, försäljning eller att han inte klarar av att prestera på planen. Rent spontant så skulle det inte förvåna mig om det som står om Foggia är sant. Jag kan t o m tänka mig ännu värre scenarier , där ”torpeden” har kopplingar till Camorra osv. Samtidigt så tror jag inte att Marchini är fullt så oskyldig som han försöker framställa sig. En soppa! Sälj båda två.

En kort sammanfattning av läget i Cagliari är alltså, bråk mellan spelare, den bästa spelaren är ur balans t o m kanske ute ur laget, en ny tränare som tagit en poäng på fyra matcher, tufft motstånd de närmaste matcherna och en absolut sista plats i tabellen.
...
Citat:
Japp, Foggia lämnar Cagliari, och det är nog trots allt till det bästa trots att han är en riktigt bra fotbollsspelare. Det är ju svårt att glömma hans beryktade bråk med Marchini (som för övrigt också lämnar).
http://www.newsitalian.com/sports/news_6830.html ...
Citat:
Äsch, snälla! Jag är van att förlora både spelare och matcher. De spelare som jag helst ville ha kvar inför denna säsong var främst Acquafresca och till viss del Foggia. Foggias beteende utanför planen gjorde honom dock omöjlig (krogslagsmål, torpeder osv – dessutom mot en lagkamrat). ...
Citat:
Jag har också uppfattat det som så att Foggia gjort bra ifrån sig vid de tillfällen som han har fått spela. Men redan innan Rocchi var tillbaka så hade han svårt att få speltid. Det är helt enkelt så att det finns många bra spelare i Lazio, varav Foggia är en.

Det var det som var min poäng att de spelare som står ut i lag som Cagliari ofta blir en i mängden i de lite större lagen. Men jag tror att Foggia kommer att ta en ordinarie plats i Lazio förr eller senare.

Men Foggia har väl fått spela allt mindre i Lazio? Och enligt la Gazzettas probabili formazioni så sitter han inte ens på bänken mot Genoa. Trist, eftersom han har kapacitet att spela en viktig roll. Kanske skulle han som sagt kunna ingå i en deal där Biondini går till Lazio. Non lo so...
2011-05-14, 11:42
Medlem
Kalevras avatar
Citat:
Foggia
Håller med om att det är synd att Foggia inte fått spela så mycket som han kanske borde, man har sett en hel del potential. Kommer ihåg att jag tyckte det var tråkigt att han byttes bort från Milan till Lazio i Oddo-affären (?) och att han sen i följande säsong verkade riktigt fin i romklubben det jag såg av hans insatser (det blev väl några landskamper under den tiden också). Nu har jag dock egentligen sett för lite av honom för att säga hur han har utvecklats, men det står väl tyvärr lite stilla.
2011-05-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Är du verkligen född '92? Bra inlägg.

Chievo har varit på nedgång hela våren, men lyckades i alla fall rädda kontraktet. Udine har väl firma Di Natale-Sanchez spelklar? I så fall blir de gula flygande åsnorna krossade tror jag, även på hemmaplan.

- F.G

Hehe, tack så mycket. Jo jag är faktiskt född 92.

Mycket möjligt att Udinese krossar Chievo, men jag ville bara höja en liten varningsflagg för att Chievo kanske kan ställa till det. Känns som att man aldrig riktigt vet vart man har dem.
2011-05-14, 13:05
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pupone92

Mycket möjligt att Udinese krossar Chievo, men jag ville bara höja en liten varningsflagg för att Chievo kanske kan ställa till det. Känns som att man aldrig riktigt vet vart man har dem.

Chievo är ju lite av en skräckmotståndare för vissa lag och du har rätt i att man ska höja ett varningens finger då dessa flygande åsnor kan ställa till det rejält. Kommer ihåg under vintern då planen på Bentegodi såg mer ut som en leråker än en fotbollsplan, ett under att dom fick lira med den på en sådan här hög nivå. Nåväl, jag missar matcherna ikväll då man ska dricka lite grogg och pilsner men imorgon blir det att sitta bakfull framför tvn i soffan. Napoli - Inter på kvällen imorgon, kan bli skoj!
2011-05-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pupone92

Medan jag inte är född 1968 eller någonsin varit 68 år gammal.

Nja Chievo är ett hårt arbetande lag med hög moral Kryddat med Pellissier. På det sättet är de pålitliga, men jag förstår vad du menar. Deras inställning gör dock att de kan få med sig resultat i sammanhang där många andra inte hade vågat försöka. Tänk t ex matchen senast mot Juventus där de fick oavgjort efter att de legat under med 2-0.

Udinese kommer säkert att spela med Sanchez och Di Natale, men frågan är hur skadefria de är?

Du har en poäng i det du skriver att om Palermo inte har så mycket att spela för, men Miccoli har.
http://www.football-italia.net/may14i.html

Och vare sig Parma eller Juventus har särskilt mycket att spela för. Och då inbillar jag mig att Parmas "Juventus-spelare" har mer att spela för. Men Amauri är inte med enligt la Gazzettas prob form, och Candreva börjar på bänken. Men Giovinco sänkte ju i princip ensam Juventus senast så...

Men trots mina korta invändningar tror jag att du får rätt i de matcher du nämnt.
2011-05-14, 17:05
Medlem
Viktiga segrar i dagens Serie B för Torino och Livorno i kampen om dem sista Play off-platserna. Reggina går upp mot Grosseto imorgon vilket långt ifrån är några givna poäng, så för mig som hoppas på både Torino och Livorno till Serie A känns det bra. Blir en riktigt spännande avslutning på serien och kvalet, speciellt nu när högsta serien börjar ta slut så finns det ännu mer anledningar att följa alltid lika spännande Serie B.
2011-05-14, 17:29
Medlem
För er som har lust -- knappa in på Gazzetta.it där firandet på Piazza Duomo just nu visas live.
2011-05-14, 17:48
Medlem
Kalevras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
För er som har lust -- knappa in på Gazzetta.it där firandet på Piazza Duomo just nu visas live.
Direktlänk? Hittar inte..

Edit: hittade!
Senast redigerad av Kalevra 2011-05-14 kl. 17:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in