Resultat: .
0%
röster
2011-05-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
...
Prandellis senaste landslagstrupp. Ingen Parolaliknande saker denna gång:

Jag höll på i en annan tråd och tjata om att italienare som spelar i utlandet har svårt att få en plats i gli Azzurri. Men nu finns både Balotelli och Rossi.

Jag undersökte samtliga VM-trupper som Italien ställt upp med genom tiderna och endast tre spelare spelade i utländska klubbar samtidigt som de var uttagna till VM. Coco (2002), Vieri (1998) och Di Matteo (1998).

Italienare som spelar utomlands för närvarande, uppdelat per land:
http://eurorivals.net/abroad/italian.html
2011-05-24, 09:44
Medlem
Kan medan jag ändå håller på skriva några ord om Napoli och Udinese, som båda gjort så mycket rätt men ändå olika. Jag inbillar mig att Udinese fortsätter att bygga underifrån och skapar den organisation som krävs för det. Det kan bli en gedigen klubb som etablerar sig strax under de allra största. Men man nöjer sig nog med det. Kunna utmana i den absoluta toppen då allt går rätt, men vara tillräckligt stabil för att vara etablerad.

Napoli utmanar däremot de största head on. Lite bära eller brista mentalitet, även om det har varit ett relativt långvarigt och konsekvent projekt. Men skulle de missa CL ett par år och få skador på nyckelspelare så kan det gå åt helvete.

Bara min "känsla" om klubbarna utan någon djupare analys.

Hittade en länk om en undersökning angående hur populära de italienska klubbarna är i Italien:
http://www.demos.it/2010/pdf/143320100924calcio.pdf

Slående att Juventus fortfarande dominerar så pass mycket. Dock är det endast vuxna (dvs över 18 år) som fick delta i undersökningen. Juventus är fortfarande hela Italiens lag. En liten dipp efter skandalen, men annars ganska stabilt.

Inbillar mig att Milan åter kommer att gå förbi Inter inom snar framtid.

Och efter de tre stora kommer Napoli och Roma. Vilket också är förklaringen till att dessa vill och ska utmana om lo scudetto på att självklart vis. Något som t ex Udinese normalt inte kan, eller kanske inte ens borde sikta på.

Intressant att det är Cagliari och Fiorentina som sedan följer, efter de fem stora. 2,1% stämmer ganska bra på befolkningen på Sardinien mot Italiens befolkning. Som jag och zach tidigare diskuterat, så ses Cagliari i allmänhet som hela Sardiniens lag. Vilket borde ge dem möjlighet att lyfta blicken och faktiskt sikta högre än bara la Salvezza varje jävla år...
Senast redigerad av Brille68 2011-05-24 kl. 09:47.
2011-05-24, 12:38
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Milan fortsätter att hålla sina pensionärer bakom ryggen. Man har nu förlängt med Nesta, V.Bommel, Ambrosini, Flavio och Inzaghi. Galliani uttalade sig om att man gör allt för att försöka behålla Seedorf. Gattuso verkar stanna tills kontraktet utgår 2012.

Jag trodde Milan skulle börja storsatsa? Det håller inte att förnya kontrakt med spelare som är över 30 med undantag av Inzaghi, Ambro och Nesta som är profiler. Känns som att truppen går samma öde som Inter har gjort tidigare, generationsväxlingen går sent och italienska spelare är i majoritet vad gäller åldern 30+.

Jag hoppas Flamini är den första som lämnar. Han håller inte på den här nivån.
Men gäsp. Alla de nämnda spelarna har på det hela taget gjort bra säsonger i år: Gattuso har varit bättre än på flera år, varför man skulle byta tredjemålvakt bara för att föryngra förstår jag inte. Van Bommel visade sig vara en nyckelvärvning för titeln. Flamini är ju ett hopplöst träben och en mästare på vårdslöst spel, men vart ska man sälja honom? Har svårt att tro att det finns en deal där Milan skulle tjäna pengar på det hela.

Det som är lite förvånande är väl om man behåller Seedorf, men även han har faktiskt varit bra mot slutet. Det faktum att man släppt Pirlo antyder oavsett att det kommer ske rätt stora förändringar på den kreativa mittfältssidan, oavsett om Seedorf hänger kvar ett år till eller inte.

Även om man kan tycka att många av de här spelarna sitter på höga löner etc är det nog i slutändan dyrare att värva nytt. Bättre då att koncentrera sig på de positioner man verkligen behöver förstärka, vilket verkar vara just vad man gör.

Vad gäller en eventuell värvning av "Ganso" så är jag skeptisk, känns för dyr i förhållande till vad han kan leverera helt enkelt. Om han kommer vill Milan förmodligen (med rätta!) ge honom en inkörningsperiod likt den Silva fick, och det är svårt att betala de summor det talas om för en spelare som inte går direkt in i laget.
2011-05-24, 13:50
Medlem
FabioAugustos avatar
Men det funkar ju bra på FM att sälja Seedorf, Nesta, van Bommel, Roma, Legro, Inzaghi och alla dom och ersätta med dom där 18-åriga brassarna? Hur tänkte du där nu då Villon?

Man undrar verkligen hur folk tänker ibland. Man förstår inte heller hur denna omvända åldersrasism kan vara så ofantligt stor utan att någon bryr sig. Hellre en bra presterande Seedorf än en Ganso vi inte vet något om.
2011-05-24, 14:44
Medlem
4522s avatar
Jag är jävligt spänd över att se var Alejandro Gomez (samma stall som Higuain, Buonanotte etc.) hamnar, en ruskigt spännande spelare i en bra ålder. Precis lika lång som Giovinco men med en briljantare teknik och explosivare spelstil. Han köptes in för €3 miljoner och har kontrakt till 2015 men det känns som att några klubbar lär vara där och nosa. Jag hade inte gråtit blod om Udinese var en av dom. Men som sagt tidigare, det luktar Roma eller något i den stilen.
Senast redigerad av 4522 2011-05-24 kl. 14:49.
2011-05-24, 14:45
Medlem
Vafan det här snacket om att Milan är ett gäng åldringar har man tjatat jävligt länge om. Nedan letade jag upp ett inlägg där jag "försvarade" Milan redan 2006, då de inlett ligan lite knackigt. Ett halvår senare hade de vunnit CL, och då tystnade kritiken tillfälligt, för att sedan strax därefter ta ny fart.

Inlägg i calcio-tråden säsong 2006/07 (skrevs dec 2006):
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det är en "sanning" som tidningar och "experter" upprepat så många gånger att den nu tas för givet. Maldini tycker jag har varit Milans bästa spelare denna säsongen. Nesta, Kaladze och Jankulovski är i sin bästa ålder ( ca trettio för backar). Pirlo och Gattuso ( ca 27 - 28 år) har har flera år kvar, medan Kaka och Gourcuff har många år kvar. Gilardino och Borriello är 24 år medan Oliveira är 26 år.

Att man sedan kan spetsa till dessa med Inzaghi, Seedorf, Cafu, Costacurta osv visar bara på en styrka. En toppforward bredvid Gilardino som kan ta över Pippos roll, och en riktigt bra back är de enda förstärkningar som är nödvändiga på kort sikt.

Sedan handlar det om att få dessa spelare att prestera. Alla vet vad en Nesta, Pirlo, Kaka, Gilardino osv kan utföra då de är i form. När dessa spelare spelar som de brukar är de bäst i världen på sina positioner.
https://www.flashback.org/sp5809095
2011-05-24, 15:13
Medlem
Euroshoppers avatar
Varför lämnar Pirlo?
2011-05-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euroshopper
Varför lämnar Pirlo?

Milan har enligt Galliani infört en ny policy att bara erbjuda 1års-avtal för spelare över 30år.
Allegri och Pirlo hade dessutom ett möte kring den senares roll i laget nästa år.
Där har du 2 faktorer i beslutet.

Själv är jag bedrövad över att säsongen är slut, vad ska man göra nu då?
2011-05-24, 16:07
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirGrunge
Milan har enligt Galliani infört en ny policy att bara erbjuda 1års-avtal för spelare över 30år.
Allegri och Pirlo hade dessutom ett möte kring den senares roll i laget nästa år.
Där har du 2 faktorer i beslutet.

Själv är jag bedrövad över att säsongen är slut, vad ska man göra nu då?

Men vafan, det är ju MERCATO
2011-05-24, 16:10
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=0Pqfe3mJh2g

"Din-dong Din-dong. Intervengo qui da Lecce, ha segnato Chevanton!"

Någon som vet varför och vad exakt som menas med detta? De sjunger så i klippet. Jag förstår på ett ungefär vad det betyder på italienska, men inte varför Genoa-fansen sjunger det. Som en sarkasm till Samp för att Chevanton gjorde ett viktigt mål mot Napoli och såg till att läget blev ännu sämre för Sampdoria?
2011-05-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pupone92
http://www.youtube.com/watch?v=0Pqfe3mJh2g

"Din-dong Din-dong. Intervengo qui da Lecce, ha segnato Chevanton!"

Någon som vet varför och vad exakt som menas med detta? De sjunger så i klippet. Jag förstår på ett ungefär vad det betyder på italienska, men inte varför Genoa-fansen sjunger det. Som en sarkasm till Samp för att Chevanton gjorde ett viktigt mål mot Napoli och såg till att läget blev ännu sämre för Sampdoria?

Allt hände väl samtidigt? Chevanton avgjorde mot Napoli i slutminuterna, och Genoa sänkte Sampdoria med matchens sista spark. Minuten som dömde Sampdoria till Serie B. (även om det inte hände samtidigt i realtid, men i samma omgång)
Senast redigerad av Brille68 2011-05-24 kl. 16:24. Anledning: förtydligande
2011-05-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Allt hände väl samtidigt. Chevanton avgjorde mot Napoli i slutminuterna, och Genoa sänkte Sampdoria med matchens sista spark. Minuten som dömde Sampdoria till Serie B.

Nja, Genoa-Sampdoria spelades ju senare på kvällen 20:45 medan Lecce-Napoli gick klockan 15:00. Men båda matcherna avgjordes precis i slutet, dock inte samtidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in