Kan medan jag ändå håller på skriva några ord om Napoli och Udinese, som båda gjort så mycket rätt men ändå olika. Jag inbillar mig att Udinese fortsätter att bygga underifrån och skapar den organisation som krävs för det. Det kan bli en gedigen klubb som etablerar sig strax under de allra största. Men man nöjer sig nog med det. Kunna utmana i den absoluta toppen då allt går rätt, men vara tillräckligt stabil för att vara etablerad.
Napoli utmanar däremot de största head on. Lite bära eller brista mentalitet, även om det har varit ett relativt långvarigt och konsekvent projekt. Men skulle de missa CL ett par år och få skador på nyckelspelare så kan det gå åt helvete.
Bara min "känsla" om klubbarna utan någon djupare analys.
Hittade en länk om en undersökning angående hur populära de italienska klubbarna är i Italien:
http://www.demos.it/2010/pdf/143320100924calcio.pdf
Slående att Juventus fortfarande dominerar så pass mycket. Dock är det endast vuxna (dvs över 18 år) som fick delta i undersökningen. Juventus är fortfarande hela Italiens lag. En liten dipp efter skandalen, men annars ganska stabilt.
Inbillar mig att Milan åter kommer att gå förbi Inter inom snar framtid.
Och efter de tre stora kommer Napoli och Roma. Vilket också är förklaringen till att dessa vill och ska utmana om lo scudetto på att självklart vis. Något som t ex Udinese normalt inte kan, eller kanske inte ens borde sikta på.
Intressant att det är Cagliari och Fiorentina som sedan följer, efter de fem stora. 2,1% stämmer ganska bra på befolkningen på Sardinien mot Italiens befolkning. Som jag och zach tidigare diskuterat, så ses Cagliari i allmänhet som hela Sardiniens lag. Vilket borde ge dem möjlighet att lyfta blicken och faktiskt sikta högre än bara la Salvezza varje jävla år...