Resultat: .
0%
röster
2011-07-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Jag hoppas innerst inne att Ekdal blir utlånad till ett mittenlag och får samma roll som i Bologna, finns inte en chans att han är med i Juves nya satsning. Eller vad vet jag.
Jag skulle vilje se honom i Cesena, de har agerat smart hittils och jag tror att de har gode möjligheter att klara sig kvar med marginal kommande säsong.

Angående mittfältare och Cesena så sa Cesenas president idag att de tittar på Candreva och att Parolo skulle kunna gå åt andra hållet vid en sån affär (till Udinese alltså). Jag vet inte, men det verkar nästan som om Pozzo är allergisk mot Candreva eller nåt (han hamnar ju alltid någon annanstans!) Jag skulle gärna se att man behöll och testade honom i Udinese.
2011-07-08, 15:53
Medlem
Nicola Santoni?

Nicola Santoni, någon som har något om denne målvakt? Satt & kollade lite statistik från säsongen 04/05 & såg en udda grej. Santoni spelade en match för Palermo & fick ett snittbetyg på hela 7,4. Det här var sista matchen, en betydelselös sådan hemma mot Lazio. Det måste varit en riktig klang & jubel-föreställning där tränare Francesco Guidolin släppte loss tyglarna för att ge publiken en fin avslutning då det slutade 3-3. Målvakten fick alltså höjdarbetyg trots tre insläppta mål.

Säsongen gick jävligt bra för Sicilien då Palermo blev 6:a & Messina 7:a. Av publiksiffrorna i sista omgången att döma så verkar bägge haft fullsatt trots betydelselösa matcher. Antar att publiken kom i stort antal för att hylla laget.

Kollade vidare om denne Santoni & såg att Marcello Lippi faktiskt tog ut honom som tredjemålvakt i en VM-kvalmatch mot Slovenien den säsongen 2005. Jävligt märkligt då Santoni (då 26 år gammal) aldrig varit ordinarie målvakt varken i Serie A eller Serie B. Matchen spelades i just Palermo & när Buffon blev skadad tyckte Lippi att det var lika bra att ringa in en målvakt som bodde i Palermo. Konstigt då att han inte ringde deras förstekeeper Matteo Guardalben som var en rätt duktig & erfaren målvakt efter många år hos Piacenza.

Kanske hade Lippi något mot Guardalben? För han kan väl inte ansett att Santoni hade utvecklingsmöjligheter & skulle med för att se & lära. Han var ju ändå 26 år gammal. Enligt Wiki gjorde ändå Santoni senare två säsonger som ordinarie i Serie B med Spezia, men det är alltså den högsta nivå han spelade regelbundet på. Ändå har han alltså varit med i en VM-kvaltrupp.

Santoni är född 1979 men har redan lagt av & är numera målvaktstränare hos Ravenna.
2011-07-08, 16:23
Medlem
Om det var något Santoni verkligen gjorde jävligt bra under karriären, förutom att kallas in till Gli Azzurri & göra en bra Hawaii-match mot Lazio, så ska han ha varit riktigt vass i det direkt avgörande Play-Out mötet mellan Spezia & Hellas Verona som resulterade i att Hellas åkte ur Serie B 06/07.

Tanken var förresten sen (efter en tid som reserv till Gillet i Bari) att han skulle spelat med sin hemstads klubb Ravenna men ett hjärtfel upptäcktes så han fick inte tillstånd att spela på ett år & valde då att avsluta karriären tidigt & bli målvaktstränare i klubben istället.

Hans namn förekom tydligen i utredningen av den senaste skandalhärvan med uppgjorda matcher. Vad en målvaktstränare kan göra kan man ju undra, men det ska visst gälla Serie C-mötet mellan Ravenna & Spezia. Spezia var ju Santonis gamla klubb så möjligen har han varit någon sorts kontaktperson då kanske.

Nicola Santoni, Hellas-dödaren, den levande väggen som skickade ner patrasket i Serie C-träsket! Vilken kille!

Landslagsman & allt!!
2011-07-08, 16:34
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Granqvist och Antonsson känns som spelare som kommer vara viktiga i sina lag. Hallenius lär bli utlånad igen och Ekstrand kommer nog få minimalt med speltid då konkurrensen är stor i Udinese för tillfället. Utlåning där med kanske, vad säger du 4552?

Jag hoppas innerst inne att Ekdal blir utlånad till ett mittenlag och får samma roll som i Bologna, finns inte en chans att han är med i Juves nya satsning. Eller vad vet jag.

Förövrigt är Stefano Pioli Rosanero klar som ny tränare för Palermo. Undrar vart Delio Rossi tar vägen nu. Några spekulationer?

Beror lite på vilka som försvinner, Zapata är i princip redan klar för Villarreal, Domizzi ryktas bort men han har sagt att han vill stanna och likadant är det med Benatia. Samtidigt har Danilo värvats och det lär ansluta minst en mittback till. Tror dock att Ekstrand får vara kvar i truppen, spela lite i cupen och hoppa in då och då. Han verkar ha acklimatiserat sig ganska bra.

Håller annars med Jackbob i hans inlägg, Ekdal i Cesena hade helt klart varit intressant även om det ser mörkt ut i och med bytet Candreva/Parolo. I Siena lär det inte heller bli något då dom ska värva D'Agostino i helgen, Parma hade varit gudomligt i och med att Dzemaili stack men det känns inte särskilt troligt, Chievo kanske? Men som du ser på resonemanget så är det mesta snårigt och oklart.

När det gäller Candreva så hade jag också gärna sett honom i Udinese men anledningen till att han hoppar mellan olika klubbar är ömsesidig. Han påpekar ständigt att han vill vidare och klubben är inte beredd att ha kvar någon som ständigt bitchar om att han vill röra på sig. Varenda sommar har han börjat snacka om det.
2011-07-08, 17:39
Medlem
Lysande, saknat dig Vivoli...
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Nicola Santoni?
...
2004/05 hade Cagliari anfallare som Zola, Suazo, Langella Esposito och Bianchi. (Langella och Esposito spelade flera matcher i gli Azzurri 2005 och Bianchi i U-21, samt Zola och Suazo som tillhörde världens bästa spelare på sin position). Men inte fan gjorde de några mål på Palermo på de två matcherna som de möttes i Serie A. Så han var helt säkert värd högt betyg, även om jag inte lagt hans namn på minnet.

Det är just dessa anonyma hjältar som det är jävligt kul att höra talas om.

Varför tackade han nej till Lippi och gli Azzurri 2005? Han kunde ju ha varit världsmästare! För enligt Wiki var han inte med?

PS du trodde kanske att det var omöjligt att få in en Cagliari-vinkling? Pfff...
2011-07-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
2004/05 hade Cagliari anfallare som Zola, Suazo, Langella Esposito och Bianchi. (Langella och Esposito spelade flera matcher i gli Azzurri 2005 och Bianchi i U-21, samt Zola och Suazo som tillhörde världens bästa spelare på sin position). Men inte fan gjorde de några mål på Palermo på de två matcherna som de möttes i Serie A. Så han var helt säkert värd högt betyg, även om jag inte lagt hans namn på minnet.

Det är just dessa anonyma hjältar som det är jävligt kul att höra talas om.

Varför tackade han nej till Lippi och gli Azzurri 2005? Han kunde ju ha varit världsmästare! För enligt Wiki var han inte med?

PS du trodde kanske att det var omöjligt att få in en Cagliari-vinkling? Pfff...

Nej, alltså jag var kanske otydlig, vad jag förstått så gjorde Santoni bara en match i Serie A i hela karriären. Avslutningen 04/05 hemma mot Lazio. Betydelselös match som slutade 3-3, tydligen med tokmånga målchanser eftersom han kvitterade ut toppbetyg trots tre insläppta.

Jag hade aldrig hört talas om honom utan fick syn på namnet nu när jag kollade genom Palermos lag från come-back säsongen 04/05. Matteo Guardalben stod alla matcherna utom just sista så det var han som höll nollan mot Cagliari.

Finns ju inte en chans att Santoni skulle kunna bli världsmästare, han hade inte ens spelat i Serie B när Lippi kallade in honom. Hm, jag läste ju det på Wiki, det är kanske något skämt. Någon som gått in på italienska Wiki & skrivit att Santoni varit tredjemålvakt i en VM-kvaltrupp. Det hela låter onekligen märkligt.

http://it.wikipedia.org/wiki/Nicola_Santoni
2011-07-08, 18:22
Medlem
Jaha, jag läste nog slarvigt, man kunde ju kolla källan genom att följa fotnoten. Lippi hade kallat in honom men Palermos dåvarande tränare Luigi Del Neri hade tydligen ordinerat vila inför kommande match så Santoni tvingades tacka nej pga kort varsel. Men fan, han var ju ändå bara reserv, kunde man inte släppt iväg honom till att tjäna fosterlandet?

Ändå otroligt att Lippi ville plocka med den här spelaren som, 26 år gammal, aldrig spelat varken i Serie A eller B.

EDIT: Vafan snackar jag om nu? I Serie B hade han ju gjort en del matcher med Palermo även om han inte var ordinarie. Nu fipplar jag runt med faktan lite väl mycket .
Senast redigerad av Vivoli 2011-07-08 kl. 18:30.
2011-07-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Nej, alltså jag var kanske otydlig, vad jag förstått så gjorde Santoni bara en match i Serie A i hela karriären. Avslutningen 04/05 hemma mot Lazio. Betydelselös match som slutade 3-3, tydligen med tokmånga målchanser eftersom han kvitterade ut toppbetyg trots tre insläppta.

Jag hade aldrig hört talas om honom utan fick syn på namnet nu när jag kollade genom Palermos lag från come-back säsongen 04/05. Matteo Guardalben stod alla matcherna utom just sista så det var han som höll nollan mot Cagliari.

Finns ju inte en chans att Santoni skulle kunna bli världsmästare, han hade inte ens spelat i Serie B när Lippi kallade in honom. Hm, jag läste ju det på Wiki, det är kanske något skämt. Någon som gått in på italienska Wiki & skrivit att Santoni varit tredjemålvakt i en VM-kvaltrupp. Det hela låter onekligen märkligt.

http://it.wikipedia.org/wiki/Nicola_Santoni
Nå, det var som fan. Du verkar ha helt rätt, en match i Serie A. Trots att han hade nummer 1 i Palermo:
http://it.wikipedia.org/wiki/Unione_Sportiva_Citt%C3%A0_di_Palermo_2004-2005#Statistiche_dei_giocatori.5B4.5D

Mysteriet växer. Jag vill ha en förklaring till varför Lippi ringde honom 2005. Hade han tillräckligt mycket självinsikt att tacka nej? Det är fan ovanligt då spelare normalt njuter intensivt av sin hybris.

Edit1: Och där fick jag den Vafan det blev lite rörigt, men det är ju fredag...
Edit2: Och det är ju jävligt viktigt att reda ut såna här saker.
Senast redigerad av Brille68 2011-07-08 kl. 18:33.
2011-07-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Edit2: Och det är ju jävligt viktigt att reda ut såna här saker.

Ja ganska...

Om man forskar vidare i det så ter det sig underligt att Del Neri inte ville släppa iväg stackars Santoni till landslagsuppdrag. Santoni fick inte spela en enda match ändå 05/06. Italien mötte Slovenien den 8 oktober, Palermo hade match mot Chievo hemma den 16:e. Den säsongen använde man fyra olika målvakter: Matteo Guardalben, Mariano Andujar, Cristiano Lupatelli & Federico Agliardi. Fattar inte varför behovet av Santoni på bänken plötsligt skulle varit så stort för Del Neri.

Det var ju ganska givet att Santoni aldrig skulle få en sådan chans igen. Hade han fått komma med så skulle han senare, något långsökt, kunnat påstå att han faktiskt var med på vägen till VM-guldet.
2011-07-08, 19:13
Medlem
Man undrar fan vilka sjuka räddningar Santoni måste ha gjort i den där matchen mot Lazio. Om man aldrig spelat i Serie A & bara gjort ca 20 matcher i Serie B, får chansen i sista matchen & släpper in tre mål men får likväl toppbetyg. Några månader senare kallas man till landslaget då Gianluigi Buffon & Flavio Roma var skadade.
2011-07-08, 19:24
Medlem
Kommer Stankevicius så kommer Konko Nonko blir nya Manfred/Maki.

Att dom aldrig förstår detta att man inte kan ge bedrövliga spelare 5 år.

Lazio har just nu en trupp på ca 45 man. 15-20 måste ju fan bort. Lotito har lovat att rensa men det är fan dags och skeppa folk på riktigt nu. Man kan inte ha en trupp med så mycket folk och bara låna ut och låna ut. Jag blir fan förbannad på det här skitet. Sluta upp att signa skitspelare på så långa kontrakt. Varför kunde man inte signa Konko på 2 år? Det är ju inte så att Real Madrid kommer rycka i honom om 2 år. Jävla idiot.
2011-07-08, 20:18
Medlem
FabioAugustos avatar
Italienare, och framförallt Lippi, brukade väl ibland kalla in målvakter från de städerna man hade träningar/matcher. Ibland blir det så att man i sista minuten bara kallar in det man har. Arsenals femtemålvakt James Shea fick vara med på någon träning för något år sedan och Blackburns tredjemålvakt Frank Fielding var kallad till en landskamp i sista stund, men vart skadad. Att Englands förbundskapten är Capello kändes överflödigt att skriva in i den där meningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in