Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Lägger du en värdering i det eller konstaterar du bara att det är så? Om jag ska lägga en värdering i det så ser jag inget positivt med att en målvakt springer omkring med en fascistflagga. Där har Sverige inte mycket att lära av det land som internationellt ofta målas ut som ett skämt.
Mussolini måste anses som en av de sämsta politiska ledarna i modern tid som med sitt inkompetenta ledarskap lyckades köra nationen i botten totalt & grundmura den där klichén som muppar som "kan krigshistoria" ska dra om att "italienare är inget vidare i krig", ofta yttrat med hånfull ironi av svenne som inte reflekterat över hur läget verkligen var. Hela Mussolinis nationalistiska arv pendlar ju mellan gapskratt & dynga.
Men visst, chockad blir man inte.
Ha ha du får lägga in vad du vill i mina inlägg. Det bjuder jag på. Rent generellt ringaktar jag politiker, vissa mer...
Jag som gillar att tjata, finner det trist med den ängslighet som alltför ofta finns i Sverige. Själv trivs jag med, och sätter en ära i att umgås med, personer vars åsikter gärna får avvika från mina egna. Blir liksom inget att tjata om annars.
Att försöka bedöma Mussolini utifrån dagens måttstock blir en märklig övning. T ex var det samtida Rasbiologiska Institutet världsledande och hade brett stöd av i princip samtliga svenska partier.
Men samtidigt inbillar jag mig att jag hade försökt bekämpa Mussolini, dock inte nödvändigtvis från vänster.
Hans strävan efter att stärka "italianiseringen" skedde med fruktansvärda metoder. Även om VM-gulden i fotboll också kan ses som en följd av detta.
Men det var Commandos Tigres flagga som Abbiati sprang omkring med. Jag kan inte särskilt mycket om Milans ultras förutom Fossa dei Leoni, som upphörde för några år sedan. Men en snabb googling ger att CT grundades 1967, och tillhörde de tre stora grupperingarna tillsammans med FdL och Brigate Rossonere. Kvar är nu alltså CT och BR av de gamla grupperingarna.
Ultras kan väl rent generellt ses lite som publikens punkare, och gör ofta så mycket som möjligt för att provocera. Att flaggan ser nazi/fascistisk ut, behöver inte betyda ett skit, men kan naturligtvis också göra det. Jag vet inte. Det får någon milanisti med koll svara på.