Resultat: .
0%
röster
2012-04-21, 08:36
Medlem
Jag tror att de flesta italienska topplag måste välja: Scudetto/Champions.
Milan är ett ypperligt exempel på detta, i dagens läge besitter inte klubbarna samma styrka så som Real, Bayern osv osv.

Men det ska onekligen bli intressant att från soffan betrakta Juventus när de skall köra ligarace blandat med Championsgrupp/Slutspel.

Napoli var riktigt starka sett till sin brist på rutin från europaspel denna säsong.

Jag håller Milan högst men njuter av alla lag som gör bra ifrån sig på internationell mark.
2012-04-21, 08:58
Medlem
Eftersom snacket om helgens matcher ännu inte kommit igång så gick jag tillbaka till Vivolis inlägg ”Var det bättre förr?”.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Var det bättre förr?

Nej, det var inte bättre förr. Mycket var sämre. Det fanns ett vansinnigt kannibal-system där man bara fick ha tre utländska spelare vilket gjorde att storklubbarna dränerade de mindre på spelare. För att kunna bibehålla sin status som topplag var man tvungen att "äta upp" de mindre eftersom det fanns begränsade möjligheter att förstärka utifrån. När Milan köpte Ibrahimovic så blev det svårare för Fiorentina att vinna ligan men samtidigt blev ligan bättre. Hade Milan köpt Montolivo skulle det varit helt omöjligt för Fiorentina att vinna & ligan blir inte bättre.
…
När Bosman-domen kom försvann bla den här idiotin. En bidragande orsak kan ha varit att Silvio Berlusconi med all tydlighet visade vilket vansinne det rörde sig om. Dejan Savicevic stod i skuggan av Dragan Stojkovic. När Röda Stjärnan vann CL & Stojkovic krånglade ut sig i periferin så var Savicevic istället Europas mest eftertraktade spelare tillsammans med Stojkovics klubbkamrat i Marseille, Jean-Pierre Papin. Milan hade sina tre flygande holländare & dominerade stort. När Berlusconi ändå köpte både Papin & Savicevic stod det klart för alla att man nu inte bara värvade spelare för att stärka laget utan även faktiskt köpte på sig spelare för att slippa möta dem. När även Marcel Desailly kom från Marseille så hade man ersättare till alla tre holländarna.
…

Det märkliga med den tiden var att lagen ofta fick tydligare profiler. Trots att det bara var tillåtet med tre utlänningar.

Jag har skrivit om det tidigare, och valde då säsongen 1989/90 för att åskådliggöra Calcio. Dvs då Bigones Napoli körde sydamerikanskt (Maradona, Careca och Alemao), Sacchis Milan körde holländskt (Gullit, Rijkaard och van Basten) och Trapattonis Inter körde tyskt (Matthaus, Klinsman och Brehme). Medan Sampdoria litade på sina egna stjärnor som Vierchowod, Mancini och Vialli. I gemelli del gol.

Dino Zoffs Juventus körde en splittrad europeisk stil. Roma satsade halvhjärtat på tyskar (Berthhold och Völler), men litade på Conti, Giannini & co. Fiorentina hade sydamerikanarna (Dunga och Dertycia), men framförallt hade man Roberto Baggio. Atalanta körde samba med (Evair, Caniggia och Strömberg).

Lagen som var konsekventa dvs främst Milan, Napoli, Inter men även Sampdoria, belönades med framgång.

Vacker lista över de som gjorde flest mål det året: van Basten (19 mål), Baggio (17) och Maradona (16).

Juventus var vilse efter att de stora inhemska stjärnorna som Tardelli, Scirea, Cabrini osv slutat och ingen hade lyckats fylla Platinis skor. Men de kunde trots allt trösta sig med att besegra Fiorentina i UEFA-cupfinalen.

Medan Milan försvarade sin titel i Europacupen och Sampdoria vann Cupvinnarcupen. Milan vann dessutom Supercupen och Interkontinentalcupen.

Samma år så förde Ranieri Cagliari till Serie A, utan en enda utlänning i truppen.

Visst fan var det bättre förr.

Cagliari har annars haft en skön kärleksaffär med Uruguay. Francescoli, Herrera, Fonseca, Abeijon, O'Neill och inte minst Lopez som ju var kapten före Conti. Samt tränare där Tabarez står ut.

Det enda spåret i dagens trupp är talangen Ceppelini, som jag hoppas ska kunna ta större plats nästa år.

Rent kulturellt står Argentina och kanske ännu mer Uruguay, nära Italien. Vilket såklart underlättar…
2012-04-21, 09:52
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Vafan, jag glömmer alltid att Genoa heter Genoa CFC när jag ska söka på klubben. Cricket & Football Club. Den där cricket-skiten har dom väl lagt på hyllan eller? När klubben grundades 1893 av engelsmän i staden så var det dock cricket som var den stora grejen & det var först några år senare som fotbollen lades till i verksamheten. Inte för att tracka cricket-entusiaster, men ärligt talat har jag lätt för att förstå varför den ena sporten nådde religiösa proportioner i halva världen medan den andra mest intresserar inbitna på vissa platser.

Även Brescia grundades av engelsmän som spelade fotboll på den lokala fabriken, dock var det gymnastik som präglade lokalbefolkningens lediga tid. Till en början var man skeptiska och spandexbögarna vågade inte riktigt delta. Sen när engelsmännen återvände hem så lämnade dom kvar bollen som någon sorts avskedspresent och hipp som happ så började man spela. Det hade varit en syn, tänk er en massa gymnastikfantaster springa runt och jaga en boll som ett gäng yra höns. Tror det krävdes en "expert" från Milano för att lära ut reglerna.

Från smidiga gymnaster till Immobile! Killen har satt fjärde flest mål (26 stycken!) i Europa, bara Messi, Ronaldo och van Persie har lyckats med fler. Hujeda mig!
2012-04-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Även Brescia grundades av engelsmän som spelade fotboll på den lokala fabriken, dock var det gymnastik som präglade lokalbefolkningens lediga tid. Till en början var man skeptiska och spandexbögarna vågade inte riktigt delta. Sen när engelsmännen återvände hem så lämnade dom kvar bollen som någon sorts avskedspresent och hipp som happ så började man spela. Det hade varit en syn, tänk er en massa gymnastikfantaster springa runt och jaga en boll som ett gäng yra höns. Tror det krävdes en "expert" från Milano för att lära ut reglerna.

Från smidiga gymnaster till Immobile! Killen har satt fjärde flest mål (26 stycken!) i Europa, bara Messi, Ronaldo och van Persie har lyckats med fler. Hujeda mig!
Rykten har ju tidigare gått om att Immobile ska hamna på den vackra ön, som en delbetalning för att Nainggolan ska spela i den gamla damen. Likt Ariaudo för Matri.

Men den senaste tidens utveckling gör det inte lika självklart. Marco Saus framfart imponerar fan ännu mer. Immobile spelar för Zemans Pescara som dunkat in 72 mål. Dvs 19 mål mer än något annat lag i Serie B. Marco Sau spelar i Juve Stabia…

Jag återanvänder ett tidigare inlägg som presentation.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Nej, jag vill lyfta fram Marco Sau .

Jag har i tråden lite pliktskyldigt följt hans öden och äventyr. Men nu börjar han uppmärksammas på allvar. I senaste numret av Calcio2000 finns där en lång artikel om honom.

24 år, född och uppvuxen på Sardinien, gjorde succé i Cagliaris Primavera, men sedan utlånad till Manfredonia, AlbinoLeffe, Lecco, Foggia och nu Juve Stabia.

Förra året spelade han alltså i Lega Pro Prima Divisione med Zemans Foggia. Och då, äntligen blommade han under Zemans ledning ut till en riktig målskytt. De anfallare som har förstånd och talang kan verkligen ta sitt spel till en ny nivå under hans ledarskap. Och det gjorde Sau, som blev Capocannoniere med 20 mål.

Cagliari litade fortfarande inte riktigt på att han var redo för Serie A, så han lånades därför ut till Juve Stabia i Serie B. Och han har nu visat att han klarar även den nivån. Immobile (Zemans Pescara!) leder skytteligan med 23 mål (4 straffmål), Sassuolos Sansone är tvåa med 18 (7) och Sau har gjort 17 (2).

I Calcio2000 så ligger han på 6:e plats på den genomsnittliga betygstabellen (Hellas Hallfredsson toppar).

Och även om han såklart svarar klokt att han koncentrerar sig på att göra bra ifrån sig i Juve Stabia, så erkänner han då han blir pressad av intervjuaren att drömmen är att spela för Cagliari. Jag hoppas att han får chansen nästa säsong. En karriär som påminner om Cossus. Vilket även hans storlek gör.

Som en liten, snabb och teknisk anfallare har han den naturliga förebilden. Di Natale. Vilket naturligtvis gör honom ännu mer sympatisk…
Marco Sau har nu gjort 21 mål. De senaste matcherna; Padova 2-0 (2 mål), Vicenza 0-3 (2 mål), Varese 2-0 (1 mål), Bari 0-0, Torino 1-1 (1 mål), Ascoli 0-0, Nocerina 2-2 (1 mål), Reggina 2-1 (1 mål), osv…

Sanslös säsong och fantastisk form. Idag möter Juve Stabia AlbinoLeffe på bortaplan. I AlbinoLeffe spelar Andrea Cocco som också är utlånad från Cagliari. Han har gjort 12 mål denna säsong, efter en riktigt stark inledning som sedan mattats av…
Senast redigerad av Brille68 2012-04-21 kl. 10:17.
2012-04-21, 10:38
Medlem
Marcens avatar
Enligt Gazzettan går Ambrosini, Nesta och Gattuso mot nytt kontrakt. Van Bommel väntas gå till PSV, Zambrotta, Flamini och Yepes släpps. Seedorf är fortfarande inte klar, men har ju sagts vilja till bl a USA. Inzaghi väntas lägga skorna på hyllan efter säsongen. Känns skönt med en liten utrensning, speciellt Flamini som sitter på en obefogat hög lön.
2012-04-21, 10:59
Medlem
cudders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Enligt Gazzettan går Ambrosini, Nesta och Gattuso mot nytt kontrakt. Van Bommel väntas gå till PSV, Zambrotta, Flamini och Yepes släpps. Seedorf är fortfarande inte klar, men har ju sagts vilja till bl a USA. Inzaghi väntas lägga skorna på hyllan efter säsongen. Känns skönt med en liten utrensning, speciellt Flamini som sitter på en obefogat hög lön.
Vettigt att göra sig av med dom, men gillar fan van Bommel (fast antar att det är han som vill lämna och inte Milan som inte vill förnya).
2012-04-21, 14:58
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Rykten har ju tidigare gått om att Immobile ska hamna på den vackra ön, som en delbetalning för att Nainggolan ska spela i den gamla damen. Likt Ariaudo för Matri.

Det där är ju BS. Juventus sålde ju 50 % av Immobile till Genoa för att han skulle få speltid i Serie A nästa säsong. Men han har själv sagt att om Pescara går upp så vill han stanna. Jag tror eller hoppas inte Juventus är så dumma att sälja honom helt. Men man ska också veta att Serie B är inte Serie A och Pescara släpper också in förfärligt mycket mål med Zeman som tränare.

Skulle dock vara riktigt kul att se dem i Serie A.

Att sälja honom till Cagliari för en Nainggolan som jag tycker inte alls imponerat på sistone tror jag inte alls på. Dessutom ville inte ens Nainggolan komma till Juventus..

Någon som är väldigt intressant är ju Pescaras Verratti som är väldigt nära Juventus (om inte t.o.m klar).

------

Lite smått och gott är att Galliani ville få matchen Cagliari - Juventus som spelas i Trieste att spelas i Florence

Nu försöker alla pressa Conte in i det sista. En spelare vid namn Carobbio anklagas för spelarskandal som Conte var tränare för för säsongen i Siena. Matchen Novara - Siena. Conte skulle tydligen vetat om vad som pågick...
Senast redigerad av Saandro 2012-04-21 kl. 15:07.
2012-04-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Det där är ju BS. Juventus sålde ju 50 % av Immobile till Genoa för att han skulle få speltid i Serie A nästa säsong. Men han har själv sagt att om Pescara går upp så vill han stanna. Jag tror eller hoppas inte Juventus är så dumma att sälja honom helt. Men man ska också veta att Serie B är inte Serie A och Pescara släpper också in förfärligt mycket mål med Zeman som tränare.

Skulle dock vara riktigt kul att se dem i Serie A.

Att sälja honom till Cagliari för en Nainggolan som jag tycker inte alls imponerat på sistone tror jag inte alls på. Dessutom ville inte ens Nainggolan komma till Juventus..

...
Nå låt mig upprepa:
”Rykten har ju tidigare gått om att Immobile ska hamna på den vackra ön, som en delbetalning för att Nainggolan ska spela i den gamla damen.”

Något som kan bekräftas av alla som kan googla.

Att spekulera om sommar-mercaton undviker jag helst. Finns roligare saker att göra just nu. Tabellen ska avgöras. Inget är avgjort och allt står på sin spets.
2012-04-21, 16:04
Medlem
FORZAJUVE87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
gillar van bommel men kan inte ändå inte sympatisera med Milan speciellt då rövhålet bossar över laget
2012-04-21, 16:18
Medlem
Säga vad man vill om Napolis svaga form just nu, men mot Novara ikväll måste man väl ändå vinna?
Lavezzi och Pandev är såklart borta, och Vargas startar. Men ändå. Måste bli vinst.
Fan, jag lovar att Mascara kommer göra mål nu ikväll. Bara för att.

För övrigt ligger Hellas i detta nu under mot Crotone med 3-0(!)
2012-04-21, 16:27
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Någon som är väldigt intressant är ju Pescaras Verratti som är väldigt nära Juventus (om inte t.o.m klar).

Ha! Ett av få FM-namn som kanske blir något i slutändan.
2012-04-21, 17:35
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ha! Ett av få FM-namn som kanske blir något i slutändan.

Han känner man igen från FM sedan några årgångar tillbaka. Har han gjort bra ifrån sig eller var han bara en duktig yngling då och inte fullt lika bra nu?

Ett tips inför nästa säsong: Van Bommel går tillbaka till PSV och gör en Philip Cocu. Nej inte tugga tuggummi matcherna igenom utan tar PSV till CL-semifinal inom någon säsong

Kanske lite önsketänkande men det hade varit skönt om det för en gång skull skulle kunna komma lag från de andra ligorna än bara de fem stora. England, Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland. Jag förespråkar fri lottning utan seedning hädanefter, detta skulle sprida lite anarki inom toppfotbollen och man kan aldrig vara helt säker på vilka som vinner grupperna osv med tanke på att Barcelona, Bayern, Man UTD och Juventus hade kunna hamna i samma grupp. Apropå det så borde den skrynkliga gamla damen hamna i någon av de lägre seedningsgrupperna med tanke på att det var ett tag sedan de spelade i CL (2008?) och de gick inte vidare från gruppspelet i EL förra säsongen så deras poäng borde vara rätt låga?

Jag har sagt det innan och jag skriver det igen ligatiteln hamnar i Milano pga deras förmåga att vinna de tråkiga matcherna mot sämre motstånd också. Juventus förlorar imorgon kväll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in