Resultat: .
0%
röster
2011-03-15, 22:56
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ännu en gång då: fjortis-diskussioner med jämförelser mellan olika ligor placeras i lämplig tråd, t ex Papperskorgen. Det här är en seriös tråd för kunniga, vuxna fotbollsfans som är intresserade av Serie A och italiensk fotboll.

Zitto Zingaro!

On Topic: hur kan Pandev, av alla träskallar, bli match-hjälte? Fy satan vilken match detta var!

- F.G

Ser inte att någon har jämfört ligor. Enda jag svara på var hur det var att vara Serie A samt Gli Azzurri supporter. Inget om att själva ligan eller landslaget är bättre än andra.
2011-03-15, 23:18
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Ser inte att någon har jämfört ligor. Enda jag svara på var hur det var att vara Serie A samt Gli Azzurri supporter. Inget om att själva ligan eller landslaget är bättre än andra.

Jag ville stoppa denna hjärndöda diskussion innan den kommer igång. Vi har sett den förr, och det är alltid lika ointressant. Nu verkar det som Christopher Moltisanti är Serie A-diggare, så han må vara förlåten, men håll denna fina tråd ren och fokuserad, grazie!
2011-03-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Hur bemöter ni det ständigt återkommande argumentet ifrån anglofilerna om att Serie A och italiensk fotboll är skit rakt igenom

Organisationsmässigt, och då menar jag administrativt utanför planen, så är italiensk fotboll skit rakt igenom. Klubbarna har drivit sporten till botten. Finns ju knappt en elitklubb som aldrig antingen tvångsnedflyttats, varit delaktiga i muthistorier, gått i konkurs eller varit nära konkurs. Italien har ju alla förutsättningar egentligen för att ha en fantastisk fotbollskultur, ändå schabblas det bort.

Om någon påstår att Italien är kassa i fotboll däremot så är det ju bara att kolla vilken nation som har flest medaljer i Europa (klubb-& landslag sammanräknat). Att åtminstone ha fler VM-medaljer än Sverige eller åtminstone någon gång besegra Sverige är väl ganska nödvändigt om vi svenskar ska anse att en nation är bäst i världen på fotboll. Redan där haltar England betänkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Livet som Gli Azzurri och Serie A supporter i Sverige är fan svårare/jobbigare än..ja jag vet inte vad! Ständigt får man höra skit från alla (T o m supportrar som bara tittar på fotboll en enstaka gång och har läst median och tycker Serie A samt Italienska landslaget bara filmar, spelar tråkigt och inte gör mål osv). Men tillslut blir man immun mot allt skit eller rent ut sagt, man bryr sig inte längre. För det är helt meningslöst. Fotboll i Sverige kommer ALLTID vara: PL, Svenska landslaget (ofc) och Englands landslag.

Fast det är väl inte direkt media som påstår det, är väl snarare något som "Jonte, Fredde & Steffe" påstår. Har svårt att se att någon som har någorlunda objektiv verklighetsuppfattning (vilket nog krävs om man ska försörja sig som sportjournalist) skulle kläcka ur sig sånt trams.

Alltså, en person som kan nämna 5 spelare ur Brasiliens VM-lag 1970, Arsenals backlinje 1989, tre klubbar i Uruguay, samt kan föra en hyfsat avancerad konversation om taktik & dessutom redogöra för vilken frisyr Toni Polster hade. En sån person avfärdar nog inte italiensk fotboll som ren skit.

En mupp som bara söker polemik skulle nog däremot kunna kläcka ur sig idiotier oavsett samtalsämne.
Senast redigerad av Vivoli 2011-03-15 kl. 23:39.
2011-03-16, 02:00
Bannlyst
Otroligt viktigt för fotbollen i Italien att Inter vann idag.
Men italienska fotbollen måste lämna svackan.
Den gamla daven, Rossonieri och Rom-lagen måste börja vakna till liv för att inte hamna på efterkälken gentemot dom stora lagen ute i Europa.
Mitt azzuri-hjärta gråter när jag ser år efter år hur dom italienska lagen slås ut av lag utan tradition.
2011-03-16, 10:49
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
On Topic: hur kan Pandev, av alla träskallar, bli match-hjälte? Fy satan vilken match detta var!

- F.G

Det roliga här var att jag totalsågade honom under hela matchen, en utav dom sämsta insatserna en spelare har gjort på plan i ett lag som Inter. Han passade fel, tappade konstant bollen, tog felbeslut, blockade Sneijders skott och sedan när det bara återstår minuter av matchen så gör han MÅL! Ett riktigt snyggt dessutom! Haha vad var det ni brukade skriva när man totalsågar en spelare för att sedan så gör dom mål eller en bra insats? Lex Flasback eller hur var det?

Anyway, finns hur mycket som helst att skriva om matchen men har inte riktigt tid nu då man har ett möte snart. Såg även att matchtråden spårade ur totalt, kung!
PAZZA INTER!
2011-03-16, 11:49
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jäpp, under andra halvlek satt jag och tänkte lite elakt att "det går ett sus genom publiken varje gång Pandev får bollen eftersom de aldrig tidigare sett en så dålig spelare på den här nivån".

Och sedan, Lex Flashback. Fast mest.

Som jag skrev i en annan tråd så tror jag Inter kan höja sig ett snäpp, främst genom att Sneijder kommer närmare sin max-kapacitet. Han är redan bra, men som vi såg förra året så är hans högsta-nivå bättre än bra. Sedan är det ju ett elände med Walter Samuel, även om särskilt Ranocchia gjorde en bra match igår... finns det någon prognos på The Wall? Känns som han redan varit borta ett halvår.

- F.G
2011-03-16, 12:05
Medlem
4522s avatar
Snart är Lex Flashback en universal sanning i klass med att jorden är rund.

Säga vad man vill om Pandev men det är ändå rätt skönt att en nolla som honom kan få sätta dit det avgörande målet. Det är inte humant att behöva utstå så mycket spott och spe som han fått göra, då måste det var riktigt skönt att kunna falla tillbaka på mål i den här stilen, vilket är precis vad folk kommer minnas honom för i framtiden.

Vi kan väl även konstatera att Marco Rossi förärats med den klassiska Tapiro D'oro, vad säger du nu Vivoli? Ytterligare fem minuter i rampljuset.

http://www.youtube.com/watch?v=RpxeDY90KGo
Senast redigerad av 4522 2011-03-16 kl. 12:41.
2011-03-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Vi kan väl även konstatera att Marco Rossi förärats med den klassiska Tapiro D'oro, vad säger du nu Vivoli? Ytterligare fem minuter i rampljuset.

http://www.youtube.com/watch?v=RpxeDY90KGo

Näää, vafaaaan! Han är så jääävla lam så det är inte sant. Hoppas fan inte att "Den Nerslagne" blir så vida berömd att de flesta tänker på honom när de hör namnet Marco Rossi. Orkar knappt mer

Tapiro D´Oro är alltså ett skämtpris som tilldelas någon som gjort en tabbe-liknande uppmärksammad grej. Nån gång när jag var i Italien så var det väldigt uppmärksammat då en prisvinnare, minns inte vad han var för celebritet, blev förnärmad av utmärkelsen & kastade tapiren i marken & tyckte det var trams. Scenen när han slängde den i marken vevades om & om igen på TV då minns jag.
2011-03-16, 15:11
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Vad man än känner för det smutsiga laget så är det bara att konstatera att det var monumentalt för italiensk fotboll att Inter gick vidare. Inters vidare framgångar handlar dock bara om en enda sak: Walter Samuel eller Rannocchia.

Har sällan tidigare sett en så vilsen höna på en fotbollsplan som Rannocchia. Han är vilsen i positionsspelet, har pjäxor på fötterna och är direkt orsak till ett stort antal målchanser. Igår pendlade han mellan detta tillstånd och att stå för matchavgörande brytningar. Det blev en klassisk seger för Inter till slut och därför hörs det från euforiska anhängare att Rannocchia minsann gjorde en bra match och att han är en bra mittback.

Att vara en bra mittback handlar dock inte om att varva kalkonmisstag med flashiga brytningar utan om att tillföra det som Walter Samuel tillför Inter, nämligen stabilitet. Inter med Rannocchia kontra Samuel är två helt olika fotbollslag.

Inter hade i sanningens namn en osannolik tur som lyckades ta sig vidare igår och det kommer förmodligen inte att hålla mot annat än Schaktar eller Schalke i fortsättningen, såvida inte Samuel kommer tillbaka. Hur är status där?

Annars tycker jag det vore läge för Gazzettan att plocka fram 10an för Etoos insats igår. Helvete vilken match han gör.
2011-03-16, 15:26
Medlem
Ranocchia är en underbar försvarsspelare i mina ögon, en riktig talang, men igår var han kanske inte hundraprocentig. Utan hans äckligt långa ben hade dock Inter varit utslagna nu.
2011-03-16, 15:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ranocchia gjorde några misstag i första halvlek, men i andra klev han fram och gjorde två matchavgörande brytningar, och inga misstag vad jag såg. Hans passningsspel var dessutom bättre än det varit i tidigare matcher, utan att han för den skull är någon Pirlo. Vill nog påstå att detta var en av de bästa matcher jag sett Ranocchia göra i Inter-tröjan; om man föreställer sig en spelare med lite mer lugn och mognad i sitt spel så är det lätt att se en framtida stor-back. Hans fysiska storlek är för övrigt redan en fördel.

Lustigt nog var även UFO:t Chivu lite bättre än han brukar, om man nu accepterar de väldigt små marginaler han spelar med. Maicon tycks däremot vara långt från formen.

- F.G
2011-03-16, 15:38
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Bara i Italien och Sverige kan man kallas talang så långt upp i åldrarna. Visst, en mittback når inte sin prime runt 23 och det finns vissa drag i Ranocchias (så stavades det visst) spel som lovar gott. Men sättet han skapar hönsgård av en av världens bästa backlinjer är inte att förringa.

Jag säger som Johnny Ekström om Zidane: jag tror inte på honom (källa EuroTalk). Skillnaden är att jag kommer få rätt.

Och ja, jag räknar kallt med att det kommer in en och annan ledsen interist och gör jämförelser med Chiellini och Bonucci.

Edit: FG, jag tror att man hade sett Ranocchias match i ett helt annat ljus om inte Pandev gjort 3-2-målet. Nån stans runt 4.5 på en italiensk betygskala i min bok.

Ett exempel, den matchavgörande offringen han gör när bollen går i stolpen. Den kommer man ihåg nu men där är det han själv som släpper bevakning på sin spelare så att chansen kan uppstå. Som sagt, gillar inte mittbackar som blandar och ger.
Senast redigerad av BonhommeDeNeige 2011-03-16 kl. 15:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in