Resultat: .
0%
röster
2011-03-15, 01:10
Medlem
"Karpaternas Maradona" som jag refererar till är alltså Gheorghe Hagi som var en av 90-talets absolut främsta spelare. Otroligt nog gjorde han två säsonger med Brescia då han stod på toppen av sin karriär. Brescia värvade honom från Real Madrid & sålde honom till Barcelona! Jag vet det låter helt sjukt men Serie A var verkligen riktigt kvalitativ på den tiden. Eller Serie A förresten, hans andra säsong med Brescia var i Serie B. Dom åkte ur första året men han stannade kvar & hjälpe dem att ta sig tillbaka till finrummet för att sedan gå till Barca.

I VM 1994 var Hagi & Argentinas Gabriel Batistuta två av de största stjärnorna, bägge två kom till VM från Serie B-spel med Brescia respektive Fiorentina!
2011-03-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
För ni som har något större koll om detta, är det vanligt att italienarna bortsett från att identifiera sig med sin stad/region också identifierar sig med det folk som historiskt sett bott i området (innan romarna kom och assimilerade alla)?

Ni nämnde ju Partenopei, en grekisk koloni som tydligen vissa napolitani identifierar sig med och visst så är det nog sant att folket i Neapel har en del grekisk blod i sig precis som resten av syditalien.

Nja, grekiskt blod vet jag inte. Nu är du ju ända tillbaks i tiden till långt före Jesus. Kungadömet Napoli var hela Syditalien utom Sicilien & hette ett tag Partenopeiska Republiken vars namn naturligtvis kommer ifrån den där gamla grekiska kolonin. Ett tag var detta rike enat med Sicilien & kallades då "De två Siciliernas Kungadöme". Syditalien styrdes av både Spanien & Frankrike innan det uppgick i det enade Italien 1861.

När napolitanarna kallar sig "partenopei" tror jag inte att de tänker så mycket på just de gamla grekerna.
2011-03-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
För ni som har något större koll om detta, är det vanligt att italienarna bortsett från att identifiera sig med sin stad/region också identifierar sig med det folk som historiskt sett bott i området (innan romarna kom och assimilerade alla)?

Ni nämnde ju Partenopei, en grekisk koloni som tydligen vissa napolitani identifierar sig med och visst så är det nog sant att folket i Neapel har en del grekisk blod i sig precis som resten av syditalien.
Jag vet inte hur pass viktigt det är runt om i landet med just folket som bott där tidigare, men jag vet att syditalienare, och Napoletani i synnerhet, är oerhört noga med sitt arv och lojalitet till sin hemstad, och det finns faktiskt de som förespråkar ett splittrat Italien och återinförandet av Le Due Sicilie, "The Two Sicilies", där Neapel var huvudstad och hela nuvarande Mezzogiorno, dvs fastlandet söder om Rom samt Sicilien utgjorde riket. Detta var en sammanslagning av Kungadömet Neapel och Kungadömet Sicilien.

Många känner säkert igen den sicilianska flaggan från fotbollssammanhang. Denna är från början en symbol för ett självständigt Sicilien, och är nu alltså framröstad efter år av förbud, till öns officiella flagga.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flag_of_Sicily_(revised).svg

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
När napolitanarna kallar sig "partenopei" tror jag inte att de tänker så mycket på just de gamla grekerna.

Nej, det har mer att göra med att man vill visa sig självständiga och visa att "vi är inte italienare, vi är Napoletani", vars ursprung kommer från just den grekiska kolonin som lade grunden till Neapolis, dagens Neapel.

Napolis ultras skrev detta när de fick informationen om att nationalsången skulle sjungas inför denna omgång: ''FRATELLI D'ITALIA....''? NO GRAZIE...NOI SIAMO PARTENOPEI!
NAPOLI è LA NOSTRA NAZIONE! IN UN' ITALIA CHE CI ODIA NON CI SONO FRATELLI! --- NOI SIAMO PARTENOPEI

"Fratelli d'italia? Nej tack."

"Napoli är vår nation. I ett Italien som hatar oss finns det inga bröder(syftar på "fratelli" i nationalsångstiteln). Vi är Partenopei"
Senast redigerad av scampia 2011-03-15 kl. 01:57.
2011-03-15, 01:44
Medlem
Jackbob har kanske en del att tillägga här. Förutom sin absurda fascination för slovenska småklubbar & chilenska kontringsspelare så har han en hel del kunskap om italiensk historia.
2011-03-15, 01:56
Bannlyst
Vore förbannat underbart om Inter och Milan skulle tappa nu ett par omgångar i rad så Udinese,Napoli och Roma kunde blanda sig i toppstriden.
Har förbannat svårt för Milanoklubbarna.

Grande Totti!
2011-03-15, 12:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
"Karpaternas Maradona" som jag refererar till är alltså Gheorghe Hagi som var en av 90-talets absolut främsta spelare. Otroligt nog gjorde han två säsonger med Brescia då han stod på toppen av sin karriär. Brescia värvade honom från Real Madrid & sålde honom till Barcelona! Jag vet det låter helt sjukt men Serie A var verkligen riktigt kvalitativ på den tiden. Eller Serie A förresten, hans andra säsong med Brescia var i Serie B. Dom åkte ur första året men han stannade kvar & hjälpe dem att ta sig tillbaka till finrummet för att sedan gå till Barca.

I VM 1994 var Hagi & Argentinas Gabriel Batistuta två av de största stjärnorna, bägge två kom till VM från Serie B-spel med Brescia respektive Fiorentina!

Hagi var 1994 VM:s bäste spelare IMO (ihop med Baggio), han stod på den absoluta toppen av sin karriär; ungefär som Forlan i VM 2010. I VM '90 så hade Hagi-hypen redan börjat höras, men han var inte alls så outstanding då som 4 år senare, och jag minns att jag impades mer av bl a Lacatus i Rumänien mer än Hagi i Italien-VM.

'94 var det andra visor...man satt uppe kl 3 på natten och såg Rumänien spela drömfotboll mot bl a Colombia och Argentina (igen) med Karpaternas Maradona som anförare.

Hagi verkade vara en rätt festlig typ, och insisterade i en intervju på hur lik han var Tony "Scarface" Montana. Han och Stoichkov satte sunkiga gamla östländer på fotbollskartan med besked. Som tränare tycks det ha gått något sämre för de båda herrarna. Kanske inte så överraskande.

- F.G
2011-03-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scampia
...
"Fratelli d'italia? Nej tack."
...
Alltid kul när italienarna börjar gnabbas om hur mycket, eller snarare hur lite, italienare de är. Skönt att Sardinien står utanför allt det där.

Sardiniens officiella flagga har genomgått en sedvanlig PK-behandling, där de fyra morerna numera stolt blickar mot Italien.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Bandiera_ufficiale_RAS.jpg

Så klart inget som sarderna själva använder. Flaggan i Cagliaris emblem är den gamla, som visar morerna åt andra hållet och med ögonbindlar. De muslimska piraterna ska naturligtvis avrättas och inte bjudas på en sightseeing.
http://www.cagliaricalcio.net/home.html

Kan ju i sammanhanget blygsamt påpeka att Cagliari är det lag som geografiskt ligger längst till söder som vunnit lo Scudetto. Udinese skulle kanske kunna vara det längst norrut? Fast det är klart, de har ju aldrig vunnit... (ja, förutom att de nu körde över Cagliari då...)
2011-03-15, 16:53
Medlem
Citat:
Jackbob har kanske en del att tillägga här. Förutom sin absurda fascination för slovenska småklubbar & chilenska kontringsspelare så har han en hel del kunskap om italiensk historia.
Slovenska småklubbar!?

Nej, men jag har inte något särskilt att tillägga i den här diskussionen. Jag har ju ingen aning om hur napolitanarna känner angående sin italienska nationalitet osv... Jag har ju inte ens varit längre söderut än typ Emilia-Romagna.
2011-03-15, 16:56
Medlem
Hur har det funkat i Fiorentina egentligen mellan Sinisa Mihajlovic & Adrian Mutu? Jag kollade på lite gamla videoband härom dagen & hittade bla en del sammandrag från den där matchen mellan Lazio-Chelsea 2003 då Lazio förlorar med 0-4 & Mihajlovic höll på bla med Mutu en del. Det var väl både armbågar, spottloskor & sparkar på knän som förekom. Deras historia är ju minst sagt spänd.

Vad jag vet så har det inte heller varit någon solskenshistoria i Viola mellan dem.
2011-03-15, 17:03
Medlem
Fotzens avatar
Någon som har koll på vilken roll Nedved har i Juve ?
2011-03-15, 17:06
Medlem
bravehs avatar
Citat:

Serie A 1985-95 är den bästa fotbollsliga som någonsin har existerat. Utan att bedömma spelkvalitet osv så hade SerieA så många av världens bästa spelare under denna period att det inte finns någon motsvarighet i fotbollens historia.
2011-03-15, 18:12
Medlem
F.D.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scampia
Det är det enda offsidemålet vi fått med oss på hela säsongen vad jag kan minnas. Om du hängt med i italiensk media senaste tiden vet du även att Napoli och Palermos ägare (De Laurentiis och Zamparini) gått ut och klagat offentligt vid ett flertal tillfällen på Fergie-manér om att storlagen alltid gynnas och att deras lag inte tillhör dessa.

Självklart är det fel att ta korruptionen för givet, hade jag gjort det hade varenda ett av mina inlägg här inne handlat om det då ingen mer än jag vill ha en rättvis fotbollsliga i Italien, men att påstå att Napoli och en "massa andra lag har mutat" denna säsong är väl lite väl plockat ur luften, framförallt med tanke på hur du avslutar ditt inlägg? Lite motsägelsefullt.

Napoli fick ju ett offside-mål, om det var för att domaren var mutad eller ej så är det inte att plocka ur luften även om det "endast" har hänt Napoli en gång.

Det är inte heller bara storlagen som kan vara korrupta, det såg vi själva under Calciopoli.

Jag kanske formulerade mig dåligt men det jag försöker säga är att bara för att vi redan har haft en Calciopoli tidigare så betyder det inte att vi inte kommer att få se det igen...

Jag försvarade de italienska lagen när jag var "motsägelsefull" för att de får för mycket skit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in