Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
För ni som har något större koll om detta, är det vanligt att italienarna bortsett från att identifiera sig med sin stad/region också identifierar sig med det folk som historiskt sett bott i området (innan romarna kom och assimilerade alla)?
Ni nämnde ju Partenopei, en grekisk koloni som tydligen vissa napolitani identifierar sig med och visst så är det nog sant att folket i Neapel har en del grekisk blod i sig precis som resten av syditalien.
Jag vet inte hur pass viktigt det är runt om i landet med just folket som bott där tidigare, men jag vet att syditalienare, och Napoletani i synnerhet, är oerhört noga med sitt arv och lojalitet till sin hemstad, och det finns faktiskt de som förespråkar ett splittrat Italien och återinförandet av Le Due Sicilie, "The Two Sicilies", där Neapel var huvudstad och hela nuvarande Mezzogiorno, dvs fastlandet söder om Rom samt Sicilien utgjorde riket. Detta var en sammanslagning av Kungadömet Neapel och Kungadömet Sicilien.
Många känner säkert igen den sicilianska flaggan från fotbollssammanhang. Denna är från början en symbol för ett självständigt Sicilien, och är nu alltså framröstad efter år av förbud, till öns officiella flagga.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flag_of_Sicily_(revised).svg
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
När napolitanarna kallar sig "partenopei" tror jag inte att de tänker så mycket på just de gamla grekerna.
Nej, det har mer att göra med att man vill visa sig självständiga och visa att "vi är inte italienare, vi är Napoletani", vars ursprung kommer från just den grekiska kolonin som lade grunden till Neapolis, dagens Neapel.
Napolis ultras skrev detta när de fick informationen om att nationalsången skulle sjungas inför denna omgång: ''FRATELLI D'ITALIA....''? NO GRAZIE...NOI SIAMO PARTENOPEI!
NAPOLI è LA NOSTRA NAZIONE! IN UN' ITALIA CHE CI ODIA NON CI SONO FRATELLI! --- NOI SIAMO PARTENOPEI
"Fratelli d'italia? Nej tack."
"Napoli är vår nation. I ett Italien som hatar oss finns det inga bröder(syftar på "fratelli" i nationalsångstiteln). Vi är Partenopei"