Resultat: .
0%
röster
2011-03-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTrader
Det kanske kan vara bra för Milan och Zlatan att han blir avstängd några matcher. Han har inte spelat speciellt bra den senaste tiden och har inte gjort mål på 8-9 matcher, han kan vila upp sig lite och komma tillbaka utvilad och mer hungrig på att spela.
Jag som milanista är faktiskt inne lite på samma spår. Läste någonstans att vår gode Ibra inte gjort ett spelmål på 10 matcher vilket är riktigt kasst. Att slå in någon straff då och då klarar de flesta. Ibland har han med sitt evinnerliga tjatande på lagkamrater faktiskt sett mer ut som en belastning för laget. Visst vet vi att Ibra besitter en sjuk vinnarskalle men han är långt ifrån en pådrivare som laget kan få energi ifrån i pressade lägen. Det känns iallafall nu som att Cassano-Pato på topp kan göra det minst lika bra som Ibra-Pato. Det är den känslan jag har inför derbyt. Nackdelen är väl att vi har ett mindre kort att slänga in.

Och ang hur rättvist straffet på 3 matcher var så kan man tjata om det hur länge som helst. Nån drog upp Lavezzis fall där han fick samma straff för en spottloska som inte syntes, men då kan jag dra upp att Eto'o som i full fart sprang och skallade ner en snubbe också fick samma som Ibra (där jag tycker Eto'os förseelse är allvarligare än ett handflatsslag i magen). Chivus vänsterkrok är inte att leka med heller, som gav 4 matcher. Alltså är det bara att vi lägger ner den diskussionen då den inte leder någon vart. Men att FIGC ibland är ologiska i sina bedömningar kan jag hålla med om.
Senast redigerad av Calciatore 2011-03-14 kl. 22:56.
2011-03-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.L
Förbundet i Italien är lite konstiga det ska man säga. Tror även att en och en annan har fått mutor denna säsong också tyvärr...

Det blir intressant och se hur Allegri kan få laget att spela utan Zlatan i tre matcher framöver. Tidigare har laget spelat utan han i tre matcher också och då vann laget alla dessa matcher så man får väl säga att det inte är helt "kört" för Milan utan Zlatan.

Jag är helt övertygad om att det spelats smutsigt den här säsongen, och jag vill inte vara den som tjuter om calciopoli #2, men Milan med Berlusconi i spetsen har fått en del minst sagt gynnande domslut och liknande med sig. Det tråkiga är att det förmodligen aldrig kommer kunna avslöjas så länge han själv kan styra i princip allt som skrivs och sänds i vårt älskade med ack så korrupta land.

Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Har en liten fråga. Jag vill följa den italienska fotbollen ännu närmre och det enda sättet att göra det på är att vara inne på diverse olika italienska sidor. Jag har massa sidor angående Roma, men där står det allt som oftast bara nyheter angående Roma och jag vill ha nyheter som rör alla lag och den italienska fotbollen i stort. Jag har tillgång till Gazzetta dello sport dagligen, men vill ha massa internetsidor också!

Jag kan italienska hyfsat och förstår mig på en del. Vad finns det för olika sidor? Som tar upp rykten, nyheter, krönikor, olika teorier med mera. Den enda jag känner till är calciomercato.com men jag vill ha många fler.

På engelska har jag football-italia.net, den är nice men som sagt.. Den tar inte alls upp i närheten lika mycket som dom italienska sidorna. Därför vore jag väldigt tacksam om ni hjälpte mig!

Jag får de flesta av mina nyheter om Napoli direkt genom facebook. Dels genom kontakter i Kampanien, men även genom olika facebook-sidor, bland annat Calcio Napoli24 som direktrapporterar från träningsanläggningen, presskonferenser och liknande. Är övertygad om att Roma borde ha något liknande. Sen är det ju som F.D.L säger, att anledningen till att andra ligor har så pass stora nyheter om sig oftare är på grund av att det är skitsnack hälften av gångerna. Annars brukar väl Gazzettan, SvenskaFans och fotbollskanalen duga rätt bra. Finns dessutom en hel del bloggar om olika lag och Serie A i allmänhet, har du försökt leta upp någon? För att inte tala om alla info man får här inne om saker man inte ens trodde någon orkade leta upp, lite fakta som förgyller min dag som italienbesatt! Tack, ni vet vilka ni är
2011-03-14, 22:51
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Vi får inte glömma bort Fiorentina som gått bra sedan vinteruppehållet. Ett snitt på nära 2 poäng/match, ett liknande snitt under hela fjolårssäsongen hade lett till kamp om Champions League-plats.

Nu försöker man istället slåss om Europa League (9 poäng upp på 9 matcher) vilket får ses som helt okej sett till förutsättningarna. Den där kvalitativa mittbacken som de letat efter i all oändlighet (känns det som, kan inte minnas att Fiorentina haft två klassmittbackar i klubben samtidigt) kanske blir Camporese nästa säsong, och då är Jovetic frisk också.

Gör Corvino en bra sommar kommer Fiorentina sluta minst topp-6 nästa säsong.

Fan, det var inte många omgångar sedan Sampdoria såg betydligt bättre ut än Fiorentina.

Men nog snack om Sampdoria för mig... Vad har hänt med Kevin Constant? Från totalt nobody till Milan"klar" till inte Milan"klar" till bänken?

Sampdoria kan ta in honom. Han, Cissé och Biabiany i offensiven...

Corvino kan bara inte värva försvarare, det är en allmän sanning här i världen. Ingen vet varför, inte han själv lär veta. Det kanske bara är så enkelt att han inte har blicken för det. Däremot har han ögat för att plocka in offensiva talanger och det ska väl egentligen inte underskattas det heller. Jag håller honom som en av Italiens bästa sportchefer, skulle han lyckats ro hem Berbatov till Lecce så hade han varit untouchable i dagsläget.

Men som du säger, vi får hoppas på Camporese. Han känns ju helt sanslöst spännande, varit riktigt bra i Fiorentina, spelat i alla U-landslagen och har nu debuterat i U21 som 19 åring. Den backlinjen som det italienska landslaget kan ha om något år känns också lovande. Chiellini, Ranocchia, Bonucci, Bocchetti, Astori, Camporese, Criscito, Santon med flera. Det är mycket potential det, frågan är bara vilka som tar det sista klivet. Jag gillar ju Bocchetti som fan men det kan ha varit århundradets sämsta beslut att gå till Rubin Kazan.
Senast redigerad av 4522 2011-03-14 kl. 22:54.
2011-03-14, 23:03
Medlem
Ja, vad fan skulle han till Rubin Kazan för? Jag lovordade honom något oerhört innan han stack, såg verklig potential och hade förhoppningar om en ny backklippa. Det måste ju funnits intressenter i Italien? Finns väl en del pengar att hämta i Ryssland å andra sidan..
2011-03-14, 23:13
Medlem
F.D.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Jag som milanista är faktiskt inne lite på samma spår. Läste någonstans att vår gode Ibra inte gjort ett spelmål på 10 matcher vilket är riktigt kasst. Att slå in någon straff då och då klarar de flesta. Ibland har han med sitt evinnerliga tjatande på lagkamrater faktiskt sett mer ut som en belastning för laget. Visst vet vi att Ibra besitter en sjuk vinnarskalle men han är långt ifrån en pådrivare som laget kan få energi ifrån i pressade lägen. Det känns iallafall nu som att Cassano-Pato på topp kan göra det minst lika bra som Ibra-Pato. Det är den känslan jag har inför derbyt. Nackdelen är väl att vi har ett mindre kort att slänga in.

Och ang hur rättvist straffet på 3 matcher var så kan man tjata om det hur länge som helst. Nån drog upp Lavezzis fall där han fick samma straff för en spottloska som inte syntes, men då kan jag dra upp att Eto'o som i full fart sprang och skallade ner en snubbe också fick samma som Ibra (där jag tycker Eto'os förseelse är allvarligare än ett handflatsslag i magen). Chivus vänsterkrok är inte att leka med heller, som gav 4 matcher. Alltså är det bara att vi lägger ner den diskussionen då den inte leder någon vart. Men att FIGC ibland är ologiska i sina bedömningar kan jag hålla med om.

Håller med dig. Milan har spelat 3 ligamatcher utan Ibra med vinst i alla dessa matcher. Pato spelar också mycket bättre utan Ibra vilket han ganska tydlig har visat genom att få in några baljor varje match utan svensken. Detta bör motivera och boosta Pato ännu mer i nästkommande matcherna.

Zlatan ska ha en avstängning på mer än 1 match, men då ska detta vara 2 matcher och inte 3 med tanke på att han blev utvisad direkt och att hans slag inte var lika hårt som Eto'os och Chivus.

Citat:
Ursprungligen postat av scampia
Jag är helt övertygad om att det spelats smutsigt den här säsongen, och jag vill inte vara den som tjuter om calciopoli #2, men Milan med Berlusconi i spetsen har fått en del minst sagt gynnande domslut och liknande med sig. Det tråkiga är att det förmodligen aldrig kommer kunna avslöjas så länge han själv kan styra i princip allt som skrivs och sänds i vårt älskade med ack så korrupta land.

Jag får de flesta av mina nyheter om Napoli direkt genom facebook. Dels genom kontakter i Kampanien, men även genom olika facebook-sidor, bland annat Calcio Napoli24 som direktrapporterar från träningsanläggningen, presskonferenser och liknande. Är övertygad om att Roma borde ha något liknande. Sen är det ju som F.D.L säger, att anledningen till att andra ligor har så pass stora nyheter om sig oftare är på grund av att det är skitsnack hälften av gångerna. Annars brukar väl Gazzettan, SvenskaFans och fotbollskanalen duga rätt bra. Finns dessutom en hel del bloggar om olika lag och Serie A i allmänhet, har du försökt leta upp någon? För att inte tala om alla info man får här inne om saker man inte ens trodde någon orkade leta upp, lite fakta som förgyller min dag som italienbesatt! Tack, ni vet vilka ni är

Det är inte bara Milan jag syftade på. Syftar även på Napoli tex som igår fick med sig ett offside-mål. Finns säkert en massa andra lag som har mutat denna säsong.
Fast man kan ju också se detta från ett annat perspektiv. Det är ju ganska känt att storlagen brukar få med sig domaren. När detta sker i Italien tänker många att det är för att domarna är korrupta, men sker det tex i England så är tänker folk inte speciellt mycket på det... Så att ta korruptionen för givet i Italien är något fel.
2011-03-14, 23:22
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Chiellini, Ranocchia, Bonucci, Bocchetti, Astori, Camporese, Criscito, Santon med flera.
Lite småkomiskt är det ändå att Fiorentina har haft såväl Chiellini som Balzaretti och Maggio i sin organisation, men nu får nöja sig med Natali, Pasqual och Comotto. Inget ont om dom, men det är ju inte så man skjuter raketer för att fira deras existens direkt.

Vi får hoppas att Sinisa spelar Camporese mer nu. Anledningen till att han inte spelade förrförra matchen berodde tydligen på att Viareggiocupen prioriterades högre än Serie A.

Om nu det blir så att Sampdoria åker ur måste Corvino vara där som ett vrålkåt marsvin och snatta hem Palombo och fylla på med Gastaldello och Ziegler.

E: Garrone verkar iallafall försöka vända på skutan i Sampdoria. Om det blir nytt Serie A-kontrakt ska Walter Sabatini bli ny sportchef och Delio Rossi ny tränare. Låter relativt sunt.
Senast redigerad av FabioAugusto 2011-03-14 kl. 23:44.
2011-03-14, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.L
Det är inte bara Milan jag syftade på. Syftar även på Napoli tex som igår fick med sig ett offside-mål. Finns säkert en massa andra lag som har mutat denna säsong.
Fast man kan ju också se detta från ett annat perspektiv. Det är ju ganska känt att storlagen brukar få med sig domaren. När detta sker i Italien tänker många att det är för att domarna är korrupta, men sker det tex i England så är tänker folk inte speciellt mycket på det... Så att ta korruptionen för givet i Italien är något fel.
Det är det enda offsidemålet vi fått med oss på hela säsongen vad jag kan minnas. Om du hängt med i italiensk media senaste tiden vet du även att Napoli och Palermos ägare (De Laurentiis och Zamparini) gått ut och klagat offentligt vid ett flertal tillfällen på Fergie-manér om att storlagen alltid gynnas och att deras lag inte tillhör dessa.

Självklart är det fel att ta korruptionen för givet, hade jag gjort det hade varenda ett av mina inlägg här inne handlat om det då ingen mer än jag vill ha en rättvis fotbollsliga i Italien, men att påstå att Napoli och en "massa andra lag har mutat" denna säsong är väl lite väl plockat ur luften, framförallt med tanke på hur du avslutar ditt inlägg? Lite motsägelsefullt.
2011-03-14, 23:31
Medlem
Jag har ju trakasserat den här lame tradige Bari-Rossi ett tag nu & kallat honom "Den Anonyme" då hans "Alltid stå rätt-spelstil" är så förbaskat oinspirerad. Nu har han alltså varit involverad i två av de mest uppmärksammade situationerna i tråden under säsongen & ändå är det inte en jävel som ens nämner hans namn. Snacka om att vara anonym!

Han lyckades bli nedslagen mot bägge Milanolagen & är fortfarande lika ointressant för alla utom de mest inbitna Bari-fansen bland vilka det inte finns en enda i tråden. Inte ens om Galliani skulle rusat in på planen & slagit till honom med en spade skulle någon notera honom.

Mot Milan fick han dock ett litet ryck & satte in en lite ivrig bakifrån-tackling som renderade i varning. För "Den Anonyme" aka "Den Disciplinerade" aka "Den Nerslagne" måste det anses som riktigt "Wild & Crazy".
2011-03-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Det är väl inte alls bara att lägga ner den diskussionen? Vad är mer lämpligt att diskutera just nu? Alltså, att en spottloska som inte ens fångats på film, och heller bevittnats av någon domare, får samma straff som ett tydligt knytnävsslag? Det är väl en oerhört mycket värre att få emot sig, än att börja argumentera om att "mitt lags knytnäve var inte lika hård som Eto'os". Vi fick vår viktigaste spelare avstängd inför årets viktigaste bortamatch utan några som helst bevis, ni får er viktigaste borta efter att han skämt ut sig och boxat en spelare så hela världen kan se det. Skit i diskussionen om du känner för det, den kommer finnas i Neapel ända fram tills dess att ligan är avgjord, tro mig.
2011-03-15, 00:08
Medlem
Citat:

Jo, alltså när det gäller Roma så har jag så att det räcker och blir över!

Det jag vill åt är all annan information kring italiensk fotboll, om alla lag och allt möjligt. Finns ju säkert massa sidor, jag känner bara inte till dom förutom dom jag nämn (Calciomercato.com och dags-tidningarna).

Bloggar har jag också en del, men dom är bara svenska. Ingen på italienska, finns det några? Vilka är bäst? Italienska alltså..

Hoppas ni kan hjälpa och fylla ut mitt förråd med sidor om italiensk fotboll!
2011-03-15, 00:54
Medlem
Citat:
På tal om annat, vi har ju diskuterat norr/syd-hat en del här inne, och under denna omgång spelades som ni vet nationalsången för att fira ett enat Italien under 150 år. 5.000 Napolifans överröstade L'inno di mamelli med "Noi siamo Partenopei", (Vi är Partenopei), vilket refererar till den grekiska kolonin Parthenope, där man senare skulle påbörja bygget av "den nya staden", Neapolis. Ett enat land? Nja.

Härligt med lite Syd-hets!

Du ger mig passningen till att än en gång dra upp den mest legendariska fotbollsmatch som någonsin spelats, semifinalen i VM-90 mellan Italien-Argentina i Neapel!

Maradona hade alltså precis fört Napoli till deras andra scudetto & blev totalt utvisslad under Argentinas matcher i Milano, Turin & Florens. Publiken verkade inte kommit dit för att kolla VM utan enbart för att häckla honom.

Mot Sovjet & Rumänien spelade man på "hemmaplan" dock, dvs San Paolo. Episkt nog räddar Maradona en boll med handen på linjen mot ryssarna! Domare Erik Fredriksson från Tidaholm står bara ca 4m bort & missar sanslöst nog handbollen! Efteråt valde Maradona att inte tacka Gud utan tackade istället herr Fredriksson. Rumänien-matchen minns jag dåligt men man mötte ju spelaren som gick under epitetet "Karpaternas Maradona" & tydligen ska Karpaternas version ha överglänst orginalet.

Italien skulle ju bara vinna guldet. Så börjar det gå upp för dem vem de ska möta & var. Hela grejen med "hemmaplan" börjar plötsligt gå upp i rök efter alla år av negligering av Campania som region & Napoli som stad. Ja, det gick som det gick, Italien förlorade på straffar & efteråt antydde förbundskapten Azeglio Vicini att Italien nog skulle haft bättre stöd i Rom.
2011-03-15, 01:04
Medlem
För ni som har något större koll om detta, är det vanligt att italienarna bortsett från att identifiera sig med sin stad/region också identifierar sig med det folk som historiskt sett bott i området (innan romarna kom och assimilerade alla)?

Ni nämnde ju Partenopei, en grekisk koloni som tydligen vissa napolitani identifierar sig med och visst så är det nog sant att folket i Neapel har en del grekisk blod i sig precis som resten av syditalien.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in