Resultat: .
0%
röster
2011-12-16, 14:29
Medlem
Fula Gubbens avatar
Instämmer med Ferrys bedömning -- Milan och Napoli åker ut, med knapp marginal, mot sina engelska motståndare. Serie A-lagen kommer helt enkelt att göra så svagt ifrån sig på bortaplan att man ryker. Tror i alla fall jag. Inter har däremot en god chans på kvarten, och kan eventuellt välja att förvandla det hela till en CL-satsning som skulle kunna rädda säsongen.

Lazio-Atletico känns ruskigt intressant; två sevärda lag med bra spelare, känns snarare som de borde vara i CL.
2011-12-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGroen
Radja Nainggolan har vissa nämnt som en tänkbar vävning, men jag har sett alldeles för lite av honom. Något som vet mer om honom och skulle kunna beskriva honom lite? Skulle han platsa i något av topplagen?
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Cellino gick ut och sade nyligen att man inte släpper Nainggolan för mindre än 100 milj €
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGroen
Killen verkar ha bra verklighetsuppfattning
Nja, Cellino sa väl att han inte ens för €100m tänker sälja Nainggolan. Kanske €120m, kanske mer…

Finns två alternativ. Antingen sälja eller behålla.

Förutsättningar:
Nainggolan är 23 år. Belgare med multietnisk bakgrund (talar fem språk). Kom till Italien redan som 17-åring. Till Cagliari i januari 2010 som 21-åring. Har kontrakt till juni 2014.

Gifte sig med en sardiska i maj 2011. De bor i hennes hemby Serramanna, hyfsat nära Cagliari. Barn är på väg.

Sälja:
Nuförtiden vill köpare ofta ha en prövotid. Det innebär att man lånar spelaren för en tid och betalar dessutom för en köpoption med ett fast pris för spelaren efter låneperioden. Om det inte blir ett köp så betalar man alltså för lånet (då låneavtalet skrivs) och köpoptionen (efter låneperioden). Om köpet går i lås efter låneperioden så betalar man för lånet och sedan det i köpoptionen överenskomna priset.

Detta talar för att affären skulle kunna ske redan i januari. Då har man en naturlig prövotid fram till sommaren. Precis som Cagliari och Juventus gjorde med Matri. Dessutom får man använda Nainggolan ute i Europa direkt.

Det var Allegri som var tränare när han kom till Cagliari. Men samtidigt så fick Nainggolan aldrig riktigt chansen förrän Allegri lämnat.

Behålla:
Publikfavorit tillsammans med Conti och Cossu. Håller på att bilda familj, och har redan rötter på Sardinien.

Min lösning. Vänta tills sommaren och skriv nytt kontrakt med honom där det ingår att han får kaptensbindeln och högst lön. Mannen har alla förutsättningar att kunna bli en legend.

Tyvärr kan inte Cagliari tävla med de stora klubbarna när det gäller lön. Om han skulle få högst lön i Cagliari dvs €0,7m dvs samma som Conti och Cossu, så skulle han behöva 13 säsonger för att tjäna ihop till Ibras årslön dvs €9m.
http://a.yfrog.com/img686/5962/m5i.png

Orättvis jämförelse såklart, men Cagliari kan inte konkurrera med lönen. Svårt att kräva att han ska varav kvar om han får ett erbjudande…

Kapacitet:
Försöker hålla det så objektivt som möjligt genom att referera till tidningarnas bedömningar.

Enligt la Gazzetta är han den nionde bästa av de mittfältarna som spelat mer än tio matcher (genomsnittsbetyg 6,31):
http://magic.gazzetta.it/magiccampionato/11-12/free/statistiche/gen_centrocampisti.shtml?d=0d88403192669d261bfd60b c39966f42&9663099604

Tuttosport har gsnbetyg 6,31 och CdS 6,19:
http://www.speciali.raisport.rai.it/calcio/seriea/classifica_giocatori.shtml

Genomsnittsbetyget för alla tre tidningarna ovan blir 6,27 vilket placerar honom på en 31:a plats av samtliga spelare i Serie A som har spelat mer än 10 matcher denna säsong.

I den roll som han spelar är han utan tvekan en av de absolut bästa i Serie A. En mezzala och regista, som dessutom kan ta ett defensivt ansvar
2011-12-16, 21:00
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Bra lottning för Udinese. Först PAOK och sen en belgisk eller holländsk motståndare ifall man fixar sig vidare. Det är inget annat än bra ifall man gått vidare som grupptvåa. Lazio kan fixa Atletico, men spanjorerna är väl klar favorit och det blir nog tufft för Rom-laget som i första hand kommer satsa fullt på ligan.

Måste fråga 4522 också. Hur tror du att Udinese kommer balansera ligaspelet med europaspelet? Nu ser det ju ut som att chanserna är goda för Udinese att gå långt, men samtidigt ligger ni ju bra till i ligan och krigar där i toppen med Milan, Lazio och Juventus. Hur hårt kommer det satsas på EL?

Någon gång i början av 2000-talet åkte vi visserligen på pisk av PAOK, det är deras enda seger mot italienskt motstånd, sedan i en träningsmatch för ett antal säsonger sedan så helt hundra är man inte. Tittar man dock på hur kurvan har gått för grekisk fotboll respektive Udinese och det lag vi har idag borde det gå vägen. Men jag tar inte ut något i förskott, matcher i Grekland och Turkiet är alltid mayhem.

Well, igår när det gällde allting så ställde Guidolin upp med snudd på det bästa laget. Det borde säga något om hur hårt det satsa på Europa League, samtidigt kommer Afrikanska mästerskapen och raserar vårt mittfält snart. Blir inga skadade där och vi lyckas styra några vettiga ersättare så är det nästan möjligt att satsa på både och. Men det är många om. Först ska i alla fall det officiella målet nås, 40 poäng.
2011-12-16, 23:59
Medlem
Jag skrev mitt inlägg om Nainggolan ovan med en tanke på att jag inte skulle bli alltför bitter om han nappade på ett erbjudande från en stor klubb. Lite som Suazo gjorde då Inter kallade, även om det innebar att hans fotbollskarriär dog så cashade han hem något fantastiskt.

På samma vis kan man läsa om Tottis och De Rossis situationer i Roma och deras kval för hur de ska hantera det. Totti hotade med att lämna Roma då han var som bäst, om inte klubben förstärkte. Vilket är sympatiskt. De Rossi hotar med att lämna för City om de inte ger honom en stor löneökning. Inte lika sympatiskt. Men förståeligt under omständigheterna…

Men så kommer Pastore och horar ut sig som ett luder ännu en gång. Och så får man perspektiv. Jag vet att åtminstone en stor andel av Palermo-fansen älskar eller åtminstone älskade honom. Men vafan:
http://www.sport.fr/football/ligue-1-pastore-jouer-dans-un-plus-grand-club-que-le-psg-244583.shtm
Trots att PSG betalat galet dyra pengar, så fortsätter han att flörta med ”de stora klubbarna” dvs främst Barcelona och Real Madrid.

(http://www.goal.com/en/news/90/france/2011/12/16/2805121/paris-saint-germains-javier-pastore-says-he-wants-to-play
"I train with great conviction in order to realise my dream of playing with a big team," the former Palermo playmaker told Radio Radio.

"It depends on me if I want a team that is bigger than PSG to call me.")

Från 2010-11-05:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Är Pastore utvecklingsstörd?

http://www.football-italia.net/nov05r.html
"It would be a dream to play with him at Barcelona, a much bigger team than Palermo. It's what I want."

Det är ju inte en gång. Han tjatar ju för fan.
…
Spelarna får galet mycket pengar, och fansens kärlek. Man skulle kunna tro att det skulle kunna skapa en viss lojalitet.
2011-01-06:
Citat:
Jag tycker tvärtom att det är osympatiskt att ständigt tråna efter andra större klubbar. Han borde hålla käft och koncentrera sig på Palermo. En gång är ett misstag, men att hålla på och tjata om att han tänker sticka så fort han är tillräckligt bra, då är det fan något fel på honom.

Att han har personliga mål är inget som Palermofansen vill veta nu.
Senast redigerad av Brille68 2011-12-17 kl. 00:52.
2011-12-17, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Instämmer med Ferrys bedömning -- Milan och Napoli åker ut, med knapp marginal, mot sina engelska motståndare. Serie A-lagen kommer helt enkelt att göra så svagt ifrån sig på bortaplan att man ryker. Tror i alla fall jag. Inter har däremot en god chans på kvarten, och kan eventuellt välja att förvandla det hela till en CL-satsning som skulle kunna rädda säsongen.

Lazio-Atletico känns ruskigt intressant; två sevärda lag med bra spelare, känns snarare som de borde vara i CL.
Bla bla bla . Vafan Milan! Ett lag som inte bryr sig om att gå långt i turneringen utan där seger är det enda som räknas. Förra året så var man hårt skadedrabbade men valde att förstärka med spelare som Cassano och van Bommel, som endast var till för att säkra lo Scudetto.

Samtidigt var man tvungna att hantera Ronaldinho och Mancini (våldtäkten!). Vilket såklart sänkte moralen…

Det fanns en mängd anledningar till att man förlorade mot Tottenham. Men att som de flesta här på FB se Arsenal som favoriter är enligt mig märkligt. Det är CL. Det är Milan. Åtta finaler de senaste 23 åren, varav fem vinster. Finns ingen i närheten…

Gamla meriter, bla bla bla… skitsnack såklart. Vinnarkultur och mentalitet… Barcelona har äntligen lyckats erövra det. Och när du väl har det så är du svårslagen. Milan har det fortfarande, även om magin är i avtagande...
2011-12-17, 01:00
Bannlyst
Citat:
Bla bla bla . Vafan Milan! Ett lag som inte bryr sig om att gå långt i turneringen utan där seger är det enda som räknas. Förra året så var man hårt skadedrabbade men valde att förstärka med spelare som Cassano och van Bommel, som endast var till för att säkra lo Scudetto.

Samtidigt var man tvungna att hantera Ronaldinho och Mancini (våldtäkten!). Vilket såklart sänkte moralen…

Det fanns en mängd anledningar till att man förlorade mot Tottenham. Men att som de flesta här på FB se Arsenal som favoriter är enligt mig märkligt. Det är CL. Det är Milan. Åtta finaler de senaste 23 åren, varav fem vinster. Finns ingen i närheten…

Gamla meriter, bla bla bla… skitsnack såklart. Vinnarkultur och mentalitet… Barcelona har äntligen lyckats erövra det. Och när du väl har det så är du svårslagen. Milan har det fortfarande, även om magin är i avtagande...

Jag tycker också det är märkligt att folk ser Arsenal som favoriter. Ett Arsenal som har sålt av flera av sina nyckelspelare och ersatt med lammkött som inte har rutin av CL. Zlatan har presterar bättre än på länge i årets CL och ser nog fram emot att sätta dit Arsenal i tvåan igen.

Nyckeln för Milan blir att hålla Zlatan, Boateng, Silva, Abbiati, Abate och Pato skadefria till februari.
Nyckeln för Arsenal blir att hålla RvP skadefri. Den enda som kan hota tillsammans med Wilshere och Walcott.
2011-12-17, 11:49
Medlem
motvalls avatar
Håller med angående Milan, anser att de på pappret är ett bättre lag än Arsenal idag. Ett Londonlag som dessutom har större problem med sitt försvarsspel än milanesarna.

Räkna inte ut Napoli heller, de slog ju de facto ut ManC, som är bättre än Chelsea. Den gruppen med Bayern och Villareal var inte direkt lätt och Napoli imponerade. De verkar dessutom focusera mer på CL än på serien i år.

Det som främst talar för engelsmännen i båda fallen är att de har hemmaplan den sista matchen, sådant brukar vara en fördel.

Men det är långt till februari/mars och mycket kan hända som sagt var.
2011-12-17, 20:14
Medlem
Finns ingen anledning att slösa ord på matchen mellan Chievo och Cagliari. Missade inledningen, men led mig igenom resten av matchen. Jag hade hoppats på 0-0 med tanke på att framförallt Conti och Cossu var borta, (men även tex Nene och Ekdal). Då Chievo gjorde mål, var matchen i princip förlorad…

Det positiva var att Nicola Murru fick komma in några minuter. Fin present, eftersom han fyllde 17 år igår.

Försvinner kanske in i barnens rum under kvällen, för att se lite av Milan-matchen. Men det blir halvhjärtat eftersom gästerna inte riktigt förstår tjusningen med calcio…
2011-12-17, 23:24
Medlem
David.s avatar
Det är möjligt att Milans trupp har mer erfarenhet av Champions League än Arsenals dito, men det faktum att Arsenals fransos på bänken är gammal även med dinosarie-mått mätt borde tysta de milaneser som gör just erfarenheten till ett positivt attribut. Gubben var ju tametusan aktuell som tränare när Europacupen fortfarande hette Europacupen och förlovningar var menade att hålla. Allegri å andra sidan? Att han gjort ett utomordentligt jobb i den inhemska ligan är det väl ingen som ifrågasätter (jag minst av alla) men på den internationella scenen finns det väl fortfarande både fjädrar att plocka och bröllop att rymma från?
2011-12-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Sorgligt men sant, 4522.

Jag satt och tänkte på en sak på samma spår häromdagen. Hur ofta händer det att ett italienskt lag gjort en värvning under de senaste åren som kan bocka av samtliga kriterier:

Spelaren är på väg uppåt i karriären.
Det finns intresse från hela Europa.
Det är inte en free transfer eller någon deal där spelaren har ett år kvar på kontraktet och köps billigt.
Inte en avdankad föredetting med stort namn.
Inte någon lånedeal.
Spelaren är inte oönskad i nuvarande klubb.

Kolla bara på Juventus... lån, lån, free transfer, köp från mindre Serie A-klubbar som lätt fyller luckan (Matri, Lichtsteiner, Vucinic). Vidal hade ett år kvar på kontraktet men den dealen är det faktiskt prestige i. Bra Marotta.

Milan: free transfers (Mexes, Taiwo) och oönskade spelare (Robinho, Ibra, Cassano, Aquilani) hela vägen.

När gjordes det senast en odiskutabel tung prestigevärvning i konkurrens med övriga europeiska storklubbar?

Kom att tänka på detta inlägg när jag läste att Napoli värvat Vargas från Chile. Visst uppfyller han samtliga "krav" på listan, det var ju snack om att han skulle gå till Chelsea om jag inte minns fel.
2011-12-18, 12:00
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Kom att tänka på detta inlägg när jag läste att Napoli värvat Vargas från Chile. Visst uppfyller han samtliga "krav" på listan, det var ju snack om att han skulle gå till Chelsea om jag inte minns fel.

Hm, måste säga att jag har dålig koll på denne Vargas. Skulle kunna googla såklart, men det förtar ju den härliga FB-gemenskapen. Så, någon som kan berätta mer? Är han klar, samt vad blir summan?
2011-12-18, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

Är inte Vidal till Juventus en sån värvning också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in