Resultat: .
0%
röster
2011-02-07, 21:47
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Ja alltså, nu snackar du ju 50-tal. Det är ju jävligt inaktuellt idag. Han hette nog Bernardini. Vad jag förstår så var det som skiljde honom från många andra, att hans taktik gick ut på att hela tiden spela ut bollen på fria ytor till skillnad från andra lag som sprang & passade bollen till varandra. Det var därför upp till passningsläggaren att hitta en fri yta & upp till de andra att springa dit. I ett sådant system kan ju inte spelarna ha särskillt låsta positioner utan det blir ganska fritt som du säger. Brasilien spelade så här när de vann VM 1958.

Bernardini's system var den sk WM-uppställningen där man har 5 offensiva & 5 defensiva som står så här:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Football_Formation_-_WM.png

Det var Arsenals legendariske tränare Herbert Chapman som introducerade det här & gjorde Arsenal till ett storlag på 30-talet. Är man intresserad av fotbollshistoria så är Herbert Chapman & WM bland de absoluta baskunskaperna vad jag förstått. Antagligen körde Bernardini dock med en libero som de flesta italienska lag. Kanske att lagkaptenen Francesco Rossetta var libero?

Brasilianaren Julinho var den store liraren i Fiorentinas guldlag-56. Vad jag förstått ska han ha varit 50-talets kanske främste högerytter. I VM-58 var han dock inte med utan Garrincha hade tagit hans plats.

Här är han:
http://siderealist.com/images/clark%20gable_w.jpg

Nej, det blev visst fel där. Det var ju Clark Gable, här är Julinho:
http://www.storiedicalcio.altervista.org/images/Julinho_Fiorentina.jpg

"Borta med vinden" kom visserligen redan 1939 men blev en sån höjdare att Clark Gable-looken höll en bra bit in på 50-talet.

Borta med vinden är ju Fiorentinas spel. Kollar man deras resultat så var inledningen riktigt dålig, men sen vände det & resultaten blev ungefär vad man skulle väntat sig. Om den usla matchen mot Lazio var en läggmatch som jag misstänker så sparkar man ju inte tränaren innan den matchen i alla fall. Har man en läggmatch planerad så låter man nog inte gärna den nye tränaren göra bort sig på det sättet. Det går inte heller att sparka honom direkt efter en läggmatch för han går nog inte gärna med på att tvingas bära hundhuvudet för en sån pajasinsats & då kanske han sjunger ut.

Ja, det var så genomuselt att jag nästan förutsätter att det var uppgjort.

Aight, allt kan inte bli rätt ur minnet. Frågan är om du medvetet glömmer Beppe Virgili, som var born and raised i Udine och lyckades utnyttja Julinhos inspel till absolut max? Det var ingen briljant tekniker men han löpte som en idiot och dök alltid på bortre stolpen där bollarna damp ner. Fast det är som du säger, utan brassen hade det nog aldrig blivit någon scudetto och det var Bernardini väl medveten om. Han påpekade under förhandlingarna att "får vi Julinho så kommer vi att vinna mästerskapet". Det var dock nära att det sket sig då dennes fru satte sig på tvären och hellre ville chilla hemma i San Paolo. Tror affären blev klar kvällen innan säsongspremiären.
Senast redigerad av 4522 2011-02-07 kl. 21:50.
2011-02-07, 21:55
Medlem
Kan tillägga att Maradona nog körde en variant av den förhistoriska WM-uppställningen med Argentina i VM, även om den ena halvbacken (Jonas Gutierrez/Nicolas Otamendi) var ute på högerkanten i typ 3-4-3. Nu är jag ingen expert men jag blev ändå rejält förbluffad över att man kan köra en sån omodern taktik & uppställning. Bernardini's Fiorentina kan nog ha liknat det Argentina vi såg i VM rätt mycket. Argentina hade inga direkt bestämda positioner offensivt, utan sökte just ytor att spela in bollen på med väldigt mycket rörelse & stort bollinnehav.

Tragiskt att Javier Zanetti petades, hans frisyr var ju som klippt & skuren för att delta i denna tidsresa! Bara mustaschen som saknas för att nå upp till Julinho.

I modern tid måste man väl säga att Claudio Ranieri är Fiorentinas mest framgångsrike tränare. Han kör ju som bekannt tvärtom en strategi som gör att han ofta kallas feg härinne. Var det Juve-anhängaren Bonhommeneige som kallade honom "den största fegis som suttit på en tränarbänk"?

Någon påstår säkert att Ranieri hade bättre spelare än Cesare Prandelli, men frånsett Gabriel Batistuta & Rui Costa som var créme de la créme så var nog materialet ungefär likvärdigt. Batistuta & Rui Costa kom från Boca Juniors resp. Benfica & räknades då inte som några fantasivärvningar utan de visade sig snarare vara decenniets sensationer. Såna jackpot-köp är svåra att upprepa.
2011-02-07, 21:56
Medlem
Villons avatar
Citat:
Här är han:

"Borta med vinden" kom visserligen redan 1939 men blev en sån höjdare att Clark Gable-looken höll en bra bit in på 50-talet.

Borta med vinden är ju Fiorentinas spel(...)

Vivoli levererar.

Skönt nördig nivå nu, fortsätt så!
Senast redigerad av Villon 2011-02-07 kl. 21:59.
2011-02-07, 22:12
Medlem
Citat:
...

Här är han:

...
Tidlös jävla look för visst är det Ian Rush?
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_g4Gvj_zJdm0/S7TKOZvhBzI/AAAAAAAAEQ0/y0xgmmsm8r8/s1600/ian_rush.jpg&imgrefurl=http://cosassobrefutbol.blogspot.com/2010_03_28_archive.html&usg=__SsAjDFKTd74zTJvqDrzL BWErEYM=&h=536&w=389&sz=35&hl=sv&start=0&zoom=1&tb nid=pzanvejtQAKpZM:&tbnh=151&tbnw=110&ei=yFdQTcamM Mm0tAaJxZmfDw&prev=/images%3Fq%3Dian%2Brush%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3D N%26biw%3D1426%26bih%3D788%26tbs%3Disch:1&um=1&itb s=1&iact=hc&vpx=451&vpy=51&dur=4796&hovh=264&hovw= 191&tx=85&ty=131&oei=yFdQTcamMMm0tAaJxZmfDw&esq=1& page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:2,s:0

Fiorentina är ett lag som kommer nära, men...

Kommer ihåg när Rui Costa, Batistuta och inte minst Stefan Schwartz gav hopp åt de lila. Men man orkar inte riktigt fullfölja. Baggio, Batistuta, och Rui Costa gick alla vidare. Samtidigt får man väl säga att klubben spände bågen eftersom de trots allt konkade.
2011-02-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Aight, allt kan inte bli rätt ur minnet. Frågan är om du medvetet glömmer Beppe Virgili, som var born and raised i Udine och lyckades utnyttja Julinhos inspel till absolut max? Det var ingen briljant tekniker men han löpte som en idiot och dök alltid på bortre stolpen där bollarna damp ner.

Ok, nu fick du berättat för oss att deras främste målgörare Giuseppe Virgili kom från Udine.

Du har ju antytt att det ofta blir Argentina både på längden, bredden & tvären i mina inlägg så du blir väl inte direkt överaskad om jag kontrar med Miguel Montuori som även han bidrog till att Violas kedja var sylvass. Han spelade dock senare med Italiens landslag, det har ju ofta blivit så då det känns som halva Argentina har rötter i Italien.

Bara för det var jag tvungen att kolla upp Montuori. Tydligen flyttade han tillbaka till Florens på ålderns höst där han kom till att jobba på ett bibliotek. Samtidigt tränade han ett pojklag & upptäckte då Francesco Flachi, han som senare blev bla Viola-spelare & har åkt dit för kokainbruk några gånger.
2011-02-07, 22:17
Medlem
Citat:
Borta med vinden är ju Fiorentinas spel. Kollar man deras resultat så var inledningen riktigt dålig, men sen vände det & resultaten blev ungefär vad man skulle väntat sig. Om den usla matchen mot Lazio var en läggmatch som jag misstänker så sparkar man ju inte tränaren innan den matchen i alla fall. Har man en läggmatch planerad så låter man nog inte gärna den nye tränaren göra bort sig på det sättet. Det går inte heller att sparka honom direkt efter en läggmatch för han går nog inte gärna med på att tvingas bära hundhuvudet för en sån pajasinsats & då kanske han sjunger ut.

Ja, det var så genomuselt att jag nästan förutsätter att det var uppgjort.

Italien, Italien. Hela Serien är uppgjord
2011-02-07, 22:38
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Ja vafan tror du själv. De skulle antagligen ösa in mål som dom gör nu.

Det är väl inte så självklart. Messi iallafall tror jag skulle få betydligt mer problem. I Spanien kan de inte stava till försvar. I Italien är... kan man det.
2011-02-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Det är väl inte så självklart. Messi iallafall tror jag skulle få betydligt mer problem. I Spanien kan de inte stava till försvar. I Italien är... kan man det.

De är såpass stora spelare så de kan anpassa sig. Inga problem. Messi blir ju knappast en i mängden om man säger så om han kommer till Italien, hehe.
2011-02-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
De är såpass stora spelare så de kan anpassa sig. Inga problem. Messi blir ju knappast en i mängden om man säger så om han kommer till Italien, hehe.
Messi skulle fortfarande vara dominant men jag tror faktiskt inte han skulle snitta över 1 mål/match som han gör nu i Spanien. Såg du Atletico Madrids försvar i mötet med Barca i helgen? Fan sämre än Glik & Co i Bari.
2011-02-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
Messi skulle fortfarande vara dominant men jag tror faktiskt inte han skulle snitta över 1 mål/match som han gör nu i Spanien. Såg du Atletico Madrids försvar i mötet med Barca i helgen? Fan sämre än Glik & Co i Bari.

Näfan, såg inte. Ett mål per match lär han inte göra. Men lätt runt 20-25 per säsong. Helt ok det med.

På tal om Viola... När jag var i Egypten så fanns där riktig goda Fiorentina-chips. Enda bra med Fiorentina...
2011-02-07, 23:52
Medlem
Sia-Inters avatar
En eto'o i dagsform på ena kanten.. En Messi i Messiform på andra kanten... En sneijder mellan de och en Pazzini framför och jag säger bara hejsan fotbollsporr

Eto'o har f.ö. gjort sammanlagt 27 mål den här säsongen.. Jag säger bara buga er för kungslejonet.
2011-02-08, 01:54
Medlem
F.D.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772

Så jävla rätt du har. Jag vill verkligen se Messi någon dag spela i Italien eller i England bara för och se hur han lyckas komma förbi motståndaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in